Riktig spårvagn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Riktig spårvagn
Om man nu ska titulera en spårvagn som riktig spårvagn eller nåt mellanting, vad är då en riktigt spårvagn? Enkel eller tvåriktningsvagn? låggolv/höggolv? Märke?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
- Nils Carl Aspenberg
Re: Riktig spårvagn
En riktig sporvogn er en vogn som går på spor. Noen steder finnes replikaer som går på gummihjul, og det er ingen riktig sporvogn.
Detta är en riktig spårvagn:
http://www.djurgardslinjen.se/forum/vie ... e5#p245031
...till exempel.
http://www.djurgardslinjen.se/forum/vie ... e5#p245031
...till exempel.
Professionell tyckare
-
En riktig spårvagn är det när det sjunger om motorerna. Annars skulle jag väl peka på original Düsseldorfarna samt Tatras T3 för att inte tala om amerikanska PCC-vagnarna. Sedan har vi Peter Witt-vagnarna som representerar den gamla skolan.
-
För mej som Göteborgare har spårvagn alltid varit det samma som enkelrikningsvagnar och vänd slingor, det andra motorvagnar i stan
Men allt har förändras med tiden och även för mej.

-
En riktigt riktig spårvagn ska åtminstone kunna gå i innerstadstrafik, inte vara byggd för enbart snabbspårvägar.
Jaha, det låter ju fint men vad har vi för glädje av en sådan definition? Det har ju funnits otaliga exempel där vagnar med långsamma bromsar, långa överhäng, högt insteg och alla möjliga andra brister i "innerstadslämplighet" ändå har gått i tung innerstadstrafik i många herrans år.20581000184197 skrev:En riktigt riktig spårvagn ska åtminstone kunna gå i innerstadstrafik, inte vara byggd för enbart snabbspårvägar.
En riktig spårvagn är väl det som får invånarna att ställa bilen hemma p g a dess attraktionskraft; d v s att snabbt och säkert ta folk dit de skall.
Sen hur vagnen ser ut hör inte hit, så länge spårvägen anses attraktiv!
För mig är isåfall är den enda "riktiga spårvagnen" Tvärbanan...
Sen hur vagnen ser ut hör inte hit, så länge spårvägen anses attraktiv!
För mig är isåfall är den enda "riktiga spårvagnen" Tvärbanan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Ligger något i dettaroggek skrev:En riktig spårvagn är väl det som får invånarna att ställa bilen hemma p g a dess attraktionskraft
/Jagr
En riktig spårvagn är ett spårfordon som uppfyller kraven för att användas på en spårväg. Det är framför kraven på bromsar som skiljer riktiga spårvagnar från andra spårfordon.
Jepp. Även jag anser att en spårvagn är ett spårfordon avsett att kunna gå i blandtrafik i gata. Sen hur den ser ut, låga eller höga plattformar, en eller två hytter etc spelar ingen roll. Det finns ju godsspårvagnar också...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.