M_M skrev:Bonusfråga (som säkert redan besvarats förut men som jag glömt svaret på):
Varför finns det över huvud taget två depåspårtunnlar? Fanns det nån slags tanke att ansluta Nockebybanan direkt genomgående via tunnlarna, eller? Om jag fattat rätt så är det väl bara ett tunnelspår som faktiskt mynnar ut i spår vid vagnhallen?
Skulle den östra tunneln kanske anslutas till den östra harpan om man fimpade tunnelbanans vändspår, kanske?
Östra-västra är kanske inte så bra uttryck, innerkurva/ytterkurva är kanske bättre? Eller har jag fattat fel på hur spåren och tunnlarna går i berget?
Man skulle kunna ha spårkors över tunnelbanans vändspår.
Den tunnelmynningen passar ju annars halvbra mot Nockebybanan ifall man skulle bygga om tunnelbanans bro, men enkelspår kunde väl inte varit aktuellt?
En variant kan kanske vara att man tänkt ombyggnad av tunnelbanans spår och slopning av vagnhallen, och använda detta som förbindelsespår?
Det här är ju nutidshistora, någon måste fortfarande veta varför man byggt som man gjort.
A35 skrev:Roys bild visar befintlig spårlayout ganska bra, och när söderspåret ska anslutas måste det ju skära igenom båda spåren in i depåtunneln (t.h. i bilden). Det blir alltså fråga om ett flertal växlar, troligen gör man om spårlayouten en del också (har läst om det tidigare, men har inga underlag tillhands just nu). Här blir det alltså frågan om ett lite större jobb, som man får hoppas att SL planerar bättre denna gång.
Rimligtvis görs väl detta vid avstängningen av Tvärbanan nästa år.
Näe, varför det? Man kommer att behöva komma ut på båda spåren då testkörningarna börjar. Betänk att planen nu är att kontaktledningsspänningen slås på i januari 2012. Dessutom ligger ju det aktuella spårområdet skyddat för väder och vind. Under förutsättning att jobbet planeras ordentligt bör man kunna klara av det på en helg. Största problemet blir väl om man måste flytta på signal 510. Sedan blir det väl också en del nya förreglingar att göra i ställverket.
M_M skrev:Finns det nån (allmänt tillgänglig?) färdig plan för hur spårkonfigurationen kommer att se ut här?
Det ser ut som gjort för att installera 1/2 "engelskmän" eller vad nu växlar med fyra anslutningar kallas.
Engelsmän har jag också noterat. Stod i Kupé senast jag åkte till Stockholm.
Kantorn som Märklinare måste väl ha haft en DKW i sin ägo.
Engelsman = DKV = Dubbel Korsnings Växel
Häftigt med den där filmen om det stora brolyftet, Det behövdes visst 60 långtradare för att frakta delarna till kranen. Var inte enbart motvikten på c:a 700 ton?
Vad det gäller "Vinkelboda" så sa man redan på min tid som förare att SL ville ha bort den men ägaren till huset som stod i vägen på Stora Mossen sidan vägrade riving av kåken. Därför kunde man inte räta ut kurvorna samt bygga en ny bro.
Man kan nog lura sig lite på den bilden. Jämför med Roy M:s bild från verkligheten, vx 584 är ritad som en vänsterväxel men är i själva verket en högerväxel, och den nya "vx 0007" hamnar väl i praktiken på ungefär samma plats.
M_M skrev:Finns det nån (allmänt tillgänglig?) färdig plan för hur spårkonfigurationen kommer att se ut här?
Det ser ut som gjort för att installera 1/2 "engelskmän" eller vad nu växlar med fyra anslutningar kallas.
Engelsmän har jag också noterat. Stod i Kupé senast jag åkte till Stockholm.
Fast bilden som användes för att illustrera engelsmannen föreställde något helt annat, nämligen det som brukar kallas växelkryss = fyra växlar med ett spårkors i mitten.
M_M skrev:Finns det nån (allmänt tillgänglig?) färdig plan för hur spårkonfigurationen kommer att se ut här?
Det ser ut som gjort för att installera 1/2 "engelskmän" eller vad nu växlar med fyra anslutningar kallas.
Engelsmän har jag också noterat. Stod i Kupé senast jag åkte till Stockholm.
Fast bilden som användes för att illustrera engelsmannen föreställde något helt annat, nämligen det som brukar kallas växelkryss = fyra växlar med ett spårkors i mitten.
Ojdå, kollade inte på bilden, läste bara ordlistan. Slarvigt av mig.
C12C3C3C12 skrev:Kantorn som Märklinare måste väl ha haft en DKW i sin ägo.
Engelsman = DKV = Dubbel Korsnings Växel
Jepp. Jag har två. En i mellanradien och en i ytterradien. Ja, jag kör fortfarande med metallskenor
Gick förbi nya hållplats Johannesfred i dag och såg att man den redan 31/10 nyöppnade bilvägen under tvärbanan vid depåbygget med en maxhöjd på 2.7 m, vad har en buss för höjd?
Man hade även öppnat strandpromenaden och gångvägen över Ulvsundet på tvärbanebron.
Vad som slog mig var att det fanns inga byggstaket någonstans längre så det var fullt tillträde till plattformarna och spårområdena.
Tyvärr inga bilder i dag... kanske nästa gång
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
A32 skrev:Gick förbi nya hållplats Johannesfred i dag och såg att man den redan 31/10 nyöppnade bilvägen under tvärbanan vid depåbygget med en maxhöjd på 2.7 m, vad har en buss för höjd?
A32 skrev:Gick förbi nya hållplats Johannesfred i dag och såg att man den redan 31/10 nyöppnade bilvägen under tvärbanan vid depåbygget med en maxhöjd på 2.7 m, vad har en buss för höjd?
För hög, vanligen typ 3,0-3,2 m.
Okej, då kan man räkna med att den "nya" linjedragningen som buss 110 och 112 har runt Johannesfred i dag kommer att vara kvar tills tvärbanan börja köras sommaren 2013 och då lär väl kanske iaf 112 kortas av med ny utgångspunkt från Bällsta bro eller liknande.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
A35 skrev:Det pratas tyvärr rätt mycket strunt i en del av ovanstående inlägg. Rätten att överklaga är förhållandevis väl avvägd i plan- och bygglagen (SFS 2010:900). Länsstyrelsen, som är förstainstans, är dessutom i regel rätt snabb med att avgöra överklaganden av detaljplaneärenden. Sistainstans är idag regeringen, och det kan man möjligen ha synpunkter på. Regeringen har ju, om jag inte är helt felunderrättad, också en del annat att göra än att ta ställning till överklagade detaljplaner. Vad man kan beklaga är i såfall den inte helt glasklara fördelningen mellan förvaltningsmyndigheterna (till vilka väl regeringen får räknas) och de nya mark- och miljödomstolarna. De skulle kunna vara sista- eller åtminstone andrainstans, och här skulle man mycket väl kunna tänka sig ett system med prövningstillstånd.
Efter att ha pratat med projektledningen och läst mer i plan- och bygglagen 13 kap. 4 - 7 §§, och Boverkets kunskapsbank om densamma har jag insett att det faktiskt efter 2/5 2011 är mark- och miljödomstolarna som är överinstans till länsstyrelserna i de flesta detaljplaneärenden. Det ovan nämnda ärendet om Tvärbanans sträckning från Solna C till Solna J har tydligen överklagats av en närliggande bostadsrättsförening (igen!), och ligger nu hos Mark- och miljödomstolen vid Nacka Tingsrätt.
Förhoppningen är naturligtvis att Mark- och miljödomstolen ska kunna avgöra det här ärendet snabbare än vad den gamla handläggningen, med regeringen som överinstans, kunde göra. Å andra sidan finns ju därefter Mark- och miljööverdomstolen vid Svea Hovrätt som ytterligare överinstans......
Utan att orka ta ställning till om Brf Kyrkbacken har något relevant skäl till överklagandet tycker jag det är anmärkningsvärt att de begär ersättning för saker som borde varit kända redan när priset förhandlades fram med Diligentia. För mig framstår det som om dom vill ha ersättning två gånger. Om det är så att Tvärbanan sänker värdet på fastigheten borde priset avspeglat detta när de köpte fastigheten 2009 och nu skall alltså SL ersätta föreningen en gång till...
Per Lind skrev:Normalt brukar väl fastigheterna öka i pris när det dras spårväg intill?
-Per
Om jag inte missuppfattat det hela så är det Depån de klagar över. Den tillför inte något till fastighetsvärdet i och med att det är en bullrande verksamhet som sett ur tjänsteperspektivet inte tillför något annat än buller på obekväma tider.
Per Lind skrev:Normalt brukar väl fastigheterna öka i pris när det dras spårväg intill?
-Per
Om jag inte missuppfattat det hela så är det Depån de klagar över. Den tillför inte något till fastighetsvärdet i och med att det är en bullrande verksamhet som sett ur tjänsteperspektivet inte tillför något annat än buller på obekväma tider.
//T
Brf Kyrkbacken ligger någonstans på sträckan mellan Solna business park (sic) och Solna centrum. Överklagandet handlar om att de får spårvägen nära sina hus och kanske också att de får längre gångväg till andra sidan spåren.
EDIT: Jag hade fel! Brf Kyrkbacken ligger mellan Solna Centrum och Solna station. Men alltså inte vid depån.
Senast redigerad av LÅ1 den torsdag 08 december 2011 13:02, redigerad totalt 1 gånger.
Per Lind skrev:Normalt brukar väl fastigheterna öka i pris när det dras spårväg intill?
-Per
Om jag inte missuppfattat det hela så är det Depån de klagar över. Den tillför inte något till fastighetsvärdet i och med att det är en bullrande verksamhet som sett ur tjänsteperspektivet inte tillför något annat än buller på obekväma tider.
//T
Depån och etapp 3 av Tvärbanan är olika klagomål. Depån ligger i Ulvsunda och brf Kyrkbacken i Hagalund (i närheten av Solna stn).