Buss 52 (SL)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Buss 52 (SL)

Inlägg av daniel_s »

Jonnie skrev:Jag tror att bussen svängde vänster upp på Sibyllegatan som linje 62 och hade den linjens hållplats Nybroplan som ändhållplats. Då begår man inga regelbrott.
Jo, för när man sedan kommer ut på Strandvägen från Artillerigatan är det en förarglig heldragen linje som hindrar att man kör in i kollektivkörfältet vilket man behöver göra för att komma till hållplatsen vid Nybroplan.
Jonnie skrev:Att man kör en längre sträcka för att vända förekommer även på andra linjer. Linje 70 t.ex. kör ända till Jarlaplan och vänder på de turer som har Odenplan som ändhållplats, då det inte går att vända närmare.
Nja, det vanligaste är att vändningen sker via Upplandsgatan (tvär vänstersväng men det går!)-Vanadisvägen-Sveavägen-Odengatan. Det går också att köra Odengatan-Sveavägen-Surbrunnsgatan-Döbelnsgatan-Odengatan, men det kan vara ganska trångt och jag tror att förarna föredrar den förstnämnda varianten.
Ted S

Inlägg av Ted S »

Jonnie skrev:
LÅ1 skrev:Från början körde man upp och vände vid hovstallet. Men det fans visst nackdelar med det. Bl.a. gjorde man en otillåten sväng, eller om det var ett otillåtet filbyte över heldragen linje.
Jag tror att bussen svängde vänster upp på Sibyllegatan som linje 62 och hade den linjens hållplats Nybroplan som ändhållplats. Då begår man inga regelbrott. Orsaken till att man nu i stället kör ända bort till Djurgårdsbron och vänder är att det ofta var väldigt svårt för bussarna att tidsreglera på Väpnargatan pga felparkerade bilar. ---
Vändningen som du beskriver är korrekt, men det var som nämnts invävningen i spårfilen på Strandvägen som inte gicka att få till (heldragen linje).
Det har succesivt blivt allt svårare med vändmöjligheter för buss i Stockholms innerstad. Odenplan österut har väl länge varit svårt, medan t.ex. S:t Eriksplan blev helt omöjligt vid senaste saneringen. Hornstull och Skanstull är andra exempel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ted S skrev:
Jonnie skrev:Jag tror att bussen svängde vänster upp på Sibyllegatan som linje 62 och hade den linjens hållplats Nybroplan som ändhållplats. Då begår man inga regelbrott. Orsaken till att man nu i stället kör ända bort till Djurgårdsbron och vänder är att det ofta var väldigt svårt för bussarna att tidsreglera på Väpnargatan pga felparkerade bilar. ---
Vändningen som du beskriver är korrekt, men det var som nämnts invävningen i spårfilen på Strandvägen som inte gicka att få till (heldragen linje).
Det har succesivt blivt allt svårare med vändmöjligheter för buss i Stockholms innerstad. Odenplan österut har väl länge varit svårt, medan t.ex. S:t Eriksplan blev helt omöjligt vid senaste saneringen. Hornstull och Skanstull är andra exempel.
Och enligt liggande plan för omgestaltning av Slussen så kommer vändmöjligheten att försvinna där också, enligt vad som sagts i någon debattartikel. Men jag tror att någon publicerade en replik och hade motsatt åsikt. (Kommer inte ihåg om det var i Svenskan eller på Newsmill eller någon annan stans som den debattväxlingen skedd.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

daniel_s skrev:
Jonnie skrev:Jag tror att bussen svängde vänster upp på Sibyllegatan som linje 62 och hade den linjens hållplats Nybroplan som ändhållplats. Då begår man inga regelbrott.
Jo, för när man sedan kommer ut på Strandvägen från Artillerigatan är det en förarglig heldragen linje som hindrar att man kör in i kollektivkörfältet vilket man behöver göra för att komma till hållplatsen vid Nybroplan.
Just det, så är det. Jag missade den heldragna linjen.
daniel_s skrev:
Jonnie skrev:Att man kör en längre sträcka för att vända förekommer även på andra linjer. Linje 70 t.ex. kör ända till Jarlaplan och vänder på de turer som har Odenplan som ändhållplats, då det inte går att vända närmare.
Nja, det vanligaste är att vändningen sker via Upplandsgatan (tvär vänstersväng men det går!)-Vanadisvägen-Sveavägen-Odengatan. Det går också att köra Odengatan-Sveavägen-Surbrunnsgatan-Döbelnsgatan-Odengatan, men det kan vara ganska trångt och jag tror att förarna föredrar den förstnämnda varianten.
Som jag minns det från linjeutbildningen så lär de inte ut någon av de vändningarna, kanske just för att det är trångt och stor risk för skador, men visst, man kan vända så.
Skriv svar