Till vilket pris som helst då? Att underhålla och skaffa reservdelar till 40 år gamla fordon är inte precis gratis samt att kompetens ska behållas får ett i sammanhanget få antal enheter.Henrik Schütz skrev:Fast hellre ett X1 tåg än ett inställt X60 tåg, så har verkligheten varit senaste tre åren.
HS
Sista X1 har passerat yttersta växeln...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Sista X1 har passerat yttersta växeln...
Det finns ju andra bolag, med sämre marginaler, som lever under sådana omständigheter. Argumentet låter bra, men egentligen är det lite falskt, för huvudpoängen är ju att folk med inflytande helt enkelt inte tycker att X1 är något som har ute på spåren att göra, och det borde man väl egentligen kunna hålla med om när man har skaffat så häääär många nya fordon för att ersätta dem med.BSB101 skrev:Till vilket pris som helst då? Att underhålla och skaffa reservdelar till 40 år gamla fordon är inte precis gratis samt att kompetens ska behållas får ett i sammanhanget få antal enheter.Henrik Schütz skrev:Fast hellre ett X1 tåg än ett inställt X60 tåg, så har verkligheten varit senaste tre åren.
HS
-
Pytt det fanns hur mycket reservdelar som helst till X1, efter de första utskrotningarna. Däremot står ofta X60 för reservdelsbrist...
Och det är fortfarande samma restider trots höjd sth och bättre acceleration.
HS
HS
Vad folk med inflytande tycker vet jag inte. Själv anser jag dock att det inte finns några fördelar med X! ur ett resenär persketivt. Ej tillgänglighetsanpassat, trång invändig, inredning/färgsättning som gör att det känns änna trängre, dåliga gångegenskaper, bränd lukt (från bromsar?) etc.daniel_s skrev:Det finns ju andra bolag, med sämre marginaler, som lever under sådana omständigheter. Argumentet låter bra, men egentligen är det lite falskt, för huvudpoängen är ju att folk med inflytande helt enkelt inte tycker att X1 är något som har ute på spåren att göra, och det borde man väl egentligen kunna hålla med om när man har skaffat så häääär många nya fordon för att ersätta dem med.BSB101 skrev:Till vilket pris som helst då? Att underhålla och skaffa reservdelar till 40 år gamla fordon är inte precis gratis samt att kompetens ska behållas får ett i sammanhanget få antal enheter.Henrik Schütz skrev:Fast hellre ett X1 tåg än ett inställt X60 tåg, så har verkligheten varit senaste tre åren.
HS
Om man har flera fordon med olika STH i sin flotta är det naturligt att lägga tidtabellerna efter det fordon med lägst STH/det som tar längst tid på sin mellan A och B.Henrik Schütz skrev:Pytt det fanns hur mycket reservdelar som helst till X1, efter de första utskrotningarna. Däremot står ofta X60 för reservdelsbrist...
HS
Jag upplever tyvärr X60 som mycket trängre invändigt...Och mycket tråkigare inredning; landstingsvitt/Vårdcentral, skitiga hårda säten och allmänt sunkigt...BSB101 skrev:Själv anser jag dock att det inte finns några fördelar med X! ur ett resenär persketivt. Ej tillgänglighetsanpassat, trång invändig, inredning/färgsättning som gör att det känns änna trängre, dåliga gångegenskaper, bränd lukt (från bromsar?) etc.
X1 var en dröm att åka med, om även tillgänglighetskraven inte uppfylldes... Och så kunde man öppna fönstret, om det blev för varmt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Micke Asklander
- Kontakt:
Och fönster som inte gick att stänga, dörrar som fladdrade värre än en flagga i storm, skönt och slippa X1
ännu en dag
Men det var ju det som var charmen med X1...Micke Asklander skrev:Och fönster som inte gick att stänga, dörrar som fladdrade värre än en flagga i storm, skönt och slippa X1
Att dörrarna fladdrade i vinden var ju ett tecken på att de iallfall fungerade. Idag är dörrarna som en hermetisk tillslutning i en konservburk...
Hur ofta såg man "dörrparet avstängt" på en X1 jämfört med X60? Ganska sällan...
Och fönstrena fixade man med en hopvikt tidtabell.
(Aha, så det är därför man inte har fönster på X60, bara för att det inte längre finns några bra tidtabelelr att stänga dem med...
Har alltid undrat)

-
Nu när X1-orna är borta kan det sägas högt att endast ett av dörrbladen hade dörrlägesindikator, det vill säga att ett dörrblad kunde stå helt öppet under gång fast föraren hade "Stängda dörrar". Detta hände mig en gång vid Upplands Väsby.
Man kan tycka mycket om X1 men ur den vanliga resenärens perspektiv är X60 ett lyft. Bättre tillgänglighet, större utrymme (både upplevt och faktiskt), bättre färgsättning (ingen smutsgul färg), bättre gångegenskaper, inga slående dörrar, ingea fönster som inte går att stänga etc.
Visst, X1 är för visa en "diggavagn" men det är ingen vagn som hör hemma i en modern kollektivtrafik.
Visst, X1 är för visa en "diggavagn" men det är ingen vagn som hör hemma i en modern kollektivtrafik.
Senast redigerad av BSB101 den torsdag 17 november 2011 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
-
Glöm inte bort att på vintern gick inte fönstren att stänga och på sommaren gick de inte att öppna samt att vintertid det var en halvmeter snö innanför dörrararna plus att det regnade in från taket sommartid. Those where the days eller som tyskarna säger Das war damals.
Förstår inte artikeln riktigt, tänker man alltså byta utväxling på vagnarna?roggek skrev:Apropå fladdrande dörrar
-
För resenärena var X1 rena katastrofen komfortmässigt, avsaknaden av elbroms gjorde att översynsintervallen på bromsarna blev korta. Målningen på utsidan den dystraste som tänkas kan.
Fast dom var extremt roliga att köra och bromsa... Det är väl det jag saknar, sista gången jag körde var ett varv på uppsalapendeln för si så där tre år sedan. Trots att jag gick två minuter sen från Uppsala var jag i tid till Cst, Sth på 120 mot 160 för uppsalapendeln kompenserades mer än väl av bättre acceleration och fler dörrar, som dessutom är mycket bredare...
HS
Fast dom var extremt roliga att köra och bromsa... Det är väl det jag saknar, sista gången jag körde var ett varv på uppsalapendeln för si så där tre år sedan. Trots att jag gick två minuter sen från Uppsala var jag i tid till Cst, Sth på 120 mot 160 för uppsalapendeln kompenserades mer än väl av bättre acceleration och fler dörrar, som dessutom är mycket bredare...
HS
Har det rullat X1 på Uppsalapendeln?Henrik Schütz skrev:För resenärena var X1 rena katastrofen komfortmässigt, avsaknaden av elbroms gjorde att översynsintervallen på bromsarna blev korta. Målningen på utsidan den dystraste som tänkas kan.
HS

Bakomliggande orsak och historia?
-
Ställverket i Hagalund trasigt, inga tåg kom ut på morgonen. SJ lånade X1 reserven av SL.
HS
HS
Det där borde en gång för alla döda eventuellt ifrågasättande om varför Uppsalapendeln brukar ha två Rc-lokHenrik Schütz skrev:För resenärena var X1 rena katastrofen komfortmässigt, avsaknaden av elbroms gjorde att översynsintervallen på bromsarna blev korta. Målningen på utsidan den dystraste som tänkas kan.

Tidtabellen råkar ju också ha just två minuter luft.Henrik Schütz skrev:För resenärena var X1 rena katastrofen komfortmässigt, avsaknaden av elbroms gjorde att översynsintervallen på bromsarna blev korta. Målningen på utsidan den dystraste som tänkas kan.
HS
- cx-galning
När jag sist besökde Philadelphia (sommar 2010) så trafikerades SEPTAs linje 15 t v med bussar.spårsnoken skrev:Eller linje 15 i Philadelphia som trafikeras med uppfräschade PCC-vagnar?
Re: Sista X1 har (ännu inte) passerat yttersta växeln...
Glädjande nyhet, X1 nr 3081 har sålts till och skall bevaras av Nynäshamns järnvägsmuseum, istället för att bli reservdelslager åt X1 3016 som står på Järnvägsmuseum i Gävle.
Den avses i framtiden att köras på sin hemmabana d v s Västerhaninge-Nynäshamn, där den faktiskt hörde "hemma".
Allt enligt inlägg i PV och lokman.se:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=587075
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=587130
Så förhoppningsvis kommer vi i framtiden, åter kunna åka gamla X1 3081 till och från Nynäshamn, (och kanske andra destinationer) på utfärder arrangerade av NJM.
Den avses i framtiden att köras på sin hemmabana d v s Västerhaninge-Nynäshamn, där den faktiskt hörde "hemma".
Allt enligt inlägg i PV och lokman.se:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=587075
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=587130
http://www.lokman.se/Pendeltag/X1/X1.htmlokman skrev: Järnvägsmuseet beslutade senare att X1 3019 skulle bevaras åt eftervärlden och 3081 skulle slaktas på reservdelar och sedan skrotas. I början av 2012 inledde Nynäshamns Järnvägsmuseum (NJM) diskussioner med SJVM om ett övertagande av X1 3081. I mitten av februari 2012 var avtalet klart och NJM köpte enheten. NJM har för avsikt att hålla den i driftdugligt skick.
Så förhoppningsvis kommer vi i framtiden, åter kunna åka gamla X1 3081 till och från Nynäshamn, (och kanske andra destinationer) på utfärder arrangerade av NJM.