Rune Feldt skrev:
Min kritik riktar sig i första hand till Göteborgs kommun som drar väldigt mycket i långbänk, och skjuter fram projekten år efter år. Och detta står jag för.
Min kritik mot dig var i första hand beroende på att du inte gav en tillräckligt nyanserad bild. T.ex. är det inte Göteborgs Stad som självt skjutit på exempelvis Badhusgatan, däri är även staten inblandad.
Rune Feldt skrev:
Redan på 50 talet byggdes tre spårvägsbroar på blivande linjen till Östra sjukhuset vid Vidkärr, Torpaskolan och vid Hagforsgatan, samt sprängningar och terasering av banvall gjordes. Sedan avbröts arbetena och det hela låg ner till 80-talen (?) då linjen byggdes färdig. Att sedan sista etappen blev klar i ”tid” har jag inte talat om.
Byggprojektet med linjen Härlanda-Smörslottet inleddes väl redan på 40-talet eftersom första deletappen öppnaden 1949.
Rune Feldt skrev:
Att Älvstranden/Operalänken, OBS att jag skrev båda, skulle avlasta Brunnsparken är ju självklart.
Operalänken kommer inte att avlasta någonting, eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga den före man bebygger Gullbergsvass terminalområde. Avlastningen av Centralen/Brunnsparken får inte den effekt som du beskriver - tyvärr.
Rune Feldt skrev:
Munkebäckslänken har varit med i planerna under många år, med har flyttats fram ett antal gånger (bristande pengar?). Att det är en komplicerad korsning är jag mycket väl medveten om, men det är faktiskt inget nytt.
Läs vidare i Ringlinien nr 3/2007 här finns spårplan (från Trafikkontoret) och detaljer för korsningen, som kan bli verklighet 2008!
Jag kan tyvärr inte kommentera den biten. Men om det nu är en så komplicerad korsning, varför skriver du då att det "bara rör sig om ett par hundra meter spår och sex växlar"? Hur skall man exempelvis lösa gångväg mellan Balsamingatan och Munkebäckstorget?
Rune Feldt skrev:
Byggnationen av Götatunneln som mycket riktigt var i vägen för utbyggnaden av spårvägen på Södra Älvstranden blev klar för många år sedan. Byggande av tunneln tog dessförinnan 5-6 år. Under hela denna tid hade Göteborgs kommun haft på sig att planera spårvägen. Ett flertal förslag har också funnits under dessa år, men allt har förhalats. Nu vill man äntligen gå till handling. Få se när resultatet syns, vagnarna går.
Utredningen för Västlänken var också i vägen. Hade man valt att bygga västlänken norr om nordstan över hade man stått med en spårstump som var lite längre än den som nu är. Att projektera i förväg är dumt, föreskrifter m.m. förändras och då man äntligen vill bygga måste stora delar av handlingen göras om förmodligen till samma pris eller högre mot vad man redan betalt för projekteringen. Verkligheten runt projektet förändras förmodligen också, eftersom fastigheter m.m. kan förändras.
Det är givetvis tragiskt att man inte har byggt mer spår än man har, men samtidigt så har man under de senaste tio åren fått nästan 35 miljoner fler årliga resenärer, en ökning med drygt 40%. Och så kan man ju då ställa sig frågan vilka vagnar som skulle kört på de nya spåren.... med facit i hand så att säga.
/T
Med reservation för tyckfel.