Höjning SL-kontantkuponger
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Höjning SL-kontantkuponger
Då har SL inlett. Från den 1/3-2004 går kontatkupongerna upp till 15 kronor styck vilket innebär en höjning med 50 %. Personligen tror jag inte att jag kommer att få det lättare att ta betalt på bussen av de som negativa redan nu och jag hyser kraftiga misstankar om att plankningarna på pendeln och tunnelbanan kommer att öka på åtminstone helgkvällarna. Fast jag kanske bara är misstänksam i onödan eller....?
DN- Artikel
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
DN- Artikel
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Re: Höjning SL-kontantkuponger
Ska bara korrigera. Det var jag som skrev ovanstående inlägg, men märkte inte att jag tydligen inte var automatinloggad förrän det var försent.
Denna höjning ökar motivet för införandet av mitt förslag till hur kontant/rabattkuponger skall kunna användas:
Sätt priset på en kontantkupong till 30 kr.
Sätt priset på en 10-remsa till 145:-
Alla resor, oavsett längd, kostar en kupong och gäller i två timmar.
Enhetligt pris, inga zoner att bråka om, rättvisare.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Snacka om dyrt att resa inom den egna kommunen om detta skulle genomföras...Odd skrev:Denna höjning ökar motivet för införandet av mitt förslag till hur kontant/rabattkuponger skall kunna användas:

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
PRISET PÅ SL- KUPONGER HÖJS MED 50 PROCENT
Jaha då läste jag Metro idag att SL klubbat för prishöjningar av biljetter. Dock ej Skolkorten.
Priset på SL´s kontantkuponger höjs med 50 % från den 1:a mars nästa år (2004). Ett förköpshäfte blir drygt 30 procent dyrare . Det beslutade SL:s styrelse vid ett extra sammanträdande igår. Priset på skolkorten lämnas dock oförändrat.
Okej, min plan är att bli tunneltåg förare när jag fyller 20 och då får man ju gratis kort, men tills dess då? Jag går ut skolan (gymnasiet) nu i höst i nästa vecka. Efter en väldigt annorlunda skolgång. Men nästa år kommer det att bli trasligt, inget Sl kort och inget riktigt jobb. Utan jobb inga pengar, inga pengar inget Sl kort. Hmmm.....[/b]
Priset på SL´s kontantkuponger höjs med 50 % från den 1:a mars nästa år (2004). Ett förköpshäfte blir drygt 30 procent dyrare . Det beslutade SL:s styrelse vid ett extra sammanträdande igår. Priset på skolkorten lämnas dock oförändrat.
Okej, min plan är att bli tunneltåg förare när jag fyller 20 och då får man ju gratis kort, men tills dess då? Jag går ut skolan (gymnasiet) nu i höst i nästa vecka. Efter en väldigt annorlunda skolgång. Men nästa år kommer det att bli trasligt, inget Sl kort och inget riktigt jobb. Utan jobb inga pengar, inga pengar inget Sl kort. Hmmm.....[/b]
Nu förstår jag inte, Odds föslag innebär ju att alla får betala det man nu kommer att få betala för en resa i en zon, dvs samma eller lägre pris. Frågan är väl snarare hur SL skall få in de inkomster man då förlorar. Att höja lägsta priset över 30 kr vore nog olyckligt, då man i så fall riskerar att tappa företagsekonomiskt lönsamma kunder. De nya kontantpriserna borde väl innebära att kollektivtrafik köpt kontant inte längre är subventionerad av landstinget.Ulrik Berggren skrev:Snacka om dyrt att resa inom den egna kommunen om detta skulle genomföras...Odd skrev:Denna höjning ökar motivet för införandet av mitt förslag till hur kontant/rabattkuponger skall kunna användas:
vänligen
/GN
-
- Kontakt:
SL:s höjda priser
Jag som jobbar som Konduktör på Lidingöbanan kommer
att få det aningen jobbigare. Det blir automatiskt att man kommer
att släppa fler med den hemska tanken i bakgrunden att en resa
över Lidingöbron ifrån Torsvik till Ropsten då kommer att kosta
45:- En enkel resa inom Lidingö blir då 30:- . Och det kommer att
leda till att fler kommer att försöka åka gratis. Vi får mer strul på tåget med folk som inte tänker betala. Och att då jobba en fredag eller lördagnatt kommer att bli en ekonomisk förlust för SL.
Redan idag har vi som konduktörer ett elände med att ta betalt av folk.
Sedan när priserna höjs och vi inte ser skymten av kontrollanter på
kvällarna eller helgnätterna så tror jag att allt fler kommer att tröttna
på att krångla med dessa "individer" och gratisåkandet blir då mer
legitimt. Jag kommer då inte att låta en 15 årig flicka få stå kvar på
plattformen i Ropsten vid 01.00 på natten bara för att hon inte
har 45 kronor på fickan..
Jag hoppas att det kanske inte blir så illa som jag tror att det blir ändå..
/Tommy Eklöv - Konduktör på Lidingöbanan
att få det aningen jobbigare. Det blir automatiskt att man kommer
att släppa fler med den hemska tanken i bakgrunden att en resa
över Lidingöbron ifrån Torsvik till Ropsten då kommer att kosta
45:- En enkel resa inom Lidingö blir då 30:- . Och det kommer att
leda till att fler kommer att försöka åka gratis. Vi får mer strul på tåget med folk som inte tänker betala. Och att då jobba en fredag eller lördagnatt kommer att bli en ekonomisk förlust för SL.
Redan idag har vi som konduktörer ett elände med att ta betalt av folk.
Re: SL:s höjda priser
Samma sitaution återfinns även på bussarna och jag räknar inte med att betalningsviljan kommer att öka i takt med priset, däremot lär tjafsandet öka. Redan nu får man ofta (beroende på linje, område och tid på dygnet) ofta ta betalt enligt principen att de som vill betala får göra det och resten är det inte värt att dividera med. Tycker helt enkelt inte det är värt risken att få ansiktet omkonstruerat medan man väntar på en polispatrull som ändå aldrig dyker upp förrän hela händelsen sedan länge är överspelad.Konduktören skrev: Redan idag har vi som konduktörer ett elände med att ta betalt av folk.
Nico
Jag tror inte att SL förlorar så mycket på en sådan förenkling, snarare tvärtom. Fler sällanåkare "långt" bort ifrån city kanske lämnar bilen och tar pendeltåget stället, vilket möjligen skapar fler pendeltågsresenärer. Det stora flertalet kommer ändå att köpa remsa eller periodkort och en av anledningarna till just kontantkupongshöjningen är väl att man vill få bort kontantkupongsförsäljningen till förmån för rabattremsorna.GN skrev:Nu förstår jag inte, Odds föslag innebär ju att alla får betala det man nu kommer att få betala för en resa i en zon, dvs samma eller lägre pris. Frågan är väl snarare hur SL skall få in de inkomster man då förlorar. Att höja lägsta priset över 30 kr vore nog olyckligt, då man i så fall riskerar att tappa företagsekonomiskt lönsamma kunder. De nya kontantpriserna borde väl innebära att kollektivtrafik köpt kontant inte längre är subventionerad av landstinget.Ulrik Berggren skrev:Snacka om dyrt att resa inom den egna kommunen om detta skulle genomföras... :shock:Odd skrev:Denna höjning ökar motivet för införandet av mitt förslag till hur kontant/rabattkuponger skall kunna användas:
vänligen
/GN
Sen tycker jag att man borde få lite rabatt om man köper sin kupong ur en automat istället för konduktören eller spärrvakten.
Nog är det väl troligt att man förlorar på att sänka priserna för längre resor. Om inte så torde det gå rätt lätt att få gehör för ditt förslag hos prissättarna. Den krassa verkligheten är väl den att man har fått sänkta subventioner från landstinget samtidigt som man bestämt att behålla enhetstaxan på länskorten och att denna skall vara 600 kr. Då återstår väl bara att slopa subventionerna för kontantresor, vilket nu har skett. Det torde för övrigt inte finnas så mycket manöverutrymme kvar längre. Visst kan man också höja priset för rabattkupongerna och korten med 20-30% till men sedan går alla subventioner till månadskort som används för längre resor och då återstår nog bara att tvärt emot Odds förslag zonindela även kortet om man ytterligare vill sänka subventionerna, vad man än tycker om det.Odd skrev:Jag tror inte att SL förlorar så mycket på en sådan förenkling, snarare tvärtom. Fler sällanåkare "långt" bort ifrån city kanske lämnar bilen och tar pendeltåget stället, vilket möjligen skapar fler pendeltågsresenärer. Det stora flertalet kommer ändå att köpa remsa eller periodkort och en av anledningarna till just kontantkupongshöjningen är väl att man vill få bort kontantkupongsförsäljningen till förmån för rabattremsorna.GN skrev:Nu förstår jag inte, Odds föslag innebär ju att alla får betala det man nu kommer att få betala för en resa i en zon, dvs samma eller lägre pris. Frågan är väl snarare hur SL skall få in de inkomster man då förlorar. Att höja lägsta priset över 30 kr vore nog olyckligt, då man i så fall riskerar att tappa företagsekonomiskt lönsamma kunder. De nya kontantpriserna borde väl innebära att kollektivtrafik köpt kontant inte längre är subventionerad av landstinget.Ulrik Berggren skrev: Snacka om dyrt att resa inom den egna kommunen om detta skulle genomföras...
vänligen
/GN
Sen tycker jag att man borde få lite rabatt om man köper sin kupong ur en automat istället för konduktören eller spärrvakten.
Sedan har jag ett par frågor till de som aktivt arbetar med biljetthanteringen eller liknande, angående hur zontaxan egentligen fungerar. Gäller en biljett stämplad med tre klipp för resa i två zoner under en timme eller för resa i aktuell zon samt angränsande under en timme?
Anledningen till att jag frågar är för att jag för något år sedan åkte några gånger mellan Hässelby och Gröndal och det då visade sig att det kostade fem klipp att åka från Hässelby till Gröndal men endast tre klipp att åka från Gröndal till Hässelby, jag frågade både konduktören på tvärbanan och spärrvakten i Alvik om detta men båda uppgav att det var korrekt. Dvs att regeln tydligen var att tre klipp gäller i aktuell zon samt angränsande under en timme. På tunnelbanan, dvs om man tex åker mellan Gullmarsplan och Hässelby har jag dock aldrig varit med om att man tagit betalt med endast tre kuponger.
Frågorna således, vilken regel är det egentligen som gäller ?
Om det är så att man har valt en flexiblare tolkning på tvärbanan vore det då inte bättre att konsekvent flytta Stora Essingen till zon två, så försvann problemet, som jag antar uppstår när resande tycker att de aldrig varit i stan?
vänligen
/GN
-
-------------GN skrev:Nu förstår jag inte, Odds föslag innebär ju att alla får betala det man nu kommer att få betala för en resa i en zon, dvs samma eller lägre pris. Frågan är väl snarare hur SL skall få in de inkomster man då förlorar. Att höja lägsta priset över 30 kr vore nog olyckligt, då man i så fall riskerar att tappa företagsekonomiskt lönsamma kunder. De nya kontantpriserna borde väl innebära att kollektivtrafik köpt kontant inte längre är subventionerad av landstinget.Ulrik Berggren skrev:Snacka om dyrt att resa inom den egna kommunen om detta skulle genomföras...Odd skrev:Denna höjning ökar motivet för införandet av mitt förslag till hur kontant/rabattkuponger skall kunna användas:
vänligen
/GN
Tja, fast egentligen är väl Odds förslag inte så dumt?
Väldigt enkelt är det i alla fall. Kontantresa kostar 30 kr oavsett längd. Det är väl inte fel. Om vi jämför med andra storstäder är det ju kontantresorna som varit orimligt dyra i Stockholmsområdet medan månadskorten varit billiga. Turister och andra besökare gynnas av låga och enhetliga priser på kontantresor.
Likadant; ett häfte med 10 resor kostar 145 kr eller 14,50 kr per resa. Låter vettigt tycker jag.
vänligen /spårsnoken
Nej det är väl inte så dumt och visst förenklar det. Men sänkt subventioneringsgrad innebär att man måste anpassa priset efter produktionskostnaden för att inte tappa konkurrenskraft och då blir som sagt manöverutrymmet begränsat. Kort sagt är man inte beredd att ge tillräckliga subventioner finns inte medel för att upprätthålla enhetstaxa för alla biljettkategorier. Tas subventionerna bort helt kan man inte ha enhetstaxa för någon biljettkattegori. För övrigt är det väl just besökarna som får tillgång till de pengar som tidigare gick till subventionerna genom att dessa nu pumpas in i skatteutjämningssystemet så jag tycker det är rätt rimligt att höja just kontantpriserna.spårsnoken skrev: Tja, fast egentligen är väl Odds förslag inte så dumt?
Väldigt enkelt är det i alla fall. Kontantresa kostar 30 kr oavsett längd. Det är väl inte fel. Om vi jämför med andra storstäder är det ju kontantresorna som varit orimligt dyra i Stockholmsområdet medan månadskorten varit billiga. Turister och andra besökare gynnas av låga och enhetliga priser på kontantresor.
Likadant; ett häfte med 10 resor kostar 145 kr eller 14,50 kr per resa. Låter vettigt tycker jag.
vänligen /spårsnoken
Men som sagt blev lite intreserad av hur zon systemet fungerar när man åker genom zon1, gör detta ganska sällan. Citerar därför mig själv.
vänligenGäller en biljett stämplad med tre klipp för resa i två zoner under en timme eller för resa i aktuell zon samt angränsande under en timme?
Anledningen till att jag frågar är för att jag för något år sedan åkte några gånger mellan Hässelby och Gröndal och det då visade sig att det kostade fem klipp att åka från Hässelby till Gröndal men endast tre klipp att åka från Gröndal till Hässelby, jag frågade både konduktören på tvärbanan och spärrvakten i Alvik om detta men båda uppgav att det var korrekt. Dvs att regeln tydligen var att tre klipp gäller i aktuell zon samt angränsande under en timme. På tunnelbanan, dvs om man tex åker mellan Gullmarsplan och Hässelby har jag dock aldrig varit med om att man tagit betalt med endast tre kuponger.
Om det är så att man har valt en flexiblare tolkning på tvärbanan vore det då inte bättre att konsekvent flytta Stora Essingen till zon två, så försvann problemet, som jag antar uppstår när resande tycker att de aldrig varit i stan?
/GN
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Debatten om skatteutjämningssystemets skäl ocb brister ockar jag inte ta upp här, den kan man ju alltid föra i Ordet är frittGN skrev:För övrigt är det väl just besökarna som får tillgång till de pengar som tidigare gick till subventionerna genom att dessa nu pumpas in i skatteutjämningssystemet så jag tycker det är rätt rimligt att höja just kontantpriserna.
Men de utländska turisterna (som nog tycker Sverige är ett tillräckligt dyrt land ändå) har ju inte del av detta, så varför ska de drabbas? Eller köper alla turister "Stockholmskortet"?

/UB
-
---------------Ulrik Berggren skrev:Debatten om skatteutjämningssystemets skäl ocb brister ockar jag inte ta upp här, den kan man ju alltid föra i Ordet är frittGN skrev:För övrigt är det väl just besökarna som får tillgång till de pengar som tidigare gick till subventionerna genom att dessa nu pumpas in i skatteutjämningssystemet så jag tycker det är rätt rimligt att höja just kontantpriserna.
Men de utländska turisterna (som nog tycker Sverige är ett tillräckligt dyrt land ändå) har ju inte del av detta, så varför ska de drabbas? Eller köper alla turister "Stockholmskortet"?
De utländska turisterna (vet av egen erfarenhet eftersom jag är utlänning en stor del av året) tycker inte Sverige är så dyrt längre.
Däremot finns det en sak som är (eller blir) dyr: nämligen att åka med kollektivtrafik på kontanttaxa i framförallt Stockholm. Detta jämfört med andra jämförbara storstäder.
Ser man på de flesta andra håll är taxesystem lite annorlunda konstruerade. Oftast är kontanttaxan billigare men t.ex. månadskort dyrare.
vänligen /spårsnoken
- TimK
- Kontakt:
Svar: Tre kuponger gäller för resa inom den zon där de är stämplade samt i en angränsande zon under en timme.GN skrev:
-klipp-
Men som sagt blev lite intreserad av hur zon systemet fungerar när man åker genom zon1, gör detta ganska sällan. Citerar därför mig själv.
vänligenGäller en biljett stämplad med tre klipp för resa i två zoner under en timme eller för resa i aktuell zon samt angränsande under en timme?
/GN
Åker man Tvärbanan mellan Alvik och Gröndal så passerar man Stora Essingen i zon 1, därför har man rest i tre zoner och då fordrades det tidigare fem kuponger (numera fyra). Den konduktör som tar ut tre kuponger för en resa Gröndal-Hässelby gör fel. Det kan bero på flera faktorer, som t.ex. att konduktören glömmer "Stora Essingen"-faktorn eller att han/hon inte vet, eller glömmer bort, att Hässelby ligger i zon 3.
Att spx i Alvik säger att tre kuponger är rätt kan bero på att vederbörande trodde du skulle åka från Alvik och inte från Gröndal, eller på att denne/denna inte är så insatt i "Stora Essingen"-faktorn heller.
Det finns en viktig taxemässig anledning till att Stora Essingen ligger i zon 1 men det orkar jag inte redovisa för här.
Mvh Tim
Man tackar, det borde ju vara så. Varför det blev fel kan vi ju lämna därhän, kanske tänkte var och en enbart på sin egen sträcka. Det är ju inte så ovanligt att det bara stämplas med två kuponger på innerstadsbussarna oavsett vad man säger och så får man fylla på när man kommer till tunnelbanan.TimK skrev: Svar: Tre kuponger gäller för resa inom den zon där de är stämplade samt i en angränsande zon under en timme.
Åker man Tvärbanan mellan Alvik och Gröndal så passerar man Stora Essingen i zon 1, därför har man rest i tre zoner och då fordrades det tidigare fem kuponger (numera fyra). Den konduktör som tar ut tre kuponger för en resa Gröndal-Hässelby gör fel. Det kan bero på flera faktorer, som t.ex. att konduktören glömmer "Stora Essingen"-faktorn eller att han/hon inte vet, eller glömmer bort, att Hässelby ligger i zon 3.
Att spx i Alvik säger att tre kuponger är rätt kan bero på att vederbörande trodde du skulle åka från Alvik och inte från Gröndal, eller på att denne/denna inte är så insatt i "Stora Essingen"-faktorn heller.
Det finns en viktig taxemässig anledning till att Stora Essingen ligger i zon 1 men det orkar jag inte redovisa för här.
Mvh Tim
Men det här med Stora Essingen lät spännande. Hoppas någon har tid att reda ut det någon gång.
vänligen
/GN
-
Nej det är faktiskt rätt att stämpla 3 kuponger Grd-Häs och 4 kuponger Häs-Grd! Det hela är lite krångligt men...
Först är det så att SL taxan har 8 zoner, 1, 2Norr, 2Söder, 3Norr, 3Söder, 4Norr, 4Söder och 5norr eftersom man skiljer på zoner norr och söder om innerstaden (X1) även om detta inte "marknadsförs" till resenärerna. A, B, och C stämplas i norrzoner och D, E, H och X (C-G och E-F är svåra att skilja i dåligt tryck och används därför inte G och F..) i söderzoner. På en linje stämplas alltid samma bokstav, vilken anges i linje beskrivning och taxehandbok. Det medför bland annat att om man stämplar två kuponger, giltiga i en zon, för en lokalresa norr om stan inte kan använda dessa söder om stan, eftersom man då måst passera genom zon 1 och därför plankat..
Systemet har vissa brister tex om man åker 678 Vaxholm-Rindö (C3) anslutande vägverksfärja över Oxdjupet och anslutande 639 Stenslätten-Gustavsberg (D3) där biljetten inte gäller..
Sen finns det vissa inkonsekvenser i vilken bokstav som stämplas på vissa linjer. X2 stämplas på linje 70 till Frösundavik (norr) trots att X2 är en söderzon och B2 stämplas på Tvärbanan både norr och söder om zon 1..
Hängde du med? Det gjorde inte de som skrev taxemedelandena och bestämde bokstav.. Två kuponger X2 gäller inte norr om stan och två kuponger B2 gäller inte söder om stan. Trots att de är köpta där.. Men vid tveksamheter ska man häldre fria än fälla. Det blir ännu krångligare: Tre kuponger B2 gäller i zon 1, 2norr, 2söder och 3norr (men inte i zon 3 söder), alltså Grd (2söder) - Häs (3norr). Tre kuponger B3 gäller i zon 2norr, 3norr och 4norr men inte i zon 1 eller söder om stan, alltså bara Häs-Alv. Fyra kuponger B3 gäller däremot i zon 1, alla norrzoner, 2söder och 3söder, alltså Häs-Grd.
Det hela är för krångligt för att all trafikpersonal ska hänga med och att förklara det för den normale resenären:) Därför "marknadsför" man inte norr- och söderzoner....
Kontenta: Eftersom B2 stämplas på Tvärbanan även söder om Zon 1 kostar en resa Grd-Häs 3 kuponger. (och en biljett Grd-Lih gäller inte för byte till tunnelbana egentligen..)
/Johan
Först är det så att SL taxan har 8 zoner, 1, 2Norr, 2Söder, 3Norr, 3Söder, 4Norr, 4Söder och 5norr eftersom man skiljer på zoner norr och söder om innerstaden (X1) även om detta inte "marknadsförs" till resenärerna. A, B, och C stämplas i norrzoner och D, E, H och X (C-G och E-F är svåra att skilja i dåligt tryck och används därför inte G och F..) i söderzoner. På en linje stämplas alltid samma bokstav, vilken anges i linje beskrivning och taxehandbok. Det medför bland annat att om man stämplar två kuponger, giltiga i en zon, för en lokalresa norr om stan inte kan använda dessa söder om stan, eftersom man då måst passera genom zon 1 och därför plankat..
Systemet har vissa brister tex om man åker 678 Vaxholm-Rindö (C3) anslutande vägverksfärja över Oxdjupet och anslutande 639 Stenslätten-Gustavsberg (D3) där biljetten inte gäller..
Sen finns det vissa inkonsekvenser i vilken bokstav som stämplas på vissa linjer. X2 stämplas på linje 70 till Frösundavik (norr) trots att X2 är en söderzon och B2 stämplas på Tvärbanan både norr och söder om zon 1..
Hängde du med? Det gjorde inte de som skrev taxemedelandena och bestämde bokstav.. Två kuponger X2 gäller inte norr om stan och två kuponger B2 gäller inte söder om stan. Trots att de är köpta där.. Men vid tveksamheter ska man häldre fria än fälla. Det blir ännu krångligare: Tre kuponger B2 gäller i zon 1, 2norr, 2söder och 3norr (men inte i zon 3 söder), alltså Grd (2söder) - Häs (3norr). Tre kuponger B3 gäller i zon 2norr, 3norr och 4norr men inte i zon 1 eller söder om stan, alltså bara Häs-Alv. Fyra kuponger B3 gäller däremot i zon 1, alla norrzoner, 2söder och 3söder, alltså Häs-Grd.
Det hela är för krångligt för att all trafikpersonal ska hänga med och att förklara det för den normale resenären:) Därför "marknadsför" man inte norr- och söderzoner....
Kontenta: Eftersom B2 stämplas på Tvärbanan även söder om Zon 1 kostar en resa Grd-Häs 3 kuponger. (och en biljett Grd-Lih gäller inte för byte till tunnelbana egentligen..)
/Johan
- TimK
- Kontakt:
Jag hävdar i så fall att det är fel att man stämplar B2 på Tvärbanan söder om Stora Essingen. Inte att konduktörerna gör så alltså, jag utgår ifrån att de har fått instruktioner som säger att de ska göra så. Det är i så fall dessa instruktioner som är fel.
Att över huvud taget någon resa kostar olika mycket i ena riktning och i den andra är minst sagt vanskeligt.
Mvh Tim
Att över huvud taget någon resa kostar olika mycket i ena riktning och i den andra är minst sagt vanskeligt.
Mvh Tim
Aha. Så det här med bokstäver är alltså ett kontrollsystem. Och det är därför St Essingen måste ligga i zon 1, annars skulle man inte kunna avgöra att någon med två 2norr-kuponger inte har rätt att resa i 2söder.
Men vad är det för poäng med att stämpla 2söder i Frösundavik och 2norr på tvärbanan som huvudsakligen går söder om zon1? Och var använder man de olika bokstäverna? (förvirrad: X är söderbokstav samtidigt som X1 är innerstaden...?!)
Men vad är det för poäng med att stämpla 2söder i Frösundavik och 2norr på tvärbanan som huvudsakligen går söder om zon1? Och var använder man de olika bokstäverna? (förvirrad: X är söderbokstav samtidigt som X1 är innerstaden...?!)
Egentligen är det väl de taxeregler som annonseras för allmänheten som gäller. Men jag fattar vad du menar. Och strikt enligt de annonserade taxelreglerna borde väl en resa Grd-Häs kosta fyra kuponger?Johan Wahlstedt skrev:och en biljett Grd-Lih gäller inte för byte till tunnelbana egentligen
- TimK
- Kontakt:
X är inte söderbokstav. Den betyder innerstan.kildor skrev:Aha. Så det här med bokstäver är alltså ett kontrollsystem. Och det är därför St Essingen måste ligga i zon 1, annars skulle man inte kunna avgöra att någon med två 2norr-kuponger inte har rätt att resa i 2söder.
(Stämplar man verkligen 2söder i Frösundavik?)
Just det, det är därför jag tycker att det är vanskeligt att tre kuponger tas ut för en resa Grd-Häs. Man reser faktiskt genom zon 1.kildor skrev:Egentligen är det väl de taxeregler som annonseras för allmänheten som gäller. Men jag fattar vad du menar. Och strikt enligt de annonserade taxelreglerna borde väl en resa Grd-Häs kosta fyra kuponger?Johan Wahlstedt skrev:och en biljett Grd-Lih gäller inte för byte till tunnelbana egentligen
Mvh Tim