Bromsspåret i Hammarby rivs nu
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bromsspåret i Hammarby rivs nu
Nu har bromsspåret och skrotspåren börjat rivas i Hammarbydepån som en förberedelse inför flytten av verksamhet från Slakthusdepån.
Re: Bromsspåret i Hammarby rivs nu
Kommer luftledningen på bromsspåret att rivas?
Var kommer provkörningarna av fordon med takströmtagare att utföras?
-
Nej, de ska köra trådbussar därmikael skrev:Kommer luftledningen på bromsspåret att rivas?

- Micke Asklander
- Kontakt:
På andra ställen där det finns luftledning.mikael skrev:Kommer luftledningen på bromsspåret att rivas?
Nu töms uppställningshallen på fordon.
Gick ju en transport idag iväg.
ännu en dag
-
Men hallå!
Tyckte mig se att det i SvD härom dagen skrevs att SL fått 500 MKr för att flytta Slakthusdepån! Detta skrevs med anledning av arenabygget där nu Slakthusspåret verkar gå rakt igenom bygget.
Hur är det egentligen?
//Lars S
Tyckte mig se att det i SvD härom dagen skrevs att SL fått 500 MKr för att flytta Slakthusdepån! Detta skrevs med anledning av arenabygget där nu Slakthusspåret verkar gå rakt igenom bygget.
Hur är det egentligen?
//Lars S
- Micke Asklander
- Kontakt:
Uppställningshallen ska byggas om för den verksamhet som nu finns uppe på Slakthuset, men makadam hanteringen ska förläggas till Högdalsdepån.
Var ju ett byte SL och Stockholms stad gjorde för Arenabygget, dvs Stockholms stad genom Arenabygget fixar en ny depå för arbetsloken och den verksamhet som görs i Slakthuset.
Har ju överklagats massa gånger, men är nu igång till slut
Var ju ett byte SL och Stockholms stad gjorde för Arenabygget, dvs Stockholms stad genom Arenabygget fixar en ny depå för arbetsloken och den verksamhet som görs i Slakthuset.
Har ju överklagats massa gånger, men är nu igång till slut
ännu en dag
Var tar veterantunneltåget vägen? Behöver ju inte upplysa om vilken depå, men får det annan fast stationering? Någon som vet?
- Micke Asklander
- Kontakt:
Bäst vore skroten då det är så ini helvete svårt att få dom olika (SL, MTR) att komma överens om vagnarna.
Dom är kl-ttr- vagnarna eftersom ingen ville betala för larmet som var paj (rättare sagt, vem skulle betala för att fixa det, MTR, TBT, Strukton eller SL, samt samma skattepengar fast olika konton).
JAg vet vart dom sak ställas upp, problemet är ju bara att transporter dom, då dom inte får köras för egen maskin inkopplat i tåg.
Dom är kl-ttr- vagnarna eftersom ingen ville betala för larmet som var paj (rättare sagt, vem skulle betala för att fixa det, MTR, TBT, Strukton eller SL, samt samma skattepengar fast olika konton).
JAg vet vart dom sak ställas upp, problemet är ju bara att transporter dom, då dom inte får köras för egen maskin inkopplat i tåg.
ännu en dag
Fy f-n, hanteringen av veterantunneltåget är inget annat än en stor skandal!
Får vagnarna inte ens rulla inkopplade mellan C13?
Får vagnarna inte ens rulla inkopplade mellan C13?
Markus E skrev:Fy f-n, hanteringen av veterantunneltåget är inget annat än en stor skandal!
Veterantunneltågets vara eller icke vara dyker upp med jämna mellanrum här på Forum. Rullar man ner en bit här på de olika ämnesområdena så finner man en speciell rubrik ”Tunnelbanegruppen”.
Joakim Runedal gjorde ett beundransvärt försök att samla intresserade av den förvisso ytterst viktiga delen i Stockholms lokaltrafik när spårtrafiken ”gick under jord”!
Men sedan gick tydligen luften ur verksamheten för ovan noterade ”mellanrum” är nu över ett år sedan någon gjorde ett inlägg.
Den generation av SSS-medlemmar som med obefintliga resurser byggde upp Spårvägssällskapets omfattande och ovärderliga samlingar har nu fullt upp att underhålla, renovera och trafiksätta dessa museala klenoder. Icke att förglömma den ständiga kampen att hålla lämpliga spår tillgängliga för att kunna bedriva trafik med vagnarna.
Nu är det bara att konstatera att ”de som skall ta över” förväntar sig att det alltid är ”någon annan” som skall ha ansvaret för i detta fall de museala T-banevagnarna.
Den bistra sanningen är att dagens aktiva, ideellt arbetande medlemmar i SSS har skäppan full med vår kärnverksamhet. En museiverksamhet där självklart även Tunnelbanan och dess vagnmateriel borde finnas med.
Men det kräver ”nytt blod” av entusiaster vilka inser att museal trafikverksamhet inte är något som kan skapas sittande vid datorn skrivandes krönikor över beslutsfattares ointresse för tunnelbanan.
För visst går det att få fart på veterantåget om man bara anstränger sig. Vad då förhandlingar med ägare, t-baneentreprenör, uppställningshall, omlackering, aggregatrenovering, underhåll, skötsel, personalutbildning, catering, drift och marknadsföring….?? Kan idag knappast vara något problem sett med den erfarenhet vi ”gamla stötar” har efter att under 53 år kämpat mot ”väderkvarnar”.
Veterantunneltåget är idag en belastning för ägaren SL. Jag är övertygad om att det inte skulle vara svårt att få till en bra lösning om SSS kan presentera ett upplägg som är arbetskraftmässigt och ekonomiskt väl underbyggd.
Men man får inget ”gratis” och personligen är min uppfattning att gives icke denna ”lösning”, så kan vagnarna lika väl gå till skrot. Trafikmusealt bevarande kräver att det finns aktivt intresserade. Under alla år som tunnelbanefrågan debatterats så är min känsla att denna betydelsefulla grupp av entusiaster icke existerar.
Vänliga Hälsningar / Richard Grönstedt
Utan att på något vis vilja förringa den insats som grundarna till Spårvägssällskapet gjorde, vill jag säga att man hade turen att börja verka i en tid då kollektivtrafikföretagen inte var så slimmade som de är nu. Det betydde att det fanns plats för den frivilliga verksamheten inom SS domäner. Därmed lades grunden för att man senare kunde bygga upp ett museum i Malmköping, en insats som jag heller inte vill förringa.
Nu är dock läget lite annorlunda. Om man ska få igång ett frivilligt arbete så behöver man ändå ha någonstans att hålla till, och helst ska man väl också ha någonstans att köra. Att köra museitrafik på tunnelbanan är inte så lätt. I Göteborg har kommunen tagit ansvar för att skapa goda förhållanden för det frivilliga arbetet, dels genom att ta på sig ägandet av museivagarna, dels säkra Gårdahallen som bas för verksamheten. Någon instans i Stockholmsområdet borde kunna ta motsvarande ansvar där. Nu kompliceras det förstås av att SL är landstingsägt medan det är kommunen som sitter med planmonopolet. Det är väl därför som man i den heliga stadsförtätningens namn nu ska tränga ihop SL:s verksamhet på minsta möjliga yta. Dock kan man tycka att Stockholms kommun som en gång tog det stora beslutet att bygga tunnelbanan, borde kunna känna lite ansvar för att historien bevaras. Stockholms historia är väl mer än Bellman och söderkåkar.
Nu är dock läget lite annorlunda. Om man ska få igång ett frivilligt arbete så behöver man ändå ha någonstans att hålla till, och helst ska man väl också ha någonstans att köra. Att köra museitrafik på tunnelbanan är inte så lätt. I Göteborg har kommunen tagit ansvar för att skapa goda förhållanden för det frivilliga arbetet, dels genom att ta på sig ägandet av museivagarna, dels säkra Gårdahallen som bas för verksamheten. Någon instans i Stockholmsområdet borde kunna ta motsvarande ansvar där. Nu kompliceras det förstås av att SL är landstingsägt medan det är kommunen som sitter med planmonopolet. Det är väl därför som man i den heliga stadsförtätningens namn nu ska tränga ihop SL:s verksamhet på minsta möjliga yta. Dock kan man tycka att Stockholms kommun som en gång tog det stora beslutet att bygga tunnelbanan, borde kunna känna lite ansvar för att historien bevaras. Stockholms historia är väl mer än Bellman och söderkåkar.
SSS:s verksamhet i all ära. Verkligen! Men som jag ser det så ligger det i högsta grad i SL:s intresse att bevara veterantunneltåget! Tåget är en bit kulturhistoria som är angeläget att bevara åt eftervärlden, och också att kunna trafikera tunnelbanan med vid vissa valda tillfällen. Att SL och MTR inte kan inse värdet av detta och komma överens är bara sorgligt. Jag ser inte detta som SSS:s ansvar, dessvärre eller dessbättre hur man nu väljer att se det.
Det stämmer. Stockholms stad har gett 500 miljoner till SL för att flytta depån [edit: jag menar förstås verksamheten i depån]. Se avtalet här: http://www.sll.se/Handlingar/Landstings ... 09-061.pdfLars Stegenius skrev:Men hallå!
Hur är det egentligen?
//Lars S
/Pontus