the0fiskis skrev:snyggt
fast lite liten skylt fram
Intressant att en så pass ointressant information som vem som tillverkat vagnen (CAF) får mer utrymme i fronten än den intressanta informationen om vart vagnen går.
Det spelar ju ingen roll hur stor destinationsskylten är när man har placerat den så att den inte syns. Man har gjort samma fel på A35 som på M32:
Så här ska det se ut:
Bra att det finns en tillverkare som har insett att destinationsskylten ska sitta innanför en nedåtvänd glasruta, inte innanför en uppåtvänd som speglar himlen. Synd bara att det inte är en spårvagnstillverkare.
the0fiskis skrev:snyggt
fast lite liten skylt fram
Intressant att en så pass ointressant information som vem som tillverkat vagnen (CAF) får mer utrymme i fronten än den intressanta informationen om vart vagnen går.
//T
För tillverkaren är det nog inte så ointressant. Men för oss andra. Trist i detta fallet att det är tillverkaren som tillverkat spårvagnen...
Jag reagerade också på att man sätter tillverkarens namn på vagnarna. Måste man det? För ett stort antal år sedan fick ju vänsterpartisterna (eller om det var på vpk-tiden) igenom att SL-bussarna inte skulle få göra reklam för Volvo och Scania. Märkena skruvades bort och ersattes av stora och fula SL-märken i aluminium. (Dessa SL-märken finns visst kvar i utlandet, dit bussarna nu sålts eller skänkts.)
Men att SL skulle lägga ner möda på att få dit ett CAF-märke när vagnarna målas eller folieras känns märkligt, om de inte får betalt för det, eller att det står i kontraktet.
Håller med ovanstående att det känns lite töntigt. Om det kan målas över så ska det självklart göras. Om det inte kan målas över så ska den inte vara större än själva SL-loggan...
LÅ1 skrev:Jag reagerade också på att man sätter tillverkarens namn på vagnarna. Måste man det?
Det har man nästan alltid gjort. Vanligen dock inte på ett riktigt så framträdande ställe!
Tycker att det är rimligt att fronten hålls reserverad för SL:s varumärken och övriga märkning. En bättre placering av tillverkarmärkningen är t ex långt fram på högersidan.
Det handlar om en "mock-up", d v s en "modell" i skala 1:1, för att visa hur vagnen kommer att ta sig ut. Det kan möjligen vara så att man valt ta med tillverkarens logga just på den. Kanske har CAF finansierat mockupen för sin marknadsföring och kräver att få vara med på ett hörn. På de A34:or som rullar i stan med den nya färgsätttningen finns ju inte Bombardiers logga på motsvarande plats. Så det är kanske inte standard, utan specifikt för mockupen. Det här är bara en egen teori och inget som jag vet.
Betr. destinationsskyltens definitiva placering/utseende får vi nog ge oss till tåls tills dess förserievagnen rullar ut. Det kommer antagligen att ske i vår/sommar 2012, och då kommer det säkert att finnas bildmaterial tillgängligt. Därefter väntar ett tydligen rätt omfattande provkörningsprogram innan vagnen skeppas till Stockholm.
Jösses, den där bussen som ser ut som vilken buss som helst fast med knasig front borde väl Västtrafik ha krävt västtrafik-färgsättning på för att den ska få gå i trafik?
Om jag ser nåt såntdär utan att veta vad det är så utgår jag från att det är nån slags "tivolibuss" eller liknande...
M_M skrev:Jösses, den där bussen som ser ut som vilken buss som helst fast med knasig front borde väl Västtrafik ha krävt västtrafik-färgsättning på för att den ska få gå i trafik?
Om jag ser nåt såntdär utan att veta vad det är så utgår jag från att det är nån slags "tivolibuss" eller liknande...
Men de som är läskunniga ser att det står "16 Eketrägatan" i skylten, så när den stannar vid hållplatsen och öppnar dörrarna utgår de nog från att man kan åka linje 16:s väg till Eketrägatan med den.