Linje 13 har ju förändrats flera gånger sedan den kom till år 2004. Kommer faktiskt inte exakt ihåg sträckningen då (någon?) , men man undrar hur länge linjen skall överleva som en linje mellan Brämaregården och Sahlgrenska/Saltholmen?
Därför att det känns ju nästan löjligt att L13 nu i huvudsak trafikeras av ensamma pedalvagnar. Det blir skittrångt, tror även de som skall av på Frihamnen, Hjalmar, Vågmästarpl. eller Wiesel, hellre väntar in 6:an när de går på vid Nordstan av denna anledning...För att inte tala om de som hellre lär ta 6:an eller 8:an om de skall mellan Evenemangsstråket och Chalmers-Sahlgrenska området.
Linje 13
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Linje 13
Satsa på Spårvägarna
- lovespårvagn
Re: Linje 13
Linje 13 gick ursprungligen Centralstationen - Högsbotorp/Marklandsgatan
I och med spårarbeten gick den till Länsmansgården en sommar.
Den har potenial idag men gömd undan pga vagnsbristen
U
I och med spårarbeten gick den till Länsmansgården en sommar.
Den har potenial idag men gömd undan pga vagnsbristen
U
Som sagt, det är en linje med potential. Och iom med vagnbristen får den och vissa avgångar på andra linjer gå med enkelvagn.
Har åkt den flera gånger, oftast ganska så välfylld.
Har åkt den flera gånger, oftast ganska så välfylld.
Nu kör jag visserligen bara linje 13 vardagar mellan kl. 12.45 och 17.22, men jag har aldrig upplevt någon direkt trängsel ombord på Hisingssidan.Stefan_Brännström skrev:Det blir skittrångt, tror även de som skall av på Frihamnen, Hjalmar, Vågmästarpl. eller Wiesel, hellre väntar in 6:an när de går på vid Nordstan av denna anledning...För att inte tala om de som hellre lär ta 6:an eller 8:an om de skall mellan Evenemangsstråket och Chalmers-Sahlgrenska området.
Däremot brukar det bli väldigt trångt ombord på från Scandinavium och Ullevi Södra till Centralstationen när alla skolor slutar. Kan tänka mig att det är likadant åt andra hållet när de börjar på morgonen...
Det där med att hellre vänta in en annan vagn om den första är full är ett beteende som jag aldrig någonsin har upplevt i Göteborg. Det stora flertalet skall absolut med den vagn som kommer först hur överfull den än är, även om det står en tom vagn på samma linje precis bakom.
Tror också linje 13 är en linje som kommer bli stor (eller i alla fall större) allt eftersom folk upptäcker den. Senast i veckan hade jag en resenär som brukade åka med 6:an till Sahlgrenska från Hisingen, men nu provade den "nya" linjen istället. Han såg ganska nöjd ut när han gick av...danneh skrev:Som sagt, det är en linje med potential.
Jag har hört olika rykten om att linje 13 skall trafikeras med 5-minuters trafik från och med december samt att den på sikt skall förlängas ut till Saltholmen. Om den förlängs från Sahlgrenska via Marklandsgatan till Saltholmen tror jag linjen kommer få många nya resenärer. Särskilt på sträckan Sahlgrenska - Kungssten.
Vi får väl se hur det blir med det. Först får de väl skaffa fram vagnar att köra med...
Förövrigt skrev jag ett litet blogginlägg om mina vedermödor på linje 13 nyligen: http://olasand.se/WP/?p=512
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Att den ska få 5-minuterstrafik har man tidigare innan linje startade haft som mål när trängselskatterna införs.
Ifall man gör lite reklam och informerar tydligt att linje 13 finns och att den faktiskt går ut till Hisingen så skulle den attrahera en hel del resenärer. Nu verkar få känna till dess sträckning och vissa verkar tro att när den ute på Hisingen så är det pga någon trafikomläggning...
Ifall man gör lite reklam och informerar tydligt att linje 13 finns och att den faktiskt går ut till Hisingen så skulle den attrahera en hel del resenärer. Nu verkar få känna till dess sträckning och vissa verkar tro att när den ute på Hisingen så är det pga någon trafikomläggning...
Intressant!olasand skrev:Förövrigt skrev jag ett litet blogginlägg om mina vedermödor på linje 13 nyligen: http://olasand.se/WP/?p=512
Ser man som förare om batterispänningen "gungar" förutom om man tittar på voltmetern (som väl sitter lite avigt på instrumentpanelen)?
Utan att veta så jättemycket om vagnarna så gissar jag att FM-radion strulade varje gång det hände något med batterispänningen, antingen att den sjönk för mycket ett ögonblick eller en störning från t.ex. mindre ljusbåge i någon kontaktor.
En FM-radio/bilstereo är för övrigt en rätt bra indikator på batterispänningsfel hos fordon... Jag har varit med om en personbilfärd med för dåligt spänd generatorrem, där radion utgjorde varning för när det var dags att spara på strömmen för att inte bli stående längs vägen... Det var dock en rätt udda upplevelse att ligga halvnära bakom en långtradare eftersom vi inte hade "råd" med mer än parkeringsljus fast det blivit mörkt ute, och fick prioritera vindrutetorkarkörandet till de värsta skurarna... (ja, det är mer än en preskriberingstidsenhet sen)...
P.S. det gjordes bättre bilelektronik förr. SRA/Ericssons antika NMT-450-telefoner för fast montage var specade att tåla upp till fem sekunders strömavbrott för att klara spänningsfallet då man kör startmotorn. Ericsson behöll funktionen i hela NMT-serien så att man ända fram till de sista ficktelefonerna kunde byta batteri under pågående samtal!