london-trams-c-1950s
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
london-trams-c-1950s
http://www.retronaut.co/2011/08/london-trams-c-1950s/
Heeeelt otroliga bilder, titta och njuut
Heeeelt otroliga bilder, titta och njuut
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: london-trams-c-1950s
Tack för länken. Förutom spårvägsbilderna, så tycks ju sajten innehålla en hel del annat intressant. Inte minst för nostalgiker. Här finns mycket att utforska. (När jag får tid.)
(Ett tips: Evolution of the London Underground Map, 1889-2002)
(Ett tips: Evolution of the London Underground Map, 1889-2002)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- lovespårvagn
Natten mellom 5. og 6. juni 1952 gikk siste tradisjonelle trikk i London.Johan A skrev:När tog man bort spårvagnarna i London ?
Mvh Bjørn
Det finnes fortsatt dobbeldekker i regulær drift i Hong Kong og så vidt jeg usker i Alexandria i Egypt (på en forstadsbane).lovespårvagn skrev:Vart finns det/fanns dubbeldäckade spårvagnar?
Det er vel fortsatt meningen å kjøre dobbeltdekkere også i Blackpool selv om man der nå skal baseres eg på moderne "vanlige" sporvogner.
Kortversjonen hvor man kjørte med dem er i hovedsak Storbritannia og Irland hvor dobbeltdekkere var hovedreglen. Så kommer Sør-Afrika, Bombay i india og altså Hong Kong. Hobarth i Tasmania hadde også.
Flere sporveier rundt om har dog hatt dobbeltdekkere. Du hadde ikke behøvd reise lenger en til København hvor det var dobbeltdekkere i drift fram til 1933. Nærmeste dobbeltdekkere finner du nå på Sporvejsmuseet i Skjoldenæsholm og f.eks.National Tramway Museum i Chrich i England.
Mvh bjørn
London, som syns på bilderna.lovespårvagn skrev:Vart finns det/fanns dubbeldäckade spårvagnar?
Blackpool. Kanske ännu fler platser i detta örike? (Jag tror att det fortfarande går dubbeldäckare i Blackpool)
Hong Kong
Berlin har haft. Har fortfarande dubbeldäckade bussar. Hittar ingen bild på gammal dubbeldäckad spårvagn från Berlin. Men här finns många enkeldäckade spårvagnar och dubbeldäckade bussar.
TILLÄGG:
Jag tog lång tid på mig att skriva detta så 996 han före. Med ett mer uttömmande svar dessutom.
-
Istället för att utgöra ryggraden i trafiken skall Blackpools gamla spårvagnar bedriva turistrafiken medans nya vagnar skall spela första fiolen. Alla dubbeldäckare liksom dom vanliga vagnarna var inte gamla, några enkel- samt dubbeldäckare har blivit byggda med busskarosser. Dom gamla dubbeldäckarna kallades Balloons, var byggda 1934-35, dom nya byggdes som omkorgade Balloons med busskaross åren 2002-2005, har haft äran att åka med dom under min snabbvisit i Blackpool. Dessutom finns det så kallade "Heritage trams" av dom gamla standardiserade dubbeldäckarna som var vanliga i övriga brittiska städer t. ex Glasgow samt London.
- lovespårvagn
Har inte de dubbeldäckade bussarna i Berlin med "The British Sector" att göra från början?LÅ1 skrev: Berlin har haft. Har fortfarande dubbeldäckade bussar. Hittar ingen bild på gammal dubbeldäckad spårvagn från Berlin. Men här finns många enkeldäckade spårvagnar och dubbeldäckade bussar.
//T
Med reservation för tyckfel.
Redan 1907? Se länken inre citatet!2763 skrev:Har inte de dubbeldäckade bussarna i Berlin med "The British Sector" att göra från början?LÅ1 skrev: Berlin har haft. Har fortfarande dubbeldäckade bussar. Hittar ingen bild på gammal dubbeldäckad spårvagn från Berlin. Men här finns många enkeldäckade spårvagnar och dubbeldäckade bussar.
//T
Och här en bild från 1932.
Man lär sig något nytt varje dag. I dag är en sådan dag där jag faktiskt lärt mig något nytt.
//T, tänker dock inte "mura in sig" för denna fadäs.
Med reservation för tyckfel.