Ny hållplats överges efter åtta dagar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Ny hållplats överges efter åtta dagar
http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_misr# (sid 4)
Trafikverket har byggt en ny busshållplats vid Kulla vägskäl, Österåkers kommun. Efter åtta dagar bedömdes den så farlig att man fick flytta tillbaka hållplatsstolpen till det gamla läget. Alla utom Trafikverket tycker att det är ett misslyckande.
Själv undrar jag mest vem det är som planerar såna här ombyggnader. Var det nödvändigt att riva bort den gamla hållplatskuren en hel månad innan hållplatsen flyttades?
Trafikverket har byggt en ny busshållplats vid Kulla vägskäl, Österåkers kommun. Efter åtta dagar bedömdes den så farlig att man fick flytta tillbaka hållplatsstolpen till det gamla läget. Alla utom Trafikverket tycker att det är ett misslyckande.
Själv undrar jag mest vem det är som planerar såna här ombyggnader. Var det nödvändigt att riva bort den gamla hållplatskuren en hel månad innan hållplatsen flyttades?
Re: Ny hållplats överges efter åtta dagar
Ibland undrar jag om det inte är uträknat, med framtida besparingar bakom vissa "idiot"-beslut. Nu slipper man underhålla kuren.
Mitt favoritexempel är att man flyttade en hållplats inne i stan*, därefter la man ner nästa hållplats (i körriktningen) eftersom den hamnade för nära. Därefter flyttade man tillbaka den förstnämnda hållplatsen till ursprungsläget, pga "klagomål". Den nedlagda hållplatsen kom dock inte tillbaka. Saknar den, övergångsstället låg mitt emellan hållplatserna och ofta kunde jag när jag såg bussen på första hållplatsen, springa till hållplats 2 och hinna med bussen. Hållplats 2 känns faktiskt motiverad, inte pga detta, utan för att avlasta hållplats 1 som är trång med många bussar, resanärer och förbipasserande.
*Hållplatserna jag tänker på är Östra station och Lill-jans plan.
Mitt favoritexempel är att man flyttade en hållplats inne i stan*, därefter la man ner nästa hållplats (i körriktningen) eftersom den hamnade för nära. Därefter flyttade man tillbaka den förstnämnda hållplatsen till ursprungsläget, pga "klagomål". Den nedlagda hållplatsen kom dock inte tillbaka. Saknar den, övergångsstället låg mitt emellan hållplatserna och ofta kunde jag när jag såg bussen på första hållplatsen, springa till hållplats 2 och hinna med bussen. Hållplats 2 känns faktiskt motiverad, inte pga detta, utan för att avlasta hållplats 1 som är trång med många bussar, resanärer och förbipasserande.
*Hållplatserna jag tänker på är Östra station och Lill-jans plan.
Re: Ny hållplats överges efter åtta dagar
Den gamla kuren var gjord av sträckmetall och hade tak av korrugerad plåt. Jag gissar att den var cirka 30-40 år gammal. På ena sidan satt en Telia-skylt, trots att det är minst tio år sedan telefonautomaten försvann. Det fanns ingen papperskorg och det var uppenbart att det inte förekom någon städning. Kostnaden för "underhållet" kan inte ha varit överdrivet hög.Chrille B skrev:Ibland undrar jag om det inte är uträknat, med framtida besparingar bakom vissa "idiot"-beslut. Nu slipper man underhålla kuren.
Du får passa på att åka nu när hållplatsen är "tillfälligt" flyttad. (Vad är det för vägarbete som tar 18 månader att genomföra?Chrille B skrev:Mitt favoritexempel är att man flyttade en hållplats inne i stan*, därefter la man ner nästa hållplats (i körriktningen) eftersom den hamnade för nära. Därefter flyttade man tillbaka den förstnämnda hållplatsen till ursprungsläget, pga "klagomål". Den nedlagda hållplatsen kom dock inte tillbaka. Saknar den, övergångsstället låg mitt emellan hållplatserna och ofta kunde jag när jag såg bussen på första hållplatsen, springa till hållplats 2 och hinna med bussen. Hållplats 2 känns faktiskt motiverad, inte pga detta, utan för att avlasta hållplats 1 som är trång med många bussar, resanärer och förbipasserande.
*Hållplatserna jag tänker på är Östra station och Lill-jans plan.

"Hållplats Östra station är flyttad 80 meter framåt för blåbuss 4 mot Radiohuset och buss 44 mot Skansen, 72 mot Frihamnen, 73 mot Ropsten och 94 mot Radiohuset från och med 2011-12-15 på grund av vägarbete.
Detta planeras pågå till och med 2013-06-30." Källa: sl.se
Re: Ny hållplats överges efter åtta dagar
"Vägarbetet" är väl i själva verket sprängningar under Engelbrektsskolans idrottsplan för att bygga... ja jag har glömt vad det var, men det var i alla fall VÄLDIGT viktigt att bygga någonting där. Därför har man tillfälligt gjort Uggelviksgatan smalare och enkelriktat den (med infart från Valhallavägen, där det normalt är återvändsgränd), och det är nog därför man har flyttat busshållplatsen, så att inte de viktiga bilisterna behöver vänta en stund på att en oviktig buss ska flytta på sig. Följden av det hela är i alla fall att barn och andra får korsa Danderydsgatan för att komma till busshållplatsen, precis som förra gången den låg där (några år runt 1990 tror jag).NerdBoy skrev:Du får passa på att åka nu när hållplatsen är "tillfälligt" flyttad. (Vad är det för vägarbete som tar 18 månader att genomföra?)
"Hållplats Östra station är flyttad 80 meter framåt för blåbuss 4 mot Radiohuset och buss 44 mot Skansen, 72 mot Frihamnen, 73 mot Ropsten och 94 mot Radiohuset från och med 2011-12-15 på grund av vägarbete.
Detta planeras pågå till och med 2013-06-30." Källa: sl.se
Re: Ny hållplats överges efter åtta dagar
Det ska bli bostäder och en idrottshall.daniel_s skrev: "Vägarbetet" är väl i själva verket sprängningar under Engelbrektsskolans idrottsplan för att bygga... ja jag har glömt vad det var, men det var i alla fall VÄLDIGT viktigt att bygga någonting där.
Genomförandebeslut 2010
Lägesrapport 2011
Från lägesrapporten:
"Idrottshallen planeras vara klar till skolstarten i augusti 2013. Projektet följer tidsplanen."
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Re: Ny hållplats överges efter åtta dagar
Tack, jag visste om byggnadsarbetena men kopplade inte när det stod vägarbete.daniel_s skrev:"Vägarbetet" är väl i själva verket sprängningar under Engelbrektsskolans idrottsplan för att bygga... ja jag har glömt vad det var, men det var i alla fall VÄLDIGT viktigt att bygga någonting där.
(Kuriosa: det bortsprängda berget var en av de sista synliga resterna av Tyskbagarbergen. Det som återstår finns på ett par bakgårdar som allmänheten inte har tillträde till.)
Å andra sidan är Engelbrektsskolan utrymd under arbetena, så antalet barn har nog minskat betydligt.daniel_s skrev:Därför har man tillfälligt gjort Uggelviksgatan smalare och enkelriktat den (med infart från Valhallavägen, där det normalt är återvändsgränd), och det är nog därför man har flyttat busshållplatsen, så att inte de viktiga bilisterna behöver vänta en stund på att en oviktig buss ska flytta på sig. Följden av det hela är i alla fall att barn och andra får korsa Danderydsgatan för att komma till busshållplatsen, precis som förra gången den låg där (några år runt 1990 tror jag).
Re: Ny hållplats överges efter åtta dagar
Om den där bergknallen räknas till Tyskbagarbergen så är det inte alldeles uppenbart varför inte även de intilliggande bergknallarna under Engelbrektskyrkan och Balders hage skulle räknas dit, men det vet kanske du?NerdBoy skrev:(Kuriosa: det bortsprängda berget var en av de sista synliga resterna av Tyskbagarbergen. Det som återstår finns på ett par bakgårdar som allmänheten inte har tillträde till.)
Jisses... Det har mig veterligen inte skett sedan renoveringen efter branden på 80-talet. Det där bygget är tydligen ÄNNU viktigare än jag hade förstått!NerdBoy skrev:Å andra sidan är Engelbrektsskolan utrymd under arbetena, så antalet barn har nog minskat betydligt.

Re: Ny hållplats överges efter åtta dagar
Kartor "från tiden då det begav sig" visar att det är två skilda berg. Berget som kyrkan står på lär visst heta Kvarnberget.daniel_s skrev:Om den där bergknallen räknas till Tyskbagarbergen så är det inte alldeles uppenbart varför inte även de intilliggande bergknallarna under Engelbrektskyrkan och Balders hage skulle räknas dit, men det vet kanske du?NerdBoy skrev:(Kuriosa: det bortsprängda berget var en av de sista synliga resterna av Tyskbagarbergen. Det som återstår finns på ett par bakgårdar som allmänheten inte har tillträde till.)