Nästan ett år mellan bilderna.. dom med mycket snö är tagna den 20 december 2010 och den mer vårlika bilden är tagen i dag.
Brommahallen och vändande linje 18.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Spårspärren ska uppenbarligen hindra att man från depån kör in där tunneltåget står. Varför har man en spårspärr för det? Är växeln som inte syns på bilden inte låsbar?
Harald skrev:Spårspärren ska uppenbarligen hindra att man från depån kör in där tunneltåget står. Varför har man en spårspärr för det? Är växeln som inte syns på bilden inte låsbar?
det hindarar ju t-tåget som står vid vändbryggan(?) att plöstligt börja rulla in i växeln
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Micke Asklander skrev:vadå, hindrar ju t-bane vagnar att komma in i tvätthallen, samt ingångståg på linje 12 går in den vägen till tvätthallen (via a-spåret)
Då är den ju felvänd. Från det hållet där tunneltåget står är den uppkörbar.
Tillägg: Kanske man snarare ska säga nedkörbar. En spårspärr spärrar alltså från ett håll, i det här fallet från fotografen mot tunneltåget. En vagn med låg fart stoppas, en vagn med högre fart lyfts upp på spärren och fås att spåra ur, i det här fallet åt vänster. Det finns även spårspärrar för urspåring åt höger. Spårspärrar används normalt för sidoskydd av tågspår och urspåringen ska förstås ske bort från det skyddade spåret. Kommer man från det andra hållet så viks spårspärren ned och dragstång m.m. skadas förmodligen, men man blir alltså inte stoppad.
Harald har rätt. Spårspärren är frontskydd för tågväg från huvudsignalerna 826/828 (på vägen ned från Alvik) till 856 (den som syns motriktad vid vagnens front), och har alltså till funktion att hindra fordon från depåområdet (närmast fotografen) att komma in i tågvägen. I och för sig kan man ju även påstå att den här spärren hindrar tunneltåg från att komma in i tvätthallen, men det är mest en bieffekt. Dess primära uppgift är att förhindra kollisioner på trafikspåret. (En spårspärr med motsvarande funktion finns som bekant vid utfarten från svarven till trafikspåret.)
Växeln närmast fotografen, liksom spåret till vänster om tunnelvagnen, är belägen inom depåområdet (depågränsmärket syns längst t h på A32:s nyaste bild), och är inte förreglingsbar utan en helt vanlig depåväxel som läggs om med en tryckknapp. När en spårvagn ska tas in i tvätthallen fälls spårspärren ned och en mikroskopisk "tågväg" ställs från signal 856 till baksidan på 887 (den är alltså bara fem meter lång) och 856 visar då rött och gult sken. Omedelbart efter signalen är man inne på det icke signalreglerade depåområdet, så om det då samtidigt kommer en vagn från Tvärbanan (spåret t v), så gäller det att förarna håller tungan rätt i mun!