Trådbussring i Fjollträsk !

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Trådbussring i Fjollträsk !

Inlägg av Bengt Jönsson »

Fridhemsplan - St: Eriksgatan - Odengatan - Odenplan - Odengatan - Östra Station - Sturegatan - Stureplan - Birger Jarlsgatan - Norrmalmstorg - Skeppsbron - Slussen - Katarinaväagen - Renstiernas Gata - Ringvägen - Skanstull - SÖS - Södra Station - Hornsgatan - Hornstull - Västerbron - Västerbroplan - Fridhemsplan.

Dvs en kombination av dagens blåbus(s)linjer 4 o 3

/B
spårsnoken

Re: Trådbussring i Fjollträsk !

Inlägg av spårsnoken »

Bengt Jönsson skrev:Fridhemsplan - St: Eriksgatan - Odengatan - Odenplan - Odengatan - Östra Station - Sturegatan - Stureplan - Birger Jarlsgatan - Norrmalmstorg - Skeppsbron - Slussen - Katarinaväagen - Renstiernas Gata - Ringvägen - Skanstull - SÖS - Södra Station - Hornsgatan - Hornstull - Västerbron - Västerbroplan - Fridhemsplan.

/B
------------
Utmärkt förslag. Gäller bara att sälja det till SL....
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

JAg tror nog en spårvagn skulle locka mer resande. Det är väl vad lokaltrafiken försöker eller skulle försöka att göra.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Dennis Hage skrev:JAg tror nog en spårvagn skulle locka mer resande. Det är väl vad lokaltrafiken försöker eller skulle försöka att göra.

mvh Dennis
------------
Jovisst är det så. Det vet vi alla.

Men investeringskostnaden är mycket större. Ett miljövänligt kollektivtrafiksystem skulle naturligtvis vara bra att ha i kombination med avgifter för biltrafiken.

Visst är t.ex. bränslecellsbussar lika miljövänliga vad gäller utsläpp i gatunivån. Men de drar - vad avser nuvarande lösning - mer elektrisk energi än trådbussar och är dyrare.

En innerstadsspårväg med moderna ledspårvagnar i gatumitt vore naturligtvis perfekt men kan man av kostnadsskäl inte få det är väl moderna trådbussar en miljövänlig och bra kompromiss?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Men är det billigare?

Inlägg av Reimersholme71 »

spårsnoken skrev:
Dennis Hage skrev:JAg tror nog en spårvagn skulle locka mer resande. Det är väl vad lokaltrafiken försöker eller skulle försöka att göra.

mvh Dennis
------------

Men investeringskostnaden är mycket större. Ett miljövänligt kollektivtrafiksystem skulle naturligtvis vara bra att ha i kombination med avgifter för biltrafiken.

Visst är t.ex. bränslecellsbussar lika miljövänliga vad gäller utsläpp i gatunivån. Men de drar - vad avser nuvarande lösning - mer elektrisk energi än trådbussar och är dyrare.

En innerstadsspårväg med moderna ledspårvagnar i gatumitt vore naturligtvis perfekt men kan man av kostnadsskäl inte få det är väl moderna trådbussar en miljövänlig och bra kompromiss?
Är det verkligen så? Håller en trådbuss lika länge som en spårvagn eller faller dom i bitar lika fort som en dieselbuss? Kostar det mindre att hänga upp två koppartrådar än att hänga upp en? Är det någon som vet var man kan få tag i siffror om sådana här frågor?

Martin
Mikael

Re: Men är det billigare?

Inlägg av Mikael »

Reimersholme71 skrev:
spårsnoken skrev:

mvh Dennis
------------

Är det verkligen så? Håller en trådbuss lika länge som en spårvagn eller faller dom i bitar lika fort som en dieselbuss? Kostar det mindre att hänga upp två koppartrådar än att hänga upp en? Är det någon som vet var man kan få tag i siffror om sådana här frågor?

Martin
Spårvagnarna måste ju rulla på något också! Eller hade du tänkt dig spårvagnar med gummihjul :lol:

Micke
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Bengt Jönsson skrev:Fridhemsplan - St: Eriksgatan - Odengatan - Odenplan - Odengatan - Östra Station - Sturegatan - Stureplan - Birger Jarlsgatan - Norrmalmstorg - Skeppsbron - Slussen - Katarinaväagen - Renstiernas Gata - Ringvägen - Skanstull - SÖS - Södra Station - Hornsgatan - Hornstull - Västerbron - Västerbroplan - Fridhemsplan.

/B
Det spelar ingen roll om man kör trådbuss eller diesel/etanol/vätgasbuss, bussarna kommer ändå att ha samma problem som idag, dvs ihopklumpning och att dom fastnar i trafiken.

Om politikerna skall bestämma sig för att lösa problemen med kollektivtrafiken (och därmed även trafiken i staden) så måste man se till att kollektivtrafiken helt och hållet får egna reserverade körfält i staden. Så länge det inte finns sådana så kommer ingen typ av yttrafik med kollektivtrafiken att fungera i rusningen, varken bussar eller spårvagnar.

När man väl har bestämt sig för att göra detta så kan man börja tänka på trådbussar och spårvagnar. Man skall (självklart) köra spårvagnar på de tyngre linjerna, trådbuss på de lite mindre linjerna och etanol/biogas på de linjer där kostnaden inte motsvarar investeringen.

Ditt förslag ovan, dvs en ringlinje, tror jag inte är bra som en enda linje, men däremot uppdelad på två av varandra överlappande linjer, där ändarna vänder i utkanterna av stan.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Odd skrev:

/B
Det spelar ingen roll om man kör trådbuss eller diesel/etanol/vätgasbuss, bussarna kommer ändå att ha samma problem som idag, dvs ihopklumpning och att dom fastnar i trafiken.

Om politikerna skall bestämma sig för att lösa problemen med kollektivtrafiken (och därmed även trafiken i staden) så måste man se till att kollektivtrafiken helt och hållet får egna reserverade körfält i staden. Så länge det inte finns sådana så kommer ingen typ av yttrafik med kollektivtrafiken att fungera i rusningen, varken bussar eller spårvagnar.

När man väl har bestämt sig för att göra detta så kan man börja tänka på trådbussar och spårvagnar. Man skall (självklart) köra spårvagnar på de tyngre linjerna, trådbuss på de lite mindre linjerna och etanol/biogas på de linjer där kostnaden inte motsvarar investeringen.

Ditt förslag ovan, dvs en ringlinje, tror jag inte är bra som en enda linje, men däremot uppdelad på två av varandra överlappande linjer, där ändarna vänder i utkanterna av stan.
------------------
Jodå. Det låter vettigt - om man har gott om pengar.

Har man ont om pengar kanske man inte har råd att investera de där 20 mkr/km (minst) som en innerstadsspårväg kostar (enklaste utförande; spår i gatumitt); utan bara har råd med de där 6 mkr/km som trådbuss i innerstadsmiljö kostar.

Därmed också svarat på skillnaden i kostnad mellan räls+singeltråd resp. enbart två trådar. Självfallet måste busstrafiken (oavsett drivmedel) ges en mycket bättre prioritet; och det blir naturligtvis lättare med trådbussar än med dieselbussar.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Är kanske ett bra förslag, men varför inte bara skriva i Stockholm!
Staden har ett namn, och i detta forum tycker inte jag vi skall behöva kallas oss för fjollor och fjollträsk och tjockhult och allt vad man gör...
Jag har inte gjort någon nåt ont!
Bantekniker
GN

Inlägg av GN »

/B
Noterar att brädspelet är igång igen. Denna gång tycks det dock satsas på lite billigare gator så nu är snart hela spelplanen täckt. Men är det ingen som tänkt på alternativen: strykjärn, tax, stövel, hatt eller båt ?

- Förordar en hjulångarförbindelse mellan centrum och norrmalmstorg.

vänligen

/GN
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Bobjörk skrev:Är kanske ett bra förslag, men varför inte bara skriva i Stockholm!
Staden har ett namn, och i detta forum tycker inte jag vi skall behöva kallas oss för fjollor och fjollträsk och tjockhult och allt vad man gör...
---------------
Nu var det inte jag som använde den benämningen. Jag vet att Fjollträsk är något som dykt upp på senare år som en 'reaktion' från norrlänningar kanske....

Vi skulle kanske återgå till att diskutera sakfrågan i stället?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

spårsnoken skrev:
Bobjörk skrev:Är kanske ett bra förslag, men varför inte bara skriva i Stockholm!
---------------
Nu var det inte jag som använde den benämningen. Jag vet att Fjollträsk är något som dykt upp på senare år som en 'reaktion' från norrlänningar kanske....

Vi skulle kanske återgå till att diskutera sakfrågan i stället?
Jovisst kan vi det, men jag står fast vid åsikten att vi hör i forium inte skall använda nedsättande ord om någon stad. Varken Göteborg, Stockholm, Svinesund eller någon annan. Vi kan väl börja i Swetramway forum?
Bantekniker
Dennis Sigward

Om det är så ont om pengar, då frågar jag: Hur mycket kostar Årstalänkentunneln skattebetalarna? Det hörs sällan att det är för dyrt att bygga motorvägar som ökar trafikproblemet mer än vad det är värt.

Ont om pengar? Hur mycket går förlorade på att INTE bygga spårvägar och sänka all andra kostnader. Miljö, bilträngsel och andra skador orsakat av biltrafiken.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Dennis Hage skrev:Om det är så ont om pengar, då frågar jag: Hur mycket kostar Årstalänkentunneln skattebetalarna? Det hörs sällan att det är för dyrt att bygga motorvägar som ökar trafikproblemet mer än vad det är värt.

Ont om pengar? Hur mycket går förlorade på att INTE bygga spårvägar och sänka all andra kostnader. Miljö, bilträngsel och andra skador orsakat av biltrafiken.

mvh Dennis
-----------------------
Jo, men det är politikerna som beslutar om penningtilldelning. Visst vore det bra med obegränsat med pengar till spårtrafiken men det är nog en utopi än så länge i alla fall. Håller med om att det är fullständigt onödigt att bygga ut biltrafiksystemet ytterligare i dagens läge. Om 10 år har det nog svängt för jag tror att problemet med växthuseffekten och koldioxidutsläppen kommer att bli avgörande för att få politikerna att ändra sig i fråga om trafikpolitiken.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Tänk på att om 10 eller kanske snarare 20 år kommer bilarnas utsläpp vara betydligt mindre än idag. Det finns många bränslen på gång som innebär godtagbart låga utsläpp från bilar. Därför tycker jag inte man kan "försaka" utbyggnaden av vägar för bilism med argumentet att de släpper ut mycket avgaser.

Å andra sidan kommer problemet med trängsel fortgå även med vanliga elbilar (eller vad man vill). Därför borde man satsa på ett allmänt transporteringssystem som transporterar människor, och inte metall (o dyl) i första hand.

Ämnet då: Jo, jag tycker det ser jättebra ut med en sådan föreslagen linje. Har faktiskt själv spånat på en ringlinje för tunnelbanan något längre ut (längs tullsnittet) innan Tvärbanan var påtänkt. Kostnaden för mitt tänkta projekt hade varit ca 20 centiljoner Euro (bildligt talat) och därmed kanske inte ekonomiskt lönsamt. Men Tvärbanan har visat vad den går för, för en alldeles acceptabel summa. Jag tycker då också att man borde komplettera med en mer central ring som ovan nämnts. Själv åker jag faktiskt ofta längs nämnda sträckor när jag är ute på stan, och en stabil ringlinje ger ett bra urval med målpunkter. Att behöva byta från buss till buss är jag dock inte så glad för (har faktiskt aldrig gjort det heller) och detta vore då utmärkt.
Zill

Re: Men är det billigare?

Inlägg av Zill »

Mikael skrev:
Spårvagnarna måste ju rulla på något också! Eller hade du tänkt dig spårvagnar med gummihjul :lol:

Micke
Ja, i Montreal rullar ju tunnelvagnarna på gummi.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Kingsthrone skrev:Tänk på att om 10 eller kanske snarare 20 år kommer bilarnas utsläpp vara betydligt mindre än idag. Det finns många bränslen på gång som innebär godtagbart låga utsläpp från bilar. Därför tycker jag inte man kan "försaka" utbyggnaden av vägar för bilism med argumentet att de släpper ut mycket avgaser.
----------------
Du har nog missuppfattat mitt inlägg litegrann. Det jag talar om är växthuseffekten; orsakad av utsläpp av koldioxid främst från bilarna.

Moderna bilar släpper ut lika mycket koldioxid som gamla bilar. T.o.m. mer om de drar mer bränsle. Även bilar som går på diesel eller gas släpper ut ungefär lika mycket koldioxid. Och biobränslen kommer aldrig att finnas i tillräcklig mängd för att försörja alla bilar med energi.

Därför kommer bilarnas koldioxidutsläpp att vara ett problem även framgent. Ett problem som gör att politikerna måste dra ned på satsningen på massbilismen. Och om 10 eller 20 år blir det desto mer aktuellt när växthuseffekten blir mycket mer påtaglig.
Dennis Sigward

Varför kunde Salt Lake City lura 11,500 resande per dag på Universitetslinjen som hade en prognos på bara 4,500 per dag det första året i trafik.

Är inte detta ett bevis på att spårvägar lockar mer resande ön vad som hade beräknats.

Om nu det byggs en trådbussringlinje i Stockholm, kommer investeringen att amortera sej?
Säg att det blir 20-35,000 resande per dag på den trådbusslinjen, men om en spårvägs linje byggs så skulle jag tro att resande siffran skulle nog bli mellan 60-80,000 per dag.

Kan ni tänka möjligheten att det minskas med biltrafiken om det blir en spårvägslinje som regerar på gatan. Bilar håller sej i regel undan spårvagnar och om inte i början lär dom sej snabbt.

Det gäller också för spårvagnen att vara aggressiv i framförandet (ala Amsterdamoch inte som i Bryssel där spårvagnarna verkar vara rädda för bilarna).

mvh Dennis
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Dennis Hage skrev:Varför kunde Salt Lake City lura 11,500 resande per dag på Universitetslinjen som hade en prognos på bara 4,500 per dag det första året i trafik.

Är inte detta ett bevis på att spårvägar lockar mer resande ön vad som hade beräknats.

Om nu det byggs en trådbussringlinje i Stockholm, kommer investeringen att amortera sej?
Säg att det blir 20-35,000 resande per dag på den trådbusslinjen, men om en spårvägs linje byggs så skulle jag tro att resande siffran skulle nog bli mellan 60-80,000 per dag.

Kan ni tänka möjligheten att det minskas med biltrafiken om det blir en spårvägslinje som regerar på gatan. Bilar håller sej i regel undan spårvagnar och om inte i början lär dom sej snabbt.

Det gäller också för spårvagnen att vara aggressiv i framförandet (ala Amsterdamoch inte som i Bryssel där spårvagnarna verkar vara rädda för bilarna).

mvh Dennis
------------------------
Jodå. Håller gärna med Dig; men dessvärre har politikerna bara råd med en trådbussring....
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

spårsnoken skrev:
Kingsthrone skrev:Tänk på att om 10 eller kanske snarare 20 år kommer bilarnas utsläpp vara betydligt mindre än idag. Det finns många bränslen på gång som innebär godtagbart låga utsläpp från bilar. Därför tycker jag inte man kan "försaka" utbyggnaden av vägar för bilism med argumentet att de släpper ut mycket avgaser.
----------------
Du har nog missuppfattat mitt inlägg litegrann. Det jag talar om är växthuseffekten; orsakad av utsläpp av koldioxid främst från bilarna.

Moderna bilar släpper ut lika mycket koldioxid som gamla bilar. T.o.m. mer om de drar mer bränsle. Även bilar som går på diesel eller gas släpper ut ungefär lika mycket koldioxid. Och biobränslen kommer aldrig att finnas i tillräcklig mängd för att försörja alla bilar med energi.

Därför kommer bilarnas koldioxidutsläpp att vara ett problem även framgent. Ett problem som gör att politikerna måste dra ned på satsningen på massbilismen. Och om 10 eller 20 år blir det desto mer aktuellt när växthuseffekten blir mycket mer påtaglig.
Du skrev "Håller med om att det är fullständigt onödigt att bygga ut biltrafiksystemet ytterligare i dagens läge.", och jag kommenterade det. Exakt vad du menade med det vet jag inte, men Du bör känna till att kraven blir hårdare och hårdare för utsläpp från bilar, och nya bränslen tas fram. Vätgas är ett stort forskningsområde, och har som bekant kommit ut på vägarna också, om än i bussform. Elbilar som man helt enkelt laddar upp är idag också effektiva med lång räckvidd (>20 mil). Batteriet är fortfarande rätt tungt men där gör man också framsteg.

Så tro inte att dagens utsläppsnivåer accepteras om 20 år. Utvekclingen mot mer utsläpssbenägna bilar kommer inte fortgå länge till. Och det finns sätt att förhindra den utvekclingen också.

Ordet jag reagerade på var "biltrafiksystemet" och innebär det vägar också, så håller jag inte med om det. Det krävs att det byggs ut även i idag, och i fortsättningen. Men fördelningen mellan kollektivtrafik och biltrafik kanske bör förskjutas, med en något lägre satsning på "biltrafiksystemet" än idag.
Skriv svar