SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Idag (den 10/11 2011) hade SL, som bekant, pressvisning. :) Här är bilder :D :
DSC05415.JPG
DSC05415.JPG (141.89 KiB) Visad 5629 gånger
Mingel.
DSC05418.JPG
DSC05418.JPG (101.4 KiB) Visad 5629 gånger
Här är den! :shock:
DSC05438.JPG
DSC05438.JPG (134.57 KiB) Visad 5629 gånger
De nya sätena.
DSC05439.JPG
DSC05439.JPG (133.72 KiB) Visad 5629 gånger
Christer Wennerholm och vinnaren av 1:a priset.
DSC05446.JPG
DSC05446.JPG (139.47 KiB) Visad 5629 gånger
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Inlägg av Sven Blomberg »

Ja nog är den snyggare än de svarta.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kunde vart värre.

Men hur många olika fordonsdesign har SL nu? A20, A32, X1, X10, X40, C20, Cx, A34... åtta får jag det till. Bussarna har två, blått å rött.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

riktigt snygg, få se vem som fångar den först ute i trafik :)
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Ser väl ut som man kunde vänta sig ungefär. Frågan är varför de behövs förslag för att uppfinna något man redan har ?
Men är väl iofs SL i ett nötskal de.
Äre nån mer än jag som funderar på varför linjenummersiffran ser så avkapad ut upptill ?
Den verkar stå för nära kanten av skylten, så att lite av 7ans tak blir avkapat.
Har man aktivt valt skyltar utan färgfält, eller är de så att man bara inte ställt in de i programvaran ännu ?
Reptilia

Inlägg av Reptilia »

leifd skrev:Äre nån mer än jag som funderar på varför linjenummersiffran ser så avkapad ut upptill ?
Den verkar stå för nära kanten av skylten, så att lite av 7ans tak blir avkapat.
Har man aktivt valt skyltar utan färgfält, eller är de så att man bara inte ställt in de i programvaran ännu ?
Skyltarna är inte riktigt färdiginställda ännu. Bland annat ska texten centreras så att linjenummret kommer ut från kanten. Sen ska det även bli två rader som det var tidigare ex "Djurgården" på övre raden och "Waldemarsudde" under.
Skyltarna kan inte visa annan färg än gult.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Kanske lite off-topic, men tyvärr har det blivit precis så att linjenumren hamnar i kanten på bussarna sen en tid tillbaka; t.ex. är "1" ganska svårt att se...
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Traesk skrev:Kanske lite off-topic, men tyvärr har det blivit precis så att linjenumren hamnar i kanten på bussarna sen en tid tillbaka; t.ex. är "1" ganska svårt att se...
Eftersom detta troligen programmeras i ett Windowsprogram i en pc, så äre nog inte svårare, än att den som gjort programmeringen inte upptäckt att man kan centrera texten enkelt.
Traesk

Inlägg av Traesk »

leifd skrev:
Traesk skrev:Kanske lite off-topic, men tyvärr har det blivit precis så att linjenumren hamnar i kanten på bussarna sen en tid tillbaka; t.ex. är "1" ganska svårt att se...
Eftersom detta troligen programmeras i ett Windowsprogram i en pc, så äre nog inte svårare, än att den som gjort programmeringen inte upptäckt att man kan centrera texten enkelt.
Men linjenumren har alltid varit centrerade så måste ju nån aktivt ha ändrat det!
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

leifd skrev:Ser väl ut som man kunde vänta sig ungefär. Frågan är varför de behövs förslag för att uppfinna något man redan har ?
Äre nån mer än jag som funderar på varför linjenummersiffran ser så avkapad ut upptill ?
tycker gult/ornage är snygast och syns bäst har ja sett på bussarna i nacka/värmdö där förut inte var det och nu är det standard :)
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Reptilia

Inlägg av Reptilia »

Finns ett kort inslag om nya färgsättningen 2:20 in i sändningen.
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... tv4play.se
20581000184197

Inlägg av 20581000184197 »

Mycket snyggare än den svarta. Den svarta förde tankarna till ånglok, nu förs mina tankar till modern spårväg.
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

Väldigt, väldigt snyggt på utsidan! Mycket bättre än den svarta/lattebruna tejpen. Sätena hade kunnat vara bättre dock.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Sätena är fullt okej tycker jag om vagnen hade varit gul. Nu är den blå, men den nya färgen kommer väl då sätena skall bytas. Däremot kunde man väl låtit bli att sätta vagnsnumret mitt på nedre luckan. Men det var väl så de satt förut i Stockholm också.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det är sällan man ser både säten och utsidans färg. Jämför att vissa spårvagnar i Göteborg har inredning som inte alls matchar utsidan (M31, M29 och några M28), speciellt före bytet till Västtrafik-standardfärg på stolarna.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

the0fiskis skrev:
leifd skrev:Ser väl ut som man kunde vänta sig ungefär. Frågan är varför de behövs förslag för att uppfinna något man redan har ?
tycker gult/ornage är snygast och syns bäst har ja sett på bussarna i nacka/värmdö där förut inte var det och nu är det standard :)
Nu har ju inte Stockholm någon tradition med linjefärger på spårvagnslinjerna, så som är fallet i Norrköping och orsaken till att M06 (och andra vagntyper) har lysdiodskyltar med färgmatris för linjenummer.
Den gula färgen på diodskyltarna är nog annars den som syns klart bäst, men som sagt traditionell linjefärg, kan ju betyda att de är lättare o se med.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Traditionen dog ut 1922 när norra och södra bolagets linjenät slogs ihop. Därefter var förortslinjernas långskyltar röda medans innerstadens var vita. När dessa sedan blev t-linjer var de borta.

Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Traesk skrev:
leifd skrev:
Men linjenumren har alltid varit centrerade så måste ju nån aktivt ha ändrat det!
Långt till vänster är bäst, då ser man linjenumret lättast när flera bussar står tätt efter varandra. Men det ska förstås inte vara så långt till vänster att texten blir skymd, då har man tagit i för hårt!

Om man tänker sig att skylten har plats för tresiffriga linjenummer bör det bli lagom om ett ensiffrigt nummer får stå på tiotalssiffrans plats. Tvåsiffriga nummer bör stå på hundratals- och tiotalspositionerna.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Hur mycket har det totalt onödiga färgexperimentet inkl de usla reklambyråernas förslag plus de två "tävlingarna" kostat skattebetalarna?

-Om det handlar om stora belopp så skulle jag hålla med tex Anna Wersäll på Handelskammaren om att Spårväg City kostat onödigt mycket pengar!
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Skriv svar