År 1900 hade Göteborg lite fler innevånare än tätorten Uppsala har nu. Tror någon att Uppsala skulle kunna bygga ett spårvägssystem som täcker hela tätorten på två och ett halvt år? Att Göteborg inte skulle kunna bygga en tekniskt avancerad tunnelbana behöver man inte ens fråga. De klarar ju inte ens av att hålla spårvägen i behörigt skick.
I diskussionen om nya tunnelvagnar har det framförts att det är dyrt med förarhytter. Stockholms första tunnelvagnar var 17 m långa och hade två fullt utrustade hytter. Hur hade man råd med det?
Produktiviteten har ju ökat, så vi borde ha råd med mera och saker borde vara billigare. Varför är t.ex. ombordutrustningar för ATP så dyra. När man bara hade C1-C3 hade mer än tre fjärdedelar av alla vagnar HS-utrustning i två hytter, d.v.s i genomsnitt fanns det mer än 12 hytter med HS-utrustning i ett åttavagnarståg. Man häpnar.
Så vad är det som är fel? Varför har vi råd med mindre ju rikare vi blir?
Avslutningsvis en bild som inte har med kollektivtrafik att göra men är på samma tema. Bilden är från Storebackegatan, gatan som leder till Masthuggskyrkan. Husen t.h. är byggda för drygt 100 år sedan. Det är inga rikemanshus utan byggda för arbetarbefolkning i en arbetarstadsdel. Se på utsmyckningarna och jämför med 1970-talsbyggena rakt fram och t.v. Ett plåtskjul och ett betongskjul uppsmällda för att vara så billiga som möjligt. Hur hade de råd för hundra år sedan? Nu har vi väl knappt råd att underhålla husen längre p.g.a. de "dyra" detaljerna.
