Kantorn skrev:M_M skrev:daniel_s skrev:Odenplan-Karolinska är väl något av en blindtarm oavsett om den ansluts till tunnelbanan med en växel vid Odenplan eller med en rulltrappa vid Odenplan.
För övrigt undrar jag om det behövs någon linje alls dit, vare sig med tunneltåg eller spårvagnar. Det blir ju gångavstånd till Odenplan och S:t Eriksplan i vilket fall som helst.
Fast det blir inte lika mycket blindtarm om tarmen ansluts till annan tarm vid Solna C. Jag förordar tarm trafikerad med spårvägar eftersom det är den lösning som går att sammankoppla med övrig trafik utan enorma kostnader.
För femtioelfte gången: om tunnelbana till Karolinska ska bli bra så bör den byggas vidare till Solna C och dessutom bör Fridhemsplan byggas om så att vissa av Hässelbygrenens tåg går till Kungsträdgården (och motsvarande antal av gröna banans tåg går till Karolinska och vidare till Hallonbergen och vidare norrut.
Jag har förut varit förespråkare för blandning av trafikgrenar, men har blivit överbevisad. Att blanda gröna och blå banorna innebär ett ogörligt arbete vad gäller tidpassning och "flätning" mellan tågen. Speciellt om man gör det på två ställen på samma "linjepar".
Jag fick en liten tanke här. Jag sätter upp några "obestridliga fakta" först.
1) Grön tub mot Hässelby tål inte att man knoppar av för många tåg vid Odenplan.
Jo, men däremot måste grön tub ha tillräckligt många tåg väster om Fridhemsplan, eller ?
Kantorn skrev:2) Blå tub slår inte i taket precis vad gäller kapaciteten.
3) Röd tub mot Mörby Centrum (och vidare till Täby) slår definitivt i taket.
Röd tub har iofs inte direkt så mycket med min idé att göra.
Kantorn skrev:
Ok, låt oss klura lite.
A) Vi knoppar av ett tåg var tionde minut från Odenplan till Karolinska - Solna C och vidare till Kista. Sex tåg i timmen kanske räcker för den sträckan - eller?
Eller så tar vi bara var tredje tåg, alltså en av de sydliga gröna grenarna går till Akalla istället för ut på Hässelbygrenen.
Kantorn skrev:B) Linje 11 svänger av vid Solna C och istället för Näckrosen så är nästa station Solna Stn och vidare till Mörby lämplig sträcka.
Den linjen tänkte jag alltså i ett första skede skulle utgå eller bara bli en insatslinje. När den plockas bort från Kungsträdgården finns det gott om plats att vända tåg från Hässelby. Resenärer på Hässelbybanan torde förhoppningsvis välja att åka via Rådhuset snarare än Odenplan för att byta till fjärrtåg och förhoppningsvis även pendeltåg, samt rimligtvis destinationer mitt i smeten.
Om man fortsätter köra Solna C - Västra Skogen så kan man välja på om "Västra Skogen- Hallonbergen"-tågen ska gå till Akalla eller Hjulsta och låta "Odenplan-Hallonbergen"-tågen gå "tvärt om" (vid en återaktivering av 'gamla' körvägen som idag är depå). Om man inte kör Solna C - Västra Skogen så ska givetvis "Odenplantågen" gå till Akalla och inte Hjulsta, annars blir ju Akalla utan tåg...
Kantorn skrev:Om Kista får för hög belastning på detta sätt så finns ju alltid tvärbanan - vilket jag tror att folk kommer att använda - och pendeltåg vid Helenelund.
Om jag får tid ska jag rita en karta också.
I det läget så kan man nog konstatera att Karolinska också klarar sig med spårväg.
Poängen med mitt förslag är att det åtminstone driver fram utvecklingen av tunnelbanan - någon form av förbättring förutom helt nya banor respektive korta förlängningar i slutet...