lidingö lok

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
mikael
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 27 mars 2011 13:28

lidingö lok

Inlägg av mikael »

Vad kommer att ske med Lidingö loket som står vid Hammarbyverkstaden?
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: lidingö lok

Inlägg av Harald »

Det har erbjudits hågade museiföreningar, men om ingen vill ha det kommer det att skrotas.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: lidingö lok

Inlägg av M_M »

Lite synd!

Jag förstår att ingen av nuvarande föreningar är sugna på att göra loket till sitt eget eftersom det inte riktigt passar in i järnvägsföreningarnas verksamheter och då återstår i princip bara Malmköping (som redan har rätt mycket att göra...) och möjligen en egen förening typ den som är kopplad till museivagnen påsaltsjöbanan. Dessutom är möjligheterna att få allmänhetens intresse och få in biljettintäkter troligen rätt lågt för detta lok jämfört med många andra fordon som föreningarna bevarar.

Det vore dock synd om loket skrotas eftersom det är sverigeunikt så tillvida att det både går på spårvägspänning och batteri. Dessutom ser det klart mer "järnvägsmässigt" ut än Helsingborg/Göteborg-spårvägloken.

Bonusfråga: finns det några bevarade svenska lok som både går på järnvägsspänning och batteri?


Hur är skicket på loket, uselt eller kan det köras med relativt små reparationer? Om jag förstått rätt så har det ett tag förvarats på något sidospår inne i tunnelbanans tunnlar?
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: lidingö lok

Inlägg av Lars Stegenius »

Loket har stått i Hammarbys uppställningshall i många år. Ett problem är att ackumulatorerna är urtagna.

//Lars S
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Re: lidingö lok

Inlägg av Jeff »

M_M skrev: Bonusfråga: finns det några bevarade svenska lok som både går på järnvägsspänning och batteri?

Öc 395 hos Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle och Öd 450 hos Malmbanans Vänner.

http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... a-ellok/ob
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: lidingö lok

Inlägg av M_M »

Lars:

Går loket att köra (på "korrekt" sätt) under tråd utan ackumulatorer, eller fyller de någon funktion även under tråd?


Jeff:

Aha, tack för infon!
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: lidingö lok

Inlägg av Lars Stegenius »

M_M skrev:Lars:

Går loket att köra (på "korrekt" sätt) under tråd utan ackumulatorer, eller fyller de någon funktion även under tråd?

Jeff:

Aha, tack för infon!
Har ingen aning, tyvärr.

//Lars S
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: lidingö lok

Inlägg av 218 »

Kanske kan lösas ändå. Sådana där ackar fanns åtminstone för några år sedan att hyra via Warta!
Tyska DB exempelvis hyrde alla sina ackar av Warta eller leasade ska man kanske säga då fullservice ingick på ackarna.

218

"Det är alltid för tidigt att ge upp!" :D
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: lidingö lok

Inlägg av Lars Stegenius »

218 skrev:Kanske kan lösas ändå. Sådana där ackar fanns åtminstone för några år sedan att hyra via Warta!
Tyska DB exempelvis hyrde alla sina ackar av Warta eller leasade ska man kanske säga då fullservice ingick på ackarna.

218

"Det är alltid för tidigt att ge upp!" :D
Då blir det ju en kostnadsfråga - hur mycket är det värt att hålla liv i ett lok med begränsad användning.

Och redan 2005 fick jag budskapet från SLs dåvarande Fordonsavdelning att loket skulle skrotas. Men någonstans i byråkratin glömde man väl bort det... :D

//Lars S
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: lidingö lok

Inlägg av M_M »

En bonusfråga är hur mycket av järnvägen till Värtan som kommer bli kvar när Spårväg City ansluts till Ropsten, och om det går att få till nån koppling mellan järnväg-spårväg där (och vilka kurvradier, STAX, lastprofil o.s.v. det blir från den anslutningen och ut mot Lidingö). Med en sådan koppling så skulle man kunna ta betalt av resenräer för att köra några semi-museala muppfärder med gammelpersonvagnar dragna av det här loket ute på Lidingö.

Risken är väl dock stor att sådana övningar får göras på trafikfri tid, om det mot förmodan över huvud taget blir nån spåranslutning och om lastprofilen ens rymmer Trafikverk-lastprofil-personvagnar ens utan mötande trafik på dubbelspårsträckorna. Idag finns det ju ingen anledning till att bygga med Trafikverk-profil på de sträckor som byggs om på Lidingöbanan.

Saltsjöbanan lider också av att spåranslutning till Trafikverkets nät i praktiken saknas. Om det hade funnits anslutning till Tvärbanan i Sickla kanske (eller troligare kanske inte) det gått att snirkla över några personvagnar via Tvärbanan på småtimmarna på trafikfri tid, om man hittar personvagnar vars boggier tål att vridas så mycket som behövs i snäva kurvor och inte är så skrymmande att de krockar med fasta föremål.

Den enda återstående möjligheten att faktiskt köra nån slags passagerartrafik med loket under tråd är väl då det musealt rätt tveksamma att dra spårvagnssläpvagnar, eller det kanske lite korrektare (även om loket normalt aldrig dragit personvagnar) att köra loket framför en elektrisk tågvärmevagn där man helt enkelt hänger på likriktare på tågvärmespänningen och matar in på lokets strömavtagaringång. Det kommer se lite krystat ut med strömavtagaren uppe på "fel" fordon, men tekniskt skulle det iaf fungera.

En bonusfråga är annars om lokets skick i övrigt kanske till och med är så bra att det kan duga för enklare växling i stil med den som görs med de (två vad jag vet) ASF'er från f.d. DDR som finns på ett par ställen i Sverige? ASF'er är alltså en slags ackumulatorlokomotor som bara laddas med fast laddning och som i Sverige används bland annat av Tågab i Värmland och jag-har-glömt-vilka-det-var nånstans norröver där Wermelin brukar visa bilder från på Postvagnen. Poängen är väl att ett ackumulatorlok är en arbetsmiljömässig dröm jämfört med att dundra runt med dieselavgaser inomhus när man knuffar fordon in/ut vid verkstäder. För ett mindre järnvägspysselföretag så kanske det inte är så rackarns främmande att fixa laddning genom att helt enkelt bygga en egen lämplig laddare, kanske av bra-att-ha-delar. (Exempelvis så borde transformatorerna för tågvärme från tre likadana personvagnar kanske gå att använda för att transformera elnätets 230V till lämplig laddningsspänning, sådana transformatorer kan kanske tänkas vara sånt som ligger i bra-att-ha-lådorna hos nån tågpysslare).
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: lidingö lok

Inlägg av Lars Stegenius »

Det ska kanske sägas att järnvägsbufferterna på loket är borttagna och skruvkopplen ersatta med "apskallar", den koppeltyp SL använder på sina arbetsfordon och som är (någorlunda) mekaniskt kompatibla med Westinghouse-kopplen på Cx-vagnarna.

Jag säger någorlunda kompatibla eftersom man efter branden i Rinkeby 2005 lyckades tappa ett vagnpar när det skulle bogseras undan från brandplatsen med hjälp av ett arbetslok.

Efter det förbjöds bogsering av tunnelvagnar med lok vilket ställde till det i Hammarbyverkstan där man bogserade tunnelvagnar med lok, specifikt loket Gullplutten, i stort sett varje dag. Dock utan att tappa vagnarna. Begränsningen upphävdes snabbt.

Och Gullplutten har visst flyttat till Malmköping efter att ha blivit ersatt av Dunderklumpen.

//Lars S

PS. Jag ställer gärna upp och visar hur man kör Gullplutten. Det är det roligaste spårfordon jag kört!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: lidingö lok

Inlägg av M_M »

Aha! Är de borttagna delarna kastade eller finns de sparade nånstans? Det är kanske till och med standardgrejer som går att flytta mellan en hel driva olika fordonstyper?

Hur har SL använt loket, har det kanske tunnelbaneströmavtagare också eller?
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: lidingö lok

Inlägg av Lars Stegenius »

M_M skrev:Aha! Är de borttagna delarna kastade eller finns de sparade nånstans? Det är kanske till och med standardgrejer som går att flytta mellan en hel driva olika fordonstyper?

Hur har SL använt loket, har det kanske tunnelbaneströmavtagare också eller?
Hur "standard" järnvägsbufferterna var har jag ingen aning om men sådana grunkor är väl ganska "standard". Och loket har inte anpassats för användning i tunnelbanan.

Snarare verkar det som om loket hamnat i Hammarby och sedan glömts bort i byråkratin efter att takströmavtagaren tagits bort och ackumulatorerna tagits ur och, enligt uppgift, återvunnits. Men jag har för mig att jag sett en obekräftade uppgift på detta forum att ackumulatorerna hamnade i någon av de Baltiska staterna, oklart vilken.

//Lars S
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: lidingö lok

Inlägg av Henrik Schütz »

Vad säger spårvägsmuseet i stockholm om att bevara loket?

HS
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6853
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: lidingö lok

Inlägg av Odd »

Skall det finnas kvar godstrafik på värtabanan?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: lidingö lok

Inlägg av Henrik Schütz »

Ja
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6853
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: lidingö lok

Inlägg av Odd »

Bra.

Vad klarar loket av för kurvradier? Kan det gå i spårvägsspår?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen
Inlägg: 3199
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: lidingö lok

Inlägg av Lennart Petersen »

Henrik Schütz skrev:Vad säger spårvägsmuseet i stockholm om att bevara loket?

HS
Erbjudandet för museer och föreningar att ta hand om loket har nu funnits en längre tid och ingen verkar vara intresserad.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: lidingö lok

Inlägg av M_M »

Lennart Petersen skrev:
Henrik Schütz skrev:Vad säger spårvägsmuseet i stockholm om att bevara loket?
Erbjudandet för museer och föreningar att ta hand om loket har nu funnits en längre tid och ingen verkar vara intresserad.
Har det basunerats ut på Järnvägshistoriskt forum? Har det basunerats ut till föreningarna, eller är det mest så att SL har ett internt beslut som säger "om nån vill ha loket så ger vi bort det"?
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: lidingö lok

Inlägg av Harald »

M_M skrev:
Lennart Petersen skrev:
Henrik Schütz skrev:Vad säger spårvägsmuseet i stockholm om att bevara loket?
Erbjudandet för museer och föreningar att ta hand om loket har nu funnits en längre tid och ingen verkar vara intresserad.
Har det basunerats ut på Järnvägshistoriskt forum? Har det basunerats ut till föreningarna, eller är det mest så att SL har ett internt beslut som säger "om nån vill ha loket så ger vi bort det"?
Förslag till aktivitet: Skriv google.se i webbläsarens adressfält och tryck på "Return". Skriv sedan "lidingöbanans lok site jvmv2.se" i sökfältet på den sida som kommer upp och tryck på "Return" igen. Läs sedan resultatet av sökningen. Upprepa sedan men skriv i stället "lidingöbanans lok site:postvagnen.com" i sökfältet.
Skriv svar