Hmm... är inte oftast den ena änden av färden just i innerstaden? Jag menar om man bor en bit ifrån Hässelby Strand och tar cykeln dit - där är inte ens rulltrappa mig veterligen - och tar med cykeln till tunnelbanan för att åka till Skanstull och cykla till Norra Hammarbyhamnen (det är bara ett hypotetiskt exempel), då hjälper det ju inte att avstånden i innerstaden är korta nog att cykla, man måste ju ändå få med sig cykeln upp från tunnelbanan...spårlasse skrev:Men behovet och önskemålen är nog ändå främst att kunna ta med cykel ut i förorterna - inne i stan är ju ändå avstånden så korta att det oftast går fortare att cykla.
C30 får plats för cyklar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: C30 får plats för cyklar?
Professionell tyckare
- Erik Sandblom
Rulltrappor och hissar är bra, men det duger med en plåtränna i en vanlig trappa.Kantorn skrev:Hmm... är inte oftast den ena änden av färden just i innerstaden? Jag menar om man bor en bit ifrån Hässelby Strand och tar cykeln dit - där är inte ens rulltrappa mig veterligen - och tar med cykeln till tunnelbanan för att åka till Skanstull och cykla till Norra Hammarbyhamnen (det är bara ett hypotetiskt exempel), då hjälper det ju inte att avstånden i innerstaden är korta nog att cykla, man måste ju ändå få med sig cykeln upp från tunnelbanan...spårlasse skrev:Men behovet och önskemålen är nog ändå främst att kunna ta med cykel ut i förorterna - inne i stan är ju ändå avstånden så korta att det oftast går fortare att cykla.
Om cykel bara tillåts på förortslinjerna skulle den som ska resa från Hässelby till Norra Hammarbyhamnen kunna stiga av redan vid Fridhemsplan och cykla resten. Det är sex kilometer och tar 23 minuter med cykel, enligt http://reseplanerare.trafiken.nu/
Då bör SL i konsekvensens namn tillåta cyklar på linje 22, så är det löst.Erik Sandblom skrev:Rulltrappor och hissar är bra, men det duger med en plåtränna i en vanlig trappa.Kantorn skrev:Hmm... är inte oftast den ena änden av färden just i innerstaden? Jag menar om man bor en bit ifrån Hässelby Strand och tar cykeln dit - där är inte ens rulltrappa mig veterligen - och tar med cykeln till tunnelbanan för att åka till Skanstull och cykla till Norra Hammarbyhamnen (det är bara ett hypotetiskt exempel), då hjälper det ju inte att avstånden i innerstaden är korta nog att cykla, man måste ju ändå få med sig cykeln upp från tunnelbanan...spårlasse skrev:Men behovet och önskemålen är nog ändå främst att kunna ta med cykel ut i förorterna - inne i stan är ju ändå avstånden så korta att det oftast går fortare att cykla.
Om cykel bara tillåts på förortslinjerna skulle den som ska resa från Hässelby till Norra Hammarbyhamnen kunna stiga av redan vid Fridhemsplan och cykla resten. Det är sex kilometer och tar 23 minuter med cykel, enligt http://reseplanerare.trafiken.nu/
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Hur man definierar förortslinjer vet jag inte, men jag skulle nog spontant dra gränsen vid Alvik för Hässelbygrenen, inte Fridhemsplan.Erik Sandblom skrev:Rulltrappor och hissar är bra, men det duger med en plåtränna i en vanlig trappa.Kantorn skrev:Hmm... är inte oftast den ena änden av färden just i innerstaden? Jag menar om man bor en bit ifrån Hässelby Strand och tar cykeln dit - där är inte ens rulltrappa mig veterligen - och tar med cykeln till tunnelbanan för att åka till Skanstull och cykla till Norra Hammarbyhamnen (det är bara ett hypotetiskt exempel), då hjälper det ju inte att avstånden i innerstaden är korta nog att cykla, man måste ju ändå få med sig cykeln upp från tunnelbanan...spårlasse skrev:Men behovet och önskemålen är nog ändå främst att kunna ta med cykel ut i förorterna - inne i stan är ju ändå avstånden så korta att det oftast går fortare att cykla.
Problemet med cyklar i T-banan för jobbpendling är att de inte ryms under rusningstid. Och på vissa håll så är det fullt i tågen även utanför centrala staden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Rätt tänkt, men då måste de sätta in tätare trafik. Kapaciteten påstås redan i dag vara för liten och om banna förlängs så drar den väl ännu mer resenärer, antar jag.bruse skrev:Då bör SL i konsekvensens namn tillåta cyklar på linje 22, så är det löst.
I Berlin klarar cyklisterna sig utan vare sig rulltrappa eller ränna.Erik Sandblom skrev:Rulltrappor och hissar är bra, men det duger med en plåtränna i en vanlig trappa.
Hade inte en del cyklar "förr i tiden" ett utfällbart handtag en bit under sadeln? Så la man bara armen över stången och bar cykeln i detta handtag. Eller har jag drömt detta?
C30 får plats för cyklar?
Bara langa upp den på axeln.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Stämmer bra. Jag minns också att i alla fall vissa cyklar hade detta. Det satt en bit ner på ramstången som gick mellan sadel och trampnav och var i princip bara ett enkelt handtag och ett gångjärn.LÅ1 skrev:I Berlin klarar cyklisterna sig utan vare sig rulltrappa eller ränna.Erik Sandblom skrev:Rulltrappor och hissar är bra, men det duger med en plåtränna i en vanlig trappa.
Hade inte en del cyklar "förr i tiden" ett utfällbart handtag en bit under sadeln? Så la man bara armen över stången och bar cykeln i detta handtag. Eller har jag drömt detta?
Hittade en bild här där den syns om man vet var man skall leta: http://bonusfamiljen.blogg.se/images/20 ... 927898.jpg
Sedan när räknas Fridhemsplan som en förort? Fridhemsplan skulle nog med alla säkerhet bli en station med cykelförbud under rusningstid pga trängseln. Denna zon skulle nog sträcka sig minst till Alvik.Erik Sandblom skrev: Rulltrappor och hissar är bra, men det duger med en plåtränna i en vanlig trappa.
Fungerar det med, men det är inte särskilt praktiskt. Sedan skulle nog medresenärerna ha synpunkter om någon kom gående med en cykel på axeln som spretade ut.bruse skrev:Bara langa upp den på axeln.
Fler har klagat på Fridhemsplan som förort, så det gör inte jag. Jag tror dock att man inte lockar "ljumma cyklister" på det sättet. Jag påstår fortfarande att de flesta har målet i innerstaden, och vill inte cykla först från någon plats som inte har tunnelbana (exvis Hässelby villastad) till tunnelbanan och sedan från en tunnelbanestation 2 mil fram till sin destination, utan väljer då att fortsätta ställa cykeln och tar bilen till innerstaden. Eller förvisso buss/T-bana/buss.Erik Sandblom skrev:Om cykel bara tillåts på förortslinjerna skulle den som ska resa från Hässelby till Norra Hammarbyhamnen kunna stiga av redan vid Fridhemsplan och cykla resten. Det är sex kilometer och tar 23 minuter med cykel, enligt http://reseplanerare.trafiken.nu/
Professionell tyckare
Det är givetvis så att om man undantar innerstaden (iaf i högtrafik), så förlorar man en del av möjliga cykelpassagerare. Som trängseln dock ser ut på de centrala delarna av tunnelbanenätet - tror jag inte att det fungerar med cyklar - iaf inte på vissa stationer och vissa platser i tåget. I sådana fall får man väl som man har i många länder försöka ha en särskild cykelsplats mitt i tåget (där det ju normalt är bäst med plats). Men belastningen på tunnelbanan enligt sl ligger ändå på att ca 40-50 procent av ståplatserna utnyttjas per avgång i tunnelbanan under maxperioden, så då är det nog svårt oavsett placering i tåget - när det gäller den centrala delen på gröna linjen från Alvik till Gullmarsplan.Kantorn skrev:Fler har klagat på Fridhemsplan som förort, så det gör inte jag. Jag tror dock att man inte lockar "ljumma cyklister" på det sättet. Jag påstår fortfarande att de flesta har målet i innerstaden, och vill inte cykla först från någon plats som inte har tunnelbana (exvis Hässelby villastad) till tunnelbanan och sedan från en tunnelbanestation 2 mil fram till sin destination, utan väljer då att fortsätta ställa cykeln och tar bilen till innerstaden. Eller förvisso buss/T-bana/buss.Erik Sandblom skrev:Om cykel bara tillåts på förortslinjerna skulle den som ska resa från Hässelby till Norra Hammarbyhamnen kunna stiga av redan vid Fridhemsplan och cykla resten. Det är sex kilometer och tar 23 minuter med cykel, enligt http://reseplanerare.trafiken.nu/
Visst, detta skapar ju begränsningar, men man får ju då se cyklingen som ett komplement. Det finns ju också en omvänd ström - de som bor centralt men vill kunna ta sig till friluftsområden etc. Att man inte kanske kan införa det utöver hela tunnelbanenätet och att det därmed får mindre effekt, är ju inget hinder för att inte införa det där det går...
Skulle detta gå igenom gäller det ändå bara C30, det finns ingen plats för cyklar i C20 som jag ser det. För det inte skall bli tjafs med oförstående trafikanter som inte förstår skillnad på tågtyper är det enklast om det införs först när C30 är fullt infört på bana 2.
Eller bygga om c20...Jan Molin skrev:Skulle detta gå igenom gäller det ändå bara C30, det finns ingen plats för cyklar i C20 som jag ser det. För det inte skall bli tjafs med oförstående trafikanter som inte förstår skillnad på tågtyper är det enklast om det införs först när C30 är fullt infört på bana 2.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
- Kristofer
- Kontakt:
Inte förort, däremot "utanför tullarna" (eller i alla fall precis vid tullen, som först låg vid nuvarande Västermalmsgallerian och sedan flyttades till Fridhemsplan): http://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsholmstull. Men idag är det ingen tvekan om att Fridhemsplan bör vara en station med cykelförbud under rusningstid. Gränsen borde nog snarare dras vid Brommaplan eller till och med Vällingby, med hänsyn tagen till trängseln.BSB101 skrev:Sedan när räknas Fridhemsplan som en förort? Fridhemsplan skulle nog med alla säkerhet bli en station med cykelförbud under rusningstid pga trängseln. Denna zon skulle nog sträcka sig minst till Alvik.Erik Sandblom skrev: Rulltrappor och hissar är bra, men det duger med en plåtränna i en vanlig trappa.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Men dåså, då kommer nästan ingen nyttja en möjlighet att ta cykeln på tunnelbanan, och därmed kostar det ingen kapacitet och då är det bara att släppa på möjligheten.Kantorn skrev:Fler har klagat på Fridhemsplan som förort, så det gör inte jag. Jag tror dock att man inte lockar "ljumma cyklister" på det sättet. Jag påstår fortfarande att de flesta har målet i innerstaden, och vill inte cykla först från någon plats som inte har tunnelbana (exvis Hässelby villastad) till tunnelbanan och sedan från en tunnelbanestation 2 mil fram till sin destination, utan väljer då att fortsätta ställa cykeln och tar bilen till innerstaden. Eller förvisso buss/T-bana/buss.Erik Sandblom skrev:Om cykel bara tillåts på förortslinjerna skulle den som ska resa från Hässelby till Norra Hammarbyhamnen kunna stiga av redan vid Fridhemsplan och cykla resten. Det är sex kilometer och tar 23 minuter med cykel, enligt http://reseplanerare.trafiken.nu/