Hur menar du? Jag är 26 år och kommer ihåg att Härlanda hette "Härlanda Fängelse". Alltså bör det ha ändrats någon gång på 90-talet.hej skrev:Härlanda hette Härlanda då
Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter8283.pdf är den tidtabell som jag utgått ifrån och jag saknar minne av att hållplatsen hetat Härlanda Fängelse under mina 39 solvarv. Dock låg fängelset bredvid hållplatsen.
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Även Maria Gyllenhammars excellenta karta över alla spårvagnshållplatser som finns och har funnits saknar "Härlanda Fängelse" http://postimage.org/image/65qk5f9qj/
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Och så finns det en som borde ha bytt namn. Kaptensgatan ligger ju numera vid Styrmansgatan. 1983 låg båda hållplatserna efter korsningen med Kaptensgatan. På bilden nedan ser man hållplatsstolpen för hållplatsen utåt. Det är Kaptensgatan hitom husen och Styrmansgatan i förgrunden. Om jag minns rätt så var det så att när Hängmattan bebyggdes igen så flyttades hållplatsen mot stan till före Kaptensgatan, så att hållplatserna låg mitt emot varandra. När Karl Johans kyrka drogs in flyttades hållplatserna till nuvarande lägen. Hållplatsen utåt har alltså legat i samma kvarter hela tiden fast flyttats lite utåt. Hållplatsen mot stan har flyttats två kvarter utåt.


Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Och jag ser också i den tidigare bifogade tidtabellen från 92/93 att hållplatsen kort och gott heter "Härlanda" i den också. Så antingen har min stackas hjärna hittat på allt själv eller så har hållplatsen en kort tid i mitten på nitiotalet hetat Härlanda Fängelse. Min minnesbild är att man på det första automatiska utropet kunde höra att man tagit bort både "Sjukhuset" från Ekmanska, och "Fängelse" från Härlanda. Betoningen blev fel.hej skrev:http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter8283.pdf är den tidtabell som jag utgått ifrån och jag saknar minne av att hållplatsen hetat Härlanda Fängelse under mina 39 solvarv. Dock låg fängelset bredvid hållplatsen.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Vilket tydligt syns här, alltså att hållplatsnamnet borde vara Styrmansgatan
http://kartor.eniro.se/m/99dTa
http://kartor.eniro.se/m/99dTy
http://kartor.eniro.se/m/99dTa
http://kartor.eniro.se/m/99dTy
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Jag ställde ju i utsikt att det skulle komma tidtabeller för sexan och sjuan efter sexans nypremiär den 6 december 1982. Här är de:
http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 7_1982.pdf
Så har vi några spårabetstabeller. 7 september till 18 oktober 1987 var det spårarbete mellan Järntorget och ParkViktoriagatan samt mellan Redbergsplatsen och Härlanda. Ettan gick Högsbotorp-Järntorget och trean gick Frölunda-Majorna-Järntorget. De var kopplade vid Järntorget och använde alltså reservhållplatsen i Första Långgatan. Fyran gick till Saltholmen via Annedal-Marklandsgatan. Busslinje 11 gick Östra Sjukhuset-Järntorget och linje 13 gick Kålltorp-Järntorget-Bangatan-Mariaplan-Klippan. Fyrans tidtabell har jag inte hittat men de övriga finns här:
http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 3_1987.pdf
http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 7_1982.pdf
Så har vi några spårabetstabeller. 7 september till 18 oktober 1987 var det spårarbete mellan Järntorget och ParkViktoriagatan samt mellan Redbergsplatsen och Härlanda. Ettan gick Högsbotorp-Järntorget och trean gick Frölunda-Majorna-Järntorget. De var kopplade vid Järntorget och använde alltså reservhållplatsen i Första Långgatan. Fyran gick till Saltholmen via Annedal-Marklandsgatan. Busslinje 11 gick Östra Sjukhuset-Järntorget och linje 13 gick Kålltorp-Järntorget-Bangatan-Mariaplan-Klippan. Fyrans tidtabell har jag inte hittat men de övriga finns här:
http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 3_1987.pdf
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Tack för fler intressanta tidtabeller.
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Fanns det någon speciell anledning till att det blev 821206 som comeback-datum för 6:an?Harald skrev:Jag ställde ju i utsikt att det skulle komma tidtabeller för sexan och sjuan efter sexans nypremiär den 6 december 1982. Här är de:
http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 7_1982.pdf
Så har vi några spårabetstabeller. 7 september till 18 oktober 1987 var det spårarbete mellan Järntorget och ParkViktoriagatan samt mellan Redbergsplatsen och Härlanda. Ettan gick Högsbotorp-Järntorget och trean gick Frölunda-Majorna-Järntorget. De var kopplade vid Järntorget och använde alltså reservhållplatsen i Första Långgatan. Fyran gick till Saltholmen via Annedal-Marklandsgatan. Busslinje 11 gick Östra Sjukhuset-Järntorget och linje 13 gick Kålltorp-Järntorget-Bangatan-Mariaplan-Klippan. Fyrans tidtabell har jag inte hittat men de övriga finns här:
http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 3_1987.pdf
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Det var en ny majoritet i kommunfullmäktige efter valet i september som tog beslutet och det var väl ungefär så fort som det kunde genomföras.Martin skrev:Fanns det någon speciell anledning till att det blev 821206 som comeback-datum för 6:an?
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Dessutom så var man mer flexibel när det gäller datum för tidtabellsbyte. Linje 1 och 4 bytte 4 oktober medan 3 och 5 9 oktober.Harald skrev:Det var en ny majoritet i kommunfullmäktige efter valet i september som tog beslutet och det var väl ungefär så fort som det kunde genomföras.Martin skrev:Fanns det någon speciell anledning till att det blev 821206 som comeback-datum för 6:an?
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Ettan förlängdes till Östra sjukhuset den 4 oktober så att den bytte då är inte så konstigt. Varför inte alla bytte då är lite konstigare. Förmodligen var det inte skiftet från sommar- till vintertabell för det skedde nog i slutet av augusti. Åttans tidtabell är ju från den 30 augusti. Det var nog bara små justeringar med anledning av ettans nya tidtabell. Det kan ha varit så att de som bytte den 9 oktober hade ändrade tider bara lördag och/eller söndag. Den 4 oktober var en måndag och den 9 oktober en lördag. Tvåans tabell är från den 24 januari 1983. Det som hände då var att kvällstrafiken förlängdes från Wieselgrensplatsen till Eketrägatan.hej skrev:Dessutom så var man mer flexibel när det gäller datum för tidtabellsbyte. Linje 1 och 4 bytte 4 oktober medan 3 och 5 9 oktober.Harald skrev:Det var en ny majoritet i kommunfullmäktige efter valet i september som tog beslutet och det var väl ungefär så fort som det kunde genomföras.Martin skrev:Fanns det någon speciell anledning till att det blev 821206 som comeback-datum för 6:an?
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Oj, än fler tidtabeller. Härligt!
Kollektivtrafik- och spårtrafikintresserad med specialintresse för trafikplanering och schemaläggning av spårtrafik.
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
hej skrev:http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter8283.pdf är den tidtabell som jag utgått ifrån och jag saknar minne av att hållplatsen hetat Härlanda Fängelse under mina 39 solvarv. Dock låg fängelset bredvid hållplatsen.
Även enligt mitt minne har hållplatsen alltid hetat Härlanda. Namnet Härlanda Fängelse vore dessutom olämpligt och förvillande, eftersom hållplatsen närmast fängelsets entré är Stockholmsgatan!
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Ursäkta ett petimeterpåpekande, men den rätta stavningen är Slottsskogsvallen.hej skrev:Det är en del spårvagnshållplatsnamn som försvunnit på 29 år.
...
Slottskogsvallen
...
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Om du nu skall vara petimäter så bör du för det första stava petimäter rätt.vetendel skrev:Ursäkta ett petimeterpåpekande, men den rätta stavningen är Slottsskogsvallen.hej skrev:Det är en del spårvagnshållplatsnamn som försvunnit på 29 år.
...
Slottskogsvallen
...
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Vill bara lite försynt citera ur reglerna för detta forum.vetendel skrev:Ursäkta ett petimeterpåpekande, men den rätta stavningen är Slottsskogsvallen.hej skrev:Det är en del spårvagnshållplatsnamn som försvunnit på 29 år.
...
Slottskogsvallen
...
"Anmärk inte på stavfel, skrivfel eller omkastade bokstäver i en öppen debatt - det skapar bara dålig stämning."
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Harald skrev:Då tar vi väl ännu ett årtionde. Här är vintertabellerna för 1982-83. För sjuans del är det bara 1982. Det är sista tabellen med delning och hopkoppling vid Vasa sjukhus. Den 6 december 1982 startade linje 6 Kortedala-Guldheden. Jag har tabeller för sexan och sjuan från den 6 december också men jag skannar inte dem i kväll.
http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter8283.pdf
Intressant. Av den tidtabellen kan man dra den kanske förhastade slutsatsen att man skulle kunna spara två minuters körtid ifall Snabbspåret skulle gå ända fram till Drottningtorget utan att behöva krångla sig fram nuvarande väg. I dessa två minuter ingår kanske en viss reglertid som behövs idag men inte behövde finnas med i tabellen då vagnarna vände vid centralen.
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Hur drar du den slutsatsen av den tidtabellen? Vagnarna går samma väg dag som 1982 och körtiden Angereds centrum-Centralstationen är densamma nu som den var då.M_M skrev:Harald skrev:Då tar vi väl ännu ett årtionde. Här är vintertabellerna för 1982-83. För sjuans del är det bara 1982. Det är sista tabellen med delning och hopkoppling vid Vasa sjukhus. Den 6 december 1982 startade linje 6 Kortedala-Guldheden. Jag har tabeller för sexan och sjuan från den 6 december också men jag skannar inte dem i kväll.
http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter8283.pdf
Intressant. Av den tidtabellen kan man dra den kanske förhastade slutsatsen att man skulle kunna spara två minuters körtid ifall Snabbspåret skulle gå ända fram till Drottningtorget utan att behöva krångla sig fram nuvarande väg. I dessa två minuter ingår kanske en viss reglertid som behövs idag men inte behövde finnas med i tabellen då vagnarna vände vid centralen.
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
hej skrev:Vill bara lite försynt citera ur reglerna för detta forum.vetendel skrev:Ursäkta ett petimeterpåpekande, men den rätta stavningen är Slottsskogsvallen.hej skrev:Det är en del spårvagnshållplatsnamn som försvunnit på 29 år.
...
Slottskogsvallen
...
"Anmärk inte på stavfel, skrivfel eller omkastade bokstäver i en öppen debatt - det skapar bara dålig stämning."
2763 skrev:Om du nu skall vara petimäter så bör du för det första stava petimäter rätt.
//T
Bästa hej och 2763!
Jag vill inte starta en polemik i detta ärende, men det är en viss skillnad mot ett vänligt påpekande om en felaktig stavning av ett egennamn, och poänglösa påpekanden om triviala stavfel, såsom petimeter/petimäter, det senare desto mer onödigt eftersom man i Svenska akademiens ordbok, spalt P764 kan läsa:
PETIMÄTER pet¹imä⁴ter l. pe¹t-, äv. PETIMETER -me⁴ter