NTF: ”Inför lotteri för skötsamma förare” - Svenska Dagbladet
Hastigheten är en av de största orsakerna till bilolyckor. För att få fler att lätta på gasen måste det bli mer morot och mindre piska, säger Jan Sandberg på NTF. Nu vill de med hjälp av fartkamerorna dela ut tusenlappar till skötsamma förare.
Min kommentar: belöna alla tåg- och bussresenärer istället. Att välja buss framför bil minskar skaderisken med 80%. Det ger mycket större effekt än andra populära trafiksäkerhetsåtgärder som t ex säkerhetsbälte. Säkerhetsbälte halverar risken för skada vid en krock. Men eftersom det går många kilometer på varje krock är skademinskningen per kilometer mycket mindre.
sv.wikipedia.org/wiki/Trafiksäkerhet
en.wikipedia.org/wiki/Seat_belt_legislation#Effects
Bästa skyddet: Var rik och skötsam - SvD
NTF: ”Inför lotteri för skötsamma förare”
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
NTF: ”Inför lotteri för skötsamma förare”
Senast redigerad av Erik Sandblom den måndag 27 februari 2012 9:50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: NTF: ”Inför lotteri för skötsamma förare”
Erik, det är ju som med SL (förr) som gör allt för att inte bygga spårväg, och lägger hundratals miljoner på meningslösa bussprojekt. Bilmaffian gör allt för att inte behöva angripa det riktiga problemet med döda i trafiken, höga koldioxidutsläpp, barn som får astma av vägdammet, folk dör av hjärtinfarkt de fått pga vägbullret osv. Det enda som hjälper allt detta, är att minska det trafiken. Inte massa dyra speciallösningar som ger liten effekt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Erik Sandblom
SL (och alla andra länstrafikbolag) kunde ju göra reklam för hur säkert det är att åka med dem. Just nu finns en hemsida om bälten i buss där rubriken är "Åk säkrare, ta på dig bältet". Det är ju helt missvisande eftersom det viktigaste man kan göra för att åka säkert är att välja buss eller tåg framför bil.
De borde istället dela ut klistermärken där det står "Tack alla bussresenärer, ni räddar liv!"
Tilägg: Bra liknelse om spårvagnar förresten, hoppas det sker en attitydförändring på samma sätt.
De borde istället dela ut klistermärken där det står "Tack alla bussresenärer, ni räddar liv!"
Tilägg: Bra liknelse om spårvagnar förresten, hoppas det sker en attitydförändring på samma sätt.
Jösses, det inbjuder ju till lagliga okynneskörningar förbi fartkamerorna...
Inget att göra? Ja men då tar vi och kör några varv förbi fartkamerorna!M_M skrev:Jösses, det inbjuder ju till lagliga okynneskörningar förbi fartkamerorna...

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jag tycker snarare att man - nu när man kan - ska ha kameror i alla skåp, att alla kameror ska vara på, att man sätter upp fler fartkameror i tättbebyggt område, och att man kan - och ska - bli bötfälld av varenda kamera man blir plåtad av.Erik Sandblom skrev:Min kommentar: belöna alla tåg- och bussresenärer istället. Att välja buss framför bil minskar skaderisken med 80%. Det ger mycket större effekt än andra populära trafiksäkerhetsåtgärder som t ex säkerhetsbälte. Säkerhetsbälte halverar risken för skada vid en krock. Men eftersom det går många kilometer på varje krock är skademinskningen per kilometer mycket mindre.
De fruktansvärt många pengar som man får in på det sättet tycker jag kan gå till kollektivtrafik. Eller till dem som åker kollektivt. Men det lär det inte göra...
(Vad gäller bälten i buss har du och jag olika åsikter, vi är båda medvetna om det, men vi kan väl låta det bero just denna diskussion.)
Professionell tyckare
Fånigt. Varför skall man ha ett sådant lotteri. De enda som tjänar på det är ju ögontjänare.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.