Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Inlägg av Erland »

Spännande!

Kommer det att bli regelbundna provkörningar framöver, eller var detta en engångsgrej?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Inlägg av LÅ1 »

Hur långt körde man? Eftersom det saknas bilder från gatuspåret i Sundbyberg (Landsvägen heter väl gatan?) så antar jag att man aldrig körde där utan vände vid Bälsta bro. Eller körde man längre?

Tack för bilderna. Alltid kul att se denna typ av händelse!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Inlägg av hgsldf »

Finns det någon teknikguru som kan berätta vad det är för "skrot" kring spåret på bild 6, är det till för att minska risken för solkurvor?
/Göran
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Inlägg av M_M »

hgsldf skrev:Finns det någon teknikguru som kan berätta vad det är för "skrot" kring spåret på bild 6, är det till för att minska risken för solkurvor?
/Göran
Jag är kanske inte teknikguru men det som syns är en dilatationsskarv. Wikipedia skriver:
Wikipedia skrev:Längre broar kan ha så stor temperaturutvidgning att inte stum fog tillåts. Detta gäller särskilt när man har ballastfria rälsbefästningar som är fastgjutna i brobanan. Dilatationsskarven fungerar som en vanlig växeltunga, som dock ej kan röra sig i sidled utan endast i längsled. Skendunk och utvalsning undviks. Vid broskarvar kan slipers på landsidan sjunka mer än på brosidan som har fastare underlag, så att vertikala böjkrafter uppstår i rälsen. Numera förser man därför dilatationsskarvar med ca 6 m långa stålbalkar utmed rälsen, i vilka slipers på bägge sidor är vertikalt låsta, men kan glida i längsled. Dessa gör då att böjkrafterna utjämnas. Sveriges "näst vackraste järnvägsvy" - den nya Årstabron - i Stockholm har sådana skarvar inklusive stålbalkar vid landfästena.
Om du däremot menar de kvadratiska (?) klossarna längst ut till höger så har jag inte en susning... Likaså vore det intressant att få reda på vad som finns mellan rälerna vid dilatationsskarverna. Kan det vara så att varannan sliper hör till varannan sida av skarven så att säga, och grejerna i mitten ser till att slipersarna ligger i samma höjd? (OBS spekulation)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Inlägg av NerdBoy »

Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Inlägg av Johan A »

När går prov turerna ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Inlägg av Lars Stegenius »

Men jösses! Vågar man köra utan ATC? Man kan ju ha krockat! :D
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Inlägg av carltram »

Skriv svar