"Stockholms Handelskammare spårar ur"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:
TKO skrev:Återigen hävdar du att vi skall bygga nu för behov som uppkommer i morgon, medan vi tydligen skall strunta i de behov som redan finns idag... jag förstår inte riktigt resonemanget faktiskt!

/TKO
De behov som finns idag kan ju inte heller åtgärdas förrän i morgon. Annars skulle de vara åtgärdade i går och då hade de ju inte funnits. (Fritt efter Tage Danielsson) :)
Jag tror inte man ska åtgärda behoven i det här fallet - utan problemen... om vi skall ägna oss åt språkfilosofiska funderingar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:Återigen hävdar du att vi skall bygga nu för behov som uppkommer i morgon, medan vi tydligen skall strunta i de behov som redan finns idag... jag förstår inte riktigt resonemanget faktiskt!

/TKO
Nja, men jag säger inte att vi ska bygga allt nu - och det har ju ingen tänkt och ingen har heller råd med det. Detta är ju en plan framåt på rätt många år. Däremot har vi två områden som rimligen måste spårförsörjas; dels Norra Djurgårdsstaden, dels NKS. Som alla samhällsplanerare är eniga om och som ju nästan har varit en policy i Stockholm sedan Vällingby byggdes på 1950-talet, bör ju spårförbindelsen vara klar när folk flyttar in. Det var ju också så man gjorde i Hammarby sjöstad. Vi kan ju inte vänta till Norra Djurgårdsstaden är färdigbyggd och därefter börjar planera för spårväg. Det handlar om 10 000 lägenheter (alltså omkring 25 000 boende) och 30 000 arbetsplatser. Huvuddelen kommer att åka kollektivt, och det innebär resandeströmmar på ca 3 500 i maxtimmen (och nog lika mycket i båda riktningarna). Det klarar inte tunnelbanan från Ropsten. Det är fakta. 76 går redan var 3:e minut i högtrafik, så nog behövs det ett tyngre transportmedel på sträckan. Spårväg ciy och 4:an (som då utgår från Frihamnen) kommer behöva byggas under de närmaste 5-10 åren. En spårförbindelse till Karolinska har ungefär samma tidsperspektiv. Tunnelbanan i centrala delarna av stan börjar redan nu nå kapacitetstaket...Men än är det ingen kris - annat än att resan blir mer oattraktiv.
TKO

Inlägg av TKO »

spårlasse skrev:

/TKO
Nja, men jag säger inte att vi ska bygga allt nu - och det har ju ingen tänkt och ingen har heller råd med det. Detta är ju en plan framåt på rätt många år. Däremot har vi två områden som rimligen måste spårförsörjas; dels Norra Djurgårdsstaden, dels NKS. Som alla samhällsplanerare är eniga om och som ju nästan har varit en policy i Stockholm sedan Vällingby byggdes på 1950-talet, bör ju spårförbindelsen vara klar när folk flyttar in. Det var ju också så man gjorde i Hammarby sjöstad. Vi kan ju inte vänta till Norra Djurgårdsstaden är färdigbyggd och därefter börjar planera för spårväg. Det handlar om 10 000 lägenheter (alltså omkring 25 000 boende) och 30 000 arbetsplatser. Huvuddelen kommer att åka kollektivt, och det innebär resandeströmmar på ca 3 500 i maxtimmen (och nog lika mycket i båda riktningarna). Det klarar inte tunnelbanan från Ropsten. Det är fakta. 76 går redan var 3:e minut i högtrafik, så nog behövs det ett tyngre transportmedel på sträckan. Spårväg ciy och 4:an (som då utgår från Frihamnen) kommer behöva byggas under de närmaste 5-10 åren. En spårförbindelse till Karolinska har ungefär samma tidsperspektiv. Tunnelbanan i centrala delarna av stan börjar redan nu nå kapacitetstaket...Men än är det ingen kris - annat än att resan blir mer oattraktiv.
Det har blivit någon sorts axiom att Norra Djurgårdsstaden kräver att Spårväg City byggs... så är inte alls fallet. När planering för att ersätta hamnen med annan verksamhet började fanns ingen tanke på en spårvägsförbindelse. Inte heller när fanns sådana planer med när "Djurgårdslinjen" via mellansteget "Tvärbana City" utvecklades till "Cityspårvägen". Läs t ex den ursprungliga "Stomnätsutredningen"...

Att projektet nu framställs som oundvikligt har främst med depåfrågor att göra - nu när det tidigare huvudspåret "Hornsbergsspårvägen" är nedlagt. (Ni minns väl att den också var helt nödvändigt annars skulle de stackars nyinflyttade kungsholmsborna inte kunna ta sej in till City!)

Varför inte bygga spårväg där det behövs - dvs på innerstadsringen?

"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket!"

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:
spårlasse skrev:

/TKO
Det har blivit någon sorts axiom att Norra Djurgårdsstaden kräver att Spårväg City byggs... så är inte alls fallet. När planering för att ersätta hamnen med annan verksamhet började fanns ingen tanke på en spårvägsförbindelse. Inte heller när fanns sådana planer med när "Djurgårdslinjen" via mellansteget "Tvärbana City" utvecklades till "Cityspårvägen". Läs t ex den ursprungliga "Stomnätsutredningen"...

Att projektet nu framställs som oundvikligt har främst med depåfrågor att göra - nu när det tidigare huvudspåret "Hornsbergsspårvägen" är nedlagt. (Ni minns väl att den också var helt nödvändigt annars skulle de stackars nyinflyttade kungsholmsborna inte kunna ta sej in till City!)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jag har inga källor, men ett minne av att det talats om spårväg till Loudden i säkert 10 år eller mer. Spårvägen genom det som nu heter Norra Djurgårdsstaden är möjligen nyare, men här på Forum verkar det ha spekulerats om det redan kring 2002. Spårväg till Husarviken utreddes också däromkring, då som en förlängning av Lidingöbanan.

Samtidigt stämmer det du säger om depån. För något år sedan handlade det om enkelspår för depåtrafik till Frihamnen. Sedan hamnade depån plötsligt på Lidingö istället. Så det finns definitivt en poäng i det du skriver.

Men hur som helst torde det behövas en ganska omfattande busstrafik om spårvägen inte byggs. Och ska spårvägen byggas är det väl lämpligt att ha den på plats när bebyggelsen dyker upp. Och som signaturen ”CS” skrev så klarar faktiskt inte vägnätet i området så mycket mer trafik heller.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Nja kräver och kräver. behov och behov. Man kan ju diskutera mycket kring kollektivtrafik och vad man behöver. Vi behöver givetvis ingen tunnelbana heller i Stockholm. Reserverar vi ett körfält av Söderleden för busstrafik och gatorna i city längs en BRT-lösning är det ju inget problem att transportera alla resenärer från de södra förorterna med buss till innerstaden. Det är ju inte mer än ca 16 000 under maxtimmen på gröna linjen. Blir 80 24-metersbussar i maxtimmen - något mindre än häflten än vad som angör Slussentermnalen i högtrafik! Handelskammaren har ju visat på att det får plats 200 per buss, så det är inga problem... Det skulle bli billigare även på sikt än det mycket dyrbara tunnelbanesystem vi har idag.

Men jag antar att ingen tycker det är en bra idé. Det är alltså ingen nödvändighet att bygga spårväg till Norra Djurgårdsstaden. Antar att befolkningsprognoserna för Djurgårdsstaden förvisso har justerats upp en del (brukar bli så med byggrprojekt i Stockholm). Men helt klart är att med ett så stort resandeunderlag behövs det en spårvägsförbindelse. Buss blir hiskligt dyrt i längden (spårväg är ju till skillnad från tunnelbana billigare i drift (om det är rätt underlag). Det är alltså av hänsyn till skattebetalarna som vi skall bygga en kollektivtrafiklösning som är anpassad för de behov som finns.

Däremot håller jag själv gärna öppet för vilken lösning man väljer. Kanske ska man ha en automatbana, kanske finns det andra möjligheter. Men att buss inte blir någon bra lösning med så stort underlag i maxtimmen säger sig självt - helt enkelt för att det krävs en utbyggd BRT:lösning i sådana fall för att det ens skall fungera i praktiken. En av de bussar som trafikeras absolut oftast i Västeuropa är väl Londons linje 38 (går upp till varje minut i högtrafik). Den beräknas ha ca 2300 passagerare i maxriktning/maxtimma. Här kan det bli upp till ca 3 500 resande (beräknat enligt SL.s schablon med en kvot på 14 för maxtimmen i innerstaden) (beroende på hur man fördelar sig på olika alternativ och hur mycket tunnelbanan sväljer). Inte helt lätt att klara med busstrafik...

Visst, kopplingen till AGA är förstås inte på något sätt avhängig byggandet av spårväg och Norra Djurgårdsstaden. Så är det förstås.
Jag tycker fortfarande det vore bra att bygga till Nordvästra Kungsholmen, men givetvis har 1:an ett större underlag. Kostnaden för att bygga den delen står ju dock inte i rimlig proportion till vad det skulle kosta att bygga till Nordvästra Kungsholmen. Och bygger man inte ut till Stora Essingen måste man fortfarande ha kvar linje 1(tror inte det är möjligt där utan en tunnel upp till Essinge torg) En snabb spårväg upp till Fridhemsplan tror jag fortfarande skulle kunna vara ett attraktivt alternativ för många i de nybyggda husen vid Nordvästra. Närheten till Essingeleden kommer nog locka rätt många att nu istället ta bilen till jobbet. Men som sagt man kan ju alltid tala om vad som är bra lösningar och vad man egentligen behöver, kontra vad som är samhällsekonomiskt lönsamt...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

/TKO
Eftersom det tar ett antal år att planera och bygga är det väl rätt puckat att enbart bygga för det behov som finns idag. Det där med lite framförhållning är inte så dumt.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

2763 skrev:

/TKO
Eftersom det tar ett antal år att planera och bygga är det väl rätt puckat att enbart bygga för det behov som finns idag. Det där med lite framförhållning är inte så dumt.

//T
Men nu var det ju inte det Thomas skrev. Det han skrev handlade om att det är puckat attbarabygga för framtida behov och strunta i dem som redan finns. Och det kan man väl inte förneka. Däremot vet jag inte om han hade tolkat det inlägg han svarade på rätt. Om det var spårlasses inlägg, så kan jag inte se att han på något vis förespråkade att vi ska strunta i dagens behov.
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
2763 skrev:

/TKO

//T
Men nu var det ju inte det Thomas skrev. Det han skrev handlade om att det är puckat attbarabygga för framtida behov och strunta i dem som redan finns. Och det kan man väl inte förneka. Däremot vet jag inte om han hade tolkat det inlägg han svarade på rätt. Om det var spårlasses inlägg, så kan jag inte se att han på något vis förespråkade att vi ska strunta i dagens behov.
Det är möjligt att jag hakat upp mej, men jag tycker ändå att behovet av spårväg är störst på innerstadsringen, dvs linje 4 (och delvis linje 3). Den som då ständigt hävdar att något annat projekt måste gå före (Djurgårdslinjen, Cityspårväg till Hornsberg, Cityspårväg till Ropsten) tycker jag struntar i dagens behov!

(Nu är det väl i o f s tydligt att dessa debattörer inte är så självständiga utan ständigt prisar de senaste idéerna från Stora Nygatan. Men det behöver vi ju inte låtsas om eller hur?)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Traesk

Inlägg av Traesk »

Detta är förstås en egen teori, men det kan ju vara så att man väljer att avvakta med att bygga ut linje 4 för att man vill använda Spårväg city till Ropsten som en form av testanläggning för framtida spårvägsutbyggnader. Det vore katastrofalt om det visade sig att utbyggnaden av spårvägslinje 4 blev så dålig att den inte uppfyller behoven; riktigt samma katastrofala följder får inte en misslyckad Ropstenspårväg i nuläget. Då kan man samla erfarenheter om hur man får den att fungera ordentligt så att man kan göra rätt från början på linje 4!
TKO

Inlägg av TKO »

Traesk skrev:Detta är förstås en egen teori, men det kan ju vara så att man väljer att avvakta med att bygga ut linje 4 för att man vill använda Spårväg city till Ropsten som en form av testanläggning för framtida spårvägsutbyggnader. Det vore katastrofalt om det visade sig att utbyggnaden av spårvägslinje 4 blev så dålig att den inte uppfyller behoven; riktigt samma katastrofala följder får inte en misslyckad Ropstenspårväg i nuläget. Då kan man samla erfarenheter om hur man får den att fungera ordentligt så att man kan göra rätt från början på linje 4!
Var det inte därför man byggde Djurgårdslinjens förlängning?
Och visst var det även ett motiv till Tvärbanans sträckning genom Gröndal - "vi måste lära oss bygga (gatu)spårväg i Stockholm"?

Men det ligger nog en del i din teori - de ansvariga är lite rädda för att starta det stora projekt som "innerstadsringen" är - därför kommer det alltid "sen"!

(Jag har alltid tyckt att spårvagn på 4:an borde kommit före Tvärbanan, trots att jag bor i Årsta... det är då man blir kallad "spårvägsfientlig"!)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:
Traesk skrev:Detta är förstås en egen teori, men det kan ju vara så att man väljer att avvakta med att bygga ut linje 4 för att man vill använda Spårväg city till Ropsten som en form av testanläggning för framtida spårvägsutbyggnader. Det vore katastrofalt om det visade sig att utbyggnaden av spårvägslinje 4 blev så dålig att den inte uppfyller behoven; riktigt samma katastrofala följder får inte en misslyckad Ropstenspårväg i nuläget. Då kan man samla erfarenheter om hur man får den att fungera ordentligt så att man kan göra rätt från början på linje 4!
Var det inte därför man byggde Djurgårdslinjens förlängning?
Och visst var det även ett motiv till Tvärbanans sträckning genom Gröndal - "vi måste lära oss bygga (gatu)spårväg i Stockholm"?

Men det ligger nog en del i din teori - de ansvariga är lite rädda för att starta det stora projekt som "innerstadsringen" är - därför kommer det alltid "sen"!

(Jag har alltid tyckt att spårvagn på 4:an borde kommit före Tvärbanan, trots att jag bor i Årsta... det är då man blir kallad "spårvägsfientlig"!)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
4:an kunde ha kommit tidigare. men faktum är ju att en tänkt spårifiering (eller iaf att man skall titta på möjligheterna) är ju den enda innerstadsspårvägssatsning som det finns pengar reserverade för i Stockholmsöverenskommelsen. Alla är ju egentligen överens om att den behövs. Spårväg city kom ju så sent in i bilden att den inte kom med i paktetet och hanteras ju därför med egna medel. Man kan väl också säga att man nog insåg att det inte skulle vara någon riktigt bra förbindelse med bara 4:an från Frihamnen - den skulle i princip leda alla till trafikanter till tunnelbanan som skulle riskera att bli överfylld.

Politikerna i landstinget gör ju dock allt för att man skall kunna tidigarelägga utbyggandet av 4:an. Visserligen kan man ju anklaga dem för att man då inte finansierar allt ur egen ficka, men om det nu ingår i överenskommelsen att staden skall kunna få kanske upp till halva kostnaden betald av staten (Trafikverket) för att bygga om 4:an till spårväg så skall man väl använda de pengarna?. Man skall ju ändå hushålla med landstingets skattepengar.
TKO

Inlägg av TKO »

spårlasse skrev:4:an kunde ha kommit tidigare. men faktum är ju att en tänkt spårifiering (eller iaf att man skall titta på möjligheterna) är ju den enda innerstadsspårvägssatsning som det finns pengar reserverade för i Stockholmsöverenskommelsen. Alla är ju egentligen överens om att den behövs. Spårväg city kom ju så sent in i bilden att den inte kom med i paktetet och hanteras ju därför med egna medel. Man kan väl också säga att man nog insåg att det inte skulle vara någon riktigt bra förbindelse med bara 4:an från Frihamnen - den skulle i princip leda alla till trafikanter till tunnelbanan som skulle riskera att bli överfylld.

Politikerna i landstinget gör ju dock allt för att man skall kunna tidigarelägga utbyggandet av 4:an. Visserligen kan man ju anklaga dem för att man då inte finansierar allt ur egen ficka, men om det nu ingår i överenskommelsen att staden skall kunna få kanske upp till halva kostnaden betald av staten (Trafikverket) för att bygga om 4:an till spårväg så skall man väl använda de pengarna?. Man skall ju ändå hushålla med landstingets skattepengar.
Vilken PR-avdelning jobbar du på?
Detta är ju så dumt att det knappt går att bemöta...

"Politikerna i landstinget gör ju dock allt för att man skall kunna tidigarelägga utbyggandet av 4:an"

Dom gör ingenting mer än prioriterar andra projekt som Spårväg City etapp 2 (oavsett om den går österut eller västerut) och Lidingöbanan... Det finns ö h t inget landstingsbeslut om att ställa om 4:an till spårväg - så vad menar du med "gör ju dock allt"?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:
spårlasse skrev:4:an kunde ha kommit tidigare. men faktum är ju att en tänkt spårifiering (eller iaf att man skall titta på möjligheterna) är ju den enda innerstadsspårvägssatsning som det finns pengar reserverade för i Stockholmsöverenskommelsen. Alla är ju egentligen överens om att den behövs. Spårväg city kom ju så sent in i bilden att den inte kom med i paktetet och hanteras ju därför med egna medel. Man kan väl också säga att man nog insåg att det inte skulle vara någon riktigt bra förbindelse med bara 4:an från Frihamnen - den skulle i princip leda alla till trafikanter till tunnelbanan som skulle riskera att bli överfylld.

"Politikerna i landstinget gör ju dock allt för att man skall kunna tidigarelägga utbyggandet av 4:an"

Dom gör ingenting mer än prioriterar andra projekt som Spårväg City etapp 2 (oavsett om den går österut eller västerut) och Lidingöbanan... Det finns ö h t inget landstingsbeslut om att ställa om 4:an till spårväg - så vad menar du med "gör ju dock allt"?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Nä, men det finns med i Stockholmsöverenskommelsen med en möjlig statlig finansiering enligt etapp 2, efter 2019. I detta har nu alliansen uppvaktat regeringen för att man skall kunna få börja med etapp 2 tidigare. Förhoppningsvis ger påtryckningarna resultat. Spår- och stomlinjestrategin är ju ett första steg för arbetet med 4:an. Det har ju varit en ganska förnuftig tanke att se helheten innan man bestämmer sig för delen. Den del som finns med i stockholmsöverenskommelsen. Då var ju tanken att koppla ihop 4:an med lidingöbanan - det kan kanske bli aktuellt iaf. Lidingöbanan finns ju dock bidrag för redan i delen före 2019.

Så det enda "extra" man gjort utanför Stockholmsöverenskommelsen är ju Spårväg City. I annat fall följer man förstås det dokumentet och då kan man ju inte börja med något innan. Visserligen är det möjligt att man skulle arbetat lite mer på saken inom ramen för Stockholmsöverenskommelsen. Men en sådan överenskommelse är ju just en överenskommelse mellan stat-landsting. Det innebär att det ju inte är enbart Stockholms län som väljer i vilken ordning saker skall prioriteras inom den. Och det är ju frågan vad man skulle lyft bort också för den delen.
TKO

Inlägg av TKO »

"Vad alliansen gör är alltid rätt"!

Finns det någon mening att fortsätta debatten här?

Jag tror inte det va...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
twr

Inlägg av twr »

spårlasse skrev:
TKO skrev:

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Nä, men det finns med i Stockholmsöverenskommelsen med en möjlig statlig finansiering enligt etapp 2, efter 2019. I detta har nu alliansen uppvaktat regeringen för att man skall kunna få börja med etapp 2 tidigare. Förhoppningsvis ger påtryckningarna resultat. Spår- och stomlinjestrategin är ju ett första steg för arbetet med 4:an. Det har ju varit en ganska förnuftig tanke att se helheten innan man bestämmer sig för delen. Den del som finns med i stockholmsöverenskommelsen. Då var ju tanken att koppla ihop 4:an med lidingöbanan - det kan kanske bli aktuellt iaf. Lidingöbanan finns ju dock bidrag för redan i delen före 2019.

Så det enda "extra" man gjort utanför Stockholmsöverenskommelsen är ju Spårväg City. I annat fall följer man förstås det dokumentet och då kan man ju inte börja med något innan. Visserligen är det möjligt att man skulle arbetat lite mer på saken inom ramen för Stockholmsöverenskommelsen. Men en sådan överenskommelse är ju just en överenskommelse mellan stat-landsting. Det innebär att det ju inte är enbart Stockholms län som väljer i vilken ordning saker skall prioriteras inom den. Och det är ju frågan vad man skulle lyft bort också för den delen.
Den statliga infrastrukturplaneringen sker i 12-årsperioder, där den nuvarande perioden är 2010-2021. Det är en vanlig missuppfattning i tidningar mm att det rör sig om decennier och sträcker sig till 2019 eller 2020. Gällande Stockholmsöverenskommelsen:

” Överenskommelsen om en samlad trafiklösning för Stockholmsregionen sträcker sig fram till år 2020 med en utblick mot 2030.”

Men detta är förstås petitesser.

Självklart är det bra med det samlade grepp som Spårvägsstrategin innebär. Och Spårväg City från Hakberget till Frihamnen är ju faktiskt en första del av spårväg 4. Sedan är det en annan sak att spårväg 4 borde ha byggts redan på 80-talet, eller ännu hellre aldrig lagts ned.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:"Vad alliansen gör är alltid rätt"!

Finns det någon mening att fortsätta debatten här?

Jag tror inte det va...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Nja, Alliansen kan nog göra fel. Det är väl inte det det handlar om. Men i din polemik försöker du ibland förenkla saker. Givetvis kunde alliansen ha tryckt på för att få in fyran inom ramen för etapp 1 - eller då inom de 100 miljarder som ingår fram till 2021. Men jag tror inte heller att S tryckte på det (när man fortfarande var kvar i arbetet). Och att man inte fick plats var ju - hör och häpna - för att man prioriterade Tvärbanan och Roslagsbanan (bland annat).

Jag tycker också det är synd att man inte riktigt hann lösa Karolinskafrågan inom ramen för Stockholmsöverenskommelsen. Jag är skeptisk till en tunnelbana som kapar kapaciteten västerut (vilket kan innebära kapacitetsproblem om 10-20 år) - men visst hade det varit bra om man hade haft en lösning!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TKO skrev:Det är möjligt att jag hakat upp mej, men jag tycker ändå att behovet av spårväg är störst på innerstadsringen, dvs linje 4 (och delvis linje 3). Den som då ständigt hävdar att något annat projekt måste gå före (Djurgårdslinjen, Cityspårväg till Hornsberg, Cityspårväg till Ropsten) tycker jag struntar i dagens behov!
Vad sägs om ditt klassiska argument i prioriteringssammahang, att ställa frågan hur kollektivreseandelen påverkas av de olika satsningarna? :wink:

Att totalförslaget för innerstadspårväg får en liten förändring i kollektivreseandel torde bero på att man tar med de redan tungt belastade stombusslinjerna som merpart av nytt innerstadsspårvägsnät.

(Å andra sidan återstår det att se vad resultatet blir, det kanske går att få över en del av dagens innerstadsbilister...)

Är prioriteringen så tokig? Med sjuan till Sergels Torg så har man visat att det går att höja nöjdhetsgraden (vad den nu kallas) rejält med spårvagnar för (semi)sällanresor. Med spårvägen genom Ropsten så följer man succén för Tvärbanan i sjöstaden och får dessutom en möjlighet att se hur resultatet blir när en större andel spårvägsresenärer inte också gör tunnelbanresor i sin dagliga pendling.

Jag ser de här investeringarna som ett sätt att skapa den opinion som behövs för än mer spårvägsinvesteringar.
TKO skrev:(Nu är det väl i o f s tydligt att dessa debattörer inte är så självständiga utan ständigt prisar de senaste idéerna från Stora Nygatan. Men det behöver vi ju inte låtsas om eller hur?)
Retorikfel deluxe. Att bevisa att någon är beroende är lätt, att bevisa att någon är oberoende är omöjligt...
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

OK. Låt oss lämna käbblet för ett ögonblick. Det borde nu snart finnas siffror framme på hur många nya resenärer linje 7 har lockat; dvs. resandet på linje 7 jämfört med tidigare busstrafikering. Detta är ju A och O när det gäller nyttan av att bygga spårvägar så se till att ta fram dessa siffror snarast...

Sedan kan vi diskutera hur stor nyttan är i förhållande till kostnaderna.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårsnoken skrev:OK. Låt oss lämna käbblet för ett ögonblick. Det borde nu snart finnas siffror framme på hur många nya resenärer linje 7 har lockat; dvs. resandet på linje 7 jämfört med tidigare busstrafikering. Detta är ju A och O när det gäller nyttan av att bygga spårvägar så se till att ta fram dessa siffror snarast...

De siffrorna är på gång.

Kundnöjdheten anser jag också ha betydelse.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

spårsnoken skrev:OK. Låt oss lämna käbblet för ett ögonblick. Det borde nu snart finnas siffror framme på hur många nya resenärer linje 7 har lockat; dvs. resandet på linje 7 jämfört med tidigare busstrafikering. Detta är ju A och O när det gäller nyttan av att bygga spårvägar så se till att ta fram dessa siffror snarast...

mvh/spårsnoken
Linje 47/7 är väl en linje där ökningspotentialen är låg. En övervägande stor andel av Djurgårdsresenärerna åkte väl med SL redan före spårvägen. Och det är ju ingen som väljer vägen över Djurgården som alternativ till annan resväg som de använde tidigare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar