Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Rune Feldt
Kontakt:

Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av Rune Feldt »

Järntorget augusti 1999.
Växlar och spåranslutning för spårvägen i Stora Badhusgatan, södra Älvstranden, läggs här in. Förutseende och bra! Eller??

Bild
.
Bild
.

Göteborg har stora planer, MEN det händer inte mycket, och det som händer går mycket, mycket långsamt. Jag till och med långsammare än spårvagnarna i centrum.
Idag, mer än 12 år sedan växlarna lades in, har man inte ens påbörjat spårvägen på södra Älvstranden. Ja, något annat var väl inte heller att vänta. Hade södra Älvstranden/Operalänken varit klar så skulle kaoset vid Brunnsparken varit betydligt mindre.
Spårvägen till Östra Sjukhuset tog 30 år att bygga! Och norra Älvstranden lär aldrig bli annat än en bussgata.

När jag nu ändå gnäller så undrar jag om någon möjligtvis vet hur det går med en annan, flera decennium låga surdeg, Munkebäckslänken! Jag kan inte hitta den någonstans, i Spårvägens eller kommunens planer för de närmaste åren. Sex växlar och hundra meter spår, inte ens detta lilla klarar man av att bygga! Men projektet är kanske välbegravd under mastodonten Västlänken!
Användarens profilbild
2763

Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.

Inlägg av 2763 »

Rune Feldt skrev:Järntorget augusti 1999.
Växlar och spåranslutning för spårvägen i Stora Badhusgatan, södra Älvstranden, läggs här in. Förutseende och bra! Eller??

Göteborg har stora planer, MEN det händer inte mycket, och det som händer går mycket, mycket långsamt. Jag till och med långsammare än spårvagnarna i centrum.
Idag, mer än 12 år sedan växlarna lades in, har man inte ens påbörjat spårvägen på södra Älvstranden. Ja, något annat var väl inte heller att vänta. Hade södra Älvstranden/Operalänken varit klar så skulle kaoset vid Brunnsparken varit betydligt mindre.
Spårvägen till Östra Sjukhuset tog 30 år att bygga! Och norra Älvstranden lär aldrig bli annat än en bussgata.
Det är lätt att gnälla när man inte vet något om hur saker och ting förhåller sig. Vilket du i praktiken skryter med att du inte har koll på ovan.
Byggnationstiden för sträckan Kaggeledstorget-Östra sjukhuset var väl i högsta grad några månader, eller om man räknar med när bron byggdes på "Smörslottslinjen" så blir det väl snarare 40 år.
Skånegatan tog också 50 år innan man satte spaden i backen.

Att inte Badhusgatan blivit av ännu beror på två saker:
1. Götatunnelns byggnation var i vägen för att genomföra byggnationen
2. Utredningen för Västlänken kunde ha fått ett annat slut och då hade inte en färdigbyggd badhusgatelänk gynnat.

Det är också en vanlig missuppfattning att denna länk skulle avlasta brunnsparken/Centralstationen. Det gör den inte alls, den avlastar Hagakyrkan som är i betydligt större behov av avlastning och den spar omlopp på de linjer som går det hållet.

Om du hade följt med i vad som projekteras så hade din bild kanske varit annorlunda.

Norra älvstranden är beroende på att man behöver veta var den nya bron skall ligga.
Rune Feldt skrev: När jag nu ändå gnäller så undrar jag om någon möjligtvis vet hur det går med en annan, flera decennium låga surdeg, Munkebäckslänken! Jag kan inte hitta den någonstans, i Spårvägens eller kommunens planer för de närmaste åren. Sex växlar och hundra meter spår, inte ens detta lilla klarar man av att bygga! Men projektet är kanske välbegravd under mastodonten Västlänken!
Du raljerar över att det rör sig om sex växlar och några hundra meter spår. Munkebäck är betydligt mer avancerat än så - exempelvis kan man inte acceptera vilka vertikalradier som helst och då måste man flytta på en ohemul massa jord först.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

2763 skrev:Du raljerar över att det rör sig om sex växlar och några hundra meter spår. Munkebäck är betydligt mer avancerat än så - exempelvis kan man inte acceptera vilka vertikalradier som helst och då måste man flytta på en ohemul massa jord först.

//T
Varför raljerar du över enligt dig, andras okunskap? Var ödmjuk och berätta hur det ligger till, istället för en sån spydig ton.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
hej

Inlägg av hej »

Enligt den senaste informationen jag har hittat så ligger Munkebäckslänken ute på anbud. Planerad byggstart är för vändslingan vid Östra Sjukhuset i augusti i år och för själva triangeln i november. Allt ska vara klart till sommaren 2013, då man ska sätta igång med att bygga om vändslingorna vid Torp/Kålltorp. Den totala kostnaden uppskattas till 70 - 90 miljoner kronor.
hej

Inlägg av hej »

När det gäller spårvägsträckan mellan Järntorget och Lilla Torget så antog Byggnadsnämnden detaljplanen vid sitt sammanträde den 17 januari i år. §27 http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... penElement

Fram till den 23 februari kan överklagande lämnas in därefter om inga överklaganden inlämnats så vinner planen laga kraft. Man beräknar att spårvägen öppnas för trafik under 2015. http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p ... duUoONWqRD
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

bruse skrev:
2763 skrev:Du raljerar över att det rör sig om sex växlar och några hundra meter spår. Munkebäck är betydligt mer avancerat än så - exempelvis kan man inte acceptera vilka vertikalradier som helst och då måste man flytta på en ohemul massa jord först.

//T
Varför raljerar du över enligt dig, andras okunskap? Var ödmjuk och berätta hur det ligger till, istället för en sån spydig ton.
Förmodligen för att okunskapen är självförvållad. Det tar inte särskilt lång tid att leta fram informationen på nätet:

Detaljplanen för Spårväg Skeppsbron antogs den 17 januari och vinner laga kraft i februari om ingen överklagar. Byggstart är planerad till slutet av året.

Munkbäcklänken planeras byggas i år enligt Trafiknämndens budget.

Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden ska vara klar i år enligt vad jag tidigare har meddelat i detta forum.

Och det var rätt att lägga in växlarna när man gjorde det. Sedan gick det inte som planerat, men det är en annan sak.
hej

Inlägg av hej »

När det gäller spårväg till Norra Älvstranden och Backa så håller trafiknämnden på med att utreda detta. Man fattade beslut om detta vid sitt sammanträde den 31 oktober förra året och snart väntas de första rapporterna. Man kan läsa mer om det här.
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... penElement
Rune Feldt
Kontakt:

Inlägg av Rune Feldt »

Hej igen.

Det var väldigt vad jag måste ha trampat hårt på vissa tår, varför ta det så personligt. Detta ber jag i så fall om ursäkt för. Jag är mycket väl insatt och påläst i alla turerna, även de historiska. Vissa svar tyder faktiskt på att en del andra har bristande kunskap.
Min kritik riktar sig i första hand till Göteborgs kommun som drar väldigt mycket i långbänk, och skjuter fram projekten år efter år. Och detta står jag för.

Redan på 50 talet byggdes tre spårvägsbroar på blivande linjen till Östra sjukhuset vid Vidkärr, Torpaskolan och vid Hagforsgatan, samt sprängningar och terasering av banvall gjordes. Sedan avbröts arbetena och det hela låg ner till 80-talen (?) då linjen byggdes färdig. Att sedan sista etappen blev klar i ”tid” har jag inte talat om.

Att Älvstranden/Operalänken, OBS att jag skrev båda, skulle avlasta Brunnsparken är ju självklart.

Munkebäckslänken har varit med i planerna under många år, med har flyttats fram ett antal gånger (bristande pengar?). Att det är en komplicerad korsning är jag mycket väl medveten om, men det är faktiskt inget nytt.
Läs vidare i Ringlinien nr 3/2007 här finns spårplan (från Trafikkontoret) och detaljer för korsningen, som kan bli verklighet 2008!

Byggnationen av Götatunneln som mycket riktigt var i vägen för utbyggnaden av spårvägen på Södra Älvstranden blev klar för många år sedan. Byggande av tunneln tog dessförinnan 5-6 år. Under hela denna tid hade Göteborgs kommun haft på sig att planera spårvägen. Ett flertal förslag har också funnits under dessa år, men allt har förhalats. Nu vill man äntligen gå till handling. Få se när resultatet syns, vagnarna går.

Vänligen Rune
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Rune Feldt skrev: Min kritik riktar sig i första hand till Göteborgs kommun som drar väldigt mycket i långbänk, och skjuter fram projekten år efter år. Och detta står jag för.
Min kritik mot dig var i första hand beroende på att du inte gav en tillräckligt nyanserad bild. T.ex. är det inte Göteborgs Stad som självt skjutit på exempelvis Badhusgatan, däri är även staten inblandad.
Rune Feldt skrev: Redan på 50 talet byggdes tre spårvägsbroar på blivande linjen till Östra sjukhuset vid Vidkärr, Torpaskolan och vid Hagforsgatan, samt sprängningar och terasering av banvall gjordes. Sedan avbröts arbetena och det hela låg ner till 80-talen (?) då linjen byggdes färdig. Att sedan sista etappen blev klar i ”tid” har jag inte talat om.
Byggprojektet med linjen Härlanda-Smörslottet inleddes väl redan på 40-talet eftersom första deletappen öppnaden 1949.
Rune Feldt skrev: Att Älvstranden/Operalänken, OBS att jag skrev båda, skulle avlasta Brunnsparken är ju självklart.
Operalänken kommer inte att avlasta någonting, eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga den före man bebygger Gullbergsvass terminalområde. Avlastningen av Centralen/Brunnsparken får inte den effekt som du beskriver - tyvärr.
Rune Feldt skrev: Munkebäckslänken har varit med i planerna under många år, med har flyttats fram ett antal gånger (bristande pengar?). Att det är en komplicerad korsning är jag mycket väl medveten om, men det är faktiskt inget nytt.
Läs vidare i Ringlinien nr 3/2007 här finns spårplan (från Trafikkontoret) och detaljer för korsningen, som kan bli verklighet 2008!
Jag kan tyvärr inte kommentera den biten. Men om det nu är en så komplicerad korsning, varför skriver du då att det "bara rör sig om ett par hundra meter spår och sex växlar"? Hur skall man exempelvis lösa gångväg mellan Balsamingatan och Munkebäckstorget?
Rune Feldt skrev: Byggnationen av Götatunneln som mycket riktigt var i vägen för utbyggnaden av spårvägen på Södra Älvstranden blev klar för många år sedan. Byggande av tunneln tog dessförinnan 5-6 år. Under hela denna tid hade Göteborgs kommun haft på sig att planera spårvägen. Ett flertal förslag har också funnits under dessa år, men allt har förhalats. Nu vill man äntligen gå till handling. Få se när resultatet syns, vagnarna går.
Utredningen för Västlänken var också i vägen. Hade man valt att bygga västlänken norr om nordstan över hade man stått med en spårstump som var lite längre än den som nu är. Att projektera i förväg är dumt, föreskrifter m.m. förändras och då man äntligen vill bygga måste stora delar av handlingen göras om förmodligen till samma pris eller högre mot vad man redan betalt för projekteringen. Verkligheten runt projektet förändras förmodligen också, eftersom fastigheter m.m. kan förändras.

Det är givetvis tragiskt att man inte har byggt mer spår än man har, men samtidigt så har man under de senaste tio åren fått nästan 35 miljoner fler årliga resenärer, en ökning med drygt 40%. Och så kan man ju då ställa sig frågan vilka vagnar som skulle kört på de nya spåren.... med facit i hand så att säga.

/T
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Hur blir det med Angered och a-banan då?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Budgeten för Munkebäckslänken byggde på en viss andel statsbidrag som var utlovat, men så ändrade Banverket prioriteringarna så att statsbidraget försvann och därmed sköts byggstarten upp.

Vad gäller Skeppsbron så tänkte man först starta 2006 när Götatunneln var klar. När man började studera projektet närmare insåg man att det var viktigt att klara ut stadsbyggnadsfrågorna ordentligt först och att det måste göras med eftertanke, och med möjlighet för göteborgaren i gemen att vara med och diskutera. Detta tillsammans med Västlänken har gjort att planeringen har tagit lång tid. Om man bara vill ha så mycket spår som möjligt och skiter i hur stan ser ut för övrigt så kanske man inte gillar det, men är man intresserad av staden och inte bara spåren i staden så tycker man nog att det var bra att det fick ta den tid det tog. Resultatet ska ju stå i många årtionden, så fem - sex år mer eller mindre i början är inte mycket att bråka om.

Att det tog 30 år att bygga linjen till Östra sjukhuset är trams. Orsaken till att man började bygga banan var att det skulle byggas ett sjukhus och orsaken till att man avbröt byggandet av banan var att sjukhusbygget blev inställt. När man sedan väl hade byggt sjukhuset under åren 1968 till 1978 så byggdes också banan och var klar 1982.

Kritisera gärna, men ta reda på fakta först. Det hade ju t.ex. gått bra att skriva här och fråga om orsakerna till förseningarna först i stället för att vräka ur sig sina förutfattade meningar.

Svar till Alex: Angered ligger med i Trafikkontorets budget för i år som jag länkade till tidigare.
hej

Inlägg av hej »

A-banan och ny terminal vid Angereds Centrum ligger också ute på anbud. Om allt går vägen startar man till sommaren.

Ett av de större projekten som också ska komma igång inom kort är ombyggnaden av Gamlestadstorget. Det verkar som om den beryktade ketchupseffekten sker.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev: Det verkar som om den beryktade ketchupseffekten sker.
Ketchupeffekten beror på något som kommer typ 130101, någon form av katt tror jag - en katt som gillar ställen med mycket trängsel eftersom det är en trängsels-katt.

Skämt å sido. Gamlestadstorget har varit planerat en längre tid, åtminstone sen förra gången Saab krisade och regeringen Persson bestämde att man skulle bygga dubbelspår och motorväg för att rädda SAAB. Avstängningen av Angeredsbanan lika så.

/T
hej

Inlägg av hej »

I år så startar 3 stora projekt. A-banan, Spårväg Skeppsbron och Munkebäckslänken, nästa är så börjar man med Knutpunkt Gamlestaden. 2013 kommer linje 5 förlängas till Östra Sjukhuset, 2015 invigs både Spårväg Skeppsbron och Knutpunkt Gamlestaden. Alla dessa är äldre än västsvenska paketet men som nu genomförs ungefär samtidigt. Katten gör viss nytta.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag har inte hängt med i alla svängar sista tiden. Vad ska man göra på Angeredsbanan? (Jag utgår från att a-banan i den här tråden alltid avser en förkortning av just Angeredsbanan).

Kommer busslinjerna som idag slutar vid Angereds Centrum att förlängas söderut vid avstängningsperioder, eller kommer det vara separata omlopp? Det vore antagligen en trevlig service att ge Lövgärdet och Rannebergen en motsvarighet till Gårdsens 173.

Apropå att göra saker i rätt ordning så skulle det kanske varit bra om det byggts en "reservhållplats" på Trafikverkets spår vid Agnesberg. Vid tillfälliga stopp på Angeredsbanan torde det vara lättare att få tag på tillräckligt många bussar för att bussa resenärer Angered C - Agnesberg än t.ex. Angered C - Gamlestadstorget/Centralen, givetvis kompletterat med att pendeltågen då tillfälligtvis stannar vid Agnesberg. Eftersom det ändå behövs något sätt att korsa järnvägen vid Agnesberg så torde den ändå behövda möjligheten förhoppningsvis fungera även för byte buss-tåg vid speciella fall.

Vad gäller Munkebäcklänken så undrar jag hur det kan gå åt mer än fyra växlar för att lägga in den sista tredjedelen i en dubbelspårtriangel? Två växlar finns givetvis redan för att kunna nå både Östra Sjukhuset respektive Kålltorp från Redbergsplatsen.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Jag har inte hängt med i alla svängar sista tiden. Vad ska man göra på Angeredsbanan? (Jag utgår från att a-banan i den här tråden alltid avser en förkortning av just Angeredsbanan).
Renovera, byta spår och anpassa till dagens verklighet.
M_M skrev: Apropå att göra saker i rätt ordning så skulle det kanske varit bra om det byggts en "reservhållplats" på Trafikverkets spår vid Agnesberg. Vid tillfälliga stopp på Angeredsbanan torde det vara lättare att få tag på tillräckligt många bussar för att bussa resenärer Angered C - Agnesberg än t.ex. Angered C - Gamlestadstorget/Centralen, givetvis kompletterat med att pendeltågen då tillfälligtvis stannar vid Agnesberg. Eftersom det ändå behövs något sätt att korsa järnvägen vid Agnesberg så torde den ändå behövda möjligheten förhoppningsvis fungera även för byte buss-tåg vid speciella fall.
Hur skall du få plats med de pendeltåg som krävs för en sådan operation? Det kommer att behövas ett pendeltåg var 8:e minut för att lösa den uppgiften.
M_M skrev: Vad gäller Munkebäcklänken så undrar jag hur det kan gå åt mer än fyra växlar för att lägga in den sista tredjedelen i en dubbelspårtriangel? Två växlar finns givetvis redan för att kunna nå både Östra Sjukhuset respektive Kålltorp från Redbergsplatsen.
Eftersom växlarna inte hamnar uppe vid Härlanda för den avgreningen som i dag behöver du alla sex växlarna. Just den biten visade väl Rune att han hade viss pejling på vad det här handlar om.

För övrigt kan man väl säga att Munkebäckstriangen kommer att kräva 14 nya växlar och inte 6. Men det är av trafikala skäl och du kan ju för skojs skull få fundera på var de sista 8 kommer att få ligga.

//T
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Om du räknar ändring från manuell till elektrisk växel som ny växel så kan jag tänka mig fyra stycken, två vid Östra sjukhuset och så de två motväxlarna vid Kålltorp/Torp. Vilka ytterligare fyra som kunde bero specifikt på Munkebäckslänken skulle vara vet jag inte. Det kommer ju att bli en hel del nya växlar vid Slottsskogshallen, men det går väl inte att knyta några av dem direkt till Munkebäckslänken.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Jag har inte hängt med i alla svängar sista tiden. Vad ska man göra på Angeredsbanan? (Jag utgår från att a-banan i den här tråden alltid avser en förkortning av just Angeredsbanan).
Varför ska man förkorta Angeredsbanan...? :mrgreen:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

twr skrev:
Varför ska man förkorta Angeredsbanan...? :mrgreen:
Det är nog p.g.a. vagnbristen. :wink:
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Några frågor efter att ha läst igenom tråden...

Vad ska byggas om vid Torp/Kålltorp, förutom omställning för "genomgående" trafik på linje 5?

Kommer höjning av sth på Angeredsbanan möjliggöras i och med dessa arbeten?

Kommer det att skapas vändmöjligheter utmed Angeredsbanan?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Skriv svar