2763 skrev:S.k. förserievagnar har alltid numrerats där man var i serien. 210, 200 och 59-63 är goda exempel på detta.
Nu hänger jag inte med. M10 210 var första lediga numret när den kom. Man numrerade vagnarna i löpande ordning på den tiden med vissa undantag.
Två-rum-och kök fick nummer från 190 trots att 1923 så hade man bara kommit upp till ungefär nummer 170. Visserligen lär nummer 200 varit den första länkade vagnen men vagnarna numrerades 190 - 200. Sedemera nådde man upp till nummer 188. Vagn 189 har aldrig existerat utan där var det ett glapp.
De första Långedragsvagnarna levererade 1908 fick nummer 201 - 203 vilket gjorde att man fyllde på med nummer 204 - 209 när de klassiska långedragsvagnarna kom.
210 var det nummer som stod på tur att användas när 210 kom. Därefter följde M22 med nummer 211 - 225.
Ytterligare ett undantag är de kort-tjocka 300 - 303.
Men annars så är det först med M23 och än tydligare med M25 som man särskiljer ett eget hundratal för en vagntyp och då har man börjat med 1 (M23), 501 (M25), 701 (M28), 801 (M29).
Vagn 59 - 63 konverterades till M23 och fick därför följdaktningen sin plats i nummerserien för M23. Även om de var lite annorlunda.