Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
http://vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/ ... nfor-2013/
De nya stombusslinjerna blir alltså linje 50 och linje 60 samt 2 nya linjer, Länsmansgården - Tolered - Hj Brantingsplatsen - City - Toltorpsdalen - Mölndals centrum - Balltorp samt Skogome - City - Johannebrg - Guldheden - Linnéplatsen. Undrar vilka nummer de får? Tidigare stombussar har ju linjenummer 16 - 19, lägre nummer 15 är upptagna av spårvagnslinjerna och från linje 20 och uppåt så är det vanliga busslinjer.
Expressbusstrafiken läggs om.
Grön blir oförändrad medan vad som händer med Röd går det inte att få klarhet varken utifrån Västtrafiks hemsida eller från artikeln i GPs papperstidning idag.
I övrigt så förkortas återigen Blå till att gå mellan Kullavik/Särö - Göteborg (i dess begynnelse vände den vid Kullaviks hamn) och sedan så fortsätter den till Gråbo (alltså ersätter den Orange express på den sträckan, intressant om den kommer att komma fram till Sollebrunn. Dessutom så kommer den att ersätta båda de nedlagda järnvägarna i Göteborg:))
Orange kommer att gå från Torslanda till Mölndal som idag men kommer sedan att fortsätta till Mölnycke och alltså inte passera centrala Göteborg.
Lila kommer som idag trafikera Torslanda (borde vara Lilla Varholmen) - Göteborg men sedan ersätta Röd express till Landvetter. Ale får pendeltåg så då behövs inte expressbusstrafiken dit.
Gul återuppstå och kommer att trafikera Torslanda (Hornkamsgatan) - Göteborg - Partille.
Nya färger blir Rosa som blir en rent inom göteborgsk linje på sträckan Kärra - Billdal alltså Klareberg - Snipen samt Svart som kommer att gå Torslanda - (enligt GP Björlanda - Tolered -) Centrum - Vallhamra.
De nya stombusslinjerna blir alltså linje 50 och linje 60 samt 2 nya linjer, Länsmansgården - Tolered - Hj Brantingsplatsen - City - Toltorpsdalen - Mölndals centrum - Balltorp samt Skogome - City - Johannebrg - Guldheden - Linnéplatsen. Undrar vilka nummer de får? Tidigare stombussar har ju linjenummer 16 - 19, lägre nummer 15 är upptagna av spårvagnslinjerna och från linje 20 och uppåt så är det vanliga busslinjer.
Expressbusstrafiken läggs om.
Grön blir oförändrad medan vad som händer med Röd går det inte att få klarhet varken utifrån Västtrafiks hemsida eller från artikeln i GPs papperstidning idag.
I övrigt så förkortas återigen Blå till att gå mellan Kullavik/Särö - Göteborg (i dess begynnelse vände den vid Kullaviks hamn) och sedan så fortsätter den till Gråbo (alltså ersätter den Orange express på den sträckan, intressant om den kommer att komma fram till Sollebrunn. Dessutom så kommer den att ersätta båda de nedlagda järnvägarna i Göteborg:))
Orange kommer att gå från Torslanda till Mölndal som idag men kommer sedan att fortsätta till Mölnycke och alltså inte passera centrala Göteborg.
Lila kommer som idag trafikera Torslanda (borde vara Lilla Varholmen) - Göteborg men sedan ersätta Röd express till Landvetter. Ale får pendeltåg så då behövs inte expressbusstrafiken dit.
Gul återuppstå och kommer att trafikera Torslanda (Hornkamsgatan) - Göteborg - Partille.
Nya färger blir Rosa som blir en rent inom göteborgsk linje på sträckan Kärra - Billdal alltså Klareberg - Snipen samt Svart som kommer att gå Torslanda - (enligt GP Björlanda - Tolered -) Centrum - Vallhamra.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Om du läser artikeln du länkat till så står det att det även fortsättningsvis kommer att röra sig om 4 stombusslinjer.
Fast.... i första meningen står det ju "kompletteras med fyra nya linjer" skall vi gissa att det här är lika välskrivet som informationen inför nuvarande linjenät där "8:an går ända fram till 00" medan "2:an förlängs till mölndal" och där man då missat informera om att även tvåan trafikerar ända fram till midnatt.
//T
Dvs linje 16, 17 och 18 utgår och är inte längre stombussar som jag tolkar texten. Enbart delar av linje 19 kommer att fortsätta vara stombuss.vasttrafik.se skrev: Det planeras för ett nytt stombussnät , som byggs ut och kompletteras med fyra nya linjer. Nuvarande linje 50 och linje 60 kommer att bli två av stombusslinjerna. Linje 33, 757, 764, 765 samt delar av linje 19, 753, 755 och 760 slås ihop till en tredje. Linje 52, 53 och delar av linje 42 slås ihop till den fjärde och sista stombusslinjen.
Fast.... i första meningen står det ju "kompletteras med fyra nya linjer" skall vi gissa att det här är lika välskrivet som informationen inför nuvarande linjenät där "8:an går ända fram till 00" medan "2:an förlängs till mölndal" och där man då missat informera om att även tvåan trafikerar ända fram till midnatt.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Skulle nog tro att det är lika välskrivet som det mesta som Västtrafik producerar. Har svårt att tänka mig att upphör med stombusstrafiken till Backa, Tuve, Norra Älvstranden och Björkekärr med tanke på hur väl utnyttjade dessa linjer är.
Enligt tidigare utredning http://vasttrafik.se/upload/Dokument201 ... 101117.pdf så skulle man ha kvar nuvarande stombusslinjer och eventuellt utöka med en linje.
Det som förvånar mig är att linje 33 anses vara så högt belastat att den blir stombuss, har hört benämningen nykteristen om den linjen.
Enligt tidigare utredning http://vasttrafik.se/upload/Dokument201 ... 101117.pdf så skulle man ha kvar nuvarande stombusslinjer och eventuellt utöka med en linje.
Det som förvånar mig är att linje 33 anses vara så högt belastat att den blir stombuss, har hört benämningen nykteristen om den linjen.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Har fått bekräftat från Västtrafik, stombussnätet utökas med nya linjer, alltså 16-19 blir kvar.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Börjar inte stombusskonceptet bli lite väl urvattnat nu? Från början var det en linje med täta turer, långa bussar och påstigning i alla dörrar. För att markera stombussarna fick de en lite annorlunda färgsättning än andra bussar. Påstigning i alla dörrar har alla bussar i stadstrafiken nu. Med linjerna 18 och 19 började man göra avkall på täta turer. Delar av linjerna har bara en buss var 20:e minut större delen av trafiktiden. Linjerna 50 och 60 passar väl rätt bra in i stombusskonceptet, särskilt linje 60, fast jag undrar om man tänker köra till övre Masthugget med ledbussar. Men de andra två verkar märkliga. De linjer som ska ersättas går ju olika vägar. Ska man dra in trafiken vissa vägar eller kommer det att bli "stombussar" med olika linjesträckning för olika turer? Återstår det något mer av stombusskonceptet än den vita lacken på bussens överdel då?
Vad gäller nummerproblemet så kan man väl återuppliva en gammal göteborgsföreteelse, busslinjer med bokstavsbeteckningar.
Vad gäller nummerproblemet så kan man väl återuppliva en gammal göteborgsföreteelse, busslinjer med bokstavsbeteckningar.

Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Jag vill inte nämna dess namn, men det där påminner rätt mycket om händelseutvecklingen i en annan stad...Harald skrev:Börjar inte stombusskonceptet bli lite väl urvattnat nu? Från början var det en linje med täta turer, långa bussar och påstigning i alla dörrar. För att markera stombussarna fick de en lite annorlunda färgsättning än andra bussar. Påstigning i alla dörrar har alla bussar i stadstrafiken nu. Med linjerna 18 och 19 började man göra avkall på täta turer. Delar av linjerna har bara en buss var 20:e minut större delen av trafiktiden. Linjerna 50 och 60 passar väl rätt bra in i stombusskonceptet, särskilt linje 60, fast jag undrar om man tänker köra till övre Masthugget med ledbussar. Men de andra två verkar märkliga. De linjer som ska ersättas går ju olika vägar. Ska man dra in trafiken vissa vägar eller kommer det att bli "stombussar" med olika linjesträckning för olika turer? Återstår det något mer av stombusskonceptet än den vita lacken på bussens överdel då?
Jag vill inte... men...Harald skrev:Vad gäller nummerproblemet så kan man väl återuppliva en gammal göteborgsföreteelse, busslinjer med bokstavsbeteckningar.

Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
En buss är en buss oavsett hur mycket man tänker spårvagn. Koncept är alldeles för lätta att tumma på. Jag är av åsikten att man skall låta saker vara det de är. Därmed inte sagt att det som faller inom stombusskonceptet är dåligt. Tvärt om, det är bra med täta avgångar och tillgänglig trafik.Harald skrev:Börjar inte stombusskonceptet bli lite väl urvattnat nu?
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Båda de linjerna går var 10e minut.. Dock vänder varannan avgång på linje 18 vid Körkarlens Gata istället för Skälltorpsvägen, och på linje 19 vänder varannan tur vid Sörgårdsskolan istället för att fortsätta till Mölndals Station. Så då går ju bussarna var 10e minut på dagarna...Harald skrev:Börjar inte stombusskonceptet bli lite väl urvattnat nu? Med linjerna 18 och 19 började man göra avkall på täta turer.
På morgonen går alla avgångar på hela sträckan under morgon och eftermiddag.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Har jag påstått något annat? Är det svårt att förstå vad "delar av linjerna" betyder?danneh skrev:Båda de linjerna går var 10e minut.. Dock vänder varannan avgång på linje 18 vid Körkarlens Gata istället för Skälltorpsvägen, och på linje 19 vänder varannan tur vid Sörgårdsskolan istället för att fortsätta till Mölndals Station. Så då går ju bussarna var 10e minut på dagarna...Harald skrev:Börjar inte stombusskonceptet bli lite väl urvattnat nu? Med linjerna 18 och 19 började man göra avkall på täta turer.
På morgonen går alla avgångar på hela sträckan under morgon och eftermiddag.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Stombusskonceptet fungerar för sträckor som är tänkta att konverteras till spårväg som i fallet Norra Älvstranden och Backa men i övrigt verkar det mest handla om ett annat ord för linjeöversyn. Att man drar stombusslinje genom Toltorp är en gammal dröm som tidigare stoppades av Mölndal. Tanken var att 16 skulle gått där istället för till Högsbohöjd, linje 19 genom Toltorp har jag svårt att se som stombuss även om den nu inte stannar vid alla hållplatser. Den går på denna sträcka inte speciellt frekvent och åker inte effektivaste vägen till centrala Göteborg.
Även expressbusskonceptet blir urvattnad om 25 kommer att benämnas Expressbuss på sin väg över Björlanda och Tolered.
Även expressbusskonceptet blir urvattnad om 25 kommer att benämnas Expressbuss på sin väg över Björlanda och Tolered.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Det va uppenbarligen det enda jag missade av det du skrevHarald skrev:Har jag påstått något annat? Är det svårt att förstå vad "delar av linjerna" betyder?danneh skrev:Båda de linjerna går var 10e minut.. Dock vänder varannan avgång på linje 18 vid Körkarlens Gata istället för Skälltorpsvägen, och på linje 19 vänder varannan tur vid Sörgårdsskolan istället för att fortsätta till Mölndals Station. Så då går ju bussarna var 10e minut på dagarna...Harald skrev:Börjar inte stombusskonceptet bli lite väl urvattnat nu? Med linjerna 18 och 19 började man göra avkall på täta turer.
På morgonen går alla avgångar på hela sträckan under morgon och eftermiddag.

Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Det där konceptet med "tänkt att konverteras till spårväg" verkar inte fungera seriöst.
Visst, det är problematiskt att konvertera L16 på norra älvstranden före ny bro byggs, men inget hindrar att man spårvägkonverterar den södra snutten av L16 och låter de linjer som idag vänder vid Axel Dahlströms torg (2, 13 tror jag) istället vända vid Högsbohöjd.
Det är ju dessutom bara ett par kvarter sträcka som behöver byggas.
Argumentet att man då står med en "omatchad" linje 16 håller inte eftersom man har såpass många busslinjer att man rimligtvis kan matcha linjer på ena respektive andra sidan av älven på vettigt sätt ändå. Jämför att man t.ex. kör "linje 16 ½" som kör 16's sträcka på Hisingen och 17's sträcka på fastlandet, och jämför också att en del andra linjer delar sträcka med 16 längs norra älvstranden.
Finns det över huvud taget ens några halvluddiga planer på att faktiskt spårvägskonvertera någon av stombussträckorna?
Visst, det är problematiskt att konvertera L16 på norra älvstranden före ny bro byggs, men inget hindrar att man spårvägkonverterar den södra snutten av L16 och låter de linjer som idag vänder vid Axel Dahlströms torg (2, 13 tror jag) istället vända vid Högsbohöjd.
Det är ju dessutom bara ett par kvarter sträcka som behöver byggas.
Argumentet att man då står med en "omatchad" linje 16 håller inte eftersom man har såpass många busslinjer att man rimligtvis kan matcha linjer på ena respektive andra sidan av älven på vettigt sätt ändå. Jämför att man t.ex. kör "linje 16 ½" som kör 16's sträcka på Hisingen och 17's sträcka på fastlandet, och jämför också att en del andra linjer delar sträcka med 16 längs norra älvstranden.
Finns det över huvud taget ens några halvluddiga planer på att faktiskt spårvägskonvertera någon av stombussträckorna?
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Varför måste man vänta på ny bro? Varför kan man inte bara lägga spår där linje 16 går nu?M_M skrev:Det där konceptet med "tänkt att konverteras till spårväg" verkar inte fungera seriöst.
Visst, det är problematiskt att konvertera L16 på norra älvstranden före ny bro byggs, men inget hindrar att man spårvägkonverterar den södra snutten av L16 och låter de linjer som idag vänder vid Axel Dahlströms torg (2, 13 tror jag) istället vända vid Högsbohöjd.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Problemet sägs vara anslutningen till nuvarande spårväg. Av någon för mig okänd anledning går det bra att låta dagens ledbussar korsa både södergående biltrafik och spårvägsspåren i båda riktningar, medan det anses vara problem att ansluta på nuvarande spårväg, antagligen delvis för att man inte är sugen på att kosta på sig för påkostade markarbeten för att undvika tokig lutning på spåren?AdrianLangemar skrev:Varför måste man vänta på ny bro? Varför kan man inte bara lägga spår där linje 16 går nu?M_M skrev:Det där konceptet med "tänkt att konverteras till spårväg" verkar inte fungera seriöst.
Visst, det är problematiskt att konvertera L16 på norra älvstranden före ny bro byggs, men inget hindrar att man spårvägkonverterar den södra snutten av L16 och låter de linjer som idag vänder vid Axel Dahlströms torg (2, 13 tror jag) istället vända vid Högsbohöjd.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Numer är det linje 2 som ensam vänder vid Axel Dahlströmstorg efter senaste linjerevisionen. Problemet med att förlänga därifrån upp till Fyrktorget är att bebyggelsen i Högsbotorp effektivt blockera en sådan dragning och att det är ganska brant stigning upp till Högsbohöjd.M_M skrev:Det där konceptet med "tänkt att konverteras till spårväg" verkar inte fungera seriöst.
Visst, det är problematiskt att konvertera L16 på norra älvstranden före ny bro byggs, men inget hindrar att man spårvägkonverterar den södra snutten av L16 och låter de linjer som idag vänder vid Axel Dahlströms torg (2, 13 tror jag) istället vända vid Högsbohöjd.
Det är ju dessutom bara ett par kvarter sträcka som behöver byggas.
Argumentet att man då står med en "omatchad" linje 16 håller inte eftersom man har såpass många busslinjer att man rimligtvis kan matcha linjer på ena respektive andra sidan av älven på vettigt sätt ändå. Jämför att man t.ex. kör "linje 16 ½" som kör 16's sträcka på Hisingen och 17's sträcka på fastlandet, och jämför också att en del andra linjer delar sträcka med 16 längs norra älvstranden.
Finns det över huvud taget ens några halvluddiga planer på att faktiskt spårvägskonvertera någon av stombussträckorna?
De stombussträckor som för tillfället utreds för konvertering till spårväg är Norra Älvstranden (linje 16) och Backa (linje 18 och 19).
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Man behöver sannerligen inte bygga den nya bron först, var har du fått det ifrån?M_M skrev:Visst, det är problematiskt att konvertera L16 på norra älvstranden före ny bro byggs, men inget hindrar att man spårvägkonverterar den södra snutten av L16 och låter de linjer som idag vänder vid Axel Dahlströms torg (2, 13 tror jag) istället vända vid Högsbohöjd.
Däremot skulle man vänta minst till man viste var den nya bron skulle ligga så att det inte blev onödigt dyra kostnarde röfr att bygga om efter bara några år.
Varför skulle man förresten över huvud taget bygga spårväg upp till Högsbohöjd?
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
När det gäller byggandet av spårväg till Norra Älvstranden så är det till stora delar bra förberett för att lägga ut spår, anslutningen vid Frihamnen kan vara lite problematisk men det borde gå att lösa utan allt för mycket krångel. Det är ju 20 år sedan man började prata om ev spårväg och man projekterade för att kunna bygga spårväg där. Frågan är mer om hur man skulle trafikera och att beställa vagnar för att klara av trafiken. Skulle nästan tro att det en första etapp skulle kunna bli en spårväg till LIndholmen som sedan förlängdes till Eriksberg och Pölsebo. Sedan finns banvallen utan spår genom Bräcke som mycket väl kunde komma till heders igen. Frågan är vad linjerna skulle vända på andra sidan älven.
Det kommer väl klarna när man utrett färdigt. http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=33464
Det kommer väl klarna när man utrett färdigt. http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=33464
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Om det blir två linjer kan man ju dela på tvåan, alltså låta en linje gå till Mölndal via Skånegatan och en till Högsbotorp.hej skrev:Frågan är vad linjerna skulle vända på andra sidan älven.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Spårväg till Högsbohöjd skulle vara bra för att minimera parallellkörningen buss/spårvagn mellan Marklandsgatan och centrum.2763 skrev:Man behöver sannerligen inte bygga den nya bron först, var har du fått det ifrån?M_M skrev:Visst, det är problematiskt att konvertera L16 på norra älvstranden före ny bro byggs, men inget hindrar att man spårvägkonverterar den södra snutten av L16 och låter de linjer som idag vänder vid Axel Dahlströms torg (2, 13 tror jag) istället vända vid Högsbohöjd.
Däremot skulle man vänta minst till man viste var den nya bron skulle ligga så att det inte blev onödigt dyra kostnarde röfr att bygga om efter bara några år.
Varför skulle man förresten över huvud taget bygga spårväg upp till Högsbohöjd?
/T
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Och varför ska man göra det? Är parallellkörningen ett problem?AdrianLangemar skrev:Spårväg till Högsbohöjd skulle vara bra för att minimera parallellkörningen buss/spårvagn mellan Marklandsgatan och centrum.2763 skrev:Man behöver sannerligen inte bygga den nya bron först, var har du fått det ifrån?M_M skrev:Visst, det är problematiskt att konvertera L16 på norra älvstranden före ny bro byggs, men inget hindrar att man spårvägkonverterar den södra snutten av L16 och låter de linjer som idag vänder vid Axel Dahlströms torg (2, 13 tror jag) istället vända vid Högsbohöjd.
Däremot skulle man vänta minst till man viste var den nya bron skulle ligga så att det inte blev onödigt dyra kostnarde röfr att bygga om efter bara några år.
Varför skulle man förresten över huvud taget bygga spårväg upp till Högsbohöjd?
/T
Jag rekommenderar alla som vill ha spårväg till Högsbohöjd att först åka dit och studera terrängen. Det finns en orsak till att det heter Högsbohöjd. Ska man dra spårväg från Marklandsgatan till Högsbohöjd så måste det bli i tunnel under Högsbohöjd. Det blir mycket pengar till liten nytta.