Gammelvagn på spåret

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Gammelvagn på spåret

Inlägg av Thomas Lange »

Utanför tidtabellen och oannonserat kommer medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet att köra museala vagnar (76 eller 335 som enkelvagnar) vissa lördagar och söndagar mellan kl 11 och 16. Officiellt har inte museivagnssäsongen startat ännu, men för att trafikpersonalen ska bibehålla sina färdigheter kommer de som vill och har tid att kunna köra lite då och då på helger. Turen (51) körs som förfogandevagn. Det som är noterbart är att man kör mellan Sergels torg och Waldemarsudde.

Då det snöar körs vissa avgångar via Norrmalmstorg för att bidra till att hålla den spårslingan öppen.

Sedvanlig SL-taxa gäller.
Ju förr dess bättre.
Lars Stegenius

Re: Gammelvagn på spåret

Inlägg av Lars Stegenius »

Kul initiativ! Mer av det!

Edit: Skulle man inte kunna ha med sig ett släp till Sergels torg och byta släpvagn mellan 76 och 335 där? Alltså ha två förfogandevagnar ute? Jag erkänner att jag har dålig koll på plattformslängden vid Sergels Torg så det är kanske inte möjligt. Annars tänkte jag som så att mv + sv ankommer Sergels Torg. Därefter ankommer och avgår ordinarievagnen, en eller flera. Vid lämplig tillfälle kommer den andra förfogandevagnen och tar med släpet. Och så upprepar man det några gånger. Men jag är kanske ute och cyklar... Bara en idé, alltså.... :D

//Lars S
carltram
Kontakt:

Gammelvagn på spåret

Inlägg av carltram »

Idag vid Wau:

Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk1328373197.819149.jpg
ImageUploadedByTapatalk1328373197.819149.jpg (29.76 KiB) Visad 2878 gånger
Lars Stegenius

Men snälla.... Plättlaggen sätter man väl enklast upp genom förarfönstret? IMHO.

//Lars S
Hans W

Inlägg av Hans W »

Gäller alltså inte medlemskort?
/HW
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Jo, på de museala vagnarna. Men för allmänheten tillämpas SL-taxa i st f den egna taxan som gällde åren 1991-2011.
Se länken:
http://www.ss.se/media/20110429/sl-och- ... pa-djurgar
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Lars Stegenius skrev:Kul initiativ! Mer av det!

Edit: Skulle man inte kunna ha med sig ett släp till Sergels torg och byta släpvagn mellan 76 och 335 där? Alltså ha två förfogandevagnar ute? Jag erkänner att jag har dålig koll på plattformslängden vid Sergels Torg så det är kanske inte möjligt. Annars tänkte jag som så att mv + sv ankommer Sergels Torg. Därefter ankommer och avgår ordinarievagnen, en eller flera. Vid lämplig tillfälle kommer den andra förfogandevagnen och tar med släpet. Och så upprepar man det några gånger. Men jag är kanske ute och cyklar... Bara en idé, alltså.... :D

//Lars S
Det är plattformslängden vid Sergels Torg som sätter käppar i hjulet för ett sådant arrangemang. Plattformen klarar två 30 m vagnar och med 76+ 848 +335 bir det gott och väl över 33 m Där med faller den idén Vi har givetvis tänkt tanken vi vågar inte satsa på en "rundgång" mellan två ord.vagnar.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lars Stegenius

Stefan Widén skrev:
Lars Stegenius skrev:Kul initiativ! Mer av det!

//Lars S
Det är plattformslängden vid Sergels Torg som sätter käppar i hjulet för ett sådant arrangemang. Plattformen klarar två 30 m vagnar och med 76+ 848 +335 bir det gott och väl över 33 m Där med faller den idén Vi har givetvis tänkt tanken vi vågar inte satsa på en "rundgång" mellan två ord.vagnar.

Stefan
Jag förstår problemet och det var väl som jag gissade. Det var givetvis bara en kul tanke från min sida - men ni hade tydligen samma kul tanke.

Men med en samkörd erfaren besätttning borde det inte vara något problem. Men nu handlade det ju om kompetensuppehållning...

Men min tanke var ju inte att alla tre förfogandevagnarna skulle vara vid Sergels Torg samtidigt som ordinarievagnar skulle vända där (alltså ingen "konvojkörning" av förfogandevagnarna) utan att släpet står klart för koppling när den andra förfogandevagnen kommer dit. Medan föraren byter körände kopplar man släpet. Det borde kunna funka perfekt.

EDIT: Stefan, du har ju varit i Malmköping- du vet ju hur snabbt man kan koppla släp! T.o.m. en hel rundgång behöver inte ta mer än några minuter med ett samkört gäng (men nu är det ju inte aktuellt längre när det finns slingor i bägge ändarna, det var annat förr!!).

EDIT2: Jag kunde koppla ett släp alldeles ensam, givet att allt var förberett, på mindre än två minuter!

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den lördag 04 februari 2012 23:40, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

"Men snälla.... Plättlaggen sätter man väl enklast upp genom förarfönstret? IMHO.

//Lars S"

Visst gjorde vi det. Men om det nu var "flärpen" på laggen eller hållaren på vagnen som fått sig några lager färg för mycket så hade vi lite fnul i början för att få delarna att samarbeta!

/Richard
Lars Stegenius

1 skrev:"Men snälla.... Plättlaggen sätter man väl enklast upp genom förarfönstret? IMHO.

//Lars S"

Visst gjorde vi det. Men om det nu var "flärpen" på laggen eller hållaren på vagnen som fått sig några lager färg för mycket så hade vi lite fnul i början för att få delarna att samarbeta!

/Richard
Aha, jag förstår problemet! Är det så får man ju jobba lite mer första gången tills färgen är bortsliten..

//Lars S
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

"Men min tanke var ju inte att alla tre förfogandevagnarna skulle vara vid Sergels Torg samtidigt som ordinarievagnar skulle vända där (alltså ingen "konvojkörning" av förfogandevagnarna) utan att släpet står klart för koppling när den andra förfogandevagnen kommer dit. Medan föraren byter körände kopplar man släpet. Det borde kunna funka perfekt.

EDIT2: Jag kunde koppla ett släp alldeles ensam, givet att allt var förberett, på mindre än två minuter!
//Lars S"

Trevlig diskussionskväll där jag nu får möjlighet att skriva mitt tredje "Nja".

Självklart vore det kul att köra med släp. Ex. 521 & 846 kan ju användas.

Tyvärr kan det vara ett rätt stort spann mellan "teori" och "praktik". Rent tidsmässigt är det tämligen pressat vid SET. En uppgående vagn står nästan alltid och väntar ut avgående vagn vid trafikljusen. Så det gäller att "gammelvagnarna" snabbt pallrar sig iväg om vi inte skall återförvisas till det ödsliga Norrmalmstorg.

Att lossa och lasta fullsatta "gammelvagnar" (vilket var dagens erfarenhet) tar sin tid. Underligt hur handikappade och orörliga dagens passagerare tycks ha blivit om man jämför med gångna tider...! Att köra ihop, koppla samt att sträcka kopplet kan man inte göra när passagerare stiger av eller på. Självklart kan ett "Trafikbiträde" sedan sätta i säkerhetskätting och kablar. Men sedan skall det inre signalsystemet testas, värme och belysning till släpet slås på samt kontroll att handbromsen i släpet är släppt. Kanske är jag med åldern och erfarenhetens rätt nojig och vill gärna själv kontrollera att allt är korrekt. Glöm inte heller att byte av "handbromsända" på ex. vagn 76 kräver två man samt att Du skall plocka med Dig körveven, fartriktningshandtaget, radio och stiftet (samt kaffetermosen). När varenda passagerare stoppar en under förflyttningen med frågor typ; "Går den här vagnen till Djurgården - Gäller "remsor" etc." (inte bara passagerarnas rörlighet utan även läskunnigheten tycks ha försämrats - frågor trots ordentlig destinationsskyltning och plakat om att "SL-taxa Gäller") så kan Du vara övertygad att i alla fall jag får göra ett extra varv när något är glömt.

Vända ett tåg med koppling på 2 minuter kanske man kan göra i lugnet i Malmköping men definitivt inte vid Sergels Torgs mängder av passagerare samt en ordinarie vagn som skickar radiomeddelanden...; "Är Du klar snart...??"

/ Richard
Lars Stegenius

Rickard, jag förstår vad du säger!

Jag kan tyvärr ana en viss uppgivenhet i det du skriver, det trodde jag aldrig att jag skulle höra från dig!

Och är allt föberett och kopplingspersonal på plats tar det inte ens i närheten av två minuter att koppla ett släp.....

EDIT: Måste man ta med körveven på 76an?? I Malmköping har 143 en körvev i var ände.. Varav en som jag snodde från en vagn på skrotspåren i Hammarby...

//Lars S
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Nä, där håller jag inte med. Det Nr 1 beskriver är den verkliga situationen som den ser ut. Att vända vid Sergels Torg, med ny eller gammal vagn, är nästan alltid att byta från en ände till den andra, så snabbt som möjligt, och sedan åka. Några utsvävningar ryms inte.

/Lars J
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Endast en körvev är väl en säkerhetsgrej på vagnar där allmänheten får åka och där förarhytterna inte direkt är låsbara, eller?

Visserligen kan någon klåfingrig bromsa vagnen från fel ände även utan vev (om jag förstått rätt) men det är jämförbart att dra i nödbromsen vilket alla givetvis ska kunna. Utan vev blir det däremot svårt att okynnesstarta vagnen.

Jag har säkert missat någon annan form av skydd mot busande.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Endast en körvev är väl en säkerhetsgrej på vagnar där allmänheten får åka och där förarhytterna inte direkt är låsbara, eller?
Nej.
M_M skrev: Visserligen kan någon klåfingrig bromsa vagnen från fel ände även utan vev (om jag förstått rätt) men det är jämförbart att dra i nödbromsen vilket alla givetvis ska kunna. Utan vev blir det däremot svårt att okynnesstarta vagnen.
Om du skulle kunna manövrera körveven från bakre plattform under körning brunne vagnen förmodligen. Det är alltså i första hand en elsäkerhetsfråga. Den är däremot tillfredställande löst på annat sätt.
Flera städer, däribland Köpenhamn, hade fast monterade körvevar i båda ändar av vagnen.
M_M skrev:Jag har säkert missat någon annan form av skydd mot busande.
Ja.

/T
Med reservation för tyckfel.
Svend Christensen

Inlägg av Svend Christensen »

Om man skulle forsøge at manøvrere begge kontrollere på en københavnsk vogn samtidig, ville maximalafbryderen straks udløses. I øvrigt var der i København og Århus et "hus" over omskiftervalsens fri ende (der hvor man placerer omskifternøglen) således at kontrolleren ikke kan manøvreres med en Bacho-nøgle eller en øloplukker, hvilket er muligt på mange kontrollere.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Svend Christensen skrev:Om man skulle forsøge at manøvrere begge kontrollere på en københavnsk vogn samtidig, ville maximalafbryderen straks udløses. I øvrigt var der i København og Århus et "hus" over omskiftervalsens fri ende (der hvor man placerer omskifternøglen) således at kontrolleren ikke kan manøvreres med en Bacho-nøgle eller en øloplukker, hvilket er muligt på mange kontrollere.
Du har tilltro till att Maximalen är tillräckligt snabb för att bryta. Det är vällovligt, men det är förmodligen inte så. Det finns maximaler även på andra vagnar där samtidig manövrering av kontrollers lett till allvarliga kabelbränder.

//T
Svend Christensen

Inlägg av Svend Christensen »

Tja Tony!
Det er ikke så meget, hvad jeg selv tror, men jeg har aldrig hørt om tilfælde af kabelbrand i den forbindelse i København, hvor der trods alt var elektrisk drift i ca. 75 år med i alt over 700 motorvogne i løbet af perioden. Det var desuden hvad tidligere trafikmester ved KS, Ejner Storgaard forklarede ville ske, da en vognstyrerelev spurgte, om vognen ville forsøge at køre i begge retninger samtidigt.

Nu er der jo også forskel i vognenes elektriske udstyr. I København var der jo bare 1 maximalafbryder i serie med en håndafbryder. I Århus var der to maximalafbrydere, en til hver ende. De var på en måde koblet parallelt til hver sin kontroller. Da modstande og motorer er fælles for begge kontrollere, er der jo mellemforbindelser mellem de to førerpladser. Jeg skal spørge en af vore elektroingeniører hvorledes systemet fungerer i praksis, men jeg tror faktisk, at der er et eller andet med at kontrolleren i bagenden lægges direkte til jord, når kontrolleren i forenden er i brug, således at det måske er værkautomaten i understationen, der kobler ud.

I øvrigt kørte man som oftest ikke med kontrollerhåndtag i bagenden i København, men det forekom dog. Kontrollerhåndtaget kan jo skrues af med omskifternøglen, men det er jo lidt mere besværligt, end hvis håndtaget bare sad løst på kontrolleren.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Jag har mycket svårt att se att det skulle uppstå en kabelbrand genom att någon försöker köra i bägge ändar samtidigt. Det rimliga är att körmotstånden blir överhettade eller att maximalen löser ut, om inte likriktarens utmatande brytare löser innan maximalen. En kabelbrand fordrar (kraftigt för) hög ström under en (för) lång tid.

Har det uppstått en kabelbrand på detta sätt, är min spontana bedömning att det grundas i något annat bakomliggande fel.

Jag delar således Svends mer pragmatiska eller erfarenhetsbaserade åsikt.

/Lars J
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Om du har rotation på motorerna och får en för stor kortslutning genom ingreppet ser jag det inte som särskilt otroligt, däremot är det otroligt att något sådant faktiskt händer. Nu vet jag inte vad det egentligen var som hände med A-banans tvåaxliga arbetsmotorvagn, men slut på vagnen tog det i alla fall.

Den tesen gäller väl i synnerhet om du vänder micklar med fältlindningarna.

/T
Skriv svar