Samma vagnsnummer men olika vagnar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av AGR »

Återanvändning av vagnsnummer.

1: Vagn 2 i BM 1944.
Bild

2:Vagn 2 Vid NMT 12-03-06.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av Harald »

Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av 2763 »

Föreslår att du kompletterar bilden på 302-336 från AG med en bild på M31 336 ;)

Om vi tittar på nuvarande dubletter finns även 371-371
Tidigvarande: 211-211

I övrigt kunna bilder å vagn 198 och 136 kunna ge samma uppskattning emedan båda hetat 62. (Fast inte samtidigt, När 23 blev 62 blev 62 198 sedermera har 26-62 blivit arbetsfordon och fått numret 136. För håller 198 på att bli 248, vilket den och en M31:a hetat förut)

Likaledes torde bilder å M25 507 och sommarverandan kunna ge viss uppskattning.

Har ni fått så många nummer nu så att ni är mätta för idag?

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av bruse »

Om ni inte är snälla, ska jag rabbla alla dubbletter och nummerändringar som sker varje frukost i Norrköping.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Om ni inte är snälla, ska jag rabbla alla dubbletter och nummerändringar som sker varje frukost i Norrköping.
Det kan väl inte ta så lång tid i anspråk eftersom man inte byter nummer vid frukost i Norrköping - det skedde vid andra tillfällen. Eller menade du att du skulle rabbla dem när du äter frukost i Norrköping? Din syftning är lite otydlig.
;)
//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av bruse »

Har gröt i munnen...

De byter ofta iaf, för att alla vagnsnummer måste hålla sig under 100. Så det går att hitta flera vagnar med samma nummer genom tiderna.

Vagn 16 har det funnits tre av i Uppsala. Finns det nåt vagnsnummer som förekommit fler gånger?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Har gröt i munnen...

De byter ofta iaf, för att alla vagnsnummer måste hålla sig under 100. Så det går att hitta flera vagnar med samma nummer genom tiderna.

Vagn 16 har det funnits tre av i Uppsala. Finns det nåt vagnsnummer som förekommit fler gånger?
Det skulle förvåna mig om det inte vore så med alla omnumreringar som varit rent generellt. Exempelvis kan jag tänka mig att 200, 210 och ytterligare något ligger illa till i Göteborg. Även ett par vagnar i tvåsiffriga och i 100-serien. Har dock inga belägg.

/T
Med reservation för tyckfel.
Hans W
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av Hans W »

1: Vagn 2 i BM 1944.
Bild
Fantastisk bild, Alan Rice antar jag?
Men en original A1 utan 20-talsombyggnad med förlängda plattformar, helt nyreviderad med blänkade färg 1944. Fanns det sådana kvar då? Fler? Upprustad pga kristidsvagnbrist? Dess tidigare och senare historia?
/HW
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Vagn 208
Vagn 208
(Enligt dåvarande benämningar) M21 208 och M21 208. Inte för inte som fordon på "stora" järnvägen även måste ha ägarbeteckning lika tydligt basunerad som vagnsnummer... :wink:
Lennart Hjelm.
Inlägg: 126
Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av Lennart Hjelm. »

SNS nr 2 = SS nr 2, 1948 såld till LKAB tillsammans med 2 andra för användning på gruvspårvägen
Användarens profilbild
Lords_Bonifacijs
Inlägg: 100
Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
Ort: Rīga
Kontakt:

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av Lords_Bonifacijs »

The "fleet" numbers are changed since last year to all Flexity's in Stockholm?
Nice color scheme on it, like it.
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
daniel_s
Inlägg: 14407
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av daniel_s »

Lords_Bonifacijs skrev:The "fleet" numbers are changed since last year to all Flexity's in Stockholm?
Nice color scheme on it, like it.
Nej, det är helt nya vagnar. De tidigare vagnarna har behållit sina nummer men har sänts tillbaka till sina hemstäder.
Användarens profilbild
Lords_Bonifacijs
Inlägg: 100
Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
Ort: Rīga
Kontakt:

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av Lords_Bonifacijs »

Thanks! Where I can get more info? Factory body numbers, for example? How many new Flexity's now are in D-garden depot?
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av Tramman »

17AGR skrev:1: Vagn 2 i BM 1944.
Bild
:lol:
De ser så roliga ut när de blivit ombyggda.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av Andy »

Harald skrev:Vagn 208
Vagn 208
Vogn 208.............
Bild
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av SouthernCross88au »

Lords_Bonifacijs skrev:Thanks! Where I can get more info? Factory body numbers, for example? How many new Flexity's now are in D-garden depot?
Right now there are 7 new Flexity's (6 new ones - Stockholm's own cars, 1-6 and 1 still on lease from Norrköping, number 34). I am not sure where you can get more info but maybe someone here knows.

Cheers,

Oliver
Användarens profilbild
Johan Widén
Inlägg: 121
Blev medlem: söndag 13 december 2009 19:41
Ort: Stockholm

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av Johan Widén »

bilder på 34
kul 34 a30 002.JPG
kul 34 a30 002.JPG (64.7 KiB) Visad 2309 gånger
34 lidingö
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... .php?id=78
malmö 34
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... .php?id=78
34
MVH JOHAN
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av hej »

Vagnsnumret 206 användes två gånger på M21. Den ena blev del av 203 och den andre blev 360. Någon som har bilder på dessa ganska så identiska vagnar?
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Inlägg av 996 »

Jeg tror Trondheim må ha nordiskrekord i gjenbruk av vognnummer.

Man begynte på nr. 1 i 1901, 1938, 1957 (etter brannen) og 1984 (leddvognene). Ser vi på Trondheim som system kan vi legge til Graakalbanen nr.1 også, altså 5 ganger.
I tillegg ble nr. 12 fra 1903 omnummerert til nr. 1 ifb.m. 50-års jubileet i 1951 så det tilsammen var 6 vogner med nr. 1 i Trondheim.
Vognnumrene 2 - 5 er brukt 5 ganger, nr. 6 "bare" 4 (nr. 6 fra 1938-generasjonen overlevde brannen i 1956), nr. 7 fantes i 1901-årgangen, 1955 årgangen, hos Graakalbanen og i 1984-årgangen, bare tre ganger. Nr. 8 fantes i 1901-årgangen, i 1958 (gjenoppbygging av nr. 36) og 1984-årgangen.
Nr. 9 fantes bare i 1901 og 1984-årgangen. Nr. 10 i 1901, 1957 og 1984. Nr. 11 i 1901, 1957 og 1984. Nr. 12 - 32 bare to ganger.

Offisielt begynte man altså på nr. 1 i 1901, 1924 (Graakalbanen), 1938, 1957 (etter brannen) og i 1984 (leddvognene)

Mvh Bjørn :mrgreen:
Skriv svar