Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)
Spännande!
Kommer det att bli regelbundna provkörningar framöver, eller var detta en engångsgrej?
Kommer det att bli regelbundna provkörningar framöver, eller var detta en engångsgrej?
Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)
Hur långt körde man? Eftersom det saknas bilder från gatuspåret i Sundbyberg (Landsvägen heter väl gatan?) så antar jag att man aldrig körde där utan vände vid Bälsta bro. Eller körde man längre?
Tack för bilderna. Alltid kul att se denna typ av händelse!
Tack för bilderna. Alltid kul att se denna typ av händelse!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)
Finns det någon teknikguru som kan berätta vad det är för "skrot" kring spåret på bild 6, är det till för att minska risken för solkurvor?
/Göran
/Göran
Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)
Jag är kanske inte teknikguru men det som syns är en dilatationsskarv. Wikipedia skriver:hgsldf skrev:Finns det någon teknikguru som kan berätta vad det är för "skrot" kring spåret på bild 6, är det till för att minska risken för solkurvor?
/Göran
Om du däremot menar de kvadratiska (?) klossarna längst ut till höger så har jag inte en susning... Likaså vore det intressant att få reda på vad som finns mellan rälerna vid dilatationsskarverna. Kan det vara så att varannan sliper hör till varannan sida av skarven så att säga, och grejerna i mitten ser till att slipersarna ligger i samma höjd? (OBS spekulation)Wikipedia skrev:Längre broar kan ha så stor temperaturutvidgning att inte stum fog tillåts. Detta gäller särskilt när man har ballastfria rälsbefästningar som är fastgjutna i brobanan. Dilatationsskarven fungerar som en vanlig växeltunga, som dock ej kan röra sig i sidled utan endast i längsled. Skendunk och utvalsning undviks. Vid broskarvar kan slipers på landsidan sjunka mer än på brosidan som har fastare underlag, så att vertikala böjkrafter uppstår i rälsen. Numera förser man därför dilatationsskarvar med ca 6 m långa stålbalkar utmed rälsen, i vilka slipers på bägge sidor är vertikalt låsta, men kan glida i längsled. Dessa gör då att böjkrafterna utjämnas. Sveriges "näst vackraste järnvägsvy" - den nya Årstabron - i Stockholm har sådana skarvar inklusive stålbalkar vid landfästena.
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)
Men jösses! Vågar man köra utan ATC? Man kan ju ha krockat! 
