TKO skrev:Det är möjligt att jag hakat upp mej, men jag tycker ändå att behovet av spårväg är störst på innerstadsringen, dvs linje 4 (och delvis linje 3). Den som då ständigt hävdar att något annat projekt måste gå före (Djurgårdslinjen, Cityspårväg till Hornsberg, Cityspårväg till Ropsten) tycker jag struntar i dagens behov!
Vad sägs om ditt klassiska argument i prioriteringssammahang, att ställa frågan hur kollektivreseandelen påverkas av de olika satsningarna?
Att totalförslaget för innerstadspårväg får en liten förändring i kollektivreseandel torde bero på att man tar med de redan tungt belastade stombusslinjerna som merpart av nytt innerstadsspårvägsnät.
(Å andra sidan återstår det att se vad resultatet blir, det kanske går att få över en del av dagens innerstadsbilister...)
Är prioriteringen så tokig? Med sjuan till Sergels Torg så har man visat att det går att höja nöjdhetsgraden (vad den nu kallas) rejält med spårvagnar för (semi)sällanresor. Med spårvägen genom Ropsten så följer man succén för Tvärbanan i sjöstaden och får dessutom en möjlighet att se hur resultatet blir när en större andel spårvägsresenärer inte också gör tunnelbanresor i sin dagliga pendling.
Jag ser de här investeringarna som ett sätt att skapa den opinion som behövs för än mer spårvägsinvesteringar.
TKO skrev:(Nu är det väl i o f s tydligt att dessa debattörer inte är så självständiga utan ständigt prisar de senaste idéerna från Stora Nygatan. Men det behöver vi ju inte låtsas om eller hur?)
Retorikfel deluxe. Att bevisa att någon är beroende är lätt, att bevisa att någon är oberoende är omöjligt...