Det är alltså mycket som står på spel. Jag tror jag läst någonstans att upphandlingen är uppdelad i två block så det kan ju bli två olika som driver dessa områden.SL skrev:Trafikupphandling E20 inkluderar lokalbanorna Tvärbanan(+Nockebybanan. Anm/Odd), Saltsjöbanan, Roslagsbanan samt bussområdena Solna/Sundbyberg, Bromma, Sollentuna och Norrort (Täby, Vaxholm och Åkersberga) och omfattar såväl buss som spårtrafik med cirka 170 spårfordon och 500 bussar.
I morgon, den 22 november...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
I morgon, den 22 november...
...kommer det att avgöras vem som vinner upphandlingen av det som kallas för E20 på SL.
Senast redigerad av Odd den måndag 21 november 2011 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Sven Blomberg
- Hans Wibacke
Re: I morgon, den 22 november...
Det finns redan en tråd om detta: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 14&t=33520
Kommer resultatet av "block 2" att komma i morgon också eller är det bara "block 1"?
-
Besked på båda blocken beslutas under tisdagen, och blir offentliga under tisdagen eller onsdagen.Odd skrev:Kommer resultatet av "block 2" att komma i morgon också eller är det bara "block 1"?
Dvs:
- Roslagsbanan samt busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm, Åkersberga).
samt
- Tvärbanan/Nockebybanan, Saltsjöbanan samt busstrafiken i Solna/Sundbyberg, Sollentuna och Bromma.
(Med reservation för att jag råkat få med felaktigheter)
-
Arriva, verkar det som.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... are-707678
Arriva tog hem anbudet...
tro´t...
Då får SL köpa mig en snöskyffel, eller en terränggående skoter, om jag skall ha makten över resandet...
Arriva tog hem anbudet...
Det är resenärerna som ska ha makten över resandet säger SL:s styrelseordförande Christer G. Wennerholm.

Då får SL köpa mig en snöskyffel, eller en terränggående skoter, om jag skall ha makten över resandet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Någon som har erfarenhet av Arriva som arbetsgivare? Oroande att budet tydligen var lägst av de inlämnade......
LOL. "makten över resandet" är nog en vacker omskrivning för att man skall öka antalet BPK (betalande personkilometer). Trafik med få resande ligger i farozonen. Hej då, nattbussen?roggek skrev:Då får SL köpa mig en snöskyffel, eller en terränggående skoter, om jag skall ha makten över resandet...
Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
Nu har du nog valt att misstolka vad operatören får göra. Det är "bara" mellan 20.00-5.00 som man får ersätta spårtrafik med buss. Givetvis kan man köra busstrafiken mer effektivt - men det finns ju ett minimutbud som SL fastställt, och det ändrar man inte hursomhelst. Det finns också kvalitetskrav som ju gör att man får betala viten ifall kvalitetsnivån kommer för lågt och det är inte små pengar det handlar om. Så man har ett ganska stort behov av att det finns en nöjdhet med trafiken bland trafikanterna - i annat fall får man nog kasta in handduken relativt fort...Odd skrev:Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
-
Varför skulle inte operatören vilja köra buss istället för tåg mellan 20.00-5.00?spårlasse skrev:Nu har du nog valt att misstolka vad operatören får göra. Det är "bara" mellan 20.00-5.00 som man får ersätta spårtrafik med buss. Givetvis kan man köra busstrafiken mer effektivt - men det finns ju ett minimutbud som SL fastställt, och det ändrar man inte hursomhelst. Det finns också kvalitetskrav som ju gör att man får betala viten ifall kvalitetsnivån kommer för lågt och det är inte små pengar det handlar om. Så man har ett ganska stort behov av att det finns en nöjdhet med trafiken bland trafikanterna - i annat fall får man nog kasta in handduken relativt fort...Odd skrev:Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
Jag svarade främst på vad Odd skrev om även andra tider. Men jag tror inte för den skull att man ersätter all trafik efter 20.00. Näsbypark-grenen ligger väl farligt till, men de andra tar för lång tid att köra ersättning på och kräver alltså nästan lika mycket personal, samtidigt som man får missnöjda kunder och sämre kundnöjdhet i kvalitetsmätningarna som därmed genererar höga vitersbelopp... Så där finns en anledning. Men givetvis lär man sluta köra tåg tidigare på kvällen än idag, och framförallt där underlaget är skralt.AdrianLangemar skrev:Varför skulle inte operatören vilja köra buss istället för tåg mellan 20.00-5.00?spårlasse skrev:Nu har du nog valt att misstolka vad operatören får göra. Det är "bara" mellan 20.00-5.00 som man får ersätta spårtrafik med buss. Givetvis kan man köra busstrafiken mer effektivt - men det finns ju ett minimutbud som SL fastställt, och det ändrar man inte hursomhelst. Det finns också kvalitetskrav som ju gör att man får betala viten ifall kvalitetsnivån kommer för lågt och det är inte små pengar det handlar om. Så man har ett ganska stort behov av att det finns en nöjdhet med trafiken bland trafikanterna - i annat fall får man nog kasta in handduken relativt fort...Odd skrev:Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
-
Men Odd då, vad har trettiominuterstrafiken på Lidingöbanan med den här upphandlingen att göra?
HS
HS
Den kommer att handlas upp med start till hösten nästa år, den också. Avtalet där kommer säkerligen att vara likartat.
Innebär detta att Roslagståg får upphöra / gå ner på sparlåga? Har de någon annan verksamhet?
-
Det låter tråkigt. Roslagståg känns som den entreprenör som man inte hört något negativt om under åren. Men med det här upplägget (både spår- och busstrafik) var företaget kanske för nischat för att ha en chans.
Kan man läsa om vad som gäller lite mer noggrant nånstans?spårlasse skrev:Nu har du nog valt att misstolka vad operatören får göra. Det är "bara" mellan 20.00-5.00 som man får ersätta spårtrafik med buss. Givetvis kan man köra busstrafiken mer effektivt - men det finns ju ett minimutbud som SL fastställt, och det ändrar man inte hursomhelst. Det finns också kvalitetskrav som ju gör att man får betala viten ifall kvalitetsnivån kommer för lågt och det är inte små pengar det handlar om. Så man har ett ganska stort behov av att det finns en nöjdhet med trafiken bland trafikanterna - i annat fall får man nog kasta in handduken relativt fort...Odd skrev:Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
-
Gamla Trofast borde kunna klara sig utan att bli ersatt av buss under den tiden, för krångligt att köra buss där.