Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar

Inlägg av Erik Sandblom »

Läs min artikel på Ecoprofile:

Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar - Ecoprofile
Bland fotgängare och cyklister är högersvängande lastbilar en vanlig dödsorsak. Många tänker inte på att sikten snett bakåt från en lastbilshytt är begränsad. I Stockholm och London står högersvängande bussar och lastbilar för över hälften av dödsfallen bland cyklister. Tyska cykelfrämjandet ADFC kräver att lastbilarna utrustas med automatiska så kallade bromsassistenter. Detta då fler speglar inte ger önskat resultat, enligt ADFC som hänvisar till forskning från nederländska trafikministeriet.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar

Inlägg av Erik Sandblom »

80 tons bruttovikt Malmö-Göteborg - Trailer
Ett försök med 32,5 meter långa fordon och en bruttovikt på upp till 80 ton är troligen på gång mellan Malmö och Göteborg. Transportstyrelsen har givit ut ett en författning med specialregler för dessa fordonskombinationer.

Idag tillåts 60 tons lastbilar inom Sverige. De flesta andra europeiska länder tillåter 40-48 ton medan i USA gäller 36 ton.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lastbil#Ma ... 3.A4kerhet
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7522
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:80 tons bruttovikt Malmö-Göteborg - Trailer
Ett försök med 32,5 meter långa fordon och en bruttovikt på upp till 80 ton är troligen på gång mellan Malmö och Göteborg. Transportstyrelsen har givit ut ett en författning med specialregler för dessa fordonskombinationer.

Idag tillåts 60 tons lastbilar inom Sverige. De flesta andra europeiska länder tillåter 40-48 ton medan i USA gäller 36 ton.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lastbil#Ma ... 3.A4kerhet
Man kan ju bara hoppas att detta försök avbryts när hallandsåstunneln är färdig... (om hundrafemtio år eller så...) Då känns det överflödigt med stora lastbilar på just den sträckan.
Professionell tyckare
Låst