Jag vet inte riktigt om jag ska posta detta inlägg i Spårtrafik eller Busstrafik, men jag beslutade mig för Spårtrafik.
Igår när jag stod vid Spv Citys hpl Kungsträdgården i riktning mot Waldemarsudde observerade jag följande episod:
Det står en hel del trafikanter och väntar vid hållplatsläget för spårvagn 7 i riktning mot Waldemarsudde. Ifrån Sergels Torgs-hållet kommer då - istället för en spårvagn - en blå ledbuss (av samma typ som normalt går på linjerna 1, 2, 3, 4) skyltad "7 Waldemarsudde". Blåbussen stannar vid det bakre hållplatsläget, alltså det hållplatsläge som används för bussar (t ex buss 69 mot Blockhusudden).
Trafikanterna som står vid spårvägshållplatsläget (alltså det främre hållplatsläget) noterar blåbussen men ser tämligen förvirrade ut... De flesta trafikanterna tycks anta att blåbussen kommer att köra fram till (spårvägs-)linje 7:s hållplatsläge och står därför kvar där. Några få trafikanter skyndar dock bort till busshållplatsläget och kliver på blåbussen. Strax därefter startar blåbussen, och kör då förbi de väntande trafikanterna på 7:ans spårvägshållplatsläge. De frånåkta(?) trafikanterna ser mycket förvånade och förvirrade ut...
Nu undrar jag följande: Vilka instruktioner gäller egentligen? Är blåbussen att betrakta som ersättningstrafik? Borde den då inte tydligt skyltas så? När den som igår är skyltad precis likadant som den någon trekvart tidigare passerade nylevererade blå spårvagnen på linje 7, ter den sig troligen för den ovane trafikanten som att den är en "ordinarie" linje 7; trafikanter skiljer inte alltid (med viss rätt) på vilken typ av fordon som trafikerar en viss linje; de vill helt enkelt bara åka mot Waldemarsudde med linje 7.
Personligen anser jag att ersättningsbussar skyltade precis som de ordinarie spårvagnarna borde stanna på det hållplatsläge som är markerat med det linjenummer som ersättningsfordonet trafikerar, d v s i det här fallet linje 7. Annars blir det - precis som det blev idag - väldigt förvirrande för trafikanterna. Jag kan heller inte se att det skulle finnas något trafiktekniskt skäl till att inte göra så, eftersom bussarna alltid är kortare än spårvagnarna, och således inte riskerar att blockera mer av hållplatssträckan än vad spårvagnen skulle ha gjort.
Hållplatsläge för (ersättnings?-)buss på linje 7?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Joakim Runnedal
- Kontakt:
Hållplatsläge för (ersättnings?-)buss på linje 7?
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Re: Hållplatsläge för (ersättnings?-)buss på linje 7?
Problemet vid kungsträdgårdens hållplats är att den är tillgänglighetsanpassad vilket betyder att den har två nivåer en för spårvagn typA34 och en för buss typ SL Så skulle en buss av typ SL stanna vid främre delen avhållplatsen och öppna dörrarna så kommer dörrarna att hänga sig fast på hållplatskanten
Hälsingborgare i själ o hjärta
Men det är ju inget problem. Det är ju jättebra har vi nyligen fått veta och att göra som i Göteborg så att bussar och spårvagnar kan använda samma hållplatsläge är urkasst.Leif A skrev:Problemet vid kungsträdgårdens hållplats är att den är tillgänglighetsanpassad vilket betyder att den har två nivåer en för spårvagn typA34 och en för buss typ SL

- Thomas Lange
Dessutom sitter det vid spårvägshållplatsen ett antal orange anslag som pekar mot busshållplatsen och som säger att ersättningsbussar på linje 7 kan förekomma och att de i så fall stannar vid busshållplatsen i den riktningen ----------------->. Slutligen, vid de tillfällen då hållplatsen är bemannad av servicevärdar dirigerar dessa passagerarna till rätt hållplatsläge.Leif A skrev:Problemet vid kungsträdgårdens hållplats är att den är tillgänglighetsanpassad vilket betyder att den har två nivåer en för spårvagn typA34 och en för buss typ SL Så skulle en buss av typ SL stanna vid främre delen avhållplatsen och öppna dörrarna så kommer dörrarna att hänga sig fast på hållplatskanten
Detta är vad som är förberett av SL och SS för att lösa det problem som beskrevs. Men effekten av skyltar och anslag är som vi vet rätt begränsad i vissa fall.
Ju förr dess bättre.
- Joakim Runnedal
- Kontakt:
Ok, tillgänglighetsanpassningen förklarar varför bussarna inte kan stanna vid spårvagnshållplatsläget. Jag måste dock hålla med Harald om att det hade varit bättre om hållplatslägena fungerat både för spårvagnar och bussar.Thomas Lange skrev:Dessutom sitter det vid spårvägshållplatsen ett antal orange anslag som pekar mot busshållplatsen och som säger att ersättningsbussar på linje 7 kan förekomma och att de i så fall stannar vid busshållplatsen i den riktningen ----------------->. Slutligen, vid de tillfällen då hållplatsen är bemannad av servicevärdar dirigerar dessa passagerarna till rätt hållplatsläge.Leif A skrev:Problemet vid kungsträdgårdens hållplats är att den är tillgänglighetsanpassad vilket betyder att den har två nivåer en för spårvagn typA34 och en för buss typ SL Så skulle en buss av typ SL stanna vid främre delen avhållplatsen och öppna dörrarna så kommer dörrarna att hänga sig fast på hållplatskanten
Detta är vad som är förberett av SL och SS för att lösa det problem som beskrevs. Men effekten av skyltar och anslag är som vi vet rätt begränsad i vissa fall.
Och de orangea skyltarna finns som sagt uppsatta och pekar mot busshållplatsen.
Men - kvarstår dock frågan varför bussarna inte tydligt skyltas "Ersättningsbuss" alternativt "Ersätter spårvagn" i fronten? Som sagt så ser ersättningsbussarna inte särskilt "ersättningsaktiga" ut - speciellt inte blåbussarna - som enligt min mening lätt kan förväxlas med blåspårvagnarna av den ovane resenären. I just linje 7:s fall är det ju relativt många resenärer som är sällanåkande, de flesta åker inte 7:an varje dag, den är ju lite av en turistlinje.
Nåväl, tids nog ska väl inga ersättningsbussar behövas, och då försvinner ju problemet.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba