Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Oslo skal kjøpe nye sporvogner
I Aftenposten refereres det til en nyanskaffelse på mellom 60 - 70 nye trikker.
Er det noen som har informasjon om hvilke typer og modeller som vurderes?
Er det noen som har informasjon om hvilke typer og modeller som vurderes?
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Veit at Skoda 15T er en av vogntypene som er inne i vurderingsprosessen
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det har i alle fall vært oppgitt 60-70, 64 og 84 vogner. Ruter går inn for 84, for å kunne erstatte dagens 72 vogner og ha ekstra vogner til økt trafikk. Bystyret har blant annet vedtatt at det i fremtiden skal kjøres med 7,5 min intervall. Vogntypene ble vurdert i 2009, og redan høsten 2009 var det klart for bestilling. Frp som satt i byregjeringen og hadde ansvar for kollektivtransporten ønsket imidlerttid ingen nye vogner, så det skjedde ikke mer. Nå er Frp ute av byregjeringen, og Venstre kommet inn. Det betyr at det nå vil bli handling. De som var aktuelle i 2009 var Alstom Citadis, Skoda 15T, Bombardier Flexity, CAF, Sirio fra Ansaldo, Simens Combino Plus, Stadler Variobahn. Nå finnes enkelte nye modeller, så nå man kanskje gå en ny runde. Så er det spørsmålet om man har penger til å skrote SL 95.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Kan man inte behålla SL95 ett antal år för att ha möjlighet att utöka trafiken med ev. nya linjer?
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Godt å høre at man endelig har sporet inn på hyllevare. Jeg får fortsatt hår på ryggen over kompetansen blandt innkjøperene fra 90 tallet....
Hadde det vært en ide å vurdere kjøp av Stadler Variobahn som kunne gitt synergier i forhold til vedlikehold og innkjøpspriser samen med Bergen?
Eventuelt, hvilken type seiler opp som favoritt for Oslo?
Hadde det vært en ide å vurdere kjøp av Stadler Variobahn som kunne gitt synergier i forhold til vedlikehold og innkjøpspriser samen med Bergen?
Eventuelt, hvilken type seiler opp som favoritt for Oslo?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Variobahn har dårlige kjøreegenskaper på eldre spor, slik at det er en vogntype som ikke anbefales for Oslo. Men man trenger ikke å kjøpe det samme som Bergen, man kan jo samarbeide med Göteborg, Norrköping eller Stockholm. Særlig er vel Norrköping sine vogner en velprøvd vogntype. Tankegangen bak SL 95 var imidlertid god, men man fikk en leverandør som ikke fulgte opp godt nok. Mange forskjellige forhold gjorde at det gikk som det gikk.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Om rälen i sig är gammal eller inte spelar förmodligen mindre roll. Däremot spelar spårlayouten större roll och där har Oslo (och Helsingfors som har Variobahn) längre väg att gå än Stockholm, Norrköping och Göteborg. Där handlar det om att ha duktiga spårgeometriker på rätt ställe som kan förklara för beslutsfattare och tjänstemän varför man inte kan göra som man själv vill, ett spårvägsspår skall liksom inte snirkla sig runt allt för många cykelställ och reklampelare, i synnerhet inte i onödan. Men för all del A34/M06 är en ypperlig spårvagn för Oslo, den har ju kurvtagningsförmåga och boggier utan att bli Pansertrikken Potemkin (som vissa av oss kallar SL95)Nils Carl Aspenberg skrev:Variobahn har dårlige kjøreegenskaper på eldre spor, slik at det er en vogntype som ikke anbefales for Oslo. Men man trenger ikke å kjøpe det samme som Bergen, man kan jo samarbeide med Göteborg, Norrköping eller Stockholm. Særlig er vel Norrköping sine vogner en velprøvd vogntype. Tankegangen bak SL 95 var imidlertid god, men man fikk en leverandør som ikke fulgte opp godt nok. Mange forskjellige forhold gjorde at det gikk som det gikk.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Etter at jeg i helgen kjørte med Skoda 15T i Praha er dette en vogntype jeg tror kan fungere i Oslo, i alle fall hvis man kan få den som 2 retnings vogn, vognen gikk godt i sporet der Tatra vognene skranglet så man nesten ble gal!
Jeg har blitt fortalt at Statler ikke ønsker å levere Variobahn til Oslo grunnet det dårlige sporet, det ble tatt opp å låne ut en av Bergens vogner til Oslo, men da ville Statler fraskrive seg alt ansvar for garantisaker på den aktuelle vognen etterpå
Jeg har blitt fortalt at Statler ikke ønsker å levere Variobahn til Oslo grunnet det dårlige sporet, det ble tatt opp å låne ut en av Bergens vogner til Oslo, men da ville Statler fraskrive seg alt ansvar for garantisaker på den aktuelle vognen etterpå
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Oslo har testkjørt Variobahn, og det gikk ikke bra. Oslos sporgeometri passer ikke for denne vogntypen.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Siden Oslo allerede har testkjørt Variobahn, så er Oslotrikkens ledelse klar over at denne vogntypen ikke går bra og ikke er særlig aktuell. Fra Oslotrikkens ledelse har det derfor ikke vært gjort noen forsøk på å få en Bergensvogn til Oslo. Det eneste sted denne tanken har vært aktuell er på forum som dette, NJK-forum eller andre. At Stadler har avvist en prøvekjøring som uansett ikke er aktuell, er derfor trolig et rykte som ikke har rot i virkeligheten.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Dette har jeg fra ansatte litt opp i systemet i Bybanen, så det er ikke bare et rykte.Nils Carl Aspenberg skrev:Siden Oslo allerede har testkjørt Variobahn, så er Oslotrikkens ledelse klar over at denne vogntypen ikke går bra og ikke er særlig aktuell. Fra Oslotrikkens ledelse har det derfor ikke vært gjort noen forsøk på å få en Bergensvogn til Oslo. Det eneste sted denne tanken har vært aktuell er på forum som dette, NJK-forum eller andre. At Stadler har avvist en prøvekjøring som uansett ikke er aktuell, er derfor trolig et rykte som ikke har rot i virkeligheten.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det kan være at f.eks fagforeningen har ønsket noe slikt, men det har aldri vært ønskelig fra Oslotrikkens administrasjon. Det er liten vits i prøve noe man vet ikke virker. Jeg vet ekspempelvis om førere som var tilhengere av dette. Men Oslotrikkens ledelse vet jo selvfølgeig at det er negativt å teste vogner som man vet går dårlig i sporet.
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Kan bara hålla med Andy om att 15T är en ypperlig vagn på dåliga spår.
Det känns och hörs nästan ingenting alls i Riga och det på spår (och främst växlar!) som är ännu sämre än i Oslo.
/or
Det känns och hörs nästan ingenting alls i Riga och det på spår (och främst växlar!) som är ännu sämre än i Oslo.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
När är det tänkt de nya vagnarna skall komma?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
I 2011. Kravspsifikasjoner og prekvalifisering ble gjort ferdig i 2009. Men samferdselsbyråd Kallmyr stanset prosessen. Dette viste seg å være meget dårlig politikk for i høstens valg gikk hans parti Frp tilbake fra 9 til 4 representanter og Kallmyr måtte søke ny jobb. I den nye politiske samarbeidserklæringen fra den nye byregjeringen går det frem at det skal kjøpes nye vogner, og denne prosessen ventes å starte snart. Men nå finnes nye modeller som kanskje kan være aktuelle, så nå må man vel gå en ny runde. Kanskje kan man bestille vogner i 2012 og da kan de vel komme i 2014 eller senere. Ruter går inn for 84 vogner med ytterligere opsjoner.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Framstegspartiet gick ju tillbaka i hela landet, så sambandet med spårvagnspolitiken i Oslo är nog svagt. De har ju haft en del "affärer" plus att 22 juli nog inte gynnade dem.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Fremskirttspartiet klarte i det meste av landet å bli større enn Høyre og var det i mange år, men aldri i Oslo. I Oslo er kollektivtrafikk viktig. Det er 200 millioner passasjerer i året. Frp har hamret løs på sitt budskap om å redusere pengebruken på kollektivtransporten ved å innføre private minibusser, legge ned trikken, bygge flere veier osv. I Oslo hvor mange reiser kollektivt vil partipolitikk som går mot kollektivtrafikken aldri bli en vinnersak og derfor har Frp alltid hatt en marginal rolle i Oslo. Personlig tror jeg ikke at 22. juli har hatt særlig betydning for Frps tilbakegang. Frps suksess hang sammen med Carl I Hagen, deres leder i nesten 30 år, som er en av de mest geniale partiledere Norge har hatt. Carl I Hagen var genial fordi han klarte å bringe et parti som bygger på "luft" over 20 prosent. Da han gikk av anså hele det politiske Norge at det ville være et tidsspørmål om hvor lenge Frp kunne fortsette å være så store. Og nå i valget kom den smellen vi har ventet på lenge. Frp har hatt flere sexskandaler i løpet av året og også flere tidligere år. I Stavanger hadde en representant satt opp kamera i dusjen for å fotografere unge gutter. At det til stadighet kommer opp nye sexskandaler gir under tiden sterke indikasjoner på at partiet er useriøst.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Kan mycket väl förstå att facket tycker man ska prova Bergens vagntyp. Men de går ju bara på vad deras medlemmar säger, hur tokigt de än må vara.Nils Carl Aspenberg skrev:Det kan være at f.eks fagforeningen har ønsket noe slikt, men det har aldri vært ønskelig fra Oslotrikkens administrasjon. Det er liten vits i prøve noe man vet ikke virker. Jeg vet ekspempelvis om førere som var tilhengere av dette. Men Oslotrikkens ledelse vet jo selvfølgeig at det er negativt å teste vogner som man vet går dårlig i sporet.
Förmodligen har några förare från Oslo varit bergen och set hur fina spårvagnar de har där. Såna måste vi också få! Så går de till facket o säger att facket ska verka för att man ska få såna vagnar.
Grejen är väl bara, att dessa förare hade säkert sagt exakt samma sak till facket om Bergen fått Alstom Citadis, Skoda 15T, Bombardier Flexity, CAF, Sirio från Ansaldo, Simens Combino Plus, eller någon annan ny spårvagnsmodell. Det man såg var ny fin spårvagn och som små barn måste de ju ha det själva också. utan att ens fundera på vagnarnas olika typer av teknik eller andra förutsättning.
Förklarar Oslotrikkens administration för facket, vad som gäller och berättar att man provat liknande konstruktion med negativt resultat, så blir säkert de fackliga amatörerna nöjda.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Her er det mye rykter og spekulasjoner. I går var det julebord på Sporveismuseet og da snakket jeg med forskjellige i Oslotrikkens og Ruters administrasjon. Det er riktig som jeg sier at det ikke har vært seriøse forsøk på å få en bergensvogn til Oslo. Og som det ble sagt: Vi har så nære forbindelser til Bergen at det hadde vi fått og vi hadde ønsket det. Men i en kjøpsprosess blir det sett på som uheldig at man velger å prøve en vogn fra en leverandør uten å ta inn vogner fra andre leverandører. Men siden kjøpsprossessen i praksis har ligget nede siden 2009, har det heller ikke vært gjort noen andre initiativer. Jeg tror heller ikke at mange av våre førere har vært i Bergen. Alle entusiast-førere har selvfølgelig vært der, men de har også vært i Göteborg, Norrköping og Stockholm hvor det også finnes fine vogner. Ruter tenkte på muligheten til å hente en Bergensvogn neste sommer for å gjøre profilmålinger. Men hvorfor i all verden skal vi hente en masse vogner til Oslo for testing? Vi har allerede hatt lavgulvvogner fra Wien, Kassel, Chemnitz og Göteborg og det skulle rekke. Det er lettere og billigere å reise til der hvor vognene finnes fremfor å hente vogner til Oslo.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Jag håller helt o fullt med i ditt resonemang. Det jag själv skrev ihop, var ner ett antagande för att få till en rimlighet i att facket kanske går på administrationen om ett vagnlån.Nils Carl Aspenberg skrev:Her er det mye rykter og spekulasjoner. I går var det julebord på Sporveismuseet og da snakket jeg med forskjellige i Oslotrikkens og Ruters administrasjon. Det er riktig som jeg sier at det ikke har vært seriøse forsøk på å få en bergensvogn til Oslo. Og som det ble sagt: Vi har så nære forbindelser til Bergen at det hadde vi fått og vi hadde ønsket det. Men i en kjøpsprosess blir det sett på som uheldig at man velger å prøve en vogn fra en leverandør uten å ta inn vogner fra andre leverandører. Men siden kjøpsprossessen i praksis har ligget nede siden 2009, har det heller ikke vært gjort noen andre initiativer. Jeg tror heller ikke at mange av våre førere har vært i Bergen. Alle entusiast-førere har selvfølgelig vært der, men de har også vært i Göteborg, Norrköping og Stockholm hvor det også finnes fine vogner. Ruter tenkte på muligheten til å hente en Bergensvogn neste sommer for å gjøre profilmålinger. Men hvorfor i all verden skal vi hente en masse vogner til Oslo for testing? Vi har allerede hatt lavgulvvogner fra Wien, Kassel, Chemnitz og Göteborg og det skulle rekke. Det er lettere og billigere å reise til der hvor vognene finnes fremfor å hente vogner til Oslo.
Men som du säger, så är det nog mycket enklare att resa runt och se på vagnar, för att sedan köra profiler mm i dataprogram, för att se om de går bra i stort, på befintligt nät. Något som väl egentligen borde ligga på leverantörerna att göra, för att kunna presentera en vagn som verkligen går fram, i vart fall på större delen av befintligt nät (smärre ändringar kan man säkert acceptera om de finns bra skäl).
Vad för begränsningar gäller för Olsos nät ? Vagnbredd, vagnslängd, kurvradier osv...