Sista X1 har passerat yttersta växeln...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
Re: Sista X1 har passerat yttersta växeln...
Den norske varianten av X1, type 69 finnes fortsatt i stort antall i Norge. De ble levert i fire serier 1970-94 og endast enstaka tog er tatt ut av trafikk. Alle fire serier er fortsatt i trafikk rundt Oslo, Arendal og Bergen. Norge hadde 84 slike tog.
Riktigt härligt att se - Nynäshamns järnvägsmuseum lär ju köra lite turer också (dom kör ju bl a ångloks-dragna tåg med vagnar från sådär 30-talet som man får åka med). Hoppas dom återställer orginal-inredningen också (den där man sett på gamla bilder från sådär 70-talet) - det skulle ge riktig känsla.roggek skrev:Glädjande nyhet, X1 nr 3081 har sålts till och skall bevaras av Nynäshamns järnvägsmuseum, istället för att bli reservdelslager åt X1 3016 som står på Järnvägsmuseum i Gävle.
Den avses i framtiden att köras på sin hemmabana d v s Västerhaninge-Nynäshamn, där den faktiskt hörde "hemma".
Allt enligt inlägg i PV och lokman.se:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=587075
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=587130
Jag gillar X60, men tycker ändå att det är jäkla trist att X1 försvinner helt. Man hade ju iallafall kunnat göra så att man bara kör vissa turer med X1 (där man anger det i tidtabellen) - t ex något/några av insatstågen i rusning (dom som går Jakobsberg/Upplands väsby - Östertälje/Tumba). Då kan ju dom som inte gillar gamla tåg eller t ex är i behov av lågt golv, bara undvika just dom turerna - samtidigt som vi som vill åka med dom också kan göra det enkelt.
Tyvärr så lär ju inte X10 heller rulla så många år till pga att några idioter (förmodligen i SLs ledning) har bestämt att det ska vara plattforms-dörrar på nya city-banan som byggs
- X60 och X10 har ju dörrarna på olika ställen. Man har ju klarat sig utmärkt utan sånt "junk" hittils så varför är det så extremt viktigt på denna nya bana? Jag gissar väl på att det istället är ett skäl att få skrota av X10 i snabbare takt än man hinner köpa in fler X60. Ungefär så som man gjorde med X420 förut (då var det väl dock inkörningsproblem med X60 som ställde till det också). Sen när det blir inställda turer pga vagnsbrist så skyller man på att "vi var tvungna att göra oss av med alla X10 eftersom man inte kan köra med dom på citybanan och hinner inte få tag på nya vagnar i tid".
Rätt coolt ändå, att accelerationen gör så mycket (dörrarna gjorde ju förstås sitt till också jämfört med SJ:s trånga sega - speciellt om det är mycket folk)Henrik Schütz skrev:För resenärena var X1 rena katastrofen komfortmässigt, avsaknaden av elbroms gjorde att översynsintervallen på bromsarna blev korta. Målningen på utsidan den dystraste som tänkas kan.
Fast dom var extremt roliga att köra och bromsa... Det är väl det jag saknar, sista gången jag körde var ett varv på uppsalapendeln för si så där tre år sedan. Trots att jag gick två minuter sen från Uppsala var jag i tid till Cst, Sth på 120 mot 160 för uppsalapendeln kompenserades mer än väl av bättre acceleration och fler dörrar, som dessutom är mycket bredare...
- men jag mätte farten på några loktåg i somras (med 2 lok som Uppsalapendeln) och det förvånade mig hur seg accelerationen i hög fart var (att den är seg i låg fart jämfört med motorvagnståg som driver på långt fler hjul är ju dock inte så konstigt - men i hög fart är det ju effekten och inte friktionen som begränsar). På många sträckor hinner dom inte upp i 160 mer än en kort stund (toppfarten blir 160 - men det mesta av sträckan avverkas i hastigheter under 130 km/h) - då kan säkert ett tåg med sth 120 men som accar upp i den farten betydligt snabbare vinna.
Haha - kul detalj. Det lär ju vara hur nice som helst om det händer på sommarenC12C3C3C12 skrev:Nu när X1-orna är borta kan det sägas högt att endast ett av dörrbladen hade dörrlägesindikator, det vill säga att ett dörrblad kunde stå helt öppet under gång fast föraren hade "Stängda dörrar". Detta hände mig en gång vid Upplands Väsby.

Landstinget skulle alltså lägga ner skattepengar på att hålla reservdelar och upprätthålla kompetensen för 40 år gamla vagnar bara för att några få ska kunna "digga"? Om man gillar att åka X1 får man helt enkelt köpa sig ett tågsätt.C20_rules skrev: Jag gillar X60, men tycker ändå att det är jäkla trist att X1 försvinner helt. Man hade ju iallafall kunnat göra så att man bara kör vissa turer med X1 (där man anger det i tidtabellen) - t ex något/några av insatstågen i rusning (dom som går Jakobsberg/Upplands väsby - Östertälje/Tumba). Då kan ju dom som inte gillar gamla tåg eller t ex är i behov av lågt golv, bara undvika just dom turerna - samtidigt som vi som vill åka med dom också kan göra det enkelt.
Ja, varför ska vi utveckla saker och göra saker säkrare? Vi klarade jo oss utan säkerhetsbälte, krockkuddar, ATC och mitträcken också. Men nej varför göra saker bättre, vi har det jo så bra nu.Man har ju klarat sig utmärkt utan sånt "junk" hittils så varför är det så extremt viktigt på denna nya bana? Jag gissar väl på att det istället är ett skäl att få skrota av X10 i snabbare takt än man hinner köpa in fler X60.
Ja, "jättenice" med öppna dörrar i ett fullsatt tåg, vad gör det om några ramlar ut.Haha - kul detalj. Det lär ju vara hur nice som helst om det händer på sommaren
-
Som jag skrivit tidigare i någon annan tråd så hade dom gamla S-banevagnarna i Tyskland ingen dörrföregling under gång. Som trafikant var man bara tacksam att någon öppnade dörrarna efter avgång från stationen sommartid. Det var ju enligt envars ansvar att inte stå så att man kunde ramla ut. Om nu någon mot förmodan skulle trilla ut så kunde dom efterlevande inte räkna med någon ursäkt från trafikföretaget DB.
Hur var det med Köpenhams gamla S-banevagnar, gick dörrarna att öppna under gång? Kommer inte ihåg det trots att jag åkt med dom.
Hur var det med Köpenhams gamla S-banevagnar, gick dörrarna att öppna under gång? Kommer inte ihåg det trots att jag åkt med dom.
Jag har åtminstone en gång åkt med sådana vagnar i Berlin med öppna dörrar. Det stod en kille vid dörren och satte foten emellan när dörrarna stängdes och sedan drog han upp dem igen. Mycket skönt när det var soligt och 30 grader i skuggan utomhus.C12C3C3C12 skrev:Som jag skrivit tidigare i någon annan tråd så hade dom gamla S-banevagnarna i Tyskland ingen dörrföregling under gång. Som trafikant var man bara tacksam att någon öppnade dörrarna efter avgång från stationen sommartid. Det var ju enligt envars ansvar att inte stå så att man kunde ramla ut. Om nu någon mot förmodan skulle trilla ut så kunde dom efterlevande inte räkna med någon ursäkt från trafikföretaget DB.
Om man jämför med tunnel- och pendeltågen i Stockholm där man under rusningstid kan stå tryckt mot dörrarna pga trängsel, så undrar man hur det varit om någon kunde dragit upp dörrarna under färd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Ja på dom äldre S-tågsvagnarna i Köpenhamn gick det att öppna dörrarna med handtaget. Dom stängdes automatiskt men öppningen kunde man sköta själv och det gick att öppna under gång.C12C3C3C12 skrev:Som jag skrivit tidigare i någon annan tråd så hade dom gamla S-banevagnarna i Tyskland ingen dörrföregling under gång. Som trafikant var man bara tacksam att någon öppnade dörrarna efter avgång från stationen sommartid. Det var ju enligt envars ansvar att inte stå så att man kunde ramla ut. Om nu någon mot förmodan skulle trilla ut så kunde dom efterlevande inte räkna med någon ursäkt från trafikföretaget DB.
Det fanns också ett fotsteg utanför dörrarna och jag minns resor på sen kväll från Klampenborg när ynglingar briljerade när dom öppnade dörren, klev ut på fotsteget stängde dörren och till resenärerna förnöjrlse eller förskräckelse tittade in genom rutan.
Det vore dock rätt märkligt om X10:orna skrotas. Eventuella avtal med den som säljer nya tåg lär inte innehålla nåt "skrota dom gamla"-villkor. Att - även för tillverkarna av nya fordon - är bättre att sälja än att skrota de gamla vagnarna torde vara helt självklart efter skånetrafikens försäljningar av sina X10 som verkar ha fått politiker här och var att fundera på att införa tågtrafik och då faktiskt även köpt en del nya fordon...C20_rules skrev:Tyvärr så lär ju inte X10 heller rulla så många år till pga att några idioter (förmodligen i SLs ledning) har bestämt att det ska vara plattforms-dörrar på nya city-banan som byggs
- X60 och X10 har ju dörrarna på olika ställen. Man har ju klarat sig utmärkt utan sånt "junk" hittils så varför är det så extremt viktigt på denna nya bana? Jag gissar väl på att det istället är ett skäl att få skrota av X10 i snabbare takt än man hinner köpa in fler X60. Ungefär så som man gjorde med X420 förut (då var det väl dock inkörningsproblem med X60 som ställde till det också). Sen när det blir inställda turer pga vagnsbrist så skyller man på att "vi var tvungna att göra oss av med alla X10 eftersom man inte kan köra med dom på citybanan och hinner inte få tag på nya vagnar i tid".
Landstinget lägger ju redan ner pengar på att spara på en massa gamla spårvagnar och bussar - nog kunde man åtminstone sågat av en halv X1 på mitten för att få hytten och halva passagerarutrymmet till spårvägsmuseet?BSB101 skrev:Landstinget skulle alltså lägga ner skattepengar på att hålla reservdelar och upprätthålla kompetensen för 40 år gamla vagnar bara för att några få ska kunna "digga"? Om man gillar att åka X1 får man helt enkelt köpa sig ett tågsätt.
Vad gäller att kunna öppna dörrarna så vore det väl bättre om det gick att öppna tillräckligt många fönster tillräckligt mycket på varma dagar...
De har redan gjort det.M_M skrev:Landstinget lägger ju redan ner pengar på att spara på en massa gamla spårvagnar och bussar - nog kunde man åtminstone sågat av en halv X1 på mitten för att få hytten och halva passagerarutrymmet till spårvägsmuseet?
I verkligheten är det allt annat än enkelt att få trafiken att följa tidtabellen.C20_rules skrev:Jag gillar X60, men tycker ändå att det är jäkla trist att X1 försvinner helt. Man hade ju iallafall kunnat göra så att man bara kör vissa turer med X1 (där man anger det i tidtabellen) - t ex något/några av insatstågen i rusning (dom som går Jakobsberg/Upplands väsby - Östertälje/Tumba). Då kan ju dom som inte gillar gamla tåg eller t ex är i behov av lågt golv, bara undvika just dom turerna - samtidigt som vi som vill åka med dom också kan göra det enkelt.