Nyavagnar.sl.se
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Nyavagnar.sl.se
Vad är egentligen skillnaden mellan att folkomrösta om högertrafik eller färgsättning av spårvagnar?, förutom att den ena frågan berör hela landet medan den andra bara ett län eller snarast ett fåtal kommuner i ett län?
Det vore väl ingen skillnad alls om man gjorde det, men det har ju inte hållit någon folkomröstning om färgsättning av spårvagnar, inte i Sverige i alla fall.M_M skrev:Vad är egentligen skillnaden mellan att folkomrösta om högertrafik eller färgsättning av spårvagnar?, förutom att den ena frågan berör hela landet medan den andra bara ett län eller snarast ett fåtal kommuner i ett län?
Källa på påstående om färgsättningen ovan? Såhär ser NCS S 2060-B ut (med reservation för hur den egna bildskärmen är inställd) och jag tvivlar på att detta är den nyans de ommålade Cx-vagnarna är färgsatta i.Greenline skrev:1986 utarbetade SL internt ett nytt enhetligt designprogram för samtlig spårtrafik, inklusive de kvarvarande spårvagnarna. Den nya designen innebar att vagnarna nu målades järvablå, det vill säga en mörkare och djupare färgton (NCS S 2060-B) med två vita dekorränder utmed sidorna. Denna design som enhetligt grepp blev dock inte långvarig; redan 1996 var det dags för nya tag i och med framtagandet av vagn 2000/C20, som lade grunden för en ny färgställning som skulle komma att gälla för C20, A32 och X10. Den från 1986 framtagna färgsättningen fortsatte dock att användas på äldre reviderade fordon.
Men sedan tar det amatörmässiga vid. Det räcker inte att presentera "blått" som ett färgförslag. Vilken blå nyans är det som presenteras? Är det den klassiska Grünewaldsblå, är det Järvablå eller någon helt annan ännu icke specificerad NCS-kulör? Jag är rädd för att designansvariga på dessa kommunikationsbyråer ännu ens ej har tittat på vilken exakt NCS-kulör det handlar om!

Dessutom figurerar både begreppen bernadotte-blått och järvablått, den förstnämnda verkar vara prototypfärgen för det enhetliga designprogrammet (den färgen togs tydligen fram redan på 70-talen) men jag kan inte finna belägg för att färgerna är identiska.
Senast redigerad av A35 den måndag 12 december 2011 8:59, redigerad totalt 1 gånger.
Du får väl tro vad du vill. Men NCS S 2060-B är den blå kulör som SL använt sedan man introducerade "Järvablått" 1974. Sedan kan nyanserna möjligtvis ha skiftat eller ändrats något under åren, men Bernadotteblått pch Järvablå är samma sak. Sigvard Bernadotte tog fram denna kulör som en djupare, mer kraftfull blå nyans i förhållande till den mer urblekta blå tonen tidigare.
NCS S 2060-B innebär också att kulören är rent blå, det vill säga utan inblandning av rött vilket annars är vanligt! Bra där SL!
NCS S 2060-B innebär också att kulören är rent blå, det vill säga utan inblandning av rött vilket annars är vanligt! Bra där SL!
Jaså, jag får det? Det var ju ytterst vänligt. Men nu var det inte fråga om tro utan om tvivel! Du kanske känner till skillnaden?Markus E skrev:Du får väl tro vad du vill. Men NCS S 2060-B är den blå kulör som SL använt sedan man introducerade "Järvablått" 1974. Sedan kan nyanserna möjligtvis ha skiftat eller ändrats något under åren, men Bernadotteblått pch Järvablå är samma sak. Sigvard Bernadotte tog fram denna kulör som en djupare, mer kraftfull blå nyans i förhållande till den mer urblekta blå tonen tidigare.
Dessutom kan du ju inte heller ange någon källa för ditt påstående, varför ska jag då sätta någon tilltro till detta? Jag kan däremot åberopa en källa "SLs Designmanual 2.3 Fordon" daterad 2009-12-08 och där anges genomgående den blå färgen för spårfordon som NCS 2852-R93B. Observera att färgkoden är angiven i edition 1 av NCS färgatlas, jag vet inte i vilket utsträckning nyanserna kan ha ändrats mellan edition 1 och 2 (färgkoder tillhörande edition 2 har bokstaven S för "second" framför sifferkoden).
För dem som inte nöjer sig med din mästrande framställning kan jag berätta kort om NCS. Man tänker sig färgerna inplacerade i en sk. färgrymd, en dubbelkon, på vars basomkrets en färgtoncirkel placerats. I konens spetsar finns färgerna svart och vitt, och NCS-koden är helt enkelt en viss färgs koordinater i färgrymden. Längs axeln befinner sig gråtonerna, och ju längre ut åt periferin man kommer desto mer "kulörthet" får färgen. För varje kulör på färgtoncirkeln kan man göra ett triangulärt utsnitt ur färgrymden och får då alla typer av mättnadsgrad för just den kulören. Tillåter man reella tal kan man uttrycka oändligt många färger, i NCS nöjer man sig doch med heltalskoordinater. Låter det krångligt? Då kan man göra sig en visuell bild genom att använda NCS egen färgnavigator
http://ncscolour.com/en/lm/Navigator-2/ ... -freemium/
(OBS att den som kör MS Internet Explorer 9 troligtvis måste slå på kompatibilitetsläget för att färgnavigatorn ska fungera)
som på ett åskådligt sätt visar upp begreppsapparaten och de ca. 1.950 standardfärger som NCS har valt att definiera i sin färgatlas. Begreppsmodellen rymmer förstås fler färger än så, NCS NCS 2852-R93B ovan är ex.vis inte en standardfärg.
Sign. A32 har i annat tråd lagt ut några bilder på A35-mockup-en i Bromma, som nu tejpats i samma nyans som de i trafik varande A34/M06-orna på Cityspårvägen.
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=33672
Enligt uppgift är det inte exakt den nyans som A35-orna kommer att lackeras i, eftersom denna inte är en standard NCS-färg, och man valde då en tejp med en näraliggande standardfärg, förmodligen S 3060-R90B eller S 3065-R90B. NCS ska ta fram en ny färgkod för den valda färgen, uttryckt i NCS ed. 2.
För den som vill läsa i SL:s designmanual har jag, genom att tänja citaträtten till det yttersta, tagit fram ett utdrag ur denna som rör spårfordonens yttre:
http://dl.dropbox.com/u/51079975/Design ... 090113.pdf
(många bilder - dokumentet är nästan 23 Mb stort)
Enligt uppgift är det inte exakt den nyans som A35-orna kommer att lackeras i, eftersom denna inte är en standard NCS-färg, och man valde då en tejp med en näraliggande standardfärg, förmodligen S 3060-R90B eller S 3065-R90B. NCS ska ta fram en ny färgkod för den valda färgen, uttryckt i NCS ed. 2.
För den som vill läsa i SL:s designmanual har jag, genom att tänja citaträtten till det yttersta, tagit fram ett utdrag ur denna som rör spårfordonens yttre:
- Christer J
Om man håller fast vid den kulör som togs fram av Sigvard Bernadotte på 1970-talet ("Järvablått") så finns det inga egentliga skäl att ange en NCS-färgkod för den då den redan finns beskriven i RAL (och då i exakt korrekt kulör). Man visar ju själv hur inkonsekvent man är när man anger den vita färgen som RAL 9010 och svart som RAL 9004. Att silver anges som RAL 9006 beror ju på att silver inte går att beskriva i NCS - inga andra metallkulörer heller, liksom inte heller Grünevalds spårvagnsblå färg från 1920-talet.A35 skrev:Sign. A32 har i annat tråd lagt ut några bilder på A35-mockup-en i Bromma, som nu tejpats i samma nyans som de i trafik varande A34/M06-orna på Cityspårvägen.
Det finurliga med RAL-systemet är att det förutom en stor mängd standardiserade kulörer även tillåter specialfärger som då kodas separat. Alla färger som användes på fordonen på 1970-talet och framåt har i många fall sådana RAL-koder.
Det finns ingenting att tänja på. SL:s designmanual - liksom i stort sett alla andra tryckta handlingar från SL är allmänna handlingar och kan spridas utan att man behöver fundera på upphovsrätten. SL är visserligen ett aktiebolag, men redan i början på 1990-talet så beslutade landstinget att SL var likställt landstingets övriga förvaltningar vad gäller hanteringen av handlingar, diarieföring mm. Vill du kan du begära ut alla upphandlingsunderlag (tar du dem på CD så slipper du betala tryckkostnaderna). Tre år efter att ett affärsavtal har trätt i kraft kan du även begär ut denna handling (men först måste de då stryka ut det som är affärshemligheter - oftast diverse priser mm). Så MTR-avtalet är tillgängligt 2012-11-02, alltså om ett knappt år.A35 skrev:För den som vill läsa i SL:s designmanual har jag, genom att tänja citaträtten till det yttersta, tagit fram ett utdrag ur denna som rör spårfordonens yttre:
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Ja, här ser vi ytterligare ett exempel på ett antal obestyrkta påståenden! Vari ligger f.ö. inkonsekvensen? Att man blandar RAL och NCS? Tja, om du känner behov av att jämföra och diskutera dessa två färgsystem får du väl starta en särskild tråd för det. Den som mot förmodan vill orientera sig om RAL-systemet kan läsa på här eller titta på en RAL-färgkarta.Christer J skrev:Om man håller fast vid den kulör som togs fram av Sigvard Bernadotte på 1970-talet ("Järvablått") så finns det inga egentliga skäl att ange en NCS-färgkod för den då den redan finns beskriven i RAL (och då i exakt korrekt kulör). Man visar ju själv hur inkonsekvent man är när man anger den vita färgen som RAL 9010 och svart som RAL 9004. Att silver anges som RAL 9006 beror ju på att silver inte går att beskriva i NCS - inga andra metallkulörer heller, liksom inte heller Grünevalds spårvagnsblå färg från 1920-talet.A35 skrev:Sign. A32 har i annat tråd lagt ut några bilder på A35-mockup-en i Bromma, som nu tejpats i samma nyans som de i trafik varande A34/M06-orna på Cityspårvägen.
Det finurliga med RAL-systemet är att det förutom en stor mängd standardiserade kulörer även tillåter specialfärger som då kodas separat. Alla färger som användes på fordonen på 1970-talet och framåt har i många fall sådana RAL-koder.
Det finns ingenting att tänja på. SL:s designmanual - liksom i stort sett alla andra tryckta handlingar från SL är allmänna handlingar och kan spridas utan att man behöver fundera på upphovsrätten. SL är visserligen ett aktiebolag, men redan i början på 1990-talet så beslutade landstinget att SL var likställt landstingets övriga förvaltningar vad gäller hanteringen av handlingar, diarieföring mm. Vill du kan du begära ut alla upphandlingsunderlag (tar du dem på CD så slipper du betala tryckkostnaderna). Tre år efter att ett affärsavtal har trätt i kraft kan du även begär ut denna handling (men först måste de då stryka ut det som är affärshemligheter - oftast diverse priser mm). Så MTR-avtalet är tillgängligt 2012-11-02, alltså om ett knappt år.A35 skrev:För den som vill läsa i SL:s designmanual har jag, genom att tänja citaträtten till det yttersta, tagit fram ett utdrag ur denna som rör spårfordonens yttre:
Att det faktum att en handling är offentlig skulle upphäva alla upphovsrättsliga anspråk är dessutom ett felaktigt påstående.
- Christer J
Du, det var ett så allmänt uttalande att det saknar fullständig substans. Bättre kan du. Så länge du inte kan vederlägga mina skrivningar i varje sak så får du betrakta dem som sanna.A35 skrev:Ja, här ser vi ytterligare ett exempel på ett antal obestyrkta påståenden!
Du kan ju alltid börja med att ta reda på skillnaden mellan en allmän handling och en offentlig handling.A35 skrev:Att det faktum att en handling är offentlig skulle upphäva alla upphovsrättsliga anspråk är dessutom ett felaktigt påstående.
Liille vän, det är du som ska styrka dina påståenden. Jag har ingen som helst orsak att godta lösa påståenden. En offentlig handling är en allmän handling som inte är sekretessbelagd, det tillhör allmänbildningen vilket du inte tycks tro. Du kan ju för din del börja med att läsa lagen om upphovsrätt, istället för att försöka blanda bort korten som du brukar.Christer J skrev:Du, det var ett så allmänt uttalande att det saknar fullständig substans. Bättre kan du. Så länge du inte kan vederlägga mina skrivningar i varje sak så får du betrakta dem som sanna.A35 skrev:Ja, här ser vi ytterligare ett exempel på ett antal obestyrkta påståenden!
Du kan ju alltid börja med att ta reda på skillnaden mellan en allmän handling och en offentlig handling.A35 skrev:Att det faktum att en handling är offentlig skulle upphäva alla upphovsrättsliga anspråk är dessutom ett felaktigt påstående.
- Jourmaster
- Moderator
Jourmaster ber dere følge forums regler.
Var trevlig
Var hövlig och hjälpsam. Ha överseende med nybörjare och bete dig på nätet som du beter dig i vardagslivet. Personliga påhopp och pajkastning är inte tillåtet. Överdrivna provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter eller försök att få en diskussion att spåra ur är heller inte tillåtet.
Var trevlig
Var hövlig och hjälpsam. Ha överseende med nybörjare och bete dig på nätet som du beter dig i vardagslivet. Personliga påhopp och pajkastning är inte tillåtet. Överdrivna provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter eller försök att få en diskussion att spåra ur är heller inte tillåtet.
Jourhavande forummoderator.
Svaret finns närmare än vad ni tror:A35 skrev:Liille vän, det är du som ska styrka dina påståenden. Jag har ingen som helst orsak att godta lösa påståenden. En offentlig handling är en allmän handling som inte är sekretessbelagd, det tillhör allmänbildningen vilket du inte tycks tro. Du kan ju för din del börja med att läsa lagen om upphovsrätt, istället för att försöka blanda bort korten som du brukar.
Notera ordet kan.En allmän handling är en handling som förvaras hos, inkommit till eller upprättats hos en myndighet.
En allmän handling kan vara en offentlig handling om den ej innehåller några uppgifter som sekretessbelagts enligt offentlighets- och sekretesslagen eller tidigare sekretesslag (1980:100).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4n_handling
Sen kan vi läsa Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, paragraf 9:
Kan ni uppföra er å återgå till ordningen tack?9 § Upphovsrätt gäller inte till
1. författningar,
2. beslut av myndigheter,
3. yttranden av svenska myndigheter och
4. officiella översättningar av sådant som avses i 1-3.
Upphovsrätt gäller dock till verk vilka ingår i en handling som avses i första stycket och är av följande slag:
1. kartor,
2. alster av bildkonst,
3. musikaliska verk eller
4. diktverk.
Upphovsrätt gäller även till ett verk som ingår i en bilaga till ett beslut av en myndighet, om beslutet avser rätten att ta del av den allmänna handling där verket ingår. Lag (2000:92).
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Christer J
Jo, jag skall försöka hålla igen, speciellt mot våra nya på forumet.Jourmaster skrev:Jourmaster ber dere følge forums regler.
Var trevlig
Jodå, men det blev ju så knepigt när A35 inte talade om vad han ansåg vara lösa påståenden. Du vet att jag brukar vara tydlig i min argumentation, men förr i tiden klagade man på att jag var övertydlig, så därför har jag sållat i bevisföringen för att det inte skall bli hela väggar av text. Men hur man än vänder sig så har man ändan bak, suck.bruse skrev:Kan ni uppföra er å återgå till ordningen tack?
Då ska jag uttrycka mig så tydligt att alla normalbegåvade och däröver förstår. Christer J gör följande påstående: "Om man håller fast vid den kulör som togs fram av Sigvard Bernadotte på 1970-talet ("Järvablått") så finns det inga egentliga skäl att ange en NCS-färgkod för den då den redan finns beskriven i RAL (och då i exakt korrekt kulör)". Källhänvisning för det påståendet efterfrågas, annars finns det enligt min mening ingen anledning att sätta någon tilltro till den utsagan. Det är exakt samma reaktion som den som föranledde mitt svar till Markus E.
Vad herr målarmästaren (?!) anser om RAL resp. NCS, ev. inkonsekvenser hos SL samt likaledes ev. konflikter mellan tryckfrihetsförordningen och upphovsrättslagen skiter jag fullständigt i (bla. eftersom tråden inte handlar om det). Tilläggas kan att jag kan vara både artig och trevlig, men den som angriper mig på det här sättet får räkna med att bli rätt hårdhänt behandlad.
Vad herr målarmästaren (?!) anser om RAL resp. NCS, ev. inkonsekvenser hos SL samt likaledes ev. konflikter mellan tryckfrihetsförordningen och upphovsrättslagen skiter jag fullständigt i (bla. eftersom tråden inte handlar om det). Tilläggas kan att jag kan vara både artig och trevlig, men den som angriper mig på det här sättet får räkna med att bli rätt hårdhänt behandlad.
Två fel blir aldrig ett rätt. Det är väldigt omoget att resonera som du gör, att bara för att andra är dumma får du också vara det.A35 skrev:Tilläggas kan att jag kan vara både artig och trevlig, men den som angriper mig på det här sättet får räkna med att bli rätt hårdhänt behandlad.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Infomaster
- Administratör
Efter ca 115 inlägg kring grundfrågan och diverse utvikningar, som till slut fått Jourmaster att reagera, får debattråden ha ansetts fylla sitt syfte och den avslutas härmed.
Välkomna att diskutera i gamla och nya ämnen och enligt Forums enkla regler. Den enklaste: Var hövlig.
Välkomna att diskutera i gamla och nya ämnen och enligt Forums enkla regler. Den enklaste: Var hövlig.