I morgon, den 22 november...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

I morgon, den 22 november...

Inlägg av Odd »

...kommer det att avgöras vem som vinner upphandlingen av det som kallas för E20 på SL.
SL skrev:Trafikupphandling E20 inkluderar lokalbanorna Tvärbanan(+Nockebybanan. Anm/Odd), Saltsjöbanan, Roslagsbanan samt bussområdena Solna/Sundbyberg, Bromma, Sollentuna och Norrort (Täby, Vaxholm och Åkersberga) och omfattar såväl buss som spårtrafik med cirka 170 spårfordon och 500 bussar.
Det är alltså mycket som står på spel. Jag tror jag läst någonstans att upphandlingen är uppdelad i två block så det kan ju bli två olika som driver dessa områden.
Senast redigerad av Odd den måndag 21 november 2011 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Sven Blomberg »

Räknas Nockebybanan in i Tvärbanan?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 754
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Hans Wibacke »

Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Odd »

Kommer resultatet av "block 2" att komma i morgon också eller är det bara "block 1"?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Verspieder »

Odd skrev:Kommer resultatet av "block 2" att komma i morgon också eller är det bara "block 1"?
Besked på båda blocken beslutas under tisdagen, och blir offentliga under tisdagen eller onsdagen.
Dvs:
- Roslagsbanan samt busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm, Åkersberga).
samt
- Tvärbanan/Nockebybanan, Saltsjöbanan samt busstrafiken i Solna/Sundbyberg, Sollentuna och Bromma.

(Med reservation för att jag råkat få med felaktigheter)
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Verspieder »

Jan Molin
Inlägg: 140
Blev medlem: söndag 02 mars 2008 13:17
Ort: Stockholm

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Jan Molin »

Arriva, verkar det som.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av roggek »

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... are-707678

Arriva tog hem anbudet...
Det är resenärerna som ska ha makten över resandet säger SL:s styrelseordförande Christer G. Wennerholm.
:evil: tro´t...
Då får SL köpa mig en snöskyffel, eller en terränggående skoter, om jag skall ha makten över resandet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Chrille B
Inlägg: 325
Blev medlem: lördag 28 februari 2004 13:42

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Chrille B »

Någon som har erfarenhet av Arriva som arbetsgivare? Oroande att budet tydligen var lägst av de inlämnade......
Chrille B
Inlägg: 325
Blev medlem: lördag 28 februari 2004 13:42

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Chrille B »

roggek skrev:Då får SL köpa mig en snöskyffel, eller en terränggående skoter, om jag skall ha makten över resandet...
LOL. "makten över resandet" är nog en vacker omskrivning för att man skall öka antalet BPK (betalande personkilometer). Trafik med få resande ligger i farozonen. Hej då, nattbussen?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Odd »

Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av spårlasse »

Odd skrev:Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
Nu har du nog valt att misstolka vad operatören får göra. Det är "bara" mellan 20.00-5.00 som man får ersätta spårtrafik med buss. Givetvis kan man köra busstrafiken mer effektivt - men det finns ju ett minimutbud som SL fastställt, och det ändrar man inte hursomhelst. Det finns också kvalitetskrav som ju gör att man får betala viten ifall kvalitetsnivån kommer för lågt och det är inte små pengar det handlar om. Så man har ett ganska stort behov av att det finns en nöjdhet med trafiken bland trafikanterna - i annat fall får man nog kasta in handduken relativt fort...
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av AdrianLangemar »

spårlasse skrev:
Odd skrev:Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
Nu har du nog valt att misstolka vad operatören får göra. Det är "bara" mellan 20.00-5.00 som man får ersätta spårtrafik med buss. Givetvis kan man köra busstrafiken mer effektivt - men det finns ju ett minimutbud som SL fastställt, och det ändrar man inte hursomhelst. Det finns också kvalitetskrav som ju gör att man får betala viten ifall kvalitetsnivån kommer för lågt och det är inte små pengar det handlar om. Så man har ett ganska stort behov av att det finns en nöjdhet med trafiken bland trafikanterna - i annat fall får man nog kasta in handduken relativt fort...
Varför skulle inte operatören vilja köra buss istället för tåg mellan 20.00-5.00?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av spårlasse »

AdrianLangemar skrev:
spårlasse skrev:
Odd skrev:Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
Nu har du nog valt att misstolka vad operatören får göra. Det är "bara" mellan 20.00-5.00 som man får ersätta spårtrafik med buss. Givetvis kan man köra busstrafiken mer effektivt - men det finns ju ett minimutbud som SL fastställt, och det ändrar man inte hursomhelst. Det finns också kvalitetskrav som ju gör att man får betala viten ifall kvalitetsnivån kommer för lågt och det är inte små pengar det handlar om. Så man har ett ganska stort behov av att det finns en nöjdhet med trafiken bland trafikanterna - i annat fall får man nog kasta in handduken relativt fort...
Varför skulle inte operatören vilja köra buss istället för tåg mellan 20.00-5.00?
Jag svarade främst på vad Odd skrev om även andra tider. Men jag tror inte för den skull att man ersätter all trafik efter 20.00. Näsbypark-grenen ligger väl farligt till, men de andra tar för lång tid att köra ersättning på och kräver alltså nästan lika mycket personal, samtidigt som man får missnöjda kunder och sämre kundnöjdhet i kvalitetsmätningarna som därmed genererar höga vitersbelopp... Så där finns en anledning. Men givetvis lär man sluta köra tåg tidigare på kvällen än idag, och framförallt där underlaget är skralt.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Henrik Schütz »

Men Odd då, vad har trettiominuterstrafiken på Lidingöbanan med den här upphandlingen att göra?

HS
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Odd »

Den kommer att handlas upp med start till hösten nästa år, den också. Avtalet där kommer säkerligen att vara likartat.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av micke b »

Innebär detta att Roslagståg får upphöra / gå ner på sparlåga? Har de någon annan verksamhet?
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Anders Hanquist »

Det låter tråkigt. Roslagståg känns som den entreprenör som man inte hört något negativt om under åren. Men med det här upplägget (både spår- och busstrafik) var företaget kanske för nischat för att ha en chans.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av Traesk »

spårlasse skrev:
Odd skrev:Inte bara nattbussen, alla linjer som har avgångar med färre passagerare i genomsnitt än vad det kostar att köra dem med buss riskerar att ersättas med buss eftersom det blir billigare. Så glöm Nockebybanan och Lidingöbanan under 30-minuterstrafiken. Roslagsbanan lär väl ersättas med buss under icke-rusning och varför skall man köra ända ut till busslinjernas ändhållplatser med få resenärer om det inte lönar sig att göra det!
Nu har du nog valt att misstolka vad operatören får göra. Det är "bara" mellan 20.00-5.00 som man får ersätta spårtrafik med buss. Givetvis kan man köra busstrafiken mer effektivt - men det finns ju ett minimutbud som SL fastställt, och det ändrar man inte hursomhelst. Det finns också kvalitetskrav som ju gör att man får betala viten ifall kvalitetsnivån kommer för lågt och det är inte små pengar det handlar om. Så man har ett ganska stort behov av att det finns en nöjdhet med trafiken bland trafikanterna - i annat fall får man nog kasta in handduken relativt fort...
Kan man läsa om vad som gäller lite mer noggrant nånstans?
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: I morgon, den 22 november...

Inlägg av C12C3C3C12 »

Gamla Trofast borde kunna klara sig utan att bli ersatt av buss under den tiden, för krångligt att köra buss där.
Skriv svar