"Stockholms Handelskammare spårar ur"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av Johan Eriksson »

Micke skrev:Sorry, Eriksson med k skulle det ha varit. Hur var det nu, skulle snabbspårvägen gå på Västerbron eller till Alvik över St Essingen ...
Du tar fel på person men jag minns också att någon föredrog Västerbron men inte vem!?

Cityspår har hela tiden velat se att Tvärbanan bildar en ring via Stora Essingen och i de utredningaroch kartor vi gjort (och som du garanterat inte läst) finns det både kapitel om både tvärbanan och de yttre tvärbanorna så det är en myt att Cityspår struntar i ytterområdena bara för att planen fokuserar på det numera politiskt okontroversiella "spårväg på stomnätet".
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av HSS F2 »

Jag har några frågor till de som motargumenterar spårväg i Stockholm:

1. Håller Stockholms innerstadstrafik så hög kvalitet att förbättringar inte är nödvändiga?

2. Är de bussar som används i innerstadstrafiken så pass driftsäkra, effektiva och komfortabla att spårvagnar hamnar i underläge?

3. Är medelhastigheten för innerstadslinjerna så hög att den redan uppfyller alla krav som kan ställas?

4. Är busstrafiken i Stockholms innerstad en kvalitetsmässig förbättring jämfört med spårvägen som användes tidigare, d.v.s har bussarna högre komfort, högre medelhastighet, längre livslängd, resenärsattraktion m.m med följden att trafiken förbättrades från 3 september 1967 tills nu jämfört med tidigare?

5. Gäller de förbättringar som antyds i punkt 4 även jämfört med städer som har spårväg idag? D.v.s håller Stockholms innerstadstrafik internationellt hög standard även i jämförelse med städer som Prag?

6. Om nu busstrafiken i Stockholms innerstad är så pass fulländad och kvalitativ, vore det en förbättring i en stad som t.ex Prag att införa identisk busstrafik istället för den befintliga spårvägen?

7. Finns det några internationella exempel på städer som avskaffat modernare typer av spårvagnar till förmån för bussar - utifrån ett rent kvalitetsmässigt perspektiv, d.v.s att bussarna resulterat i förbättringar enligt punkten 4?

8. Skall stadstransportsystem undantas utveckling p.g.a de investeringskostnader som krävs för moderna lösningar?

9. Är Stockholms innerstadstrafik något som man kan dra positiva lärdomar av, d.v.s har andra städer något att lära av staden?

Om jag får tro de resonemang som förs avseende spårväg i Stockholms innerstad verkar det som att dagens trafikstandard håller en internationellt hög klass varför utveckling inte behövs. Tyvärr är min erfarenhet en annan, jag betraktar nämligen Stockholms innerstadstrafik som fullständigt bedrövlig och helt föråldrad. Det enda som håller acceptabel standard är T-banan och Spårväg City, resten är klart undermåligt och ineffektivt p.g.a en horribel ideologi som innebär att bilen är det optimala transportmedlet i stadskärnor och att bussar är till för de stackare som saknar körkort och bil.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av LÅ1 »

Här är fler som inte tycker att Spårväg city skall byggas. I alla fall inte nu.

Det stora argumentet är att så få bor utmed linjen. Med det argumentet borde vi kunna lägga ner största delen av kollektivtrafiken inne i City också! Det är inte många som bor där. Ändå så skall man bygga en ny pendeltågsstation där det redan finns sex T-baneperronger. I ett område där nästan ingen bor!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Anknöwn
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 19 april 2011 22:24
Ort: Stockholms-Näs

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av Anknöwn »

Mick Dundee skrev:
Johan Eriksson skrev:
Mick Dundee skrev:En viss Johan Ericsson skrev inlägg efter inlägg om idiotin att inte dra banan över Västerbron till Fridhemsplan. Som exempel.
Skitsnack, du blandar ihop mig med nån annan i din jakt på en hackkyckling!
Mick Dundee skrev:Det var några härinne som hade ngt misslyckat projekt som kallades "Cityspår" som var en ren och skär tragedi att beskåda ...
Tack så mycket, det värmde! Vad är det för kontroversiellt med spårvagnar på stomnätet? (vilket "Cityspår" avsåg)

Vad menar du egentligen? Att lobbandet för Cityspår skulle ha fått majoriteten här att mer eller mindre glömma bort Sthlms förorter och bara bry sig om innerstan? -Din personliga provocerande uppfattning isaf! Cityspår kan inte anklagas för att Sthlms innerstad är Sveriges mest belastade trafikområde med en otillräcklig kollektivtrafik som behöver kompletteras och förbättras. Sen om du tror att vi inte fattar behovet av regionala åtgärder också så visar det bara att du inget vet -och inget frågat heller- om var Cityspår står så behåll dina förutfattade meningar för dig själv innan du börjar kritisera oss!

Detta vansinne som du och TKO lider av och som består av att svartmåla andra och lägga ord i mun på demsamma, erat svart-vita tänkande där man inte får vara för en sak utan att automatiskt vara mot något annat är era högst privata vanföreställningar som ni bör dubbelkolla inann ni spyr ut allsköns kritik som saknar verklighetsförankring! Vill tillägga att den här stilen ni båda kör där ni plötsligt är totalt ointresserade av vad som faktiskt sagts eller gjorts, säger mer om er och er egen trångsinthet än den kritik ni krystar fram. Vad gjorde ni på 90-talet när vi lobbade för spårväg på bl a Sveriges mest belastade busslinje? -satt och gnällde på andra på datorn som gjorde något mer handfast och fick uppskattning för det? (spårväg på stomnät är idag aktuellt även om det satt mycket långt inne).

Nä ni, vad Mick Och TKO istället lyckas jättebra med är att sabba trådar, pajkastning, lägga ord i mun på folk, vägra kolla vad vederbörande egentligen tycker och allmänt ösa galla över samtliga som inte tänker och tycker som ni med resultatet att många (jag tex) slutat skriva hör därför att ni lyckats förpesta stämmning jättebra med erat rent ut sagt skitsnack gång på gång på gång....! Någon självkritik verkar ni inte heller ha utan ni verkar mest ta ut er allmänna ångest/vrede/missnöjdhet på oss andra och sen skiter ni fullkomligt i att, upprepade tillsägningar till trots från både andra skribenter och jourmaster, ni sänker och förpestar stämmningen för alla andra.

Skäms! :evil:
Sorry, Eriksson med k skulle det ha varit. Hur var det nu, skulle snabbspårvägen gå på Västerbron eller till Alvik över St Essingen ...

Cheers,
Lägg ner denna j*vla provokation! Man kan tro att du (Mick) är 5 år om inte mindre.....
Användarens profilbild
Anknöwn
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 19 april 2011 22:24
Ort: Stockholms-Näs

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av Anknöwn »

LÅ1 skrev:Här är fler som inte tycker att Spårväg city skall byggas. I alla fall inte nu.

Det stora argumentet är att så få bor utmed linjen. Med det argumentet borde vi kunna lägga ner största delen av kollektivtrafiken inne i City också! Det är inte många som bor där. Ändå så skall man bygga en ny pendeltågsstation där det redan finns sex T-baneperronger. I ett område där nästan ingen bor!
Förresten, sa man inte att spårvägen till Värtan skulle vara klar 2015 och inte 2014 som tidigare sagts? Det är ju då (år 2015) som nybygget i södra Värtahamnen ska stå klart :P
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Här är fler som inte tycker att Spårväg city skall byggas. I alla fall inte nu.

Det stora argumentet är att så få bor utmed linjen. Med det argumentet borde vi kunna lägga ner största delen av kollektivtrafiken inne i City också! Det är inte många som bor där. Ändå så skall man bygga en ny pendeltågsstation där det redan finns sex T-baneperronger. I ett område där nästan ingen bor!
Tänk att en sosse verkar tycka att det är dumt att göra ungefär som sossarna gjorde så bra för en massa år sen, bygga kollektivtrafik samtidigt som bostäderna...

Om något ska vänta så är det vanliga vägar. :wink:
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av twr »

Anknöwn skrev:
LÅ1 skrev:Här är fler som inte tycker att Spårväg city skall byggas. I alla fall inte nu.

Det stora argumentet är att så få bor utmed linjen. Med det argumentet borde vi kunna lägga ner största delen av kollektivtrafiken inne i City också! Det är inte många som bor där. Ändå så skall man bygga en ny pendeltågsstation där det redan finns sex T-baneperronger. I ett område där nästan ingen bor!
Förresten, sa man inte att spårvägen till Värtan skulle vara klar 2015 och inte 2014 som tidigare sagts? Det är ju då (år 2015) som nybygget i södra Värtahamnen ska stå klart :P
Exakta år kan alltid diskuteras. Det finns en hel del arbetsplatser i Värtahamnen redan nu och nästa år startar SEB sitt stora bygge. En spårväg genom området är en bra idé, exakt när den ska byggas är en sammanvägning av en mängd hänsynstaganden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Mick Dundee
Inlägg: 296
Blev medlem: torsdag 28 oktober 2010 13:51
Ort: Walkabout Creek

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av Mick Dundee »

HSS F2 skrev: Jag har några frågor till de som motargumenterar spårväg i Stockholm:
(radering av Jourmaster)

Innerstadstrafiken utför sitt uppdrag relativt väl i förhållande till volym, miljö, trafiksiutation mm. De kostnader som en spårvägifiering medför trycker undan en mängd betydligt mer behövliga investeringar. Snälla kom inte dragandes med det infantila - "spårväg och t-bana kompletterar varandra" - för det handlar om prioritering. Läs gårdagens uppgifter i medierna om de utmaningar Stockholm står inför med infrastrukturinfarkt och bostadsbrist en masse. Att då argumentera för lyxinvesteringar som spårväg i innerstan visar bara på ignorans. Stockholm behöver fr a tunga spårinvesteringar för förbindelser i nya relationer, och då talar vi pendeltåg och t-bana samt tvärbaneutbyggnad.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6909
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Här är fler som inte tycker att Spårväg city skall byggas. I alla fall inte nu.

Det stora argumentet är att så få bor utmed linjen. Med det argumentet borde vi kunna lägga ner största delen av kollektivtrafiken inne i City också! Det är inte många som bor där. Ändå så skall man bygga en ny pendeltågsstation där det redan finns sex T-baneperronger. I ett område där nästan ingen bor!
Jepp. När tvärbanan byggdes till Hammarby Sjöstad var det många som undrade varför vi körde trafik överhuvudtaget. Många avgångar hade endast enstaka resenärer och någon rusning var det inte tala om. När bostäderna väl kom upp och folk började flytta in så växte underlaget och därmed antalet trafikanter. Nu är det så många att man skulle behöva köra ännu tätare turer i rusningarna. Jag tror att det är viktigt att kollektivtrafiken kommer in i ett tidigt skede. Tänk på att många av de närförorter vi har till Stockholm och Göteborg i dag knappt fanns när spårvägen byggdes ut dit.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av spårlasse »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:Här är fler som inte tycker att Spårväg city skall byggas. I alla fall inte nu.

Det stora argumentet är att så få bor utmed linjen. Med det argumentet borde vi kunna lägga ner största delen av kollektivtrafiken inne i City också! Det är inte många som bor där. Ändå så skall man bygga en ny pendeltågsstation där det redan finns sex T-baneperronger. I ett område där nästan ingen bor!
Jepp. När tvärbanan byggdes till Hammarby Sjöstad var det många som undrade varför vi körde trafik överhuvudtaget. Många avgångar hade endast enstaka resenärer och någon rusning var det inte tala om. När bostäderna väl kom upp och folk började flytta in så växte underlaget och därmed antalet trafikanter. Nu är det så många att man skulle behöva köra ännu tätare turer i rusningarna. Jag tror att det är viktigt att kollektivtrafiken kommer in i ett tidigt skede. Tänk på att många av de närförorter vi har till Stockholm och Göteborg i dag knappt fanns när spårvägen byggdes ut dit.
Det kan ju också påpekas att linje 76 i högtrafik är den buss som enligt turlistan går oftast i hela Stockholm (var tredje minut - linje 1 har något tätare mellan primusparken och Fridhemsplan i rusningen,) och flest resande efter stomlinjerna - samtidigt som den inte går hela trafikdygnet! Givetvis är väl maxbelastningen mellan Söder och Norrmalmstorg men det är förvånandsvärt många som åker från de många arbetsplatserna på Gärdet och i Frihamnen.

Bygger man ut spårvagnen nu, skulle det alltså knappast handla om att köra tomma vagnar - men som alltid när arbetsplatsområden försörjs, blir det föstås ett mindre resande på helger och kvällar. Här skapar man ju dock direktförbindelse till centralen från båtarna som lägger till i Frihamnen etc, så nog kommer spårvagnen att ha en del passagerare redan från början - innan utbyggnaden är klar till Lidingö och vidare från Segels torg, kommer den ju också bara att gå var 7,5:e minut som mest. Så några tomma vagnar kommer det inte att handla om - det är bara att åka linje 76 idag, så kommer ni upptäcka att det är rätt många som reser, iaf i högtrafik. Fler lär det ju också bli när man ersätter de skumpande bussarna med en spårvägsförbindelse.

Sedan är det som redan sagts, av stor betydelse att kollektivlösningarna finns på plats när området byggs. I princip alla som håller på med trafikplanering är överdrivet tydliga på den punkten. Det är ju då man har möjlighet att bryta ett resmönster. Väntar man med spårväg och kollektivtrafik, planerar ju de inflyttade från början för ett bilresande.
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av twr »

spårlasse skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev:Här är fler som inte tycker att Spårväg city skall byggas. I alla fall inte nu.

Det stora argumentet är att så få bor utmed linjen. Med det argumentet borde vi kunna lägga ner största delen av kollektivtrafiken inne i City också! Det är inte många som bor där. Ändå så skall man bygga en ny pendeltågsstation där det redan finns sex T-baneperronger. I ett område där nästan ingen bor!
Jepp. När tvärbanan byggdes till Hammarby Sjöstad var det många som undrade varför vi körde trafik överhuvudtaget. Många avgångar hade endast enstaka resenärer och någon rusning var det inte tala om. När bostäderna väl kom upp och folk började flytta in så växte underlaget och därmed antalet trafikanter. Nu är det så många att man skulle behöva köra ännu tätare turer i rusningarna. Jag tror att det är viktigt att kollektivtrafiken kommer in i ett tidigt skede. Tänk på att många av de närförorter vi har till Stockholm och Göteborg i dag knappt fanns när spårvägen byggdes ut dit.
Det kan ju också påpekas att linje 76 i högtrafik är den buss som enligt turlistan går oftast i hela Stockholm (var tredje minut - linje 1 har något tätare mellan primusparken och Fridhemsplan i rusningen,) och flest resande efter stomlinjerna - samtidigt som den inte går hela trafikdygnet! Givetvis är väl maxbelastningen mellan Söder och Norrmalmstorg men det är förvånandsvärt många som åker från de många arbetsplatserna på Gärdet och i Frihamnen.

Bygger man ut spårvagnen nu, skulle det alltså knappast handla om att köra tomma vagnar - men som alltid när arbetsplatsområden försörjs, blir det föstås ett mindre resande på helger och kvällar. Här skapar man ju dock direktförbindelse till centralen från båtarna som lägger till i Frihamnen etc, så nog kommer spårvagnen att ha en del passagerare redan från början - innan utbyggnaden är klar till Lidingö och vidare från Segels torg, kommer den ju också bara att gå var 7,5:e minut som mest. Så några tomma vagnar kommer det inte att handla om - det är bara att åka linje 76 idag, så kommer ni upptäcka att det är rätt många som reser, iaf i högtrafik. Fler lär det ju också bli när man ersätter de skumpande bussarna med en spårvägsförbindelse.

Sedan är det som redan sagts, av stor betydelse att kollektivlösningarna finns på plats när området byggs. I princip alla som håller på med trafikplanering är överdrivet tydliga på den punkten. Det är ju då man har möjlighet att bryta ett resmönster. Väntar man med spårväg och kollektivtrafik, planerar ju de inflyttade från början för ett bilresande.
Håller helt med. Planeringsprocessen tar tid, så man bör fortsätta att planera för att få spårvägen på plats så snart som det - inom rimliga gränser - är möjligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av M_M »

Mick Dundee skrev:Innerstadstrafiken utför sitt uppdrag relativt väl i förhållande till volym, miljö, trafiksiutation mm.
Äh, vilket trams. Busstrafiken i innerstaden funkar rätt dåligt jämfört med många andra städer...
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av HSS F2 »

Anser man att Stockholms innerstadstrafik fungerar bra är det dags att fixa referensramarna. Åsikten indikerar en brist på referenser från moderna trafiksystem.

Det är också intressant att notera alla argument som framförs mot utbyggnad av ett modernt trafiksystem i Stockholm. Som jag ser på saken är synsättet fullständigt felaktigt men har en tendens att prägla kollektivtrafik: lågkostnadsprincipen. Den handlar om låga initialkostnader men bortser fullständigt från övriga aspekter såsom effektivitet, attraktivitet, funktionalitet etc.

Istället blir resonemanget "vi kör buss idag, att införa spårväg är inte gratis så vi forstätter att köra buss för det har ju fungerat sedan 1967". På så vis står Stockholm stilla och trampar och blir allt mer akterseglad vid en internationell jämförelse.

Det är dags att även kollektivtrafiken underställs krav på modernitet och kvalitet, alltså inte att det är en "allmosa för de som inte har bil" - ett synsätt som är mycket vanligt.

I en miljonstad är spårväg ett nödvändigt komplement för att ge effektiv yttransport med attraktivitet och som kan bidra till stadsutveckling. Detta är uppenbart då man studerar ämnet på global nivå och de stadsförnyelseeffekter som fås med spårväg.

Att motargumentera detta med att "det kostar pengar" (d.v.s kör buss istället för det är"billigare) gör att man i.s.f kan ta steget längre och säga såhär: förser man alla medborgare med en bil, de som inte har körkort får tillgång till ett fordon som kan framföras utan samtidigt som rörelsehindrade skickas med färdtjänst skulle i.s.f levnadsstandarden öka och kostnaderna minska jämfört med att harva runt med bussar som är oattraktiva och inte manar till resande. Bussar kan inte konkurrera med bilen - framförallt inte när det dessutom finns T-bana. De "attraherar" endast billösa resenärer som av olika skäl har svårt att nyttja metron (samt för viss metromatning).

Stockholm har en innerstadstrafik med lägre standard än före 1967, d.v.s utvecklingen har gått bakåt. Det är i sig en situation som behöver åtgärdas och då duger det inte att klamra sig fast vid bussens förträfflighet "för det har fungerat bra sedan 67". Fungerat bra - det beror på hur man ser på saken. Det "fungerar bra" om man bryter ned det till ren "förflyttning" av människor från punkt A till punkt B, resenärerna kommer fram till destinationen. Frågan är dock om denna transport är effektiv och bidrar till utveckling av staden?

Det finns helt enkelt inga hållbara argument mot spårväg i Stockholm. Finansiering går att lösa, t.ex genom OPS eller att man upphandlar byggande och drift med privata företag som sedan får koncession på trafiken för t.ex 30 år. Det går då även att göra upp avtal om lånefinansering (som operatören lyfter på den privata marknaden s.a.s) medan det offentliga företaget (SL) betalar en överenskommen summa för biljettgiltighet o.dyl.

Stockholms innerstad är synnerligen oattraktiv enligt mitt synsätt p.g.a avsaknaden av ett adekvat yttransportsystem. Därför undviker jag mer eller mindre innerstaden när jag är där. Det är effektivare att hålla sig i närheten av T-banan och övriga spårtrafiksystem. Att sätta mig på en buss i innerstaden (spårvägsersättande busslinjer) är för mig fullständigt uteslutet då den undermåliga komforten och bristen på effektivitet eliminerar det alternativet. Det finns ingen anledning att skaka sig varm i en buss i 30 minuter när T-banan gör samma transportarbete på t.ex 10 minuter.

Jag är inte ens av uppfattningen att det finns några "sevärdheter" i Stockholms innerstad som gör busstrafiken mer attraktiv (d.v.s "se staden"-argumentet biter inte på mig, skall jag t.ex till Fridhemsplan eller St Eriksplan tar jag T-banan direkt, hellre promenerar jag 500 meter från stationen än skakar sönder i en buss). :lol:

Det enda sättet att "se staden" på ett bra sätt är från Djurgårdslinjens Cafévagn - turerna med den tillhör mina bästa kollektivtrafikupplevelser. Spårväg City fungerar också ypperligt och är det är helt enkelt den standard som krävs på övriga tyngre innerstadslinjer.
mapem
Inlägg: 94
Blev medlem: tisdag 22 april 2008 12:19

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av mapem »

Jag var med på en kant och planerade Tvärbanan. Det var få som trodde att den skulle bli av alls eller att någon skulle vara intresserad av att åka med den. Men så hamnade den i Dennispaketet för att förbättra balansen mellan kollektivtrafik och vägar. Och så hampade det sig som så att paketet rämnade men Tvärbanan var ett av de projekt som trots detta blev av. Och mot alla odds blev den en formidabel succé.

Vem var förkämpe för Västerbrodragningen? Som jag minns det var det folkpartiet som mycket hårt drev att Tvärbanan skulle gå via Västerbron. Diskussionen fördes med hetta i de båda kommunala församlingarna (landstinget och staden) och i pressen. Kanske här också, det vet jag inte, följde inte detta forum på den tiden.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev: Detta vansinne som du och TKO lider av och som består av att svartmåla andra och lägga ord i mun på demsamma, erat svart-vita tänkande där man inte får vara för en sak utan att automatiskt vara mot något annat är era högst privata vanföreställningar som ni bör dubbelkolla inann ni spyr ut allsköns kritik som saknar verklighetsförankring! Vill tillägga att den här stilen ni båda kör där ni plötsligt är totalt ointresserade av vad som faktiskt sagts eller gjorts, säger mer om er och er egen trångsinthet än den kritik ni krystar fram. Vad gjorde ni på 90-talet när vi lobbade för spårväg på bl a Sveriges mest belastade busslinje? -satt och gnällde på andra på datorn som gjorde något mer handfast och fick uppskattning för det? (spårväg på stomnät är idag aktuellt även om det satt mycket långt inne).

Nä ni, vad Mick Och TKO istället lyckas jättebra med är att sabba trådar, pajkastning, lägga ord i mun på folk, vägra kolla vad vederbörande egentligen tycker och allmänt ösa galla över samtliga som inte tänker och tycker som ni med resultatet att många (jag tex) slutat skriva hör därför att ni lyckats förpesta stämmning jättebra med erat rent ut sagt skitsnack gång på gång på gång....! Någon självkritik verkar ni inte heller ha utan ni verkar mest ta ut er allmänna ångest/vrede/missnöjdhet på oss andra och sen skiter ni fullkomligt i att, upprepade tillsägningar till trots från både andra skribenter och jourmaster, ni sänker och förpestar stämmningen för alla andra.

Skäms! :evil:
Vad har jag med den här diskussionen att göra?

Men till skillnad från dej ska jag inte springa till jourmaster och grina bara för att inte alla håller med!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av TKO »

HSS F2 skrev:Anser man att Stockholms innerstadstrafik fungerar bra är det dags att fixa referensramarna. Åsikten indikerar en brist på referenser från moderna trafiksystem.
Aha, det är därför kollektivtrafiken har en så liten andel av innerstadstrafiken - du har öppnat mina ögon!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av TKO »

mapem skrev:Jag var med på en kant och planerade Tvärbanan. Det var få som trodde att den skulle bli av alls eller att någon skulle vara intresserad av att åka med den. Men så hamnade den i Dennispaketet för att förbättra balansen mellan kollektivtrafik och vägar. Och så hampade det sig som så att paketet rämnade men Tvärbanan var ett av de projekt som trots detta blev av. Och mot alla odds blev den en formidabel succé.

Vem var förkämpe för Västerbrodragningen? Som jag minns det var det folkpartiet som mycket hårt drev att Tvärbanan skulle gå via Västerbron. Diskussionen fördes med hetta i de båda kommunala församlingarna (landstinget och staden) och i pressen. Kanske här också, det vet jag inte, följde inte detta forum på den tiden.
Jag hävdar fortfarande att det varit bättre med spår på Västerbron i en första etapp än den lösning som nu valdes... trots att jag inte är folkpartist eller heter Johan Eriksson! Men så är jag också en sann spårvägsvän - som inte ändrar åsikt från en dag till en annan utifrån vad snilleblixtbunkern på Stora Ny kokat ihop.

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av M_M »

TKO skrev:
HSS F2 skrev:Anser man att Stockholms innerstadstrafik fungerar bra är det dags att fixa referensramarna. Åsikten indikerar en brist på referenser från moderna trafiksystem.
Aha, det är därför kollektivtrafiken har en så liten andel av innerstadstrafiken - du har öppnat mina ögon!
Jag tror att det finns ett samband mellan hur busstrafiken i innerstaden upplevs och valet mellan bil eller buss längre ut.


Jämför för övrigt att nära på 100% av alla som åker till/från öarna i Göteborgs skärgård gör det med båt/färja. Det betyder inte att folk i allmänhet väljer båt/färja före andra trafikslag i andra situationer. Trots rätt god turtäthet på "Älvsnabbare" i Göteborg så är det ändå klart fler som åker mellan fastlandet och Hisingen via vägbroarna.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av TKO »

M_M skrev:
TKO skrev:
HSS F2 skrev:Anser man att Stockholms innerstadstrafik fungerar bra är det dags att fixa referensramarna. Åsikten indikerar en brist på referenser från moderna trafiksystem.
Aha, det är därför kollektivtrafiken har en så liten andel av innerstadstrafiken - du har öppnat mina ögon!
Jag tror att det finns ett samband mellan hur busstrafiken i innerstaden upplevs och valet mellan bil eller buss längre ut.


Jämför för övrigt att nära på 100% av alla som åker till/från öarna i Göteborgs skärgård gör det med båt/färja. Det betyder inte att folk i allmänhet väljer båt/färja före andra trafikslag i andra situationer. Trots rätt god turtäthet på "Älvsnabbare" i Göteborg så är det ändå klart fler som åker mellan fastlandet och Hisingen via vägbroarna.
Enkelt svar: Du har fel!
Det är snarare bristen på sittplatser (och ibland ståplatser) i tunnelbanan som gör att förortspendlarna väljer bilen.

(raderat av Jourmaster)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av august »

TKO skrev:Det är snarare bristen på sittplatser (och ibland ståplatser) i tunnelbanan som gör att förortspendlarna väljer bilen.
Eller bristen på trafik i tvärrelationer. Eller att resan får för många byten om man inte ska precis till "mitt-i-smeten". Eller att man tvingas uppleva doften av medresenärer som inte duschar regelbundet. Eller...

Jag tror att spårväg i vissa relationer i innerstan faktiskt kan minska belastningen en smula på tubens centralare stråk. Om det är en god idé eller ej har mest att göra med den berömda prislappen.

Det ska bli intressant att se vad som föreslås i ytterstadsdelen av stomnätsutredningen. Där finns det onekligen många marknadsandelar att vinna, samtidigt som den glesare stadsstrukturen oftare är svårare att försörja med kollektivtrafik.
Senast redigerad av august den måndag 07 november 2011 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar