Riktig spårvagn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87

Riktig spårvagn

Inlägg av alex87 »

Om man nu ska titulera en spårvagn som riktig spårvagn eller nåt mellanting, vad är då en riktigt spårvagn? Enkel eller tvåriktningsvagn? låggolv/höggolv? Märke?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Re: Riktig spårvagn

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

En riktig sporvogn er en vogn som går på spor. Noen steder finnes replikaer som går på gummihjul, og det er ingen riktig sporvogn.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Detta är en riktig spårvagn:

http://www.djurgardslinjen.se/forum/vie ... e5#p245031

...till exempel.
Professionell tyckare
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

En riktig spårvagn är det när det sjunger om motorerna. Annars skulle jag väl peka på original Düsseldorfarna samt Tatras T3 för att inte tala om amerikanska PCC-vagnarna. Sedan har vi Peter Witt-vagnarna som representerar den gamla skolan.
Bosse från Kärra

Inlägg av Bosse från Kärra »

För mej som Göteborgare har spårvagn alltid varit det samma som enkelrikningsvagnar och vänd slingor, det andra motorvagnar i stan :D Men allt har förändras med tiden och även för mej.
20581000184197

Inlägg av 20581000184197 »

En riktigt riktig spårvagn ska åtminstone kunna gå i innerstadstrafik, inte vara byggd för enbart snabbspårvägar.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

20581000184197 skrev:En riktigt riktig spårvagn ska åtminstone kunna gå i innerstadstrafik, inte vara byggd för enbart snabbspårvägar.
Jaha, det låter ju fint men vad har vi för glädje av en sådan definition? Det har ju funnits otaliga exempel där vagnar med långsamma bromsar, långa överhäng, högt insteg och alla möjliga andra brister i "innerstadslämplighet" ändå har gått i tung innerstadstrafik i många herrans år.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

En riktig spårvagn är väl det som får invånarna att ställa bilen hemma p g a dess attraktionskraft; d v s att snabbt och säkert ta folk dit de skall.
Sen hur vagnen ser ut hör inte hit, så länge spårvägen anses attraktiv!

För mig är isåfall är den enda "riktiga spårvagnen" Tvärbanan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

roggek skrev:En riktig spårvagn är väl det som får invånarna att ställa bilen hemma p g a dess attraktionskraft
Ligger något i detta

/Jagr
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

En riktig spårvagn är ett spårfordon som uppfyller kraven för att användas på en spårväg. Det är framför kraven på bromsar som skiljer riktiga spårvagnar från andra spårfordon.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jepp. Även jag anser att en spårvagn är ett spårfordon avsett att kunna gå i blandtrafik i gata. Sen hur den ser ut, låga eller höga plattformar, en eller två hytter etc spelar ingen roll. Det finns ju godsspårvagnar också...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar