Domus slussen

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Domus slussen

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Konsum i Kärrtorp finns i Svenska Bostäders fastigheter. Liknande är det runt om i staden, att det är diverse fastighetsägare.
Ah, då hade alltså Roggek dragit förhastade slutsatser.

//T
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

Dessutom fanns det även KFs servicebutiker Servus.

Forumvaruhuset i Uppsala var väl ensamt om det namnet och var varuhus motsvarande Domus i många andra städer och fanns 1953 - 1991, är numer en galleria.

Domusvaruhuset i Kristianstad har fortfarande kvar sina Domus skyltar på fasaden och benämns fortfarande Domus.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

De får väl slå ihop Domus och Konsum till Kondomus.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev: Forumvaruhuset i Uppsala var väl ensamt om det namnet och var varuhus motsvarande Domus i många andra städer och fanns 1953 - 1991, är numer en galleria.
Så är ju fallet även i Halmstad, där Billy en gång knega är det idag en galleria.

//T
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

2763 skrev:
hej skrev: Forumvaruhuset i Uppsala var väl ensamt om det namnet och var varuhus motsvarande Domus i många andra städer och fanns 1953 - 1991, är numer en galleria.
Så är ju fallet även i Halmstad, där Billy en gång knega är det idag en galleria.

//T
http://www.youtube.com/watch?v=ZXM15FQPJpU
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Är det bara jag som säger Wessels-macka döpt efter de mackor med extra allt som fanns på restaurang-caféet på Wessels i Örebro (påväg norrut, en bit öster om järnvägen mot Frövi) en gång i tiden?

Förresten, vad är miserabelt med gallerian vid Slussen? Jag har visserligen nog inte varit där på rätt många år men har inget minne av att den skulle varit miserablare än någon annan galleria.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:Är det bara jag som säger Wessels-macka döpt efter de mackor med extra allt som fanns på restaurang-caféet på Wessels i Örebro (påväg norrut, en bit öster om järnvägen mot Frövi) en gång i tiden?

Förresten, vad är miserabelt med gallerian vid Slussen? Jag har visserligen nog inte varit där på rätt många år men har inget minne av att den skulle varit miserablare än någon annan galleria.
Mitt minne från gallerian vid Slussen är att den är trång, smutsig och allmänt ej välkomnande. Det var dock ett antal år sedan jag var där så det kan mycket väl ha ändras med tanke på att många gallerior (eller handelsplatser som är det senaste modeordet i branschen) har byggts om.
Inge skrev:
Harald skrev:När KF gjorde bioreklam för sina butiker på 60-talet så var ramsan: "Konsum, Domus, Kvickly, PUB". Faktiskt hade även KF-varuhuset i Uppsala ett eget namn, Forum, men det fick alltså inte vara med i reklamen.
Forum som beteckning för fullsortumentsvaruhuesen som i Bromma, Rotebro m.fl. använder de ju fortfarande, så jag undrar om det verkligen var specifikt för Uppsala.
Coop Forum i Rotebro har blivit ett Coop Konsum, förlorat sin byggavdelning och finns nu endast på ett plan. Istället har en djuraffär, Elon, Willys och lite småbutiker öppnas.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Mitt minne från gallerian vid Slussen är att den är trång, smutsig och allmänt ej välkomnande. Det var dock ett antal år sedan jag var där så det kan mycket väl ha ändras med tanke på att många gallerior (eller handelsplatser som är det senaste modeordet i branschen) har byggts om.
Man håller nog på med ombyggnad just nu. Eller om den avslutades inför julruschen? Håller med om att den känns lite sunkig och har en konstig lukt. Det är väl egentligen bara mellanplanet som är "problem".
Vissa butiker är dock rätt bra. Men jag känner aldrig någon längtan att slå mig ner och fika eller luncha på näringsstället längst in på mellanplanet, för att uttrycka mig milt.

En riktig påkostad upprustning är det väl ingen som vågar ge sig på, för jag antar att hela gallerian kommer att rivas när Slussen byggs om. Så man nöjer sig nog med relativt små insatser under de år som den har kvar. (Kan säkert bli många år om den inte måste stängas pga rasrisk. Om 15, 20 år eller så :roll: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

LÅ1 skrev: Men jag känner aldrig någon längtan att slå mig ner och fika eller luncha på näringsstället längst in på mellanplanet, för att uttrycka mig milt.
Vad är det för fel på det matstället?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Bussmicke skrev:
LÅ1 skrev: Men jag känner aldrig någon längtan att slå mig ner och fika eller luncha på näringsstället längst in på mellanplanet, för att uttrycka mig milt.
Mörkt och ruffigt. Det är i alla fall mitt intryck när man passerar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Domus Slussen var ett varuhus som i princip låg i de lokaler som i dag är en galleria. Inklusive McDonalds lokaler. Minns jag rätt så kunde man gå en halvtrappa upp till ett litet utrymme över det som i dag är den nedsänkta delen av McDonaldsrestaurangen.

Dagens ingång med trappor ner från trottoaren vid Katarinavägen är ganska ny, relativt sett. Innan det så fanns det en smal trappa ner i varuhuset från en plats va 10 meter längre norr ut. När man kom ut ur T-banan fick man alltså gå höger - Vänster i stället för som nu höger - höger. (Blev det begripligt? Det finns säkert en massa gamla bilder att leta reda på, om man vill.)

Skyltfönstren finns på bild här!
Tror att man innan slutet tog bort bakre väggen i en del skyltfönster så att man såg rätt in i varuhuset.
Väggen med skyltfönstren syns på bild 9 i detta bildspel. Bild från byggandet av stationen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:
Bussmicke skrev:
Mörkt och ruffigt. Det är i alla fall mitt intryck när man passerar.
Det verkar som om denna restaurang också har fräschats upp i samband med gallerians upprustning.

LÅ1 skrev:Domus Slussen var ett varuhus som i princip låg i de lokaler som i dag är en galleria. Inklusive McDonalds lokaler. Minns jag rätt så kunde man gå en halvtrappa upp till ett litet utrymme över det som i dag är den nedsänkta delen av McDonaldsrestaurangen.

Dagens ingång med trappor ner från trottoaren vid Katarinavägen är ganska ny, relativt sett. Innan det så fanns det en smal trappa ner i varuhuset från en plats ca 10 meter längre norr ut. När man kom ut ur T-banan fick man alltså gå höger - Vänster i stället för som nu höger - höger. (Blev det begripligt? Det finns säkert en massa gamla bilder att leta reda på, om man vill.)

Skyltfönstren finns på bild här!
Tror att man innan slutet tog bort bakre väggen i en del skyltfönster så att man såg rätt in i varuhuset.
Den gamla nedgången till Domusvaruhuset syns på denna bild som jag lånar från en annan (se- och läsvärd) tråd:
Olle skrev:Bild

Slussen någon tid efter spårvägsnedläggelsen.
Låst