... från november -75. Lite testning av långa slutartider o liten bländare, med blandat resultat på rörelse-oskärpan, beroende på ett uruselt stativ. För att inte nämna lutningen hit o dit, men den bjuder jag på...
12-nollan...
Vilka minnen dessa vagnar väcker. Glödlamporna i taket, värmen ombord, de gröna kupongautomaterna (en för vuxna och en för barn/pensionärer) , de gula biljettmakulerarna, galonsätena...
Inte kan man tro att dessa vagnar faktiskt levde ända in på 2000-talet.
Kvalitet är väl bara förnamnet, jämfört med de vagnar som tillverkas idag...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Snyft snyft där har man varit några gånger. 373 + 390 var "nattvagnarna", de hade "dödmansgrepp" (tunnelbanevevar). Var det inte 368 som utrustades med hastighetsmätare samt hastighetsvakt? Man svor jämt när man fick den vagnen, det fanns vissa ställen där man kunde köra fortare än 50 km/h. Vill minnas att 365 ofta drabbades av elbromsfel (vilket jag skrivit om tidigare). Det var en härlig doft där när man tog ut tågsättet på morgonarna av spriten i tryckluftsystemet jämfört med hur det var i resten av hallen där bussarna stod. Ni skulle sett hur det var när Büssingarna stod där med motorerna vrålande på fullvarv för att få upp trycket i luftsystemet. Luften var alldeles blå av avgaserna, undrar hur många av utryckarna som fortfarande är i livet.
9205 har man kört några gånger, hade utbildning på den. Spår 1 där den står var parkeringsplats för diverse museimaterial, bland annat stod en trådbuss där.
Mycket trevligt Leif, man får uppmuntra så att du kommer med ännu mer:-)
En grej man ser tydligt är de olika destinationsskyltsrullarna, här i tre typer:
387 har originalrulle (vit bred text) med de mest exotiska destinationerna som Ängby, Johanneshov, Skarpnäck m m kvar. Ett tecken på Bmh- placering för det mesta sedan 1952 (förutom Hedplaceringen 1971-1974).
373 (B-änden) har svart bred text. Detta är typiskt för de vagnar som gick på linje 14 fram till 1964. A24-sydväst har alltid dessa rullar på bilderna. Dessutom hade alla B24 denna rulltyp.
390 har vit smal text. Detta är en sen variant som endast innehöll Alvik, Nockeby, Ålstens Gård, Abonnerad och Går ej i trafik.
En fjärde variant, smal svart text fanns på 377 samt i B-ändorna på 389 och 390.
C12C3C3C12 skrev:Vill minnas att 365 ofta drabbades av elbromsfel (vilket jag skrivit om tidigare).
Menar du 385?
Någon vagn med slutsiffra 5 var det, om nu 365 redan då när jag körde passerat yttersta växeln så var det väl 385, Sture Sabel (RIP) körde där samtidigt med mig.
Förutom 373 och 390 så hade även 379 och 389 fullt utrustade hytter i B-änden, dvs kunde gå som enkelvagnar. Så det var dessa fyra som var "nattvagnar" och även helgmorgonvagnar. Ibland kopplades två av dem ihop med B-ändorna mot varandra och kördes som dubbelmotorvagnar i morgonrusningen.
Övriga vagnar kunde "rangeringsköras" från B-änden men ej dörrmanövreras. Dessutom krävdes en förbindelsekabel (den som hänger från 635 på bilden) för att få ett fungerande tvåvagnståg. Uttag för denna fanns bara i B-änden, vilket gjorde att även de tåg som innehöll någon av "nattvagnarna" alltid gick med A-ändorna utåt.
roggek skrev:Inte kan man tro att dessa vagnar faktiskt levde ända in på 2000-talet.
Kvalitet är väl bara förnamnet, jämfört med de vagnar som tillverkas idag...
Om jag inte fått allt om bakfoten så lever 368 och delvis 387 kvar ombyggda till A30B 311 och delvis 317 ute på Lidingö SS Vagnhallen om saken
Vi får väl hoppas att SL inte skrotar / ställer av de vagnarna förrän man verkligen är helt säker på att man i praktiken sett att det finns tillräckligt många nya vagnar driftdugliga till Lidingöbanan och Spårväg City.
jeff skrev:Tack för mycket fina bilder.
Thanks for sharing!
Men varför var inte alla vagnar fullt utrustade i B-änden? Var de så från fabrik?
Nej, det var när man byggde om dem så att föraren kunde sköta dörrarna som detta gjordes endast i A-änden på de flesta vagnar. Innan dess kunde de gå vända hur som helst.
Så därför kommer lite mer från samma sejour i Bmh...
-
-
-
-
-
Det var ju ganska trångt att fotografera, så bilderna kan bli lite snäva, tyvärr. Men vidvinkelobjektiv till kameran var inte att tänka på, kostade en förmögenhet.
Nej Leif det är ingen av oss som tror på att du går i plugget och har sportlov:-)
Lika bra att lägga ut flera klenodbilder till oss, många som blir glada.
Själv har jag som största problem här på sajten hur man skall få de tjocka negativalbumen digitaliserade och publicerbara här. Men jag får nog starta en annan tråd om det när det blir tid för ett större jobb.
Keep up the good work!
Nu fick vi se kabeln som var kopplad mellan B-Ändarna. Ett gammalt vanligt 3-fas uttag med kabel.
Brukar demontera sådana på jobbet i gamla el-installationer. Ska börja spara dem
jeff skrev:Keep up the good work!
Nu fick vi se kabeln som var kopplad mellan B-Ändarna. Ett gammalt vanligt 3-fas uttag med kabel.
Brukar demontera sådana på jobbet i gamla el-installationer. Ska börja spara dem
Och ändå styrde dessa kablar "bara" dörrautomatiken...Var det verkligen 3-fas? Dörrarna styrdes väl med mindre kraft än så? På sin höjd 24V...
Jag vet inte, det vet säkert någon mer insatt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
jeff skrev:Keep up the good work!
Nu fick vi se kabeln som var kopplad mellan B-Ändarna. Ett gammalt vanligt 3-fas uttag med kabel.
Brukar demontera sådana på jobbet i gamla el-installationer. Ska börja spara dem
Och ändå styrde dessa kablar "bara" dörrautomatiken...Var det verkligen 3-fas? Dörrarna styrdes väl med mindre kraft än så? På sin höjd 24V...
Jag vet inte, det vet säkert någon mer insatt...
Skev att det var ett gammalt 3-fas uttag. INTE att dörrarna manövrerades med 3-fas.