Jag tolkar M_M:s kommentar som ett uttryck för den humor som är typisk för "er" sida landet. Även om slangkopplingen var oavsiktlig var den rolig.2763 skrev:Tapp, liksom Mack är båda saligen insomnade varumärken på företag på vars anläggningar man kunnat fylla sina vehiklar med drivmedel.Harald skrev:Det var en förhastad slutsats. "Tapp" är inte slang.M_M skrev:Det märks dock att det är tänkt som mer eller mindre intern information med tanke på slanguttrycket "Shelltappen"![]()
//T
Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
M_M skrev:Det märks dock att det är tänkt som mer eller mindre intern information med tanke på slanguttrycket "Shelltappen"![]()
Harald skrev:Det var en förhastad slutsats. "Tapp" är inte slang.
Nu ska vi inte tappa tråden här...Ted S skrev:Jag tolkar M_M:s kommentar som ett uttryck för den humor som är typisk för "er" sida landet. Även om slangkopplingen var oavsiktlig var den rolig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Just det, vill man diskutera mot och slangar så kan man med fördel fortsätta här: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =5&t=34024twr skrev:Nu ska vi inte tappa tråden här...
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Hur kommer anslutningen av Badhuslänken till spåren i S Hamngatan vid Lilla torget att utformas? Påverkas anslutningen av att dagens kurva på den aktuella platsen är väldigt snäv?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Hur skulle det påverka? Enligt kartan i järnvägsplanen ska det bli en dubbelspårstriangel där.Martin skrev:Hur kommer anslutningen av Badhuslänken till spåren i S Hamngatan vid Lilla torget att utformas? Påverkas anslutningen av att dagens kurva på den aktuella platsen är väldigt snäv?
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Sant, dock är det rätt långt mellan närmaste hållplats och ÖoB vid Backaplan. Närmast torde Swedenborgplatsen vara.2763 skrev:Före öppnandet i nordstan har ÖoB funnits även på andra adresser, ute vid backaplan om man känner för det.M_M skrev:Nu finns visserligen ÖoB inne i Nordstan, men fram till nyss höll ditt argument inget vidare. Ska man åka spårvagn till Willys så är det Wieselgrensplatsen eller Varbergsgatan som gäller (eller möjligen Opaltorget men den butiken är inte lika lockande).2763 skrev:Motsvarande handel finns för övrigt i anslutning till kollektivtrafikterminaler redan idag, exempelvis i Angered C är utbudet betydligt bättre.
Buss är egentligen helt okej här men det vore bra med någon slags samlingstabell för det här stråket. Inflätningen mellan linjerna 78 och 521 är inte heller jättebra. Söderut från Hjällbo blir det nästan exakt kvartstrafik före eftermiddagsrusningen drar igång, men i rusningen har 78 20-min-trafik medan 521 har 30-min-trafik och även då båda linjerna kör 30-min-trafik före eftermiddagsrusningen så är fasningen 10-20-10-20 norrut.2763 skrev:Om man skall resa kollektivt är inte spårvagn det enda färdmedlet och faktum är att det går flera busslinjer förbi alelyckan. Därför håller också mitt argument. De som vill resa till alelyckan gör det lämpligen med Buss.
Jag inser problemet att lägga tidtabellerna så att det blir bra förbindelser här, men undrar om man verkligen uttömt alla möjligheter att laborera med vändpunkterna för de olika linjerna längs f.d. Västgötabanan?
Dagens utformning av vägarna kring Gamlestadstorget ger också en klar nackdel för bytesresenärer. Det är näst intill omöjligt för den som åker Alelyckan-Kortedala att avgöra hur lång extra tid det lönar sig att vänta på 78 för byte vid Gamlestadstorget jämfört med att ta 521 och byta vid Ejdergatan. (Det sistnämnda bytesalternativet kompliceras dessutom av att någon form av "byteshjälp-info" behöver veta om resenären är sugen på ett extra byte för att spara lite tid, d.v.s. 521-8-7/11 istället för 521-6).
Trots alla de trådar där Gamlestadstorget diskuteras så har jag inte riktigt fått 100% koll på hur man verkligen tänkt busstrafiken där. Det bästa vore om framtida motsvarigheter till dagens 58, 521 och eventuellt 520 samt Orange Express kunde få hållplatser vid Gamlestadstorget, och lämpligtvis klart smidigare körväg för framtida motsvarigheter till de linjer som redan idag angör Gamlestadstorget.
Frågan är vad samhället kan göra för att motveraka detta? Dagens prisskillnader mellan lågprishandeln och den handel som har god kollektivtrafikanslutning blir i praktiken en straffkostnad för de som enbart åker kollektivt. Resultatet av detta och mycket annat lär bli att alla som har tillgång till en parkeringsplats också har bil, och om den används ibland så blir det mindre lönsamt att åka kollektivt ibland jämfört med att alltid åka kollektivt, varpå det blir bilresor hela tiden.2763 skrev:Ofta är det s.k. lågprishandel som inte etablerar sig i större köpcentra. Lågprishandeln förutsätter tyvärr ofta att man kan ta sig dit med bil. Om ett sådant handelsområde kräver kollektivtrafik är det ofta buss som är det gångbara alterntivet.M_M skrev:Fundera gärna på någon juridiskt gångbar lösning för att säkerställa att butiksutbudet inte blir så enfaldigt som det tyvärr ofta blir vid större butikskoncentrationer. Skillnaden mellan t.ex. Nordstan och Frölunda Torg, speciellt efter senaste tillbyggnaden, blir allt mer försumbar.
Samhällets kostnad för lågprishandel är alltså relativt hög, eftersom den förutsätter biltrafik och därmed underbygger det man stadsbyggnadsmässigt brukar kalla för "urban-sprawl". Det är inte önskvärt.

Västtrafikkortläsare i icke-lågprisbutikerna kopplade så att man får rabatt på Västtrafikresan om man handlar i "mellanprishandel"?
P.S. det där med slang v.s. tapp var inte avsiktligt men det blev ganska roligt ändå.

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Samhället genom kommunen har planmonopol. Dvs man behöver inte upplåta otillgängligt liggande områden för handel. Vill man ändå upplåta områden för handel kan man ta ut exploateringsavgift exempelvis för att kunna förstärka infrastruktur vad gäller avlopp, el och säkerligen även kollektivtrafik.M_M skrev: Frågan är vad samhället kan göra för att motveraka detta? Dagens prisskillnader mellan lågprishandeln och den handel som har god kollektivtrafikanslutning blir i praktiken en straffkostnad för de som enbart åker kollektivt. Resultatet av detta och mycket annat lär bli att alla som har tillgång till en parkeringsplats också har bil, och om den används ibland så blir det mindre lönsamt att åka kollektivt ibland jämfört med att alltid åka kollektivt, varpå det blir bilresor hela tiden.![]()
Man har tyvärr inte tänkt så tillräckligt mycket hittils, men visst har samhället möjligheten.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Sant. Finns det möjligheter att ta till sådana åtgärder om samhället vill påverka befintlig handel? T.ex. ställa krav att butikerna i Bäckebol inte får öka sin omsättning varken i kronor uppräknat med konsumetprisindex eller antal, kvadratmeter eller kubikmeter varor utan att det räknas som "ändrad användning"?
Eller kan en kommun till och med helt fräckt ändra markanvändningsplanen trots att det redan existerar en befintlig verksamhet på plats?
Eller kan en kommun till och med helt fräckt ändra markanvändningsplanen trots att det redan existerar en befintlig verksamhet på plats?
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Länder där myndigheterna "helt fräckt" kan göra vad som helst kallas diktaturer. Sverige är en demokratisk rättsstat där myndigheterna måste följa lagar. Visst kan man ändra markanvändning, men då ska det vara för att marken behövs för något annat viktigt ändamål. Då kan man lösa in marken, antingen genom frivillig överenskommelse eller expropriation.M_M skrev:Sant. Finns det möjligheter att ta till sådana åtgärder om samhället vill påverka befintlig handel? T.ex. ställa krav att butikerna i Bäckebol inte får öka sin omsättning varken i kronor uppräknat med konsumetprisindex eller antal, kvadratmeter eller kubikmeter varor utan att det räknas som "ändrad användning"?
Eller kan en kommun till och med helt fräckt ändra markanvändningsplanen trots att det redan existerar en befintlig verksamhet på plats?
En detaljplan reglerar markens användning och för mark som får bebyggas även byggnadshöjden. Man kan inte sätta gränser för omsättningen i detaljplanen.
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Finns det någonting som visar att man i verkligheten sparar pengar på att konsekvent handla i "lågprishandeln"?
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Det är nog väldigt individuellt beroende på var man handlar, hur man reser dit och vad alternativet är. Vad är "lågprishandel" f.ö? Lidl och Netto får väl anses vara det och deras butiker ligger ju i bostadsområdena.daniel_s skrev:Finns det någonting som visar att man i verkligheten sparar pengar på att konsekvent handla i "lågprishandeln"?
Det är ju inte heller så att alla s.k. externa köpcentra är otillgängliga med kollektivtrafik. I mindre och mellanstora städer kan det nog vara så, men i Göteborgsområdet har vi ju t.ex. Allum i Partille med Partilles resecentrum i byggnaden. Backaplansområdet får väl också anses ha bra kollektivtrafik med knutpunkten Hjalmar Brantingsplatsen alldeles intill. Kållered har pendeltåg något så när nära och en del bussar. Bäckebol har halvskaplig busstrafik och sämst är väl Sisjön med en buss varje halvtimme.
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Varför är det ingen hållplats vid Esperantoplatsen och Lilla torget som är utsatt?
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
För att det inte ska bli några hållplatser där.Lemanic skrev:Varför är det ingen hållplats vid Esperantoplatsen och Lilla torget som är utsatt?
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Intressant. Om man vänder på steken, hur ser reglerna ut för möjligheten/rätten till väganslutning till allmänna vägnätet?Harald skrev:Länder där myndigheterna "helt fräckt" kan göra vad som helst kallas diktaturer. Sverige är en demokratisk rättsstat där myndigheterna måste följa lagar. Visst kan man ändra markanvändning, men då ska det vara för att marken behövs för något annat viktigt ändamål. Då kan man lösa in marken, antingen genom frivillig överenskommelse eller expropriation.M_M skrev:Sant. Finns det möjligheter att ta till sådana åtgärder om samhället vill påverka befintlig handel? T.ex. ställa krav att butikerna i Bäckebol inte får öka sin omsättning varken i kronor uppräknat med konsumetprisindex eller antal, kvadratmeter eller kubikmeter varor utan att det räknas som "ändrad användning"?
Eller kan en kommun till och med helt fräckt ändra markanvändningsplanen trots att det redan existerar en befintlig verksamhet på plats?
En detaljplan reglerar markens användning och för mark som får bebyggas även byggnadshöjden. Man kan inte sätta gränser för omsättningen i detaljplanen.
Morot är nog ändå en bättre möjlighet än piska här.
Man sparar mest pengar på att inkonsekvent handla i "lågprishandeln" om du avser t.ex. ÖoB. Åk först dit och köp de matvaror å annat jox som du behöver och de av en händelse råkar ha, och komplettera med det som fattas annorstäders. Sen beror det antagligen också på hur kräsen du är. Är det t.ex. okej med Uncle Bens "chineese sweet and sour" trots att du tänkt köpa den som också innehåller ananas o.s.v.?daniel_s skrev:Finns det någonting som visar att man i verkligheten sparar pengar på att konsekvent handla i "lågprishandeln"?
Om du däremot avser butiker som Lidl så tjänar man framförallt den stora fördelen att det går att köpa vettig smörgåsskinka samt juice som inte smakar blähä

Bonusfrågor på det: vad blir det av busshållplatserna vid Lilla Torget (och Järnvågen)? Kommer bussar stanna vid "älvsnabbenhållplatsen", och i så fall alla bussar som kör där? Det vore antagligen bra om en framtida motsvarighet till 80-bussen stannar där för att få ett smidigt byte mellan 80-bussen och lokalare trafik norr om Linnéplatsen. (Nisseterminalen - Nordstan/Drottningtorget och Lilla Bommen läge C/D - Lilla Bommen läge A/B räknar iaf inte jag som särskilt smidiga byten, om man inte tycker ett kvarters promenad är smidigt).Harald skrev:För att det inte ska bli några hållplatser där.Lemanic skrev:Varför är det ingen hållplats vid Esperantoplatsen och Lilla torget som är utsatt?
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Skeppsbron ska ju bli knutpunkt för spårvagnar, bussar och färjor, så det är nog givet både att alla bussar som går den vägen ska stanna där och att hållplatserna vid Lilla torget och Rosenlund dras in. Däremot så påverkas väl knappast Järnvågen. Den hållplatsen betjänar ju området runt Järntorget och Masthugget.
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Trevligt.Harald skrev:Skeppsbron ska ju bli knutpunkt för spårvagnar, bussar och färjor, så det är nog givet både att alla bussar som går den vägen ska stanna där och att hållplatserna vid Lilla torget och Rosenlund dras in.
Gör den det på riktigt? Jag kanske har uppfattat hållplatsen fel men mitt intryck är att den hållplatsen mest finns som en slags det-blev-inte-bättre-än-så-lösning för att få nån slags hållplats i trakten av Järntorget. Det vore intressant att veta hur många av resenärerna på passerande linjer som använder den hållplatsen. Om man drar in den hållplatsen så kan man hänvisa till byte vid Rosenlund och spårvagn/buss till/från Järntorget.Harald skrev:Däremot så påverkas väl knappast Järnvågen. Den hållplatsen betjänar ju området runt Järntorget och Masthugget.
Järnvågen kan kanske jämföras med busshållplatsen Gustavsplatsen som i princip kan betraktas som en slags "Ejdergatan norra" men som ligger lite för långt bort för att ge smidigt byte.
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Ja, det strider väl inte mot det jag skrev.M_M skrev:Gör den det på riktigt? Jag kanske har uppfattat hållplatsen fel men mitt intryck är att den hållplatsen mest finns som en slags det-blev-inte-bättre-än-så-lösning för att få nån slags hållplats i trakten av Järntorget.Harald skrev:Däremot så påverkas väl knappast Järnvågen. Den hållplatsen betjänar ju området runt Järntorget och Masthugget.
Jag åker 90 rätt ofta och det brukar oftast vara någon eller några som stiger av mot stan. Påstigande utåt är kanske något färre, men det brukar stå en del folk där och vänta på bussarna mot Frölunda på eftermiddagarna. Jag stiger av där själv ibland när jag ska till Masthuggstorget. Däremot så stiger jag sällan på utåt. Dels ligger ju den hållplatsen sämre till, dels så är det ju enklare att ta spårvagnen när man är vid Masthuggstorget.M_M skrev:Det vore intressant att veta hur många av resenärerna på passerande linjer som använder den hållplatsen.
Du menar Skeppsbron antar jag. Det vore kanske inte så lyckat. Dels så blir det en omväg för de flesta eftersom det är mest avstigning mot centrum och påstigning utåt vid Järnvågen, dels så går man nog hellre lite längre för att slippa ett byte.M_M skrev:Om man drar in den hållplatsen så kan man hänvisa till byte vid Rosenlund och spårvagn/buss till/från Järntorget.
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Sen ska man ju räkna in att linje 80 inte kommer finnas kvar, utan bli Rosa Express, tyvärr..
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Man kan alltså göra det som kallas för "klipp" i "lågprishandeln".M_M skrev:Man sparar mest pengar på att inkonsekvent handla i "lågprishandeln" om du avser t.ex. ÖoB. Åk först dit och köp de matvaror å annat jox som du behöver och de av en händelse råkar ha, och komplettera med det som fattas annorstäders. Sen beror det antagligen också på hur kräsen du är. Är det t.ex. okej med Uncle Bens "chineese sweet and sour" trots att du tänkt köpa den som också innehåller ananas o.s.v.?daniel_s skrev:Finns det någonting som visar att man i verkligheten sparar pengar på att konsekvent handla i "lågprishandeln"?
Om du däremot avser butiker som Lidl så tjänar man framförallt den stora fördelen att det går att köpa vettig smörgåsskinka samt juice som inte smakar blähäTricket generellt med främst Lidl men antagligen delvis även Netto är att våga prova deras egna fabrikat. Om man bara köper varor från det stora svenska oligopolet så gör man ingen större vinst på Lidl.
Men det finns också mycket skit där, milt sagt. Och det är mycket kvalitetsmat som det som du kallar det stora svenska oligopolet som försämrats på grund av detta.
Ett exempel är den forna fruktyoghurten där fruktinnehållet minskats väldigt radikalt. Det som kallades fruktyoghurt på 80-talet kallas idag för smothie... ja jo, man har ju kört en stavmixer genom frukten också förstås.
Ett annat liknande exempel är prisskillnaden på glass där ett billigt glassmärke har väldigt låg vikt per liter medan de dyrare väger uppåt 4 gånger så mycket. Titta själv och se.
Sen förekommer mängder med andra trix som du antagligen förbiser bland de röda prislapparna, man späder livsmedlen med billigare komponenter, smakförstärkare e.t.c. Ni som gillar M25, lär er att undvika E621 för den är inte nyttig. Det är mycket skit i maten och den skall inte vara där - men så länge vi konsekvent väljer att använda pris som konkurrensmedel så är det det vi får. Är det förresten någon som vet den enskilt största beståndsdelen i en påse med Taco-krydda? (Den behöver faktiskt inte ens vara där)
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Jag borde egentligen inte yttra mig eftersom jag inte använder dessa linjer och Järnvågenhållplatsen särskilt ofta själv, men om man utgår från att de flesta som åker med linjerna inte över huvud taget använder hållplatsen Järnvågen så blir det en förbättring för de flesta eftersom de sparar in tiden som ett hållplatsuppehåll tar.Harald skrev:Ja, det strider väl inte mot det jag skrev.M_M skrev:Gör den det på riktigt? Jag kanske har uppfattat hållplatsen fel men mitt intryck är att den hållplatsen mest finns som en slags det-blev-inte-bättre-än-så-lösning för att få nån slags hållplats i trakten av Järntorget.Harald skrev:Däremot så påverkas väl knappast Järnvågen. Den hållplatsen betjänar ju området runt Järntorget och Masthugget.Jag åker 90 rätt ofta och det brukar oftast vara någon eller några som stiger av mot stan. Påstigande utåt är kanske något färre, men det brukar stå en del folk där och vänta på bussarna mot Frölunda på eftermiddagarna. Jag stiger av där själv ibland när jag ska till Masthuggstorget. Däremot så stiger jag sällan på utåt. Dels ligger ju den hållplatsen sämre till, dels så är det ju enklare att ta spårvagnen när man är vid Masthuggstorget.M_M skrev:Det vore intressant att veta hur många av resenärerna på passerande linjer som använder den hållplatsen.
Du menar Skeppsbron antar jag. Det vore kanske inte så lyckat. Dels så blir det en omväg för de flesta eftersom det är mest avstigning mot centrum och påstigning utåt vid Järnvågen, dels så går man nog hellre lite längre för att slippa ett byte.M_M skrev:Om man drar in den hållplatsen så kan man hänvisa till byte vid Rosenlund och spårvagn/buss till/från Järntorget.
Aha, vilka skillnader blir det? Blir det en korsbefruktning av 80 och Blå Express? (Rosa Express måste i så fall stanna vid Skeppsbron eftersom det kommer vara den hållplats som ligger närmast RFSLdanneh skrev:Sen ska man ju räkna in att linje 80 inte kommer finnas kvar, utan bli Rosa Express, tyvärr..
