daniel_s skrev:spårlasse skrev:Fast undrar om uppgiften inte delvis är en s.k. tidningsanka. SL själva har i sina officiella dokument aldrig pratat om något annat än Hässelby-Råcksta - dessutom har den övriga sträckan renoverats för ett femtontal år sedan - så det är nog inte aktuellt.
Hässelby-Råcksta är ju inte något större problem egentligen att klara av - rimligen bör man väl kunna ha två tåg vändande vid Råcksta i tiominuterstrafik på vardera.
Går inte med nuvarande spårlayout. Idag har man bara ett spår att välja på (det vanliga) när man närmar sig Råcksta på medspår.
Man kan nog i och för sig klara 5-minuterstrafik under maxtimmen på morgonen genom att låta vartannat tåg vara ett utgående tåg från Vällingbydepån. På eftermiddagen blir det en lite större utmaning att göra så, eftersom ingående tåg och vändande tåg måste samsas på samma spår, men det går nog.
Ett alternativ är förstås att lägga in en ny växelförbindelse.
Ajdå, tänkte inte på det - nu kan man ju förvisso vända ungefär var femte minut med enkelspår. Kräver väl troligen hoppelag och lite andra åtgärder (att lägga till någon extraminut fram till Råcksta exempelvis - tågen till Vällingby är ju nästan konstant ett par minuter försenade i eftermiddagstrafiken - eller nästan alla tider på dygnet förresten). Elephant & Castle klarar ju 22 tåg i timmen med två spår, Waterloo & Cityline klarar väl något liknande på bara ett spår (fast då är ju föstås sträckan så kort att det går bra med minimala vändtider - man har förvisso två spår i Bank, men man använder ju bara ett normalt).
Det lämpligaste under iaf sommartidtabellen borde ju dock vara att köra med 7,5-minuterstrafik i högtrafik till Råcksta. Oftast brukar man väl ha 2,5-minutertrafik under en större del av sommaren i högtrafik, så det kommer nog att krävas. Har för mig att blåa linjen även skulle stängas av 2013 - men frågan är ju här om Hässelbyavstängningen då är förskjutet till 2014, eller om 2013 fortfarande gäller. Så upplägget 7,5 från Råcksta, Åkeshov och Alvik skulle nog fungera rätt bra (även 7,5-minuterstrafik ger förstås en aning korta vändtider - men inte kortare än man ju normalt brukar använda i tunnelbanan till och från - även om det i regel är något bättre på de västra vändpunkterna idag).
Men frågan är ju förstås också hur mycket växel 1454 stoppar upp trafiken...
Som du säger, så borde man ju under morgonrusningen kunna ha 5-minuterstrafik med utgående tåg (eller till och med tätare)- ingående tåg behöver ju inte vara något problem (turtätheten blir ju ändå inte jämn 5-minuterstrafik - så om det ingående tåget ankommer 3-minuter innan, lär man ju ändå hinna vända nästkommande tåg.
Man skulle ju också annars kunna använda depåspåren för vändning. Men det kräver nog att man har en del marginal - alltså att tåg som ankommer Råcksta får stå (som planering), ca 3-minuter på norrgående spår, sedan köra in på depåspåret och vända och ut på södergående, där det också då bör finnas ungefär 3-minuters marginal. Däremot vinner man väl inte så mycket på en sådan lösning gentemot att vända alla tåg på norrgående spår - men man får iaf något bättre med marginaler mot förseningar.
Fast mitt tips om jag känner SL rätt är nog att man kör med 10-minuterstrafik och några utgående tåg som möjligt komplement. Problemet är ju då bara att klara vändningarna på de andra stationerna på banan. Alvik blir lätt knepigt med för tät trafik - även om det förstås går att ha 5-minutersvändningar där, men det kan bli knepigt att klara det i högtrafik. Och Åkeshov fungerar ju inte med tätare än var 6:e minut som max.