”Flexibel trängselskatt ger flyt åt Stockholmstrafiken” - DN
Det finns en spridd uppfattning att trängselskatterna inte längre har någon effekt, och att trafiken är tillbaka på sin gamla nivå. Det är inte sant. Antalet bilar som passerar betalstationerna sjönk med ungefär 20 procent vid införandet och har varit i stort sett oförändrat så länge trängselskatterna funnits. Detta är anmärkningsvärt i sig, för under samma period har stockholmarna blivit fler, rikare och skaffat fler bilar. Dessutom har avgiftsbeloppen varit oförändrade, samtidigt som fler nu kan dra av kostnaden i deklarationen, eller få den täckt av sin bilförmån.
Det innebär att trängselskatten i praktiken faktiskt påverkar trafiken mer än den gjorde när den infördes. Trängselskatternas effekt verkar alltså ha ökat med tiden, eftersom nya vanor etableras både för privatpersoner och för företags logistik.
Artikeln undertecknas av fyra forskare vid Centrum för Transportstudier, KTH
Mina kommentarer:
Att trängselskatten blir mer effektiv med tiden kan tyda på att människor med tiden ändrar sina vanor, istället för att leta problem. En ny mentalitet.
Forskarna säger att trängselskatten kan bli ännu bättre om prissättningen görs mer flexibel, och om Essingeleden omfattas av den. Det kan hända, men jag tycker man ska vara försiktig så att biltrafiken inte blir en gräddfil med högre status. Bensinpriset består redan till hälften av skatt. Ibland behövs det mindre styrmedel och inte mer, t ex skulle man kunna slopa parkeringsnormer. Om det gör att parkeringen kostar 20 kr mer per bilresa så får det större effekt än trängselskatten, samtidigt som det sänker byggkostnaderna och ger fler möjligheten att bo och arbeta i centrala lägen.
Trängselskatt mer effektivt med tiden - DN
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
Re: Trängselskatt mer effektivt med tiden - DN
Om biltrafiken stryps ordentligt så blir det kaos i kollektivtrafiken. Eller skall man säga att dagens rusningskaos blir ännu värre.
Vad Stockholm behöver är först mer spår in till stan från olika håll. Tänk också på att stan och regionen växer befolkningsmässigt.
När det gäller trängselskattens effekt så skulle det vara intressant med en utredning som jämför hur relationen mellan trafiken över tullstationerna förändras under betaltid jämfört med under tider med fri passage. Inkl. lördag och söndag. Har t.ex. lördagstrafiken ökat mer än förväntat?
Jag är av den uppfattningen att man borde ha ett system så att alla som kör inom tullområdet skulle tvingas betala, även om man inte passerar gränserna. Varför skall det vara fritt att köra från Hornstull till Gärdet men vara avgift för att köra från Hornstull till Gröndal?
Vad Stockholm behöver är först mer spår in till stan från olika håll. Tänk också på att stan och regionen växer befolkningsmässigt.
När det gäller trängselskattens effekt så skulle det vara intressant med en utredning som jämför hur relationen mellan trafiken över tullstationerna förändras under betaltid jämfört med under tider med fri passage. Inkl. lördag och söndag. Har t.ex. lördagstrafiken ökat mer än förväntat?
Jag är av den uppfattningen att man borde ha ett system så att alla som kör inom tullområdet skulle tvingas betala, även om man inte passerar gränserna. Varför skall det vara fritt att köra från Hornstull till Gärdet men vara avgift för att köra från Hornstull till Gröndal?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Håller med här – åtmindstone Västerbron och passage av Slussen/Centralbron borde vara "tullade".LÅ1 skrev:Jag är av den uppfattningen att man borde ha ett system så att alla som kör inom tullområdet skulle tvingas betala, även om man inte passerar gränserna. Varför skall det vara fritt att köra från Hornstull till Gärdet men vara avgift för att köra från Hornstull till Gröndal?
Var sak på sin plats. Det är mer än kollektivtrafik som behöver byggas ut. Möjligheten att inte åka till jobbet alls utan att för den som kan låta bli att transportera sig och arbeta hemifrån är också en sak som kan vara bra för vår miljö.LÅ1 skrev:Om biltrafiken stryps ordentligt så blir det kaos i kollektivtrafiken. Eller skall man säga att dagens rusningskaos blir ännu värre.
Med tiden blir trängselskatterna förmodligen allt mindre kontroversiella och då kan man förmodligen göra så även i Stockholm. Kritiken mot Trängselskatterna i den där andra tätorten som skall få dem bygger bland annat på orättvisor som uppkommer när man av oförklarliga skäl passerar ett snitt. Exempelvis kan visa Hisingsbor få välja det mer avlägsna köpcentret bäckebol framför närbelägna "Backaplan" för att slippa trängselskatt och därmed få köra nästan dubbelt så långt.LÅ1 skrev: Jag är av den uppfattningen att man borde ha ett system så att alla som kör inom tullområdet skulle tvingas betala, även om man inte passerar gränserna. Varför skall det vara fritt att köra från Hornstull till Gärdet men vara avgift för att köra från Hornstull till Gröndal?
//T
Med reservation för tyckfel.
En av de största anledningarna till att det bara blev ett skal av tullar var väl ett högljutt motstånd från vissa intressegrupper. Men om man nu lyckats visa att trängselavgifter har effekt så kan man ju kanske motivera en mer rättvis indelning av innerstaden.
Jag förespråkar en variant av avgifter som anpassas efter trängseln. Varje månad eller kvartal sker en utvärdering av trängseln i stan. Om den blir värre än en fastställd nivå så höjs avgiften ett steg till nästa period. Om den ligger under nivån så sänker man avgiften. Om den ligger inom ett fastställt intervall så lämnas den oförändrad. På så sätt blir det tydligare koppling mellan avgiften och den faktiska trängseln.
Jag förespråkar en variant av avgifter som anpassas efter trängseln. Varje månad eller kvartal sker en utvärdering av trängseln i stan. Om den blir värre än en fastställd nivå så höjs avgiften ett steg till nästa period. Om den ligger under nivån så sänker man avgiften. Om den ligger inom ett fastställt intervall så lämnas den oförändrad. På så sätt blir det tydligare koppling mellan avgiften och den faktiska trängseln.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Jag tycker att man skall betala även om man bara kör runt kvarteret! Hur det skall gå till vet jag inte. Londons system borde kunna ge en del idéer. Vi har ju redan kameror av Orwelstyp som läser bilnummer vid många korsningar. Påstås endast användas för att kunna mäta framkomligheten på längre sträckor. Tror inte de missbrukas nu. Men man kan inte vara säker, framför allt inte vad man kommer att använda dem till i framtiden!august skrev:Håller med här – åtmindstone Västerbron och passage av Slussen/Centralbron borde vara "tullade".LÅ1 skrev:Jag är av den uppfattningen att man borde ha ett system så att alla som kör inom tullområdet skulle tvingas betala, även om man inte passerar gränserna. Varför skall det vara fritt att köra från Hornstull till Gärdet men vara avgift för att köra från Hornstull till Gröndal?
(Vi går trots allt mot ett övervakningssamhälle. Terrorhotet rättfärdigar mer och mer övervakning. Bin Ladin lyckades till viss del förändra och förgifta samhällsklimatet mer än vad många vill erkänna!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Äh, den mesta övervakningen sker via sociala medier, och det är vanligt folk själva som bidrar. Lillebror ser dig... Och Google förståss;)LÅ1 skrev:Jag tycker att man skall betala även om man bara kör runt kvarteret! Hur det skall gå till vet jag inte. Londons system borde kunna ge en del idéer. Vi har ju redan kameror av Orwelstyp som läser bilnummer vid många korsningar. Påstås endast användas för att kunna mäta framkomligheten på längre sträckor. Tror inte de missbrukas nu. Men man kan inte vara säker, framför allt inte vad man kommer att använda dem till i framtiden!august skrev:Håller med här – åtmindstone Västerbron och passage av Slussen/Centralbron borde vara "tullade".LÅ1 skrev:Jag är av den uppfattningen att man borde ha ett system så att alla som kör inom tullområdet skulle tvingas betala, även om man inte passerar gränserna. Varför skall det vara fritt att köra från Hornstull till Gärdet men vara avgift för att köra från Hornstull till Gröndal?
(Vi går trots allt mot ett övervakningssamhälle. Terrorhotet rättfärdigar mer och mer övervakning. Bin Ladin lyckades till viss del förändra och förgifta samhällsklimatet mer än vad många vill erkänna!)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...