Problem på T-bana 3

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
mikael

Problem på T-bana 3

Inlägg av mikael »

Vad är det för problem mellan T-centralen och Kungsträdgården.
I dag trafikerades sträckan med ett c20 sätt, som gick i skutel trafik.
Klfh

Re: Problem på T-bana 3

Inlägg av Klfh »

MTR/TBT har upptäckt "onormalt slitage", på hjulen. Av någon, för mig okänd, anledning tror man att beror på ett "banfel" någonstans på sträckan tce - ktg. Under utredningen har man minskat från 18 till 16 tåg på tub 3 under rusning. Ett tåg går i skyttel mellan tce och ktg, linjerna 10 och 11 vänder vid tce. Planen är att normal trafik ska återupptas imorrn, om så sker återstår att se.
Användarens profilbild
cx-galning

Inlägg av cx-galning »

men så vart det inte :(
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Eftersom det finns två trådar om samma ämne så passar jag på att göra korsbefruktningen komplett:

Det här är den andra tråden: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... ead#unread
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Och får vi korsbefrukta även de två orsaksförklaringarna. Banfel har jag ju också hört - men senare hörde jag på nyheterna att problemet är en växel. Men troligen är väl då själva problemet i en växel - alltså det som sliter på hjulen. Låter ju också rätt troligt, då det väl är där som risken är som störst. Det förklarar väl också varför det inte är så lätt att åtgärda.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Eftersom det finns två trådar om samma ämne så passar jag på att göra korsbefruktningen komplett:

Det här är den andra tråden: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... ead#unread
Eftersom det här är ett spännande ämne hoppas jag på mer diskussion. Kan inte jourmaster välja en tråd och låsa den andra? :?: :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Låst