Johan Eriksson skrev:Hur mycket har det totalt onödiga färgexperimentet inkl de usla reklambyråernas förslag plus de två "tävlingarna" kostat skattebetalarna?
-Om det handlar om stora belopp så skulle jag hålla med tex Anna Wersäll på Handelskammaren om att Spårväg City kostat onödigt mycket pengar!
Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
daniel_s skrev:Om man tänker sig att skylten har plats för tresiffriga linjenummer bör det bli lagom om ett ensiffrigt nummer får stå på tiotalssiffrans plats. Tvåsiffriga nummer bör stå på hundratals- och tiotalspositionerna.
Givetvis menar jag att det ska vara centrerat på utrymmet för linjenumret och precis som du säger hamnar en ensam siffra på tiotalssiffrans plats då. Så har det tidigare varit på bussarna, men det har sen ett par månader tillbaka försvunnit och blivit klart sämre nu.
Men hur många olika fordonsdesign har SL nu? A20, A32, X1, X10, X40, C20, Cx, A34... åtta får jag det till. Bussarna har två, blått å rött.
Hmm - är det inte lite olika hur de vita linjerna går på bussarna?
... dessutom är väl X1 på väg bort om man ska vara noga. Och ännu mer noggrant är väl att pendeltågen heter X60.
Johan Eriksson skrev:Hur mycket har det totalt onödiga färgexperimentet inkl de usla reklambyråernas förslag plus de två "tävlingarna" kostat skattebetalarna?
-Om det handlar om stora belopp så skulle jag hålla med tex Anna Wersäll på Handelskammaren om att Spårväg City kostat onödigt mycket pengar!
Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
//T
Fanns det krav från uthyrarna att vagnarna inte skulle gå i "orginalfärger". Interiört gick det ju bra med tysk skykltning utan relevans för stockholmlstrafikanterna...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s skrev:Långt till vänster är bäst, då ser man linjenumret lättast när flera bussar står tätt efter varandra. Men det ska förstås inte vara så långt till vänster att texten blir skymd, då har man tagit i för hårt!
En annan bra lösning är att ha linjenummer även på sidan av bussarna.
Det dummaste i den vägen är väl bussarna i Malmö som iaf för ett par år sen hade displayer på sidan men det ingick inte i avtalet med Skånetrafiken att faktiskt visa linjenummer, så de displayerna visade entreprenörens logga istället.
2763 skrev:Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
Jo så långt har du helt rätt men att anlita flera personer på en reklambyrå och annonsera tävlingen brett är mycket dyrt oavsett produkt!
2763 skrev:Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
Jo så långt har du helt rätt men att anlita flera personer på en reklambyrå och annonsera tävlingen brett är mycket dyrt oavsett produkt!
2763 skrev:Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
Jo så långt har du helt rätt men att anlita flera personer på en reklambyrå och annonsera tävlingen brett är mycket dyrt oavsett produkt!
Var det en tävling är det ju inte säkert att SL betalat något mer än för det vinnande förslaget. Och i annat fall hade man nog ändå bett om några olika förslag från annonsbolagen att ta fram. I det här fallet får ju reklambolagen massa gratis marknadsföring, så det har säkert inte varit dyrt. Annonserat har man gjort, men främst i Metro där ju SL har gratisplats. I den mån man gjort det i andra medier ingår det ju i SL:s marknadsföringsbudget (om man sedan skall ha en sådan kan man ju diskutera) - och då är det ju bara att jämföra med att man hade haft någon annan fånig annons istället.
Men visst allt sådant här kostar. Men det är ju ändå bagatella kostnader i budgethänseende. Sedan kan man förstås fråga sig om SL skall hålla på med sådant. Frågan är ju om det ökar resandet, tvivlar nog på att så är fallet.
Johan Eriksson skrev:Hur mycket har det totalt onödiga färgexperimentet inkl de usla reklambyråernas förslag plus de två "tävlingarna" kostat skattebetalarna?
-Om det handlar om stora belopp så skulle jag hålla med tex Anna Wersäll på Handelskammaren om att Spårväg City kostat onödigt mycket pengar!
Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
//T
Så äre ju...
Vagntypen finns ju för foliering för reklam i de program som såna här folieringsfirmor använder.
De har ju lixom folierats med reklam i Frankfurt långt innan de ens var påtänkta för Norrköping eller Stockholm.
Allså in med den design du vill i programmet o så beställer man snabbt de delar som behövs och med rätt tryck.
Vill alltså påstå att de kostar en rätt liten summa att foliera...
Möjligen är de inte känt allmänt, men några av SJ AB:s svarta Rc6-lok är inte lackerade, utan folierade i svart. SDetta för att man vill testa om foliering funkar lika bra som lackering och hur de funkar mot kl-ott-er.
daniel_s skrev:Om man tänker sig att skylten har plats för tresiffriga linjenummer bör det bli lagom om ett ensiffrigt nummer får stå på tiotalssiffrans plats. Tvåsiffriga nummer bör stå på hundratals- och tiotalspositionerna.
Givetvis menar jag att det ska vara centrerat på utrymmet för linjenumret och precis som du säger hamnar en ensam siffra på tiotalssiffrans plats då. Så har det tidigare varit på bussarna, men det har sen ett par månader tillbaka försvunnit och blivit klart sämre nu.
Nu äre ju så, att de på fullmatriser som dessa, inte finns specifikt fällt för linjenummer resp. text. Detta disponeras istället dynamiskt. Dock är ju inställningarna i programvaran såna att man där kan styra hur de ska se ut. Detta begränsas nog egentligen bara av kunnandet hos den som skriver in texter i programvaran.
olasand skrev:Grattis! Västtrafikblå spårvagnar har vi inte ens här i Göteborg. Lite nesligt att Stockholm skulle vara först med det
Smaken är väl olika. Jag glädjer mig åt att vi har göteborgsblå spårvagnar i Göteborg och tycker inte att det är det dugg nesligt att Stockholm har västtrafikbå spårvagnar.
Johan Eriksson skrev:Hur mycket har det totalt onödiga färgexperimentet inkl de usla reklambyråernas förslag plus de två "tävlingarna" kostat skattebetalarna?
-Om det handlar om stora belopp så skulle jag hålla med tex Anna Wersäll på Handelskammaren om att Spårväg City kostat onödigt mycket pengar!
Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
//T
Fanns det krav från uthyrarna att vagnarna inte skulle gå i "orginalfärger". Interiört gick det ju bra med tysk skykltning utan relevans för stockholmlstrafikanterna...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
SL hade redan från början bestämt att vagnarna skulle få en ny färgsättning på utsidan genom foliering. De pictogramskyltar som va tyska orginal fick sitta kvarövriga skyltar byttes til svenska. Vid nödbromsar och nödtelefon osv fick den tyska texten sitta kvar efter som det skulle bli lite extra mycket arbete attfå fram motsvarande svenska. Men det fanns en svensk text som förklarade funktionen. Med tanke på attt vagnarna ursprungeligen skulle gå i ca ett halvår så var det OK.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Jag uppfattade i något tidigare inlägg att "fotsteget" skulle monteras när alla 6 vagnar är levererade. Det är väl först då som kvarvarande hållplatser kommer att anpassas för 2,65.
leifd skrev:Nu äre ju så, att de på fullmatriser som dessa, inte finns specifikt fällt för linjenummer resp. text. Detta disponeras istället dynamiskt. Dock är ju inställningarna i programvaran såna att man där kan styra hur de ska se ut. Detta begränsas nog egentligen bara av kunnandet hos den som skriver in texter i programvaran.