2763 skrev:M_M skrev:Vad räknar du som "ett pendeltåg"? Jag utgår från att Alependeln är tänkt att ha en längd av 3*X11 eller motsvarande längd med X61, det innebär 450 sittplatser per tåg. För att uppnå motsvarande sittplatskapacitet med spårvagnar behövs en turtäthet på ca 90 sekunder med M31. (Siffror hämtade från jarnvag.net för 3* X11 och spårvägsällskapets vagnhallen för M31, och jag är fullt medveten om att siffrorna kan vara rejält felvisande om man också räknar in ståplatser).
Om du bara räknar sittplatser så har ditt resonemang rätt ut. Men du kan inte räkna sittplatser när folk ändå måste stå.
Sant. Problemet är att angivet antal ståplatser ofta verkar vara gjorda på olika vis för olika fordon. Ett något bättre mått borde vara ståplatsyta i kvadratmeter men den siffran är inte helt bra heller eftersom det i halvsmala gångar inte går att använda ett tomt utrymme motsvarande t.ex. en fjärdedels person i sidled. Den siffran borde ändå vara bättre än att ange antal ståplatser enligt olika normer.
2763 skrev:M_M skrev:Knas-trams-alterantiv:
Om man verkligen ville satsa riktigt seriöst på bytesmöjligheter för att möjliggöra resande som inte går via centrum så hade det varit bra med värsta stationen där Angeredsbron passerar järnvägen, fast det skulle med rätt stor säkerhet kosta mycket mer än det smakar. Det hade å andra sidan varit rätt fräckt att utöka Angeredsbron med busshållplatser och installera ett gäng hissar samt rulltrappor mellan strax under brons höjd och strax över plattformshöjd vid järnvägen. ("strax under" respektive "strax över" för att låta rulltrapporna mellanlanda på en "mezzanin"-mellannivå med korta anslutningar till busshållplatser respektive järnvägsplattformar).
Humor. Men det vore förmodligen billigare att bygga vidare på spårvägen till Bohus med koppling mot pendeltåg i Surte och Bohus.
Ett sådant bygge är egentligen inte helt tokigt, det skulle kunna ersätta busstrafikeringen av Lövgärdet (och/eller möjligen Gårdsten på ungefär samma sätt som Hammarkullen, men då blir det dyrt), och dessutom skulle man kunna fortsätta mot Kungälv och där ansluta på duospårvagnlösningen som det faktiskt gjorts nån form av utredning/studie kring. Duospårvagnar från Hisingen till Kungälv skulle kunna köras så att de vänder vid Bohus med tidsmässigt bra anslutning till pendeltågen, och vanliga spårvagnar från Gamlestadstorget-Angered skulle kunna köras så att de vänder i Ytterby med bra anslutning till tågen.
En sån trafikering skulle dessutom kanske kunna dra nytta av ett dynamiskt system för att välja vilka turer som faktiskt ska köra vidare var, i form av att vid förseningar så väljer man i Angered helt enkelt att köra vidare norrut med de turer som passar bäst att ansluta mot tågen.
2763 skrev:M_M skrev:Bonusfråga: vad ligger egentligen kostnaden på att bygga två acceptabla plattformar för reservtrafik på en plats där det ändå finns plankorsning, kombinerat med något avtal med fastighetsägarna/väghållarna att de får betalt för att gatu/gårdsbelysningar ska hållas i driftdugligt skick och kunna slås på i princip omedelbart, och givetvis vara monterade så att de också ger hygglig belysning vid plattformarna? I övrigt ingen lyx som t.ex. högtalaranläggningar, displaer eller liknande.
Vad ligger vid sidan om? Kan tänka mig att en viss skrotfirma vill ha rätt bra betalt för sin mark som Trafikverket sedan måste sanera.
Enligt Eniros karta (av adressnumreringen att döma) så verkar Bäcksins väg dels göra en avstickare söderut på östra sidan om järnvägen och också korsa järnvägen och fortsätta en bit söderut på västra sidan. Om man däremot tittar på flygfotot så verkar det området hänga ihop med området som nås via Östra Nyebrovägen.
En kvalificerad gissning är att Trafikverket ändå inte är sugna på att både Östra Nyebrovägen OCH Bäcksins väg korsar järnvägen (antagligen i plan även efter ombyggnaden?) så nära varandra, och därför ordnar en lösning där Bäcksins väg formellt går ända fram till platsen där Östra Nyebrovägen korsar järnvägen idag. Om jag gissar rätt här så borde det alltså vara (semi)allmän väg åtminstone på västra sidan av spåren.
Hur som helst ser det ut att vara rejäl vegetation (träd) på västra sidan om spåren söder om korsningen med Bäcksins väg, och på östra sidan ser det ut att grönska av mindre storlek med rester av ett industrispår som gått till fastigheten norr om Bäcksins väg öster om järnvägen. Behöver man miljösanera "järnvägsgifter" på en yta som fortsatt får (visserligen ändrad) "järnvägsanvändning"?
På tidig stenålder verkar stationshuset ha legat öster om järnvägen och söder om Bäcksins väg, om jag gissar rätt från
den här kartan. Det tar jag som en antydan till viss sannolikhet att området öster om spåren och söder om Bäcksins väg kan tillhöra Trafikverket eller kanske kommunen, och därmed inte kräva ägarbyte.
Säkras och kanske även enklast vore förstås att helt enkelt kolla var fastighetsgränserna ligger och vem som äger eventuella inblandade fastigheter utöver järnvägsfastigheten. Tyvärr är det inte lika spännande som att spekulera fritt
2763 skrev:Förmodligen är "lyxen" bara ett spott i nilen kostnadsmässigt.
Sant, men tråkigt med tanke på att "resten" inte borde behöva kosta så mycket.
2763 skrev:M_M skrev:Jag räknade med att de växlarna kommer att återanvändas och alltså räknas som antalet "minus två". Fel/rätt tänkt?
Menar du att man skall återanvända gamla utslitna växlar? Nä, möjligen säljer till Norrköping om det finns något kvar att hämta i dem.
Aha, jag visste inte vilket skick de var i. Iofs logiskt att man inte renoverat dem nyligen när deras framtid är högst osäker.
2763 skrev:M_M skrev:2763 skrev:För övrigt kan man väl säga att Munkebäckstriangen kommer att kräva 14 nya växlar och inte 6. Men det är av trafikala skäl och du kan ju för skojs skull få fundera på var de sista 8 kommer att få ligga.
Det har redan pratats om dubbelspårig slinga vid Östra Sjukhuset (minst en växel till) och motorisering av växlar vid Torp/Kålltorp-dubbelslingan. Kan det vara så att du också tänker på de växlar som krävs för att få tillräcklig uppställningskapacitet för de ytterligare tåg som behövs i trafik för att trafikera denna förlängning av femman, och på så vis räknat in ett par växlar vid Margaretebergshallen?
Edit: Harald har ju redan också nämnt Slottskogsvaggen, frivilligt optikerbesök för min del
I en rosa fluffig drömvärld så drömmer jag om fyra växlar vid Redbergsplatsen så att man kan köra Munkebäck-Gamlestadstorget t.ex. då det är något stopp Redbergsplatsen-Svingeln. Reservhållplatslägen skulle kanske (med nöd och näppe) kunna ligga t.ex. där bl.a. buss 60 står då den har ställ/reglertid.
Du är inte helt illa ute, men växlarna vid SLX ingår inte. Alla växlarna kommer att ligga i direkt anslutning till KT/TP, H och ÖS.
Intressant. Ändring med avseende på Härlandavändslingan? Extra stickspår (som idag) eller liknande nån stans?
2763 skrev:Vändmöjlighet och alternativkörningsmöjlighet vid R är nog inte så dumt. Men då behöver man 8 växlar för att få till något så när lösning, om det ens är möjligt att få till med alla horisontalgeometrier på platsen.
Vilken konfiguration tänker du då? Fyra växlar borde medge körning Härlanda-Gamlestadstorget i båda riktningar. Ytterligare två växlar kan möjliggöra vändning av vagnar från stan utan att behöva backvända i en hypotetisk triangel. Vid stopp både vid Ejdergatan och Härlanda har man troligtvis ändå såpass mycket problem att man inte också orkar bry sig om vagnordning utan bara skickar vidare vagnar in mot Svingeln i den ordning de ankommer Redbergsplatsen från Svingeln.
Harald skrev:Jag såg i något dokument (kanske detaljplanen för järnvägsbygget) att man har ändrat detaljplanen så att spårvägsspåren ligger intill den flyttade järnvägen norr om Slakthusgatan, men att det inte finns någon tidplan för genomförandet. Det gjordes för att möjliggöra exploatering av ett större sammanhängande område mellan Gamlestadsvägen och spårvägen. Det betyder väl att spåren får ligga kvar till någon vill exploatera och då får den betala flyttningen av spåren.
Aha, intressant.
Genomförandetiden blir säkert jämförbar med genomförandetiden att byta den gamla VGJ-bron...