Hur klimatsmart är cykling?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Snacke

Re: Hur klimatsmart är cykling?

Inlägg av Snacke »

rote skrev:Vad är utsläppen från ett cykeldäck när man är ute och trampar? Hur mkt gummistoff släpper man ut vid inbromsningar? Vad och hur mycket av olika sorters partiklar slipper ut? Hur många brasilianska järn- och bauxitgruvearbetare har inte knäckt sina ryggars skull för att ett par tusen västerlänningar skall kunna trampa BMX? Riskerar den som är med om att tillverka cykeldäck att dö i förtid p.g.a. tillverkningsprocessen?
Isåfall är det nog minst lika illa med bildäck. De är dubbelt så många per fordon och dessutom större.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Biff är bra byggmaterial men uselt bränsle. Det är inte biff grabbarna laddar med kvällen före Vasaloppet. Det är pasta, potatis och andra kolhydratrika rätter. Ska man beräkna den extra energi som behövs för en fysisk aktivitet så är det rimligt att räkna med något kolhydratrikt livsmedel, inte med biff.

Till bruse kan jag svara att jag inte har räknat med koldioxidutsläppen från tillverkningen av vare sig bil eller cykel. Tillverkningen av en småbil ger cirka 5.000 kg koldioxid. Om vi antar att man kör 250.000 km med den så blir det 20 g/km. Cykel har jag inga siffror för, men man kan anta att de mesta utsläppen kommer från ståltillverkningen. En cykel väger i storleksordningen en hundradel av en bil så utsläppen skulle bli runt 50 kg totalt. Så är frågan hur långt man kör med den. Knappast över 25.000 km i genomsnitt skulle jag gissa. Då blir det 2 g/km.

Man ska nog inte ta sådan här beräkningar allt för allvarligt. Jag ville mest peka på det faktum att även människor släpper ut koldioxid och att mängden ökar vid fysisk aktivitet. Man kan alltså inte räkna med nollutsläpp för sådana som en del glada amatörer gör. Det finns många fällor när det gäller koldioxidbalans. Jag hörde t.ex. på radio en som påstod sig odla växthustomater utan koldioxidutsläpp. Han eldade nämligen med naturgas vilket gav så rena rökgaser att han kunde leda in dem i växthuset varvid de växande tomaterna sög upp koldioxiden. Det han förbisåg var förstås att i annat fall skulle tomaterna ha sugit upp samma mängd koldioxid från atmosfären.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Vänta här nu - ett argument mot idrott! Hur klimatsmart är Stockholm Maraton? Vasaloppet? :)
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Vänta här nu - ett argument mot idrott! Hur klimatsmart är Stockholm Maraton? Vasaloppet? :)
Bra tänkt Kantorn! :lol:

Och tänk även på alla (bil-)resor till div. lopp, t.o.r! Och all träning inför loppen! (Träning inför denna typ av aktivitet brukar ju för många vida överstiga det som ev. kan behövas för att hålla sig i god form!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

En rapport från Europeiska cyklistförbundet ECF refereras på Cykelsmart.se. Det står att en cyklist släpper ut 21 gram per kilometer, varav 5g/km för tillverkningen och resten för maten. Maten antas var en blandning av kött och potatis. Kött anges orsaka 62 gånger större utsläpp per kalori jämfört med potatis.

Klas Elm: Är cykling CO2-fritt? - Cykelsmart
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Erik Sandblom skrev:En rapport från Europeiska cyklistförbundet ECF refereras på Cykelsmart.se. Det står att en cyklist släpper ut 21 gram per kilometer, varav 5g/km för tillverkningen och resten för maten. Maten antas var en blandning av kött och potatis. Kött anges orsaka 62 gånger större utsläpp per kalori jämfört med potatis.

Klas Elm: Är cykling CO2-fritt? - Cykelsmart
Hur relateras det till utsläppen att sitta still i bil, kollektivtrafik eller att gå? Hur mycket släpper du ut då?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Även en sovande eller vilande människa förbränner energi, den CO2 mängd som cyklisten/gångaren genererar måste justeras med de utsläpp som samma person genererat om denne låg på soffan. Vidare måste man för spårtrafiken beakta energiåtgången för byggandet av spåranläggning fordon etc.

Precis som Inge var inne på måste man även beakta källan till den koldioxid som cyklisten/gångaren släpper ut, till stor del förnyelsebar energi, till skillnad från gummihjulstrafiken.

Ponera att cyklisten odlar sin egen potatis och fiskar sin fisk själv, då minskas matproduktionens påverkan till ett minimum.

Det klimatsmartaste transportsättet måste väl ändå att glida nedströms på en ikullfallen trädstram :wink:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Men just detta är det gigantiska misstaget. Påståendet kan ogärna ses som annat än partiideologiskt trams.
För vilket parti då. Jag har över huvud taget inte diskuterat partipolitik. Det är du som tramsar och gör ett "gigantiskt" misstag. Ditt misstag är att du inte har läst ordentligt.
Inge skrev:Däremot gör han ett gigantisk misstag. Han räknar uppenbarligen inte med hela koldioxidutsläppet vid matförbränningen utan endast sidoutsläppen vid matproduktionen. Detta är fel eftersom det inte finns någon anledning att försumma biologiska utsläpp i förhållande till geologiska. Pumpar man upp olja från berggrunden tar det ingalunda väsentligt längre tid för kolet att åter bindas vid havsbotten är det tar för kolet i en uppäten banan att bindas i en ny gran.
Den beräkning som du påstår att jag inte gör, gör jag här i inlägget som startade tråden:
Harald skrev:Till detta ska läggas mina egna ökade koldioxidutsläpp p.g.a. cyklingen. Det var inte lätt att hitta fakta, men jag gjorde så att antog att energin i potatisen kommer från 16 g stärkelse per 100 g potatis. Med hjälp av atomvikterna för kol, väte och syre kan man räkna ut att jag förbränner 1,8 g kol per kilometer och att detta ger upphov till 6,7 g koldioxid.
Jag har alltså räknat med det du kallar biologiska utsläpp, trots att det kan diskuteras om man ska räkna med dem. Det räcker ju med att vänta på att kolet från den uppätna potatisen ska bindas i en ny potatis och det sker troligen senast nästa år. Annars skulle potatisen snart ta slut. Jag vet inte varför kolet skulle behöva bindas i en gran men du kanske har något bra skäl till det. Dock så växer ju även granar och binder kol hela sommarsäsongen så jag förstår inte varför det skulle ta så lång tid. Det väsentliga är f.ö. inte hur lång tid återbindningen tar, utan att det återbinds lika mycket som man tar ut.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Inge, menar du på fullt allvar att de som cyklar och förespråkar cykling före bilism, är Maoister?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
heasm

Inlägg av heasm »

Inge skrev:Det har jag inte påstått, konstaterandet gälde Klas Elms beräkning. Angående granen så är knappast potatisåker det naturliga tillståndet. Men även om vi (felaktigt) skulle anta att den biologiska cykeln bara var ett år så är detta inte så våldsamt mycket kortare än den geologiska. Den geologiska cykeln är förvisso beroende av koldioxidmängden i atmosfären i sig. Men för närvarande är halveringstiden för ett fossilt/geologiskt utsläpp under ett år. Efter några få år är det inte mycket kvar. Tex är snacket om att industriländerna skulle ha en gammal skuld är således just trams. Det som är kvar från utsläpp äldre än 20-25 år motsvarar bara några timmars eller på sin höjd dagars nya utsläpp.
Det här förstår jag inte riktigt?

Menar du att mängden fossilt kol som släpps ut i atmosfären, återbind på ett fåtal år? Var binds den då? Om den binds på havsbotten och återigen blir fossilt bränsle borde i en snabb geologisk cykel borde det inte vara något problem att utvinna denna energi i en oändlig cirkel. Om den binds på annat sätt finns det inte en möjlighet att detta sätt blir mättat?

Om halveringstiden för kol i atmosfären är knappt ett år, beror då den ökning av kol i atmosfären som observeras endast på att de årliga utsläppen ökar?

Du får gärna förklara närmare (helst med källor) dessa ganska senastionella rön. Vem vet, kanske jag också skaffar mig en foliehatt?

EDIT: Rättat citatet.
Senast redigerad av heasm den torsdag 05 januari 2012 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

bruse skrev:Inge, menar du på fullt allvar att de som cyklar och förespråkar cykling före bilism, är Maoister?
Newt Gingrich gillar cykling.

Gingrich: Bike power. Ex-GOP House speaker urges board to OK school commute
Newt Gingrich — the potential presidential candidate and former Republican U.S. House speaker — is urging the city school district to end a policy that forbids students from bicycling to Maple Avenue Middle School. ... School officials say the prohibition is in place because of traffic concerns on the state road but they have indicated a willingness to reconsider the policy. Adam says riding his bike to school keeps him healthy and makes him a better student. Gingrich agreed with the youth, writing in the letter: "At a time when nearly one-third of American children and teens are overweight or on the brink of obesity, students like Adam who exhibit healthy behaviors should not be punished but rather rewarded.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

För att inte oroa Inge; jag är inte maoist! Jag är bara en vanlig hyvens grabb som odlar potatis i trädgården, gillar att cykla (då gärna till nån lugn fiskesjö) och göra ett diskret uttag ur naturens skafferi :D
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Inge skrev:
heasm skrev:Menar du att mängden fossilt kol som släpps ut i atmosfären, återbind på ett fåtal år? Var binds den då? Om den binds på havsbotten och återigen blir fossilt bränsle borde i en snabb geologisk cykel borde det inte vara något problem att utvinna denna energi i en oändlig cirkel. Om den binds på annat sätt finns det inte en möjlighet att detta sätt blir mättat?
Koldioxiden faller ur atmosfären och ner i havet eftersom partialtrycken utjämnas. Det tar bara ett fåtal år eftersom haven rymmer mycket koldioxid. Därefter startar en längre process, men inte oöverkomligt lång, där kolet hamnar på havets botten som karbonater. Så småningom hamnar dessa bergarter nära jordens inre på grund av kontinentaldriften, vilket förstås kan ta hundratals miljoner år. Då spys kolet ut som koldioxid i någon vulkan.

Detta är den stora koldioxidcykeln och den cirkulerar stora mängder. Undantagsvis binds kolet inte som karbonat utan som energirika kolväten, tex olja. Men det är ju bara relativt små mängder.
En nyfiken fråga: hur förklarar du dels kolets snabba omsättning (enig dig) i den "geologiska cykeln", och hur förklarar du den pågende havsförsurningen om nu alt kol binds i karbonater?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Inge skrev:
Ulrik Berggren skrev:En nyfiken fråga: hur förklarar du dels kolets snabba omsättning (enig dig) i den "geologiska cykeln", och hur förklarar du den pågende havsförsurningen om nu alt kol binds i karbonater?
Som ovan, partialtrycksskillnaden blir omedelbar. Och havsförsurningen är väl mest teoretisk, det är oerhört små effekter vi talar om. Men visst någon skillnad och eventuell skada kan säkert högre koldioxidhalter i havet göra. Men större än skövlad regnskog tex? -Knappast.
Havsförsurningen är högst reell (e t ex detta exempel, som inte var alltför svårt att hitta med Goggle).

Men jag tror det är ganska lönlöst att fortsätta argumentera mot dig. Jag har ö h t aldrig sett dig referera till någon skriflig källa som kunnat kontrolleras, utan det handlar mest om egna teorier , ofta av konspiratorisk art, från din sida. Till sådant finns det andra, lämpligare forum såsom detta. På detta forum är vi nog ganska många som vill slippa denna typ av inlägg. Särskilt om man som jag arbetar med forskning som baseras på en någorlunda vetenskaplig grund. I de sammanhangen är det omöjligt att ta ostyrkta påståenden på allvar.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Låst