Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ted S

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Ted S »

Martin skrev:
Ted S skrev: Det ska bli fler avgångsspår och en total omgörning av terminalen i Angered. Tillträdande bussentreprenör tillsammans med Västtrafik planerar för förlängda busslinjer till Gamlestadstorget, för att slippa ett extra byte för flertalet resenärer.
Var kan man hitta utförligare info om detta? Jag har som hastigast sökt på kommunens hemsida, utan resultat, det hade varit intressant att studera tänkt utformning av den nya kollektivtrafikterminalen i Angered :)
Litet står här: http://keolis.se/goteborg/uppstart-angered
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

Martin skrev:
Ted S skrev: Det ska bli fler avgångsspår och en total omgörning av terminalen i Angered. Tillträdande bussentreprenör tillsammans med Västtrafik planerar för förlängda busslinjer till Gamlestadstorget, för att slippa ett extra byte för flertalet resenärer.
Var kan man hitta utförligare info om detta? Jag har som hastigast sökt på kommunens hemsida, utan resultat, det hade varit intressant att studera tänkt utformning av den nya kollektivtrafikterminalen i Angered :)
Här finns planerna för Angered: http://www.goteborg.se/wps/portal/plano ... N0320%2f08
Skogshuggarn

Inlägg av Skogshuggarn »

Låter bra att de moderniserar Angereds Centrum. Det är gaska ont om plats för 3 linjer att samsas.

Gällande Angeredsbanan:

Vad tor ni om en ny möjlig hållplats vid Alelyckan? Jag tycker att området (Handelsområde, företag, sporthall, återvinningscenter och säkert mer planerat kommande år) har kvalificerat sig för en hållplats. Denna fråga har motionerats om tidigare i fullmäktige och jag tycker det vore dags att utreda igen. Angeredsbanan går ju förbi området och kostnaden för att anlägga hållplatslägen borde vara överkomlig.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Skogshuggarn skrev:Vad tor ni om en ny möjlig hållplats vid Alelyckan? Jag tycker att området (Handelsområde, företag, sporthall, återvinningscenter och säkert mer planerat kommande år) har kvalificerat sig för en hållplats. Denna fråga har motionerats om tidigare i fullmäktige och jag tycker det vore dags att utreda igen. Angeredsbanan går ju förbi området och kostnaden för att anlägga hållplatslägen borde vara överkomlig.
Körtiden mellan Angered och Gamlestaden skulle förlängas med ett par minuter för ett stopp och för det fåtal resenärer som skulle nyttja stoppet är detta inte ekonomiskt lönsamt. Motsvarande handel finns för övrigt i anslutning till kollektivtrafikterminaler redan idag, exempelvis i Angered C är utbudet betydligt bättre.

//T
Med reservation för tyckfel.
twr

Inlägg av twr »

2763 skrev:
Skogshuggarn skrev:Vad tor ni om en ny möjlig hållplats vid Alelyckan? Jag tycker att området (Handelsområde, företag, sporthall, återvinningscenter och säkert mer planerat kommande år) har kvalificerat sig för en hållplats. Denna fråga har motionerats om tidigare i fullmäktige och jag tycker det vore dags att utreda igen. Angeredsbanan går ju förbi området och kostnaden för att anlägga hållplatslägen borde vara överkomlig.
Körtiden mellan Angered och Gamlestaden skulle förlängas med ett par minuter för ett stopp och för det fåtal resenärer som skulle nyttja stoppet är detta inte ekonomiskt lönsamt. Motsvarande handel finns för övrigt i anslutning till kollektivtrafikterminaler redan idag, exempelvis i Angered C är utbudet betydligt bättre.

//T
Kör man så snabbt på Angeredsbanan att ett enda stopp ger flera minuters förlängd restid?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Hur många resenärer utnyttjar hållplatsen Storås?

Om man finner att en hållplats vid Alelyckan skulle kunna motiveras med förväntat antal resenärer där men går bort eftersom resetiden till Angered förlängs, kanske man kunde stänga Storås och ändå inte öka restiden.

Eftersom jag inte vet nyttan av Storås är detta som sagt mina spekulationer...
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

twr skrev:
2763 skrev:

//T
Kör man så snabbt på Angeredsbanan att ett enda stopp ger flera minuters förlängd restid?
Ett hållplatsuppehåll är i regel minst 30 sekunder.
En hållplats sänker sth förbi platsen till minst hälften av vad den normalt är, dvs även när hållplatsen är tom förlängs restiden
En hållplats gör att människor är i rörelse vid hållplatsen

Med acceleration och retardation blir påslaget totalt sett en minut. Om jag inte missminner mig så är kostnaden för en minut längre körtid c:a 5 kr per resenär. Med en full vagn är det rätt mycket pengar som skall ställas mot nyttan av vad det ger i merintäkt att stanna.

//T
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

2763 skrev: Ett hållplatsuppehåll är i regel minst 30 sekunder.
En hållplats sänker sth förbi platsen till minst hälften av vad den normalt är, dvs även när hållplatsen är tom förlängs restiden
En hållplats gör att människor är i rörelse vid hållplatsen

Med acceleration och retardation blir påslaget totalt sett en minut. Om jag inte missminner mig så är kostnaden för en minut längre körtid c:a 5 kr per resenär. Med en full vagn är det rätt mycket pengar som skall ställas mot nyttan av vad det ger i merintäkt att stanna.

//T
Butikerna där är väl intresserade av att få en hållplats. Kan man inte göra så att företag (i det här fallet butikerna) kan börja sponsra hållplatser? Så minskas kostnaden. :) (Alltså inte engångssponsring, utan så länge spårvagnen ska stanna där så pågår sponsringen.)
@gbgcyklaren
Skogshuggarn

Inlägg av Skogshuggarn »

När frågan var uppe i fullmäktige sist (början av 2009 tror jag det var) anfördes ett antal argument mot en hållplats. Jag har listat dem nedan och sedan kommenterat med mina argument för en hållplats. Sammantaget tycker jag att argumenten för en hållplats handlar om Tillgänglighet, Service och Utveckling. Snart införs trängselskatterna och ganska många fler kommer då gå över till kollektivtrafiken. Det är ett alldeles ypperligt tillfälle att öka tillgängligheten till ett område som inte kommer minska i attraktionskraft komande år. Miljöaspekten är ett annat bra skäl, dessutom minskar biltrafiken på gamlestadsvägen. När nu dessutom området i och runt Gamlestan är under uppfräschning med både infrastruktur och bebyggelse är ju det ett ypperligt tillfälle att även inkludera Alelyckan i detta. Målet måste väl ändå vara att se staden utvecklas och växa. Det handlar ju inte om att dra räls till ett avlägset område - rälsen går ju förbi området!

Argument mot en hållplats (2009):

1. Man ville avvakta Trollhättebanans järnvägsutbyggnad:

Mitt svar: Ja, nu är vi inne på det året då banan skall invigas och snart är den övriga infrastrukturen utbyggd runt omkring, alltså borde inte detta vara något skäl för att vänta - snarare tvärtom!

2. Det är svårt ur säkerhetssynpunkt att bygga en hållplats:

Mitt svar: Jag förstår komplexiteten här. Hållplatsen på vägen mot Angered blir ju inga problem, den ligger ju så att säga på rätt sida "spårområdet" och resenärer behöver inte korsa eller komma i kontakt med någon spårväg. Riktningen in mot stan kan jag förstå svårigheten med. Här behöver man ju "skydda/avgränsa" hållplatsen mot järnvägsområdet samt också bygga en säker övergång till motsatta sidan. Jag tycker dock att här måste man kunna hitta en lösning. Det finns betydligt fler "farliga hållplatser" i spårvagnsnätet och med t.ex. bullerskydd, staket m.m. borde man kunna skilja hållplatsen från övrig trafik. Dyrt att bygga? tja kanske, det går säkert att ta fram bra budgetalternativ. Nyttan för området och miljön måste också räknas in i denna kalkyl.

3. Restiden förlängs från Angered till stan

Mitt svar: Kan inte riktigt förstå detta argument. Vi pratar om kanske 1-2 minuters påslag och detta skall ställas i relation till nyttan och servicen till folk som skall till Alelyckan. Det är ju dessutom så att vid de tillfällen då inga folk skall på eller av vid hållplatsen så stannar ju inte vagnen! (alltså ingen förändring av restiden vid dessa tillfällen). Läste också någonstans att man skulle kunna låta en eller två av linjerna till Angered stanna vid hållplatsen - varför inte? mycket bra förslag till att göra minsta möjliga störningar i restid och på Angeredsbanan.

Förstår inte heller varför restiden från Angered skall vara "helig". Titta på spårvagnsnätet så ser du tätt med hållplatser till alla andra förorter i Göteborg: Kortedala, Bergsjön, Hisingen, V. Frölunda etc. Här pratar man aldrig om att dra in hållplatser för att förkorta restiden till stan och vad vi pratar om i sammanhanget är alltså EN förslagen ny hållplats på Angeredsbanan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev: Jag erkänner att jag inte tänkte på skredrisken. Det jag annars jämför med och förvånas över är kostnaderna för att bygga olika "husbyggnadspåminnande kringfunktioner" jämfört med vad kostnaderna verkar vara för att bygga en vanlig villa. Nu glider jag lite från ämnet men om jag inte minns galet så har det nämnts att bussterminalen i Jakobsberg kostade nån miljon vilket är en bra bit mer än vad det kostar att bygga en vanlig villa. Jag inser att en del specialfunktioner kostar men å andra sidan är det en hel delar av en villa som inte behövs i en bussterminal. Plattformar för järnväg borde egentligen inte behöva kosta så jättemycket mer än vad det kostar att t.ex. gjuta betongplatta för ett hus.
En betongplatta för ett hus är avsevärt mycket mindre konstruktion än en station med planskild transport för människor över spåren.
Vad kostar en hiss till exempel? (Jag vet inte).
Pass på hisskostnaden. Min hypotetiska tanke var alltså att bygga plattformar på något ställe där man ändå har en vägkorsning som kan nyttjas även för fotgängare. Om man skulle bygga nåt i stil med detta (fast inte just i Agnesberg, med tanke på bl.a det du påpekat om ev. behov av pålning o.s.v.) så skulle man kunna ha två hållplatslägen, en avstigningshållplats vid spåret mot Göteborg och en påstigningshållplats vid spåret mot Öxnered, fast inte annonsera hållplatserna på det viset.
2763 skrev:
M_M skrev:
2763 skrev:Fyra växlar för att kunna köra H-GM och två växlar för att kunna vända tillbaka mot Olskrokstorget.
Ja, precis. Du skrev dock åtta från början, var tanken då att ha två slingor för "Olskrokvändning" eller?
Man kan förstås göra på två sätt. Det krävs 8 växlar om man skall vara någorlunda snål med platsen. Då delar slingan spår med spåret från Gamlestaden mot Härlanda och där har du de två sista växlarna. Tyvärr tror jag att det är det enda raka alternativet att köra på eftersom kurvorna dit kommer att ta lite plats de också. Nackdelen är att det inte kommer finnas någon plats att reglera i den slingan.
Aha, ja, det är sant att det är rätt trångt där. (Om man ska vara obstinat och peka på detaljer så kan de två nämnda växlarna ersättas av en spårförslingring, fast då blir det inte riktigt lika flexibelt eftersom med växlar kan man genomföra vissa varianter av omkörning. Dessutom får man väl lite snällare kurvradier om man använder spåret från Härlanda till Gamlestadstorget, eller?)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ted S skrev:Litet står här: http://keolis.se/goteborg/uppstart-angered
Intressant!

Det märks dock att det är tänkt som mer eller mindre intern information med tanke på slanguttrycket "Shelltappen" :wink:

Notera för övrigt detta: (Jag citerar hela stycket för att diskussionen ska gå att följa hundra år efter att Keolis tröttnat på att ha kvar infon på sin hemsida)
Keolis skrev:"Preliminär fördelning av linjer
En preliminär fördelning av vilka linjer som ska köras från vilket garage är gjord.
Linjer som körs från Partille:
69, 159, 167, 168
Linjer som körs från Angered:
71, 72, 73, 75, 76, 77, 178, 179
Linjer som körs både från Angered och Partille:
74, 78, 156, 173"
Är det en ändring mot förr med avseende på linje 69 + 78? Jag trodde de alltid var kopplade förutom de få turer på 69 som går till/från Hisingen. Jag erkänner att jag iofs inte kollat tidtabellerna för att se om de ens har samma turtäthetsändringar över hela trafikdygnet.

Det förvånar mig lite att man inte kopplat dessa linjer (för länge sedan). Även med viss reglertid vid Gamlestadstorget kan det nog vara intressant för en del resenärer att slippa byta. Det skulle dels ge direktresor mellan Östra Sjukhuset och "Göteborgdelen av gamla västgötabanans områden", och dels direktresor mellan butikerna vid Alelyckan och områdena sydost om Gamlestadstorget.
Zawaq skrev:
Martin skrev:
Här finns planerna för Angered: http://www.goteborg.se/wps/portal/plano ... N0320%2f08
Är det tillfälligt strul med webbsidan eller har länken gått sönder?
2763 skrev:Motsvarande handel finns för övrigt i anslutning till kollektivtrafikterminaler redan idag, exempelvis i Angered C är utbudet betydligt bättre.
Nu finns visserligen ÖoB inne i Nordstan, men fram till nyss höll ditt argument inget vidare. Ska man åka spårvagn till Willys så är det Wieselgrensplatsen eller Varbergsgatan som gäller (eller möjligen Opaltorget men den butiken är inte lika lockande).

En annan och i mitt tycke mycket bättre idé vore att upplåta bottenvåningen och kanske källare och/eller våningen en trappa upp till butikslokaler vid alla de planerade husen närmast hållplatserna vid gamlestadstorget, och se till att det för kollektivtrafikresenärer blir lika smidigt att besöka de butikerna som butikerna i Angered. Gör nån deal där kommunen köper ut lokalerna vid Alelyckan så att de som huserar i / äger de lokalerna kommer in vid Gamlestadstorgets planerade hus.

Fundera gärna på någon juridiskt gångbar lösning för att säkerställa att butiksutbudet inte blir så enfaldigt som det tyvärr ofta blir vid större butikskoncentrationer. Skillnaden mellan t.ex. Nordstan och Frölunda Torg, speciellt efter senaste tillbyggnaden, blir allt mer försumbar.
Martin skrev:Hur många resenärer utnyttjar hållplatsen Storås?

Om man finner att en hållplats vid Alelyckan skulle kunna motiveras med förväntat antal resenärer där men går bort eftersom resetiden till Angered förlängs, kanske man kunde stänga Storås och ändå inte öka restiden.

En "kompromiss" vore kanske att stänga Storås i riktning mot Angered och öppna en hållplats vid Alelyckan enbart i riktning mot Angered? Resenärer från Storås mot Angered får byta i Hjällbo eller ta en av alla de bussar som också kör där. Resenärer söderifrån till Storås får byta i Angered.

Inte jättesmidigt att använda men nog bör man räkna separat på att ha bara ett hållplatsläge. Hållplatsen behöver antagligen dessutom inte trafikeras förrän efter morgonrusningen klingar av.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Som sagt tidigare, Angered centrum byggs ut med fler affärer osv. Likaså med Gamlestadstorget. Orient livs och de andra små butikerna får flytta till ett av torgen istället.

Forumet har en lätt sökfunktion, där kan du hitta de trådarna om Angeredsbanan med fler hållplatser som dyker upp vartannat år här. :D
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
2763 skrev:Motsvarande handel finns för övrigt i anslutning till kollektivtrafikterminaler redan idag, exempelvis i Angered C är utbudet betydligt bättre.
Nu finns visserligen ÖoB inne i Nordstan, men fram till nyss höll ditt argument inget vidare. Ska man åka spårvagn till Willys så är det Wieselgrensplatsen eller Varbergsgatan som gäller (eller möjligen Opaltorget men den butiken är inte lika lockande).
Före öppnandet i nordstan har ÖoB funnits även på andra adresser, ute vid backaplan om man känner för det.

Om man skall resa kollektivt är inte spårvagn det enda färdmedlet och faktum är att det går flera busslinjer förbi alelyckan. Därför håller också mitt argument. De som vill resa till alelyckan gör det lämpligen med Buss.
M_M skrev: Fundera gärna på någon juridiskt gångbar lösning för att säkerställa att butiksutbudet inte blir så enfaldigt som det tyvärr ofta blir vid större butikskoncentrationer. Skillnaden mellan t.ex. Nordstan och Frölunda Torg, speciellt efter senaste tillbyggnaden, blir allt mer försumbar.
Ofta är det s.k. lågprishandel som inte etablerar sig i större köpcentra. Lågprishandeln förutsätter tyvärr ofta att man kan ta sig dit med bil. Om ett sådant handelsområde kräver kollektivtrafik är det ofta buss som är det gångbara alterntivet.

Samhällets kostnad för lågprishandel är alltså relativt hög, eftersom den förutsätter biltrafik och därmed underbygger det man stadsbyggnadsmässigt brukar kalla för "urban-sprawl". Det är inte önskvärt.
M_M skrev:
Martin skrev:Hur många resenärer utnyttjar hållplatsen Storås?

En "kompromiss" vore kanske att stänga Storås i riktning mot Angered och öppna en hållplats vid Alelyckan enbart i riktning mot Angered? Resenärer från Storås mot Angered får byta i Hjällbo eller ta en av alla de bussar som också kör där. Resenärer söderifrån till Storås får byta i Angered.

Inte jättesmidigt att använda men nog bör man räkna separat på att ha bara ett hållplatsläge. Hållplatsen behöver antagligen dessutom inte trafikeras förrän efter morgonrusningen klingar av.
Det bor en del i Storås, dessutom finns det ett par relativt stora arbetsgivare där.
* Vattentornsgatan
* Hålskogsgatan
* L. Hålskogsgatan
* Salsavägen
* Rumbavägen
* Tangovägen

är adresser som till del ligger närmst Storås. Bortre ändarna på dessa adresser kan ha närmre till Angered C för de dansanta och Hammarkullen för de som inte har adresser som är kompis med Tony Irving.

Om man kan ta buss i ena riktningen mellan Hjällbo och Gamlestaden blir det faktiskt tydligare att göra det i båda riktningar.

//T
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Grovsnus skrev:Som sagt tidigare, Angered centrum byggs ut med fler affärer osv. Likaså med Gamlestadstorget. Orient livs och de andra små butikerna får flytta till ett av torgen istället.
Toppenidé! Om Willys, Orient Livs m fl flyttar till t ex Gamlestadstorg-området om ett par år när det är ombyggt, bidrar det ju till förtätningen och livet där.
@gbgcyklaren
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Det märks dock att det är tänkt som mer eller mindre intern information med tanke på slanguttrycket "Shelltappen" :wink:
Det var en förhastad slutsats. "Tapp" är inte slang.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
M_M skrev:Det märks dock att det är tänkt som mer eller mindre intern information med tanke på slanguttrycket "Shelltappen" :wink:
Det var en förhastad slutsats. "Tapp" är inte slang.
Tapp, liksom Mack är båda saligen insomnade varumärken på företag på vars anläggningar man kunnat fylla sina vehiklar med drivmedel.

//T
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Noga räknat var MACK från början namnet på ett företag som tillverkade bensinpumpar med inbyggd mätanordning. Namnet är en akronym av de fyra grundarnas efternamn: Mathiasson, Andersson, Collin och Key. Eftersom namnet stod med stora bokstäver på pumparna, kom "mack" att bli ett ord först för bensinpump i allmänhet och sedan för hela bensinstationen.

Jag har för mig att jag har sett bensinstationer med namnet Tapp, men det allmänna ordet fanns nog i det fallet före varumärket. Det är väl helt enkelt ett ställe där man tappar bensin i bilen.
Erland

Inlägg av Erland »

Harald skrev:Noga räknat var MACK från början namnet på ett företag som tillverkade bensinpumpar med inbyggd mätanordning. Namnet är en akronym av de fyra grundarnas efternamn: Mathiasson, Andersson, Collin och Key. Eftersom namnet stod med stora bokstäver på pumparna, kom "mack" att bli ett ord först för bensinpump i allmänhet och sedan för hela bensinstationen.

Jag har för mig att jag har sett bensinstationer med namnet Tapp, men det allmänna ordet fanns nog i det fallet före varumärket. Det är väl helt enkelt ett ställe där man tappar bensin i bilen.
Nu är vi väldigt långt från Munkebäckslänken, Järntorget och Södra Älvstranden, men i trafiksammanhang är "bensintapp" och "mot" väldigt västsvenska begrepp. I resten av Sverige används "bensinmack" respektive (det mycket klumpigare) "trafikplats".
twr

Inlägg av twr »

Erland skrev:
Harald skrev:Noga räknat var MACK från början namnet på ett företag som tillverkade bensinpumpar med inbyggd mätanordning. Namnet är en akronym av de fyra grundarnas efternamn: Mathiasson, Andersson, Collin och Key. Eftersom namnet stod med stora bokstäver på pumparna, kom "mack" att bli ett ord först för bensinpump i allmänhet och sedan för hela bensinstationen.

Nu är vi väldigt långt från Munkebäckslänken, Järntorget och Södra Älvstranden, men i trafiksammanhang är "bensintapp" och "mot" väldigt västsvenska begrepp. I resten av Sverige används "bensinmack" respektive (det mycket klumpigare) "trafikplats".
Mot är även vanliga i Västerås. Samt förekommer på några ställen i Stockholm, bland annat Fredhällsmotet och Nybodamotet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erland skrev:

Mot är språkligt äldre och har använts i hela riket tidigare. Det skall om jag inte är felinformerad betyda "plats där vägar möts".

Som bekant är vi ju lite gammaldags i väst, ett annat exempel är att vi vill köra spårvagn lite här och där - exempelvis på munkebäckslänkar och södra älvbrinken.

//T
Skriv svar