Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tåg utrymt vid Fridhemsplan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Tgoj gubben
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fredag 30 april 2010 22:27
- Ort: Eskilstuna
- Tgoj gubben
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fredag 30 april 2010 22:27
- Ort: Eskilstuna
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Läskigt en stor olyka kunde ha hänt där .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
- cx-galning
- Inlägg: 66
- Blev medlem: söndag 17 juli 2011 17:19
- Ort: nån stans norr om uppsala
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
det här är en tanke skulle nåt sånt här hända cx skulle det bli skrotnings tankar men c20, inga tankar alls om skrot då inte
bara en tanke

bara en tanke

- simonbertilsson
- Inlägg: 1063
- Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
- Ort: Mjölby
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Ja, det är ju självklart att man gör en sådan skillnad. Cx är gamla, slitna och omoderna. Någonstans kommer man till en punkt där det är dyrare att renovera gammal materiel än att köpa in nytt. Man planerar ju just nu för beställning av nya tunnelbanefordon som bland annat ska se till att Cx kan tas i pension för gott.cx-galning skrev:det här är en tanke skulle nåt sånt här hända cx skulle det bli skrotnings tankar men c20, inga tankar alls om skrot då inte![]()
bara en tanke
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
- cx-galning
- Inlägg: 66
- Blev medlem: söndag 17 juli 2011 17:19
- Ort: nån stans norr om uppsala
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
ja tänker köpa nya men just nu behövs cx i rusningen 

Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
En komplikation i sådana här sammanhang är att C20 saknar gaveldörrar. Det kan säkert i vissa fall försvåra utrymningen och förlänga utrymningstiden. Och föraren kan inte ta sig genom tåget till en annan vagn än ledarvagnen.
Wennerholm har kommenterat händelsen på sin blogg.
Wennerholm har kommenterat händelsen på sin blogg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Fredag: Problem med en strömskena skapar störningar under flera timmar. Gissningsvis görs någon typ av reparation. Kanske slutförs den senare under natten.
Lördag morgon: En strömsko kör på något så att rökutveckling/brand uppstår.
MTR kan inte se hur det skulle kunna finnas något samband.
/glad i foliehatten
Lördag morgon: En strömsko kör på något så att rökutveckling/brand uppstår.
MTR kan inte se hur det skulle kunna finnas något samband.
/glad i foliehatten
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
I teorin kan man "öppna" mittenfönstret i förarhytterna...LÅ1 skrev:En komplikation i sådana här sammanhang är att C20 saknar gaveldörrar. Det kan säkert i vissa fall försvåra utrymningen och förlänga utrymningstiden. Och föraren kan inte ta sig genom tåget till en annan vagn än ledarvagnen.
Språkfel deluxe: "något föremål hamnat mellan den del på tåget som är i kontakt med strömskenan"LÅ1 skrev:Wennerholm har kommenterat händelsen på sin blogg.

Tåg utrymt vid Fridhemsplan
hehemicke b skrev:Fredag: Problem med en strömskena skapar störningar under flera timmar. Gissningsvis görs någon typ av reparation. Kanske slutförs den senare under natten.
Lördag morgon: En strömsko kör på något så att rökutveckling/brand uppstår.
MTR kan inte se hur det skulle kunna finnas något samband.
/glad i foliehatten
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Du har en poäng där, men du har inte helt rätt. På Cx-vagnar går visserligen frontdörren att öppna, men numera bara inifrån. Det är för övrigt den essentiella betydelsen av de gula hörnen nedtill på vagnen, som kom till vid 1990-talets hyttombyggnader då bl a säkerhetsgreppet byggdes om så att det blev mer komplicerat att öppna dörren. I samband med detta blev utrymning via sidodörrarna det normala. Man kan säga att det redan då antogs, att man alltid skulle kunna ta sig fram längs utsidan till vagnar längre bak i tåget.LÅ1 skrev:En komplikation i sådana här sammanhang är att C20 saknar gaveldörrar. Det kan säkert i vissa fall försvåra utrymningen och förlänga utrymningstiden. Och föraren kan inte ta sig genom tåget till en annan vagn än ledarvagnen.
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Sant. Men detta är till ingen nytta vid brand. Även om den som skall öppna frontrutan kan arbeta helt ostörd av brand, rök och värme så har jag en känsla av att vagnens stålskelett skulle ha börjat svalna innan man kan evakuera den vägen. Typ.M_M skrev:I teorin kan man "öppna" mittenfönstret i förarhytterna...LÅ1 skrev:En komplikation i sådana här sammanhang är att C20 saknar gaveldörrar. Det kan säkert i vissa fall försvåra utrymningen och förlänga utrymningstiden. Och föraren kan inte ta sig genom tåget till en annan vagn än ledarvagnen.
Jag la också märke till det!M_M skrev:Språkfel deluxe: "något föremål hamnat mellan den del på tåget som är i kontakt med strömskenan"LÅ1 skrev:Wennerholm har kommenterat händelsen på sin blogg.
Men om du skall klaga på/upplysa om språkgrodan så kanske det vore bättre i en kommentar där grodan finns!

Aj då! Det visste jag inte.daniel_s skrev:Du har en poäng där, men du har inte helt rätt. På Cx-vagnar går visserligen frontdörren att öppna, men numera bara inifrån. Det är för övrigt den essentiella betydelsen av de gula hörnen nedtill på vagnen, som kom till vid 1990-talets hyttombyggnader då bl a säkerhetsgreppet byggdes om så att det blev mer komplicerat att öppna dörren. I samband med detta blev utrymning via sidodörrarna det normala. Man kan säga att det redan då antogs, att man alltid skulle kunna ta sig fram längs utsidan till vagnar längre bak i tåget.LÅ1 skrev:En komplikation i sådana här sammanhang är att C20 saknar gaveldörrar. Det kan säkert i vissa fall försvåra utrymningen och förlänga utrymningstiden. Och föraren kan inte ta sig genom tåget till en annan vagn än ledarvagnen.
När T-banan var ny i Stockholm så fanns det väl nycklar åtkomliga i varje vagn för att kunna öppna gaveldörrarna? Såg det i museitåget!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Varför har man inte gumminosar eller motsvarande på tunnelbanetågen?
Jag förstår att det finns vissa argument att inte göra de flesta vagnar "åtta vagnar" långa, men att inte ha genomgång genom tågen är kanske inte så bra?
Jag förstår att det finns vissa argument att inte göra de flesta vagnar "åtta vagnar" långa, men att inte ha genomgång genom tågen är kanske inte så bra?
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Kan man ju tycka. Frågan är ju dock vad tidsåtgången är? I flertalet fall torde det bästa vara att föraren ändå kliver ner på spåret och går till sista vagnen ifall något allvarlig skulle ha inträffat - om det brinner och man måste hålla rök och annat utanför vagnen, så bör man ju då ändå inte öppna mellan vagnarna...Dessuom med manöverbord etc. i vägen som måste avlägsnas, lär det ju ta rätt lång tid...M_M skrev:Varför har man inte gumminosar eller motsvarande på tunnelbanetågen?
Jag förstår att det finns vissa argument att inte göra de flesta vagnar "åtta vagnar" långa, men att inte ha genomgång genom tågen är kanske inte så bra?
Tunnelbanan ligger ju också centralt i stan, så att brandkår hinner vara på plats inom typ 10-minuter , vart det än händer.
På pendeltågen kanske det skulle ha varit mer motiverat i sådana fall. Men med nutida layout är det ju svårt att lösa på ett bra sätt - med Öresundstågen som ett lysande undantag förstås.
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
ja, de nycklarna kom till 1951 efter att bl a järnvägsinspektören tagit upp frågan om utrymning av tåg. Säkerhetsföreskrifterna för "de elektriska tunnelbanorna" hade en skrivning om att tågpersonal skulle kontrollera att gaveldörrarna var låsta. Det diskuterades om gaveldörrarna kanske istället ständigt borde vara olåsta, men detta sågs som alltför riskabelt. Nödutrymningsnycklarna kom som en kompromiss. SS påpekade också att det alltid fanns två man i tjänst på varje tåg, så det fanns stora möjligheter att organisera en utrymning på ett säkert sätt även om gaveldörrarna var låsta.När T-banan var ny i Stockholm så fanns det väl nycklar åtkomliga i varje vagn för att kunna öppna gaveldörrarna?
Angående branden i går undrar jag om huvudprincipen vid en brand i eller under tåg i tunnel är att passagerarna skall sitta kvar i tåget tills räddningstjänsten anländer eller tåget av egen kraft eller med hjälp av annat tåg kan ta sig till närmaste station? C20 har ju möjlighet att köra korta sträckor med ackumulatordrift, Cx klarar vad jag vet inte detta. Enligt tidningsuppgifter i går hade en del passagerare lämnat tåget när det slog upp eldslågor och började komma rök, men de blev återkallade av föraren. Nu framgår inte hur mycket rök som egentligen utvecklades vid branden, men dessbättre blev tydligen ingen passagerare allvarligt skadad.
I ett annat läge kan det bli mer omfattande rök, och i många fall där människor dödats eller skadats allvarligt vid bränder i underjordsanläggningar är det just att utrymning inte skett tillräckligt snabbt som varit avgörande. Man har inte insett hur hastigt en liten brand plötsligt kan utvecklas till katastrofala dimensioner. Alla brandskyddsutbildningar jag gått har också understrukit vikten av snabb evakuering; under första minuterna kan de flesta rädda sig, sedan riskerar man att hettan blir för stark, röken för tät och i värsta fall inträffar en rökgasexplosion (risken för det sistnämnda är dock säkerligen liten i en järnvägstunnel jämfört med ett slutet utrymme).
Jag råkar ha en gammal "säo tub" från 1984, där nämns i paragraf 77 bl a "kalla på hjälp...rädda människor och djur genom utrymning av berörda vagnar och eventuellt hela tåget, samt försök härefter... att släcka branden". Detta gäller om det visat sig omöjligt/olämpligt att köra vidare till nästa station och att släcka branden "med tillgänglig brandmateriel". I paragraf 78 talas om utrymning mellan två stationer; trafikanterna skall då varnas för andra tåg och för strämskenorna, om dessa inte hunnit göras spänningslösa. Utrymning skall i första hand ske genom gaveldörrarna, om detta inte hinns med skall sidodörrarna öppnas "i regel mot skyddsutrymmet".
Har man nu kanske kommit fram till att det i regel är säkrare för passagerarna att så länge som möjligt stanna kvar i tåget vid en brand i tunnel eller under tåg?
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Problemet är gröna linjens tunnel under södermalm som anses vara så trång att det inte går att evakuera genom sidodörrarna, det är vist rör eller något mellan spåren som är i vägen. Möjligheten att i teorin evakuera genom hyttfönstren på C20 finns av denna anledning. På alla andra ställen anses det gå att evakuera genom sidodörrarna.
HS
HS
Re: Tåg utrymt vid Fridhemsplan
Numera är det inte möjligt att utrymma genom frontrutan på C20. Vi är hänvisade till dörrar av alla de slag.