Torsdagen den 29 december reste vi med båt, en lokal linje från Mering till
Tioman som är en ö drygt två timmars väg från fastlandet och Mersing i sultanatet Johor i Malaysia. Det var halv storm och första gången i mitt liv jag vart sjösjuk. Jag var inte ensam om det och de svarta påsarna (samma som hundpåsar hemme) gjorde nytta. Det finns fem - sex bryggor på ön, vid de olika hotellanläggningarna och byarna, men det finns inga vägar eller ens stigar mellan dem så båt är enda kommunikationen. På Tioman finns en handfull bilar, fyrhjulsdrivna eftersom den enda vägen tvärs över ön går genom djungeln upp över ett berg. Det finns även lika många bussar med öppna sidor, en liten bergbana och en massa transportmopeder med sidovagn för personer och gods. Dessutom finns det gott om djungel, apor (makaker), stora ödlor på över metern, stora fjärillar, mystiska djur, sköldpaddor och blommor. Lite av detta får ni er till livs här så att ni vet vad som väntar er när ni kommer dit. Det är cirka 3o grader varmt på dagarna och 28 på nätterna. Vi lämnade jacka, tröja och långbyxor på hotellet i Kuala Lumpur där vi hämtar dem på hemvägen om tre veckor.
Dagen efter ger vi oss iväg söderut, mot Singapore.
:Dlle.