Mallorcatips önskas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Mallorcatips önskas
Förvisso är målet att cykla i sju dagar på Mallorca vid påsk. Men vad jag vet finns där en spårväg, en metro, två järnvägslinjer samt nånslags museijärnväg. Har jag missat nåt diggabelt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Mallorcatips önskas
Om du blir less på att cykla kan jag meddela att Mallorca har en mycket väl fungerande busstrafik eller varför inte ta en båttur. Mallorca är en underbar ö. Här är lite bilder från när jag var där. http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... ca#p217640bruse skrev:Förvisso är målet att cykla i sju dagar på Mallorca vid påsk. Men vad jag vet finns där en spårväg, en metro, två järnvägslinjer samt nånslags museijärnväg. Har jag missat nåt diggabelt?
Glömde skriva att jag behöver nog en vilodag. Då ska det ägnas åt diggning. Ska bo i Can Picofort. Tänkte ta taxi till Port de Soller (går inte buss direkt). Spårvägen till Soller. Järnvägen till Palma, digga stan å metro. Sen järnvägen till Sa Pobla, sen buss till Can Picafort. Då har jag diggat allt.
- Christer J
Av de som varit i Soller har jag förstått att det är häftigare att åka nedför än uppför, så nöj dig med att åka till Soller. Så kan du åka tur och retur på banan - det borde inte ta så mycket längre tid. Kolla om tidtabellen för spårvägen där tillåter dig att åka utan att behöva trängas med alla som kommer med järnvägen från Palma.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Mallorcatips önskas
Christer, isåfall kan jag ju ta min resa åt andra håller.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men knappast tagit bilder på allt...bruse skrev:Glömde skriva att jag behöver nog en vilodag. Då ska det ägnas åt diggning. Ska bo i Can Picofort. Tänkte ta taxi till Port de Soller (går inte buss direkt). Spårvägen till Soller. Järnvägen till Palma, digga stan å metro. Sen järnvägen till Sa Pobla, sen buss till Can Picafort. Då har jag diggat allt.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mallorcatips önskas
Hur vet du det flera månader i förväg?
Ja, jag får nog för ovanlighetens skull hålla med målarmästarn. Här är några hågkomster från förra sommarens utfärder, bl.a. Soller - Puerto Soller (jag använder för enkelhets skull det kastiljanska namnet, eftersom jag inte behärskar mallorquinsk katalanska).Christer J skrev:Av de som varit i Soller har jag förstått att det är häftigare att åka nedför än uppför, så nöj dig med att åka till Soller. Så kan du åka tur och retur på banan - det borde inte ta så mycket längre tid. Kolla om tidtabellen för spårvägen där tillåter dig att åka utan att behöva trängas med alla som kommer med järnvägen från Palma.

Medan man väntar uppe i Soller kan man med fördel besöka denna inrättning, alldeles intill hållplatsen. Man ser ju rätt tydligt vilken målgrupp som prioriteras

Iväg...

Ena stunden är man på Sollers trånga gator

Andra stunden är man ute bland citronlundarna. Det hade regnat ovanligt mycket över Mallis på försommaren, bl.a. därav grönskan.

De här danska tjejerna njöt också av utsikten.

Fast nu närmar vi förstås oss Puerto Soller

Allt roligt, även spårvagnsresor, har ett slut
Senast redigerad av A35 den fredag 06 januari 2012 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
- Christer J
Herr effektivitet upp i dagen!bruse skrev:Christer, isåfall kan jag ju ta min resa åt andra håller.

Han kanske känner digbruse skrev:Hur vet du det flera månader i förväg?

/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
Mallorcatips önskas
Idag tog jag över 200 bilder, det blev 0,9 bilder per minut. Så chansen är nog stor det tas bilder.
-
Du skall definitivt åka med den Mallorcanska Djursholmsbanan till Soller, byte där som sagt till den gamla spårvagnslinjen till Puerto del Soller. Ta något läskande på kafeet som är avbildat här i tråden (om jag kommer ihåg rätt nära stationen) medans du väntar på nästa spårvagn. Spårvidden är 914 mm, samma som den andra järnvägen hade. Den är nu omspårad till 1000 mm med nya motorvagnar samt förlängd. Då när jag var i Mallis gick den bara till Inca med motorvagnar från MAN. Den stationen ligger en bit bort på samma gata som stationen för Soller-tågen.
bruse skrev:Hur vet du det flera månader i förväg?
Ja du ägnar ju bara En dag åt diggning...

//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av: