T-bana mot trafikleder, fördel T-bana

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
twr

Re: T-bana mot trafikleder, fördel T-bana

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
Mick Dundee skrev:
M_M skrev: Ett exempel på idioti är köpladorna i Barkarby som ligger strax invid järnvägen men ändå såpass långt från pendeltågstationen att det inte direkt är gångväg till/från butikerna. Snälla alla NIMBY, överklaga sånt!

Det är verkligen idiotiskt att i storstadsområden bygga stora köpområden som i princip kräver att man har bil!
Men jag tror nog att markpriserna är lägre i Hotahejti än vid pendeltågsstationen - vid sidan av att det oftatst redan är bebyggelse där - vilket s a s är en del av själva lågpriskonceptet. Att totalkostnaden för den enskilde egentligen är högre vill få kännas vid - du måste ha bil, det måste byggas ut vägar (kostar indirekt i plånboken) etc., allt för att spara högst ett par tusenlappar per år i lägre inköpskostnad. Men så tänker inte folk ...

Vad gäller själva DN/Synovateundersökningen är den ett paradexempel på ingenting. Är det ngn som tar en undersökning på allvar där man låter påskina att futtiga 6-7 procent (minns ej siffran i huvudet nu) vill satsa på pendeltågen?

Cheers,
I min värld är det inte resultatet som avgör om en undersökning är seriöst eller ej utan vem som gjort den och hur den gjorts. Den låga siffran för p-tåg förklaras genom att man frågat folk i Stockholmskommun och inte i länet. Om man bor i Stockholms kommun borde en utbyggnad av tunnelbanan vara betydligt mer intressant än en dito av pendeltågsnätet.
Jag tror att de flesta helt enkelt svarar det trafikslag som de själva använder mest.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:Jag tror att de flesta helt enkelt svarar det trafikslag som de själva använder mest.
Det vore intressant att se hur bra/dåligt svaren korrelerar med hur de tillfrågade reser själva och hur svaren korrelerar till hur de tillfrågade själva hoppas resa i framtiden.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

spårsnoken skrev:Risken är stor att de välter utåt om barn klättrar i dem och man inte har förankrat dem i väggen...

mvh/spårsnoken
Jag vet, som barn hamnade jag under en garderob... :o
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

M_M skrev:
Erik Sandblom skrev:Man kan köpa möbler på Hamngatan också. Många av dem får inte plats i en bil så jag tror hemkörning ingår i priset. Även Ikea har hemkörning på avtalad tid, det kostar några hundralappar.
Man kan också bli ruinerad på Hamngatan.

Tolka mig rätt, jag är absolut för butiker som inte ligger i köpladeområden, men för att det verkligen ska bli bra på riktigt så behöver prisnivåerna justeras.
Det finns andra möbelaffärer i innerstan.

Och det är inte gratis med den infrastruktur som behövs för utglesade förorter, även om det inte syns på prislappen på Ikea. Enligt uppgift kostar det dubbelt så mycket att bygga i förorten om man räknar in priset för kommunala vägar, el och vatten. http://gbg.yimby.se/2010/06/kronika-hyc ... n_870.html

Bifogar en bild från Ikea Gentoftes hemsida i Köpenhamn:

Bild
Vi har gjort alle vores cykler m. trailer efterårssklar, så du nu har mulighed for at transportere dine varer hjem på en sund og miljømæssig korrekt måde. Du kan på nedenstående link reservere én af vore flotte cykler m. trailer til at fragte dine varer hjem - kvit og frit.
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Erik Sandblom skrev: Bifogar en bild från Ikea Gentoftes hemsida i Köpenhamn:

Bild
Vi har gjort alle vores cykler m. trailer efterårssklar, så du nu har mulighed for at transportere dine varer hjem på en sund og miljømæssig korrekt måde. Du kan på nedenstående link reservere én af vore flotte cykler m. trailer til at fragte dine varer hjem - kvit og frit.
Jag är så in i bomben trött på danskarnas j-vla snack om sitt cyklande. Danskarna släpper ut mer skit i luften totalt än vad väldigt många andra länder gör, eftersom de är så otroligt beroende av kol och olja för sin energiproduktion. Det är enerverande när de struttar omkring världen runt med sin rödvita babianrumpa och mallar sig om sina cyklar i Köpenhamn. De gör en pseudofråga till huvudfrågan och döljer sina utsläpp i Christianiaemanerade dimmor om stadscykling ...

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
M_M skrev:
Erik Sandblom skrev:Man kan köpa möbler på Hamngatan också. Många av dem får inte plats i en bil så jag tror hemkörning ingår i priset. Även Ikea har hemkörning på avtalad tid, det kostar några hundralappar.

Tolka mig rätt, jag är absolut för butiker som inte ligger i köpladeområden, men för att det verkligen ska bli bra på riktigt så behöver prisnivåerna justeras.

Och det är inte gratis med den infrastruktur som behövs för utglesade förorter, även om det inte syns på prislappen på Ikea. Enligt uppgift kostar det dubbelt så mycket att bygga i förorten om man räknar in priset för kommunala vägar, el och vatten. http://gbg.yimby.se/2010/06/kronika-hyc ... n_870.html

Bild
På de cyklarna får det knappast plats en tvåmeters billyhylla ens i nedpackat format. Det finns tillfällen då bilen är outbytbar. Även om det inte är bra, så är det så.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Mick Dundee skrev:

Bild
Jag är så in i bomben trött på danskarnas j-vla snack om sitt cyklande. Danskarna släpper ut mer skit i luften totalt än vad väldigt många andra länder gör, eftersom de är så otroligt beroende av kol och olja för sin energiproduktion. Det är enerverande när de struttar omkring världen runt med sin rödvita babianrumpa och mallar sig om sina cyklar i Köpenhamn. De gör en pseudofråga till huvudfrågan och döljer sina utsläpp i Christianiaemanerade dimmor om stadscykling ...

Cheers,
Ja, så kan man ju tycka. Men det är ju egentligen två helt olika frågor. Tänk om de hade vattenkraft eller kärnkraft i stället, då vore det väl fortfarande bra att de cyklar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Mick Dundee skrev:

Bild

Cheers,
Ja, så kan man ju tycka. Men det är ju egentligen två helt olika frågor. Tänk om de hade vattenkraft eller kärnkraft i stället, då vore det väl fortfarande bra att de cyklar?
Jag kan hålla med Mick D här. Med sitt skryt om cyklar i huvudstaden vill Danmark framstå som miljöföreträdare. Så länge de inte rensar i eltillverkningen så är de inte det, hur mycket de än vill framstå som det. Blir lätt patetiskt.

Men jag håller med twr också: om de nu hade haft "renare el", då hade det fortfarande varit bra om de cyklade.
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

twr skrev: I min värld är det inte resultatet som avgör om en undersökning är seriöst eller ej utan vem som gjort den och hur den gjorts. Den låga siffran för p-tåg förklaras genom att man frågat folk i Stockholmskommun och inte i länet. Om man bor i Stockholms kommun borde en utbyggnad av tunnelbanan vara betydligt mer intressant än en dito av pendeltågsnätet.
Jag tror att de flesta helt enkelt svarar det trafikslag som de själva använder mest.[/quote]

Var väl ungefär det jag ville få fram.
Erik Sandblom skrev:
M_M skrev:

Finns det säkert men det det betyder inte att dessa butiker har det utbudet jag eftersöker.
Vad exakt menas med "förorten"? Att det kostar mer att bygga i ett området som helt saknar infrastruktur förstår jag men att det skulle kosta mer att förtäta i en befintlig förort än i innerstan köper jag inte. I Stockholms innerstad börjar det även bli svårt att förtäta då just infrastrukturen på många ställen slagit i taket när det gäller nyttjandegraden.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:Det finns andra möbelaffärer i innerstan.

Bild
På de cyklarna får det knappast plats en tvåmeters billyhylla ens i nedpackat format. Det finns tillfällen då bilen är outbytbar. Även om det inte är bra, så är det så.
En nackdel till är att de ska väl lämnas tebax på nåt sätt. Rätt opraktiskt om man inte ändå har vägarna förbi där. Fast ur marknadssynpunkt är det förstås förträffligt, kunden åker dit med sin egen cykel, spontanköper nåt och får låna lånecykel+kärra, och är tvungen att åka tebax med kärran och sannolikheten är då mer än försumbar att kunden handlar än mer. Samma logik torde gälla för alla dessa "låna bilsläpkärra gratis om du handlar här" på byggvaruhusen i Sverige.

P.S. en bonuskommentar är att det är störande att det inte verkar finnas någon seriös marknad för cykelkärror här i Sverige. Enda säljaren jag känner till är Biltema, och bilderna i katalogen ger ett rätt tråkigt intryck.

Jag skulle nog vilja ha en cykelkärra som har ett låsbart lock som kan låsas ihop med en wire som låser fast kärran och cykeln i en stolpe, ett träd eller liknande, så att man kan lämna saker prylar i den medan man uträttar andra ärenden. Det är ju annars en av de största fördelarna med att åka bil, man kan handla i tre butiker i rad utan att behöva släpa runt på prylar från alla tre butikerna samtidigt, och slipper sånt tjafs som att visa kvittot från butik A när man har med sig prylar därifrån inne i butik B.
Kantorn skrev:Jag kan hålla med Mick D här. Med sitt skryt om cyklar i huvudstaden vill Danmark framstå som miljöföreträdare. Så länge de inte rensar i eltillverkningen så är de inte det, hur mycket de än vill framstå som det. Blir lätt patetiskt.

Men jag håller med twr också: om de nu hade haft "renare el", då hade det fortfarande varit bra om de cyklade.
Man ska givetvis väga in vilka förutsättningar de har också. De har inga vattenkraftkällor, och det är inte sådär givet att kärnkraft är så mycket bättre bara för att den är just koldioxidneutral. De gör rätt mycket med de förutsättningar de har, t.ex. har de väl rätt gott om vindkraftverk?

En bonusfråga: hur mycket el används per capita i Danmark jämfört med t.ex. Sverige?

Dessutom bör man skilja på lokal och global miljö. Kolkraftverk är skitdåliga för växthuseffekten, men på behörigt avstånd så gör cyklande istället för bilkörande mer för den lokala miljön i Köpenhamn.
BSB101 skrev:I Stockholms innerstad börjar det även bli svårt att förtäta då just infrastrukturen på många ställen slagit i taket när det gäller nyttjandegraden.
Man får väl höja taket då? D.v.s. bygga högre hus.

Tänk om beslutsfattarna av alla de slag vågade sig på att bygga "miljonprogramhöjd" på de hus som planeras i Norra Djurgården. Det finns i princip ingen befintlig bebyggelse att ta hänsyn till, så det är bara att bygga enhetligt med skitstora hus. Om man vill få nån slags "samhörighet" som man kan känna i vissa trappuppgångar i mindre hus så kan man helt enkelt låta varje trappuppgång utgöra en BRF och ha ett "bostadsförbund" som paraply över föreningarna, i de fall man har bostadsrätter (vilket torde vara aktuellt i dagens samhälle).
Svend Christensen

Inlägg av Svend Christensen »

Jeg kender ikke den nøjagtige fordeling af de forskellige energikilder i dansk el-produktion, men ca. 25 % kommer fra vindkraft. Der anvendes normalt ikke olie til el-produktion, og i de københavnske kraftværker anvendes naturgas. Kul anvendes normalt bare i undtagelsestilfælde, da det er en importvare i Danmark, medens naturgassen og vinden ikke skal importeres. De fleste kraftværker leverer desuden damp (ånga) og hedt vand til fjernvarme. Mange områder, der har fjernvarme- tilslutning har forbud mod at anvende andre opvarmningsformer i boligerne. En stor del af elektriciteten i Danmark kommer imidlertid fra vandkraft og fra nuklear energi, idet der importeres betydelige mængder strøm fra Sverige. Om våren, når der normalt er meget vand i de svenske elve, kører de danske kraftværker bare en ganske lav produktion af hensyn til fjernvarmeforsyningen.

Men nu er vi ret langt fta Stockholms T-bana og trafikleder :?
Med venlig hilsen
Svend Christensen
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:
Tänk om beslutsfattarna av alla de slag vågade sig på att bygga "miljonprogramhöjd" på de hus som planeras i Norra Djurgården. Det finns i princip ingen befintlig bebyggelse att ta hänsyn till, så det är bara att bygga enhetligt med skitstora hus. Om man vill få nån slags "samhörighet" som man kan känna i vissa trappuppgångar i mindre hus så kan man helt enkelt låta varje trappuppgång utgöra en BRF och ha ett "bostadsförbund" som paraply över föreningarna, i de fall man har bostadsrätter (vilket torde vara aktuellt i dagens samhälle).
Nu har jag ingen exakt statistik på det här, men sambandet är inte riktigt så enkelt. Traditionellt brukar man nämligen räkna med att gator och lägenheter ska ha naturligt solljus åtminstone delar av dygnet. Bygger man högre måste man också ha bredare gator, eller avtrappning av byggnader längre upp. Ett av miljonprogramsområdenas problem är just att de är så glesa. Jämför man till exempel Södermalm med Flemingsberg så har Söder en mycket större befolkningstäthet, även om husen är högre i Flemingsberg.

Sen planeras det väl faktiskt en del ganska hög bebyggelse i Norra Djurgårdsstaden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

twr skrev:
M_M skrev:
Nu har jag ingen exakt statistik på det här, men sambandet är inte riktigt så enkelt. Traditionellt brukar man nämligen räkna med att gator och lägenheter ska ha naturligt solljus åtminstone delar av dygnet. Bygger man högre måste man också ha bredare gator, eller avtrappning av byggnader längre upp. Ett av miljonprogramsområdenas problem är just att de är så glesa. Jämför man till exempel Södermalm med Flemingsberg så har Söder en mycket större befolkningstäthet, även om husen är högre i Flemingsberg.

Sen planeras det väl faktiskt en del ganska hög bebyggelse i Norra Djurgårdsstaden?
Stämmer bra det - har inte heller någon statistik. Men ser man på de gamla miljonprogramområdena och den yta man hade tillgänglig och jämför med de bostadsprojekt man bygger nu, kommer man nog fram till att man nog har fler bostäder nu än då. Södra Hammarbyhamnen är väldigt hårt exploaterat (som exempel), så kan man inte bygga om husen är högre. Att bygga alltför stora hus skapar också miljonprogrammens problem med anonymitet och med de följder detta får. Skyskrapan har ju sin tjusning i att husen egentligen är rätt små i omkrets. En del av förespråkarna för höga hus brukar ju säga att man därmed kan bevara mer grönområden. Det är förvisso sant, men om dessa grönområden mellan husen då istället är blåsiga grästäpper så vet jag inte vad man vinner på det. Sedan är det så - och där är nästan alla överens - det finns ingen ekonomi i att bygga högt om man vill ha vanliga lägenheter. Ett fåtal är alltid beredda att betala för det - men inte den "stora massan". Gränsen brukar väl sägas ligga kring 8-9 våningar (ungefär). Därför är det väl dock populärt att bygga högt precis vid vattnet - dels är det de mest attraktiva lägena (det går att få hyresgäster som är beredda att betala, dels sparar man ju en sida - som ju ändå inte kommer att bebyggas och där det inte gör något om det kommer en skugga alltså.

Egentligen är det ju lite av en myt att man byggde så fasligt många bostäder kring tunnelbanestationerna. Så var det ju inte. Idén var ju att man hade ett rätt stort område dels runt omkring - där villor och radhus tog över en bit från centrum - men framförallt att "varje" ny ort flockade sig som ett pärlband utfrån staden. Därmed får man underlaget. Inte genom att kring en tunnelbane- (eller spårvägsstation) bygga så mycket mer lägenheter.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Nackdelen med strandlinjer i Norra Djurgården är att den ligger på södra sidan av ett bostadsområde och höga hus där skymmer en hel del sol.

En fråga är om det över huvud taget ens har funderats på att bygga hus där man med motordrivna speglar driver ner ljuset in i lägenheter som ligger "för långt ner"?

Dessutom finns det en hel del verksamheter som ändå inte släpper in nämnvärt med solljus som kan husera i de nedersta våningarna, t.ex. butikslokaler, gym, museum o.s.v.

Ljus på själva gatorna är väl däremot egentligen skit samma för en del av gatorna.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

BSB101 skrev:I Stockholms innerstad börjar det även bli svårt att förtäta då just infrastrukturen på många ställen slagit i taket när det gäller nyttjandegraden.
[/quote]

På vilket sätt menar du detta skulle hjälpa? Avloppsrören, elledningarna, transformatorstationerna etc i innerstan kan inte ta emot mer bara för att man bygger högre. Tänk på att jag skrev om förtätning i Stockholms innerstad.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:
På vilket sätt menar du detta skulle hjälpa? Avloppsrören, elledningarna, transformatorstationerna etc i innerstan kan inte ta emot mer bara för att man bygger högre. Tänk på att jag skrev om förtätning i Stockholms innerstad.
Den typen av infrastruktur torde gå lättare att utöka än att utöka t.ex. vägtrafik o.s.v....
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:Bifogar en bild från Ikea Gentoftes hemsida i Köpenhamn:

Bild
Det var något i den stilen som var ute på någon trafikled i norra Storstockholm i morse. (I går morse kanske man skall skriva så här dags.)
Och lasten i kärran var av det mest värdefulla man kan tänka sig i sammanhanget. Små barn!

Tydligen gick det bra, eller i alla fall inte alldeles åt h-e. För då hade det väl uppmärksammats rejält i nyheterna.

Många cyklister har nog huvudet mest till att sätta cykelhjälmen på, om ens det. :roll:

Och häromdagen varnades det för cyklister på Essingeleden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Apropå diskussionen om smala cykelbanor i annan tråd, prova ett möte med två cykelkärror på en vanlig cykelbana...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:På de cyklarna får det knappast plats en tvåmeters billyhylla ens i nedpackat format. Det finns tillfällen då bilen är outbytbar. Även om det inte är bra, så är det så.
De senaste veckorna har min tio år gamla diskmaskin presterat allt sämre. Jag har rensat och grejat, utan resultat. I förrgår kväll skruvade jag sönder åbäket i molekyler utan att hitta något uppenbart fel. 24 timmar senare stod den på återvinningscentralen och en ny maskin stod och brummade i köket. Det hade knappast funkat med cykel istället för bil.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:På de cyklarna får det knappast plats en tvåmeters billyhylla ens i nedpackat format. Det finns tillfällen då bilen är outbytbar. Även om det inte är bra, så är det så.
De senaste veckorna har min tio år gamla diskmaskin presterat allt sämre. Jag har rensat och grejat, utan resultat. I förrgår kväll skruvade jag sönder åbäket i molekyler utan att hitta något uppenbart fel. 24 timmar senare stod den på återvinningscentralen och en ny maskin stod och brummade i köket. Det hade knappast funkat med cykel istället för bil.
Så bra att det löste sig. Affären hade troligen kört hem den nya billigt eller utan kostnad, och tagit hand om din gamla också.

Elektriska och elektroniska produkter - Producentansvarsguiden
Enligt EU:s direktiv (WEEE) och svensk lagstiftning (Elavfallsförordningen) är producenterna av elektriska och elektroniska produkter ansvariga för att samla in och återvinna dessa produkter när de kasseras.
Skriv svar