Mallorcatips önskas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Mallorcatips önskas

Inlägg av bruse »

Förvisso är målet att cykla i sju dagar på Mallorca vid påsk. Men vad jag vet finns där en spårväg, en metro, två järnvägslinjer samt nånslags museijärnväg. Har jag missat nåt diggabelt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jeff
Kontakt:

Re: Mallorcatips önskas

Inlägg av Jeff »

bruse skrev:Förvisso är målet att cykla i sju dagar på Mallorca vid påsk. Men vad jag vet finns där en spårväg, en metro, två järnvägslinjer samt nånslags museijärnväg. Har jag missat nåt diggabelt?
Om du blir less på att cykla kan jag meddela att Mallorca har en mycket väl fungerande busstrafik eller varför inte ta en båttur. Mallorca är en underbar ö. Här är lite bilder från när jag var där. http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... ca#p217640
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Glömde skriva att jag behöver nog en vilodag. Då ska det ägnas åt diggning. Ska bo i Can Picofort. Tänkte ta taxi till Port de Soller (går inte buss direkt). Spårvägen till Soller. Järnvägen till Palma, digga stan å metro. Sen järnvägen till Sa Pobla, sen buss till Can Picafort. Då har jag diggat allt.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Av de som varit i Soller har jag förstått att det är häftigare att åka nedför än uppför, så nöj dig med att åka till Soller. Så kan du åka tur och retur på banan - det borde inte ta så mycket längre tid. Kolla om tidtabellen för spårvägen där tillåter dig att åka utan att behöva trängas med alla som kommer med järnvägen från Palma.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
bruse

Mallorcatips önskas

Inlägg av bruse »

Christer, isåfall kan jag ju ta min resa åt andra håller.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bruse skrev:Glömde skriva att jag behöver nog en vilodag. Då ska det ägnas åt diggning. Ska bo i Can Picofort. Tänkte ta taxi till Port de Soller (går inte buss direkt). Spårvägen till Soller. Järnvägen till Palma, digga stan å metro. Sen järnvägen till Sa Pobla, sen buss till Can Picafort. Då har jag diggat allt.
Men knappast tagit bilder på allt...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
bruse

Mallorcatips önskas

Inlägg av bruse »

Hur vet du det flera månader i förväg?

Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Christer J skrev:Av de som varit i Soller har jag förstått att det är häftigare att åka nedför än uppför, så nöj dig med att åka till Soller. Så kan du åka tur och retur på banan - det borde inte ta så mycket längre tid. Kolla om tidtabellen för spårvägen där tillåter dig att åka utan att behöva trängas med alla som kommer med järnvägen från Palma.
Ja, jag får nog för ovanlighetens skull hålla med målarmästarn. Här är några hågkomster från förra sommarens utfärder, bl.a. Soller - Puerto Soller (jag använder för enkelhets skull det kastiljanska namnet, eftersom jag inte behärskar mallorquinsk katalanska).

Bild
Medan man väntar uppe i Soller kan man med fördel besöka denna inrättning, alldeles intill hållplatsen. Man ser ju rätt tydligt vilken målgrupp som prioriteras

Bild
Iväg...

Bild
Ena stunden är man på Sollers trånga gator

Bild
Andra stunden är man ute bland citronlundarna. Det hade regnat ovanligt mycket över Mallis på försommaren, bl.a. därav grönskan.

Bild
De här danska tjejerna njöt också av utsikten.

Bild
Fast nu närmar vi förstås oss Puerto Soller

Bild
Allt roligt, även spårvagnsresor, har ett slut
Senast redigerad av A35 den fredag 06 januari 2012 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

bruse skrev:Christer, isåfall kan jag ju ta min resa åt andra håller.
Herr effektivitet upp i dagen! :lol: Men har du då räknat in den tid du sparar in på att inte åka med taxin genom Soller ned till hamnen. Det kanske går snabbare med spårvagnen än med taxin - eller så är nog risken för olycka mindre.
bruse skrev:Hur vet du det flera månader i förväg?
Han kanske känner dig :wink: Se ovan.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
bruse

Mallorcatips önskas

Inlägg av bruse »

Idag tog jag över 200 bilder, det blev 0,9 bilder per minut. Så chansen är nog stor det tas bilder.

C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Du skall definitivt åka med den Mallorcanska Djursholmsbanan till Soller, byte där som sagt till den gamla spårvagnslinjen till Puerto del Soller. Ta något läskande på kafeet som är avbildat här i tråden (om jag kommer ihåg rätt nära stationen) medans du väntar på nästa spårvagn. Spårvidden är 914 mm, samma som den andra järnvägen hade. Den är nu omspårad till 1000 mm med nya motorvagnar samt förlängd. Då när jag var i Mallis gick den bara till Inca med motorvagnar från MAN. Den stationen ligger en bit bort på samma gata som stationen för Soller-tågen.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bruse skrev:Hur vet du det flera månader i förväg?

Ja du ägnar ju bara En dag åt diggning... :wink:
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar