Oseriösa Taxi-friåkare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Oseriösa Taxi-friåkare
Det är tillräckligt nära för att vara giltigt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Vad sägs om att sätta upp staket längs gatan, förutom just vid övergångsstället, så att det helt enkelt inte fungerar vettigt att framförallt ta upp kunder?Cyclocop skrev:Det är stoppförbud på Vasagatans västra sida mot Centralstationen innan infarten till P-platseerna, O´Learys och huvudentrén. Problemet är att taxi har rätt att stanna på stoppförbud för att lämna av eller ta upp passagerare. Parkeringsvakten måste stå och iaktta dem under några minuter för att kunna skriva P-bot (1000 kr) och då kör de oftast. Likväl så står de där igen så fort P-vakten lämnat platsen.LÅ1 skrev:Det var precis likadant i Stockholm! Och på Arlanda!2763 skrev:När jernhusen införde taxistation dit enbart seriösa bolag med avtal med jernhusen var välkomna i Göteborg var det ett sjuhelvetes djävla liv på friåkarna. De fick fel, det har tystnat.
Ibland är det värt att ta den fighten.
Det var med tanke på att Jernhusen bara tillåter bilar anslutna till vissa växlar att angöra taxistationen vid centralen här i Stockholm som jag menar att man faktiskt kunde sätta upp en skylt med text som säger att man rekommenderar de taxibilar som finns på en viss utpekad plats. Speciellt med tanke på att de övriga bilarna står på plats med stoppförbud, tror jag. Men jag inser samtidigt att bara ordet TAXI (plus en pil) är mest lämpligt.
Det verkar för övrigt som om taxikön närmast stationshuset här i Stockholm bara är tillåten för Taxi Stockholm. Alltså för de dyraste av de godkända bilarna. (Dyraste enligt jämförpriserna i alla fall.)
För övrigt så är väl det övergångställets existens rätt tveksam när det finns en gångtunnel som har såpass många gående att den inte torde upplevas som särskilt "otrygg".
Jag tror jag föreslog staket tidigare i tråden?M_M skrev:Vad sägs om att sätta upp staket längs gatan, förutom just vid övergångsstället, så att det helt enkelt inte fungerar vettigt att framförallt ta upp kunder?
För övrigt så är väl det övergångställets existens rätt tveksam när det finns en gångtunnel som har såpass många gående att den inte torde upplevas som särskilt "otrygg".
Men övergångsstället behövs absolut. Det är ingen motorväg, och man kan inte köra ner folk i underjorden hur som helst. Gångtunneln är för övrigt inte öppen hela vardagsnätterna.
Men när allt är färdigt år 2017 eller så, då är taxi-stationen fullt synlig och friåkarna har inite lika stor chans att få napp där.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Du har säkert redan föreslagit staket och jag har nog glömt av detLÅ1 skrev:Jag tror jag föreslog staket tidigare i tråden?M_M skrev:Vad sägs om att sätta upp staket längs gatan, förutom just vid övergångsstället, så att det helt enkelt inte fungerar vettigt att framförallt ta upp kunder?
Men övergångsstället behövs absolut. Det är ingen motorväg, och man kan inte köra ner folk i underjorden hur som helst. Gångtunneln är för övrigt inte öppen hela vardagsnätterna.
Men när allt är färdigt år 2017 eller så, då är taxi-stationen fullt synlig och friåkarna har inite lika stor chans att få napp där.

Vad gäller gångtunnel, övergångsställe o.s.v. så kanske man kan bygga en utvändig ramp och trappa upp till Klarabergsgatans bro som trots allt bara ligger 50 meter därifrån?
Mittåt! Stockholms stad har ändrat regelverket och numer får bara taxi stanna där det är tillåtet!Kantorn skrev:Är det så illa? Jag tyckte det verkade märkligt och sökte på google, fick upp denna sida:Cyclocop skrev: Problemet är att taxi har rätt att stanna på stoppförbud för att lämna av eller ta upp passagerare. Parkeringsvakten måste stå och iaktta dem under några minuter för att kunna skriva P-bot (1000 kr) och då kör de oftast. Likväl så står de där igen så fort P-vakten lämnat platsen.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/art ... artner=www
Förvisso en gammal och risig mobilsida, men där står nåt annat. Blev det inte av - eller har det rivits upp senare? Blir glad för svar från någon som vet hur det är.
Ge spårtrafik företräde!
Så bra! Då är det ju bara för p-vakten att lära sig regelverket och lappa taxibilar av bara - ja *harkling* ni vet vad jag menar.Cyclocop skrev:Mittåt! Stockholms stad har ändrat regelverket och numer får bara taxi stanna där det är tillåtet!Kantorn skrev:Är det så illa? Jag tyckte det verkade märkligt och sökte på google, fick upp denna sida:Cyclocop skrev: Problemet är att taxi har rätt att stanna på stoppförbud för att lämna av eller ta upp passagerare. Parkeringsvakten måste stå och iaktta dem under några minuter för att kunna skriva P-bot (1000 kr) och då kör de oftast. Likväl så står de där igen så fort P-vakten lämnat platsen.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/art ... artner=www
Förvisso en gammal och risig mobilsida, men där står nåt annat. Blev det inte av - eller har det rivits upp senare? Blir glad för svar från någon som vet hur det är.
Varför? För att flytta gångtrafikanter från gatan? Jag brukar tycka att man ska dela på bilar och gångtrafikanterna, men här tycker jag snarare man borde kunna låta gångtrafikanterna hålla sig på ytan. Det blir till exempel en väldigt lång omväg till Kartcentrum om man måste gå över Klarabergsviadukten. Och på Kartcentrum säljs mycket bra litteratur! (Det sista var lite ironiskt, men jag tycker fortfarande att övergångsstället ska bevaras där det är...)M_M skrev: Vad gäller gångtunnel, övergångsställe o.s.v. så kanske man kan bygga en utvändig ramp och trappa upp till Klarabergsgatans bro som trots allt bara ligger 50 meter därifrån?
Professionell tyckare
Inget att skämmas över!M_M skrev:Du har säkert redan föreslagit staket och jag har nog glömt av det![]()

Det går rulltrappor dit upp som tekniskt sett är utomhus, och utan grindar tror jag. Jag vet inte om det blir någon ändring på det nu när man förlänger norra delen av centralhallen en bit till norr ut. (Eller det kanske heter norra hallen, inte norra delen av centralhallen? Tror vi haft uppe det tidigare.)M_M skrev:Vad gäller gångtunnel, övergångsställe o.s.v. så kanske man kan bygga en utvändig ramp och trappa upp till Klarabergsgatans bro som trots allt bara ligger 50 meter därifrån?
Håller med Kantorn! Det övergångsstället behövs.Kantorn skrev:Varför? För att flytta gångtrafikanter från gatan? Jag brukar tycka att man ska dela på bilar och gångtrafikanterna, men här tycker jag snarare man borde kunna låta gångtrafikanterna hålla sig på ytan. Det blir till exempel en väldigt lång omväg till Kartcentrum om man måste gå över Klarabergsviadukten. Och på Kartcentrum säljs mycket bra litteratur! (Det sista var lite ironiskt, men jag tycker fortfarande att övergångsstället ska bevaras där det är...)M_M skrev: Vad gäller gångtunnel, övergångsställe o.s.v. så kanske man kan bygga en utvändig ramp och trappa upp till Klarabergsgatans bro som trots allt bara ligger 50 meter därifrån?
Folk kommer att korsa där hur man än försöker göra det omöjligt. Det behövs tom. ett övergångsställe till på andra sidan Klarabergsviadukten. Där är också en viss ström av människor som korsar Vasagatan, trots avsaknad av övergångsställe.
Det där är ju redan reglerat. Att stå och vänta på någon kallas parkering och sådan är förbjuden på busshållplatser. Däremot är det tillåtet att stanna för på- och avstigning som kan ske utan hinder för linjetrafiken.LÅ1 skrev:Det finns ju två sätt att "ta upp passagerare". Det första man tänker på är att någon vinkar på bilen och den stannar, och en passagerare hoppar in i bilen som drar iväg. Det andra är när någon ringt och beställt en bil till en viss adress. Det senare kan ju resultera i att taxibilen blir stående på platsen rätt länge.
Den sistnämnda varianten borde bara tillåtas på känsliga ställen som busshållplatser endast om taxikunden som ringer redan finns på platsen, så att bilen inte behöver vänta på passageraren.
Man får naturligtvis inte stanna eller parkera i ett cykelfält, det är uttryckligen förbjudet i trafikförordningen. Stanna i bilkörfältet går normalt bra (duh) men givetvis gäller de normala reglerna för stoppförbud, det får t ex inte vara för nära en spärrlinje.LÅ1 skrev:Hur skall en taxi göra när det är ett målat cykelkörfält mellan bilarnas körbana och trottoaren och någon stoppar bilen? Stanna utanför cykelkörfältet eller köra in i det, trots att det är heldragen linje? Har sett P-vakter som lappade vanliga bilar som stod på det sättet. Då ställde P-vakterna sin egen bil ute i körbanan för att inte blockera cykelfältet. För att visa hur man skulle göra? (Utanför Gallerian innan gatuombyggnaden för spårvägen.)
Ulla Hamilton har skrivit en Brännpunktartikel som fått rubriken "Oseriösa taxibolag svärtar ned Stockholms rykte". Finns även i dagens pappersupplaga.
Har varit lite uppmärksam på taxibilar och särskilt på jämförpriset den senaste tiden. Av de fyra som taxibolag som Jernhusen godkänner i sina taxizoner är Sverigetaxi billigast och Taxi Stockholm dyrast. Även om skillnaden är liten.
Är dessa fyra "taxiväxelbolag", Taxi Stockholm, Taxi kurir, Taxi 020 och Sverigetaxi alla av den typen som Taxi Stockholm, dvs de är inget eget åkeri utan det är flera taxiföretag, stora och små, som uppträder under ett namn?
Var i Örebro för ett par veckor sedan. Blev förvånad över att deras Jämförpriser var högre än i Stockholm.
Har varit lite uppmärksam på taxibilar och särskilt på jämförpriset den senaste tiden. Av de fyra som taxibolag som Jernhusen godkänner i sina taxizoner är Sverigetaxi billigast och Taxi Stockholm dyrast. Även om skillnaden är liten.
Är dessa fyra "taxiväxelbolag", Taxi Stockholm, Taxi kurir, Taxi 020 och Sverigetaxi alla av den typen som Taxi Stockholm, dvs de är inget eget åkeri utan det är flera taxiföretag, stora och små, som uppträder under ett namn?
Var i Örebro för ett par veckor sedan. Blev förvånad över att deras Jämförpriser var högre än i Stockholm.
Om friåkaren följer regler/lagar om hur jämförpris ska visas kan jag inte se vad denna skulle gjort för olagligt.Sven Blomberg skrev:Det mest pinsamma är dessutom att om en kund som åkt med en oseriös friåkare från till exempel Arlanda polisanmäler friåkaren får han/hon inte lämna Stockholm eller Sverige så länge polisutredning pågår. Detta brukar leda till att 1. Resenären tar tillbaka sin anmälan och 2. Att vederbörande undviker att turista i Sverige i fortsättningen.
- Sven Blomberg
BSB 101.
Jag har inte påstått att friåkaren behöver gjort något olagligt, även om det dessvärre inte är ovanligt (exempelvis tagit det annonserade priset i euro i stället för kronor). Men om kunden polisanmäler den hutlöst dyra friåkaren för att utröna om det har begåtts något olagligt får kunden snällt vänta med att resa vidare under tiden polisutredningen pågår, och det tar ofta rätt lång tid.
Jag har inte påstått att friåkaren behöver gjort något olagligt, även om det dessvärre inte är ovanligt (exempelvis tagit det annonserade priset i euro i stället för kronor). Men om kunden polisanmäler den hutlöst dyra friåkaren för att utröna om det har begåtts något olagligt får kunden snällt vänta med att resa vidare under tiden polisutredningen pågår, och det tar ofta rätt lång tid.
Så är det.LÅ1 skrev: Är dessa fyra "taxiväxelbolag", Taxi Stockholm, Taxi kurir, Taxi 020 och Sverigetaxi alla av den typen som Taxi Stockholm, dvs de är inget eget åkeri utan det är flera taxiföretag, stora och små, som uppträder under ett namn?
Medlem nr 266
Svenskan har skrivit en del om Taxi och friåkarna den sista veckan. Senaste artikeln här! (Missa inte "Visa fler artiklar i ämnet" i smala spalten till höger om artikeln.)
Lite lustigt är kommentarerna på twittergrejen som SvD refererar till, där folk påpekat att SvD brukar vara avregleringsivrare och nu borde de bita i det sura äpplet 

En representant för Taxi Stockholm berättade i Radio Stockholm för några veckor sedan att det finns (minst) en bil som är så lik Taxi Stockholms bilar så att han var på väg att sätta sig i den innan han upptäckte sitt misstag.
Jag tror jag såg bilen för någon vecka sedan. Det stod Taxi Stocksund i emblemet. Och den hade ett grönt blad, liknande det som finns på bilarna från Taxi Stockholm.
Jag tror jag såg bilen för någon vecka sedan. Det stod Taxi Stocksund i emblemet. Och den hade ett grönt blad, liknande det som finns på bilarna från Taxi Stockholm.
Varumärkesintrång?
Det där påminner mig om en kompis kompis farsa (jag mötte Lassie) som trodde ha gjort ett fynd på Kanarieöarnaresan, och visade stolt upp en "Panascanic"-stereo
Det där påminner mig om en kompis kompis farsa (jag mötte Lassie) som trodde ha gjort ett fynd på Kanarieöarnaresan, och visade stolt upp en "Panascanic"-stereo

Här några länkar i ämnet:M_M skrev:Varumärkesintrång?
Friåkare varnas för varumärkesintrång
Namnintrång kostar taxiåkare miljon
Och så hittade jag en blogg som tycks skriva om ämnet Taxi-friåkare då och då.
"Man" skall dela ut flygblad till turister med information om ockerpriser på taxi.
Man i detta sammanhang tycks bl.a. vara Stockholms stad, Polisen, Svenska taxiförbundet och Swedavia.
Studerade prisuppgifterna på en dyr taxi häromdagen. Det skyltade högstapriset gällde från 15:30 till 14:00 veckan runt. De tre halvtimmarna 14:00 till 15:30 hade sedan olika pris, något lägre. Skall man våga gissa att bilen kanske inte gick som taxi under den tiden?
Kikade lite på samma information på en bil från Taxi Stockholm. Där var det mer detaljerat och olika priser olika veckodagar. Men även här var det totalt fyra prisvarianter.
Hittade denna sida som bl.a. beskriver hur typresorna är konstruerade.
Man i detta sammanhang tycks bl.a. vara Stockholms stad, Polisen, Svenska taxiförbundet och Swedavia.
Studerade prisuppgifterna på en dyr taxi häromdagen. Det skyltade högstapriset gällde från 15:30 till 14:00 veckan runt. De tre halvtimmarna 14:00 till 15:30 hade sedan olika pris, något lägre. Skall man våga gissa att bilen kanske inte gick som taxi under den tiden?
Kikade lite på samma information på en bil från Taxi Stockholm. Där var det mer detaljerat och olika priser olika veckodagar. Men även här var det totalt fyra prisvarianter.
Hittade denna sida som bl.a. beskriver hur typresorna är konstruerade.
Tur att offentliga sektorn inte kan komma överens internt.LÅ1 skrev:"Man" skall dela ut flygblad till turister med information om ockerpriser på taxi.
Ena sidan prisar helt fri marknadsekonomi med utrymme för alla bondfångare, den andra sidan vill sätta stopp.
Enklast vore väl att lagstifta om att ge väghållare rätt att besluta om maxpriser på taxi som kör på deras vägar?
Inget konstigt med det då den offentliga sektorn inte är en person eller har en politisk inriktning. Sedan har org. som står bakom detta informationsblad ingen makt att ta beslut om huruvida taxinäringen ska vara utformad.M_M skrev:Tur att offentliga sektorn inte kan komma överens internt.LÅ1 skrev:"Man" skall dela ut flygblad till turister med information om ockerpriser på taxi.
Ena sidan prisar helt fri marknadsekonomi med utrymme för alla bondfångare, den andra sidan vill sätta stopp.
Verkar vara väldigt krångligt då man i Stockholms län har en väldigt massa olika väghållare (kommuner, stat, privat), skulle vara svårt att få en överblick.Enklast vore väl att lagstifta om att ge väghållare rätt att besluta om maxpriser på taxi som kör på deras vägar?
Själv tycker jag att vi ska ha det som idag, fri konkurrens. Jag har aldrig hört någon föreslå att vi ska reglera priset på en coca-cola trots att det finns butiker som tar över dubbla priset jämfört med andra.
Det är samma politiska färg på majoriteten i riksdagen, landstinget och kommunen i Stockholmfallet. Visst, det är olika personer som är aktiva politiker på de tre nivåerna men det vore märkligt om ett visst parti på riksnivå går emot samma parti på kommun/landstingsnivå.BSB101 skrev:Inget konstigt med det då den offentliga sektorn inte är en person eller har en politisk inriktning.M_M skrev:Tur att offentliga sektorn inte kan komma överens internt.LÅ1 skrev:"Man" skall dela ut flygblad till turister med information om ockerpriser på taxi.
Nej, men de lär väl vara rätt tunga remissinstanser.BSB101 skrev:Sedan har org. som står bakom detta informationsblad ingen makt att ta beslut om huruvida taxinäringen ska vara utformad.
Överblick? Det räcker väl att de kommer överens om en maxtaxa.BSB101 skrev:Verkar vara väldigt krångligt då man i Stockholms län har en väldigt massa olika väghållare (kommuner, stat, privat), skulle vara svårt att få en överblick.Enklast vore väl att lagstifta om att ge väghållare rätt att besluta om maxpriser på taxi som kör på deras vägar?
Men vi har lagar som reglerar hur priser ska anges. Om det inte finns någon skylt i butiken och det i kassan visar sig att en burk cocacola kostar 324:50 så kan du aldrig avkrävas de pengarna om du säger att du inte vill ha burken.BSB101 skrev:Själv tycker jag att vi ska ha det som idag, fri konkurrens. Jag har aldrig hört någon föreslå att vi ska reglera priset på en coca-cola trots att det finns butiker som tar över dubbla priset jämfört med andra.
Vad sägs t.ex. om en lag som säger att föraren måste ange priset före avfärd så fort kunden gett en destination, möjligen med ett visst flexutrymme för att hantera trafikstopp/köer?
Problemet är ju uppenbart att de nuvarande kraven på skyltning fungerar inte bra.
Det är en mycket dålig idé att ha en "fri marknad" i syftet att vilka bondfångare som helst ska kunna lura till sig folks pengar. Däremot är det en bra idé med en marknad som är konstruerad så att rösta-med-fötterna driver på utvecklingen av (för kunden) bättre utbud.
Om vi nån gång ska värna om säljaren snarare än kunden så bör det vara ur lönesättnings/sysselsättningsperspektiv, men absolut inte ur fri-att-driva-vilka-tokigheter-som-helst-perspektiv.