Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
vfp420b
Inlägg: 143
Blev medlem: söndag 10 augusti 2003 22:41
Ort: Mjölby
Kontakt:

Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av vfp420b »

En bild på gårdagens nyleverans till Norrköping passerar här på vägen strax utanför Laxå norrut vid 15-tiden. :)

Bild
Av Tobias

©2022 by Tobias
Hemsida med tåg- och bussbilder: http://www.tobbebilder.se
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av M_M »

Intressant!

Vad kommer det sig att man kör via Laxå?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Intressant!

Vad kommer det sig att man kör via Laxå?
Det är väl den väg som Tillståndsmyndigheten föreskrivit. Kan ju vara så att en viss backe i Jönköping har med det hela att göra.

//T
Med reservation för tyckfel.
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av Johan A »

Tunnel banans vangar kom på SJ spår . Kunde inte dessa gör det med ? De har väl samma spår vidd ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av 2763 »

Johan A skrev:Tunnel banans vangar kom på SJ spår . Kunde inte dessa gör det med ? De har väl samma spår vidd ?
Visst är spårvidden samma, men det är inte det enda som spelar roll.

I Växlar e.t.c. finns det moträler som stöttar upp hjulen innifrån. På gatuspårväg är måttet mellan hjulens insidor ofta bredare än för järnväg och tunnelbana. Därför är det inte säkert att det är lämpligt att transportera en spårvagn på järnvägsspår. Det är inte heller säkert att den som skall använda spårvagnen är intresserad av att den rullar på egna hjul på vägen till "sin stad". Det innebär ju en massa slitage som vagnen kanske inte är avsedd för.

Sen är det också en fråga om logistik. När M21 201-235 levererades på järnvägsvagnar till Göteborg var det inte helt sällan de var felvända och man därmed fick köra bort och vända dem vid första lämpliga tillfälle. Det innebar att leveransorganisationen fick ställtider som inte är acceptabla.

När det gäller Norrköping och Spårväg City så finns det inte heller någon lämplig spåranslutning att lasta på av och då blir det spårtrailer hela vägen.

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:Sen är det också en fråga om logistik. När M21 201-235 levererades på järnvägsvagnar till Göteborg var det inte helt sällan de var felvända och man därmed fick köra bort och vända dem vid första lämpliga tillfälle. Det innebar att leveransorganisationen fick ställtider som inte är acceptabla.
Var det sättet att resonera verkligen uppfunnet på 80-talet? Så länge vagnen var vänd med hjulen nedåt måste det väl ha gått att transportera vagnen till depån, som den ändå skulle till, och där vändmöjligheter finns.

I och för sig vore det väl inte för mycket begärt att SJ vänt vagnarna med A-änden åt begärt håll, men SÅ stor roll kan det inte ha spelat! Då var det värre på banor helt utan vändmöjligheter som t ex Roslagsbanan, där hände det då och då att vagnarna kom felvända. Vid ett tillfälle var jag med om att en X10p höll på att rampas av och redan hade rullat några meter när någon plötsligt visade stoppsignal, vagnen var felvänd! Så det var bara att rampa på den igen och ringa SJ...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
2763 skrev: Var det sättet att resonera verkligen uppfunnet på 80-talet? Så länge vagnen var vänd med hjulen nedåt måste det väl ha gått att transportera vagnen till depån, som den ändå skulle till, och där vändmöjligheter finns.

I och för sig vore det väl inte för mycket begärt att SJ vänt vagnarna med A-änden åt begärt håll, men SÅ stor roll kan det inte ha spelat! Då var det värre på banor helt utan vändmöjligheter som t ex Roslagsbanan, där hände det då och då att vagnarna kom felvända. Vid ett tillfälle var jag med om att en X10p höll på att rampas av och redan hade rullat några meter när någon plötsligt visade stoppsignal, vagnen var felvänd! Så det var bara att rampa på den igen och ringa SJ...
Det beror väl på hur transporten från Alelyckan till Rantorget företogs.

Vad är det förresten som säger att en M21 med sin asymetriska vagnkorg kommer fram överallt med aktern vänd förut?

/T
Med reservation för tyckfel.
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av 996 »

Nå vet jeg ikke hvor langt disse vognene skal fraktes, men det er vel helst at de ikke egner seg til å bli slept avsted i noe særlig grad. jeg ser ikke for meg at de sånn uten vidre kan koples bakpå et vanlig godstog f.eks.
Det betyr at de i såfall måtte tas som en slags spesialtransport med redusert hastighet. Som Tony sier er jo hjulprofilet annerldes sel om sporvidden stemmer.
Hvordan skal de kople stil loket?
Må de slepes uten aktive bremser?
Er det mulig å ha aktive bremser..
osv., osv.
T-bnevogner er jo større og kan nok letter framføres som et tog, man trenger strengt tatt bare et lok med dertil egnet koppel.

I Oslo ble alle Strømmenbygde SL79 kjørt som spesialtransport på jernbanespor fra Strømmen til Oslo, men det er jo en relativt kort distanse. De vognene som kom fra Tyskland kom pr. jernbane og ble satt rett ned på jernbanespor og rullet ut i gata uten videre, men det var altså i 1982 hvor Jernbanetilsyn og andre myndigheter bare var noen som snakket sammen (det gikk vogner til Strømmen også).
En lang rekke T-banevogner (1964-67) ble også fraktet på egne hjul Strømmen - Oslo og satt ut på sporveissporet og trukket på egne hjul til Ryen, men det var altså også "før". Jeg har for meg at "direktetransport" av M25 fra Göteborg til Oslo ble vurdert i 1991, men forkastet fordi det ble for komplisert.

Dessverre er det nå mye enklere å laste selv lokomotiver på et landeveiskjøretøy for å flytte det på spor i visse tilfeller
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av 2763 »

996 skrev: Jeg har for meg at "direktetransport" av M25 fra Göteborg til Oslo ble vurdert i 1991, men forkastet fordi det ble for komplisert.
M25 levererades på järnväg till Göteborg. Spårvagnen utan boggier på en flakvagn och boggierna på en flakvagn. Boggierna lossades först och därefter monterade man spårvagnen på boggierna och bogserade med "valfångaren" till Stampen.

Förmodligen har man i Oslo varit intresserade av att köra på järnväg, men fått rekommendationen från Göteborg att använda GA Specialtransporter som på den tiden "tog ton".

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:Vad är det förresten som säger att en M21 med sin asymetriska vagnkorg kommer fram överallt med aktern vänd förut?
Vad (d v s vilken regel) är det som säger att den inte skulle göra det? Jag känner inte till något allmänt förbud mot körning med felvänd vagn, men jag kan förstås minnas fel :D
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
2763 skrev:Vad är det förresten som säger att en M21 med sin asymetriska vagnkorg kommer fram överallt med aktern vänd förut?
Vad (d v s vilken regel) är det som säger att den inte skulle göra det? Jag känner inte till något allmänt förbud mot körning med felvänd vagn, men jag kan förstås minnas fel :D
TRI 1.3, andra stycket i kombination med vagn och bankännedom.

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:
daniel_s skrev:
2763 skrev:Vad är det förresten som säger att en M21 med sin asymetriska vagnkorg kommer fram överallt med aktern vänd förut?
Vad (d v s vilken regel) är det som säger att den inte skulle göra det? Jag känner inte till något allmänt förbud mot körning med felvänd vagn, men jag kan förstås minnas fel :D
TRI 1.3, andra stycket i kombination med vagn och bankännedom.

//T
Nej, den köper jag inte. Om profilen för fria rummet medger att saker placeras närmare spåret på ena sidan än på andra sidan, så går det att förutse behovet av en trafikregel som föreskriver att vagnar skall vara rättvända.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev: Nej, den köper jag inte. Om profilen för fria rummet medger att saker placeras närmare spåret på ena sidan än på andra sidan, så går det att förutse behovet av en trafikregel som föreskriver att vagnar skall vara rättvända.
Det är kanske så att det inte skall stå i TRI utan i vagnsinstruktionen i så fall. Sen var ju det här snart 20 år sen så frågan är om reglerna behöver stå kvar i regelverket eftersom vagnarnas svepytor ser helt annorlunda ut idag.

/T
Med reservation för tyckfel.
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av 996 »

2763 skrev:
996 skrev: Jeg har for meg at "direktetransport" av M25 fra Göteborg til Oslo ble vurdert i 1991, men forkastet fordi det ble for komplisert.
M25 levererades på järnväg till Göteborg. Spårvagnen utan boggier på en flakvagn och boggierna på en flakvagn. Boggierna lossades först och därefter monterade man spårvagnen på boggierna och bogserade med "valfångaren" till Stampen.

Förmodligen har man i Oslo varit intresserade av att köra på järnväg, men fått rekommendationen från Göteborg att använda GA Specialtransporter som på den tiden "tog ton".

//T
Nja, det var nok helst at man vurderte det, men jeg tror også at det ble forkastet ganske tidlig. De egnet seg ikke for noen langtransport på egne hjul.

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]

Inlägg av 2763 »

996 skrev: Nja, det var nok helst at man vurderte det, men jeg tror også at det ble forkastet ganske tidlig. De egnet seg ikke for noen langtransport på egne hjul.
Snälla Bjørn. Det säger jag inte emot. Däremot säger jag att det är fullt möjligt att det företag som kunde mest om vagnarna och som även utbildade instruktörer och tekniker förmodligen rekommenderat en viss transportör.

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar