Ringdansen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
48130

Ringdansen

Inlägg av 48130 »

Noterade vid mitt besök i Norrköping idag att enligt de elektroniska hållplatsskyltarna går linje 2 till Kvarnberget på sydgång. Detta står även på destinationsskyltarna på den nyaste vagnarna. Men på övriga vagnar som jag såg heter ändstationen Ringdansen. Nog för att jag tror att dom som bor i Ringdansen vet var dom bor men varför byta namn till Kvarnberget så länge som alla vagnar inte har elektroniska skyltar. Dom äldsta vagnarna lär väl försvinna så snart nyleveranserna kommit. Att sätta in vävrullar verkar en smula onödigt.
F.ö. kan en tur till Kvarnberget/Ringdansen rekommenderas för varje sann spårvangsvänn. Turen bjuder på allt från spårväg i traditionell gammaldgs stadsmiljö till modern förortsspårväg.
20581000184197

Re: Ringdansen

Inlägg av 20581000184197 »

Att spårvägen skulle byggas ut till Ringdansen var ju det viktiga att tala om under den tid då nya destinationsrullar till vagnarna beställdes. Därför såg man till att de fick "Ringdansen" med på rullarna. När man insåg att namnet på ändhållplatsen dock skulle vara "Kvarnberget" och att man i alla övriga riktningar skyltar vagnarna med ändhållplatsens namn, ändrade man sig väl om hur vagnarna skulle skyltas. Men eftersom det inte skapar någon större förvirring för så många får de gamla vagnarna fortsätta att använda "Ringdansen" som skyltning. När vagnens destination visas på elektroniska displayer inne i vagnarna så står de dock "Kvarnberget" även i M97 och M67K.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

20581000184197 skrev:Att spårvägen skulle byggas ut till Ringdansen var ju det viktiga att tala om under den tid då nya destinationsrullar till vagnarna beställdes. Därför såg man till att de fick "Ringdansen" med på rullarna. När man insåg att namnet på ändhållplatsen dock skulle vara "Kvarnberget" och att man i alla övriga riktningar skyltar vagnarna med ändhållplatsens namn, ändrade man sig väl om hur vagnarna skulle skyltas. Men eftersom det inte skapar någon större förvirring för så många får de gamla vagnarna fortsätta att använda "Ringdansen" som skyltning. När vagnens destination visas på elektroniska displayer inne i vagnarna så står de dock "Kvarnberget" även i M97 och M67K.
Förvisso riktigt så...
Men de beställdes kompletteringsleverans av bandrullar (de är plast numera) för bara någon månad sedan. Så de finns någon vagn som har texten Kvarnberget på minst någon skylt. Dock kommer utbyta bara att ske när banden går av eller skadas på annat vis (vilket händer då o då).
Ringdansen infördes för några år sedan, då på bussarna, som hade matrisskyltar då. När sedan spårvägen förlängdes till Trumpetargatan så fick ju alla vagnar nya band där texterna "Hageby" och "Ringdansen" kom till. När sen förlängningen till Kvarnberget var klar, hade kommunen svängt när de gäller skyltning, så nu ska stå "Kvarnberget".

Långt tidigare har dock vagnarna haft texter för denna stadsdel, nedan en bild från vagn M98 21, tagen 2003-09-05...
Bild

Fler skyltbilder finns här http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/No ... index.html
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Vore kul med ett liknande "destinations-medley" från dagens destinationsrullar i Norrköping :)
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Martin skrev:Vore kul med ett liknande "destinations-medley" från dagens destinationsrullar i Norrköping :)
Eftersom det är mest diodmatriser kan du skylta det mest intrikata, som 3 Bellevue till exempel. Där trean är vit med blå bakgrund. Det går förmodligen också bra att skylta 4 Sibbarp eller för all del 4 Hakberget. Men det hjälper föga i verkligheten, man kan inte köra dit ändå.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

2763 skrev:
Martin skrev:Vore kul med ett liknande "destinations-medley" från dagens destinationsrullar i Norrköping :)
Eftersom det är mest diodmatriser kan du skylta det mest intrikata, som 3 Bellevue till exempel. Där trean är vit med blå bakgrund. Det går förmodligen också bra att skylta 4 Sibbarp eller för all del 4 Hakberget. Men det hjälper föga i verkligheten, man kan inte köra dit ändå.

//T
Eftersom Leif D ett par inlägg upp berättar att det beställts nya bandrullar av plast istället för väv (analoga får man förmoda :shock: ) var det dessa jag avsåg i mitt tidigare inlägg. Inte diodmatriserna, vilka t.o.m kan skylta destionaton till tjotaheiti :wink:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Martin skrev:
2763 skrev:

//T
Eftersom Leif D ett par inlägg upp berättar att det beställts nya bandrullar av plast istället för väv (analoga får man förmoda :shock: ) var det dessa jag avsåg i mitt tidigare inlägg. Inte diodmatriserna, vilka t.o.m kan skylta destionaton till tjotaheiti :wink:
Linje/Destfilm finns så vitt jag vet på M67 och M97. M98, M06 och M11 har väl diodmatriser så vitt jag vet.

För övrigt finns det vagnar som kan skylta "blaha blaha" som har hederlig gammal vävduk.

/T
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

2763 skrev:Linje/Destfilm finns så vitt jag vet på M67 och M97. M98, M06 och M11 har väl diodmatriser så vitt jag vet.

För övrigt finns det vagnar som kan skylta "blaha blaha" som har hederlig gammal vävduk.

/T
M11 har flipp-matriser, annars var de rätt ! /Leif D
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:För övrigt finns det vagnar som kan skylta "blaha blaha" som har hederlig gammal vävduk.
Jag trodde att Blaha bara var en mellanstation där man inte vände tåg? :wink:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
2763 skrev:För övrigt finns det vagnar som kan skylta "blaha blaha" som har hederlig gammal vävduk.
Jag trodde att Blaha bara var en mellanstation där man inte vände tåg? :wink:
Inte Blaha, Blaha Blaha. Man kan givetvis inte åka dit - men det finns som destination, lite som "Abonnerad" fast den destinationsskyltningen är ju lättare att definiera användandet av.

//T
Skriv svar